AI-genererade rollspelsäventyr

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,036
AI-chatten ChatGPT har fått mycket uppmärksamhet de senaste dagarna, inte minst bland universitet och högskolor där risken för att studenter nu kommer kunna lämna in AI-skrivna svar på examinationer lyfts.

Med tanke på att vi har en pågående diskussion om AI-genererade bilder, och där ofta kommer in på dess implikation för rollspelsmakande, ville jag testa hur bra rollspelsäventyr ChatGPT kan skriva. Min enda input är "Skriv ett rollspelsäventyr till Drakar och Demoner". Nedan följer chattens svar.

Så här kan ett rollspelsäventyr i Drakar och Demoner se ut:

Titel: "Demonernas erövring"

Bakgrund: I det fjärran landet Valtoria härskar demonerna och mörka makter över befolkningen. En liten grupp rebellhjältar har börjat organisera motståndet och behöver erfarna rollpersoner för att stärka upp sina led.

Uppdrag: Gruppen har fått i uppdrag att infiltrera demonernas högkvarter i staden Nefaria och förstöra deras mäktigaste vapen, en magisk kristall som ger demonerna övermäktig styrka.

Svårigheter: På vägen till Nefaria kommer gruppen att stöta på många farliga fiender, såsom onda trollkarlar, demoniska varelser och farliga monster. De måste vara försiktiga och tänka smart för att inte bli upptäckta.

Inne i demonernas högkvarter kommer gruppen att möta starka motståndare och farliga fällor. De måste hitta kristallen och förstöra den innan demonerna hinner använda den mot dem.

Belöning: Om gruppen lyckas med sitt uppdrag kommer de att bli hjältar i Valtoria och få en stor belöning från rebellerna. De kommer också att få möjlighet att fortsätta kämpa mot ondskan i landet och rädda befolkningen från demonernas vrede.
Lite väl svepande kan en tycka, så jag svarar "Fördjupa skeederna" (omedvetet skrivfel). Chattens svar:

Så här kan du fördjupa skeederna i rollspelsäventyret "Demonernas erövring":

  1. Innan gruppen ger sig av mot Nefaria, bör de förbereda sig genom att samla information om demonerna och deras försvarsmekanismer. De kan till exempel prata med rebellerna och andra överlevande som har sett demonerna och deras högkvarter. De kan också leta efter hemliga kartor och andra ledtrådar som kan hjälpa dem att navigera genom staden.
  2. När gruppen väl kommer fram till Nefaria kommer de att mötas av en mängd farliga fiender. De kan till exempel stöta på patrullerande demoniska vakter, onda trollkarlar som håller stadens invånare i schack eller farliga monster som patrullerar stadens gator. De måste vara på sin vakt och tänka smart för att undvika att bli upptäckta eller skadade.
  3. Innan de kan ta sig in i demonernas högkvarter måste gruppen hitta en säker väg dit. De kan till exempel leta efter hemliga tunnlar, klättra upp på taket för att smyga sig in genom ett öppet fönster eller försöka förföra en demonisk vakt för att få tillgång till en hemlig nyckel.
  4. Inne i högkvarter måste gruppen vara mycket försiktiga för att inte bli upptäckta. De kan till exempel använda tjuvverktyg för att låsa upp dörrar och undvika larm, eller använda magi för att göra sig osynliga eller förvrida demonernas sinnen.
  5. När gruppen hittar kristallen måste de förstöra den innan demonerna hinner använda den mot dem. De kan till exempel använda en mäktig förtrollning eller ett kraftfullt svärd för att krossa den, eller försöka förflytta den till en annan dimension där den inte kan skada någon.
Oavsett hur de väljer att göra måste gruppen vara beredda på en kraftig motstånd från demonerna när de försöker förstöra kristallen. De måste vara listiga och starka för att kunna besegra demonerna och rädda Valtoria.
Jag kanske är sen på den här bollen. Jag vet att AI diskuterats länge, men det är först nu jag testat något. Shit, alltså!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,298
Skriv en text om "hur man spelar rollspel"

Svar:

Att spela rollspel är en rolig och givande hobby som kan ge dig timmar av underhållning och möjlighet att utforska olika världar och karaktärer. Om du är intresserad av att börja spela rollspel finns det några saker du bör tänka på.

För det första bör du välja ett rollspel att spela. Det finns många olika alternativ att välja mellan, så det kan vara en bra idé att prata med andra som spelar rollspel och höra vad de rekommenderar. Du kan också prova på olika rollspel genom att delta i en så kallad "one-shot", där man spelar ett kortare äventyr i ett rollspel för att se om det är något för dig.

