AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag har inget emot satir, tvärt om är det en form av humor jag uppskattar när den görs väll. Men den här typen av bilder, oavsätt om den är AI skapad eller tecknad är ju den ytligaste, svagaste formen av satir som finns.
Så vet inte om jag hade kallat det lyckad när satiren inte verkar gå djupare än att ironisk avbilda påven i situationen han aldrig skulle vara i.
Tycker man ska kräva lite mer av satir innan jag kallar den lyckad.
Frågan är varför påven framstår som komisk i nämnda sammanhang. Det har förstås med hans ämbete och maktposition att göra. Satiren får en symbolisk innebörd eftersom den sparkar uppåt. Sparkar den neråt blir den bara osympatisk. Jag vet inte vilken typ av djupsinne du efterfrågar; satir är ju i likhet med karikatyrer ofta något omedelbart. Antingen så tycker man att något är kul eller så tycker man inte det. Att förklara något skämtsamt brukar sällan göra det hela roligare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
MODERERING

Jag låser tråden medans jag funderar på om en tråd som verkar handla endast tangentiellt om AI och istället tar upp det mesta under himmel och jord ska fortsätta vara öppen.

Vidare diskussion OM AI-BILDER kan föras i tråden "Diskussion om AI-genererade bilder", placerad i Rollspelsmakarforumet.


/M
 
Status
Not open for further replies.
Top