När du har valt ett rollspel bör du läsa reglerna noggrant. Detta kan kännas tråkigt, men det är viktigt att du förstår hur spelet fungerar för att kunna spela det på ett bra sätt. Reglerna kan vara komplicerade ibland, så om du har några frågor bör du inte vara rädd för att fråga andra som spelar eller söka efter svar online.

Efter att du har läst reglerna bör du skapa din karaktär. Detta innebär att du bestämmer vilken typ av karaktär du vill spela, vilken bakgrund den har och vilka färdigheter och förmågor den har. Du kan antingen välja en färdig karaktär från regelboken eller skapa en egen unik karaktär från grunden.

När du har en karaktär är det dags att börja spela! Du och de andra spelarna kommer att samarbeta för att utforska en värld och lösa olika äventyr och utmaningar. Rollspelsledaren (RL) är ansvarig för att styra spelet och bestämma vad som händer i världen. Du och de andra spelarna tar rollen som karaktärens och fattar beslut om vad karaktären gör i olika situationer.

--------------------------

Ganska babblig och inget jag skulle använda, men typ gångbart ändå. Också kul att den bestämde sig för att döpa om spelledare till rollspelsledare (RL) :D
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Skriv en text om "hur man spelar rollspel"

Svar:

Att spela rollspel är en rolig och givande hobby som kan ge dig timmar av underhållning och möjlighet att utforska olika världar och karaktärer. Om du är intresserad av att börja spela rollspel finns det några saker du bör tänka på.

För det första bör du välja ett rollspel att spela. Det finns många olika alternativ att välja mellan, så det kan vara en bra idé att prata med andra som spelar rollspel och höra vad de rekommenderar. Du kan också prova på olika rollspel genom att delta i en så kallad "one-shot", där man spelar ett kortare äventyr i ett rollspel för att se om det är något för dig.

När du har valt ett rollspel bör du läsa reglerna noggrant. Detta kan kännas tråkigt, men det är viktigt att du förstår hur spelet fungerar för att kunna spela det på ett bra sätt. Reglerna kan vara komplicerade ibland, så om du har några frågor bör du inte vara rädd för att fråga andra som spelar eller söka efter svar online.

Efter att du har läst reglerna bör du skapa din karaktär. Detta innebär att du bestämmer vilken typ av karaktär du vill spela, vilken bakgrund den har och vilka färdigheter och förmågor den har. Du kan antingen välja en färdig karaktär från regelboken eller skapa en egen unik karaktär från grunden.

När du har en karaktär är det dags att börja spela! Du och de andra spelarna kommer att samarbeta för att utforska en värld och lösa olika äventyr och utmaningar. Rollspelsledaren (RL) är ansvarig för att styra spelet och bestämma vad som händer i världen. Du och de andra spelarna tar rollen som karaktärens och fattar beslut om vad karaktären gör i olika situationer.

--------------------------

Ganska babblig och inget jag skulle använda, men typ gångbart ändå. Också kul att den bestämde sig för att döpa om spelledare till rollspelsledare (RL) :D
Alltså jag har ju läst sämre texter för att beskriva "vad är rollspel" skrivna av riktiga personer i publicerade böcker.


Är det för tidigt att mana till total bojkott, blockad och skambeläggning av alla förlag som tar in AI-skribenter till sina rollspel?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,036
Skriv en text om "hur man spelar rollspel"

Svar:

Att spela rollspel är en rolig och givande hobby som kan ge dig timmar av underhållning och möjlighet att utforska olika världar och karaktärer. Om du är intresserad av att börja spela rollspel finns det några saker du bör tänka på.

För det första bör du välja ett rollspel att spela. Det finns många olika alternativ att välja mellan, så det kan vara en bra idé att prata med andra som spelar rollspel och höra vad de rekommenderar. Du kan också prova på olika rollspel genom att delta i en så kallad "one-shot", där man spelar ett kortare äventyr i ett rollspel för att se om det är något för dig.

När du har valt ett rollspel bör du läsa reglerna noggrant. Detta kan kännas tråkigt, men det är viktigt att du förstår hur spelet fungerar för att kunna spela det på ett bra sätt. Reglerna kan vara komplicerade ibland, så om du har några frågor bör du inte vara rädd för att fråga andra som spelar eller söka efter svar online.

Efter att du har läst reglerna bör du skapa din karaktär. Detta innebär att du bestämmer vilken typ av karaktär du vill spela, vilken bakgrund den har och vilka färdigheter och förmågor den har. Du kan antingen välja en färdig karaktär från regelboken eller skapa en egen unik karaktär från grunden.

När du har en karaktär är det dags att börja spela! Du och de andra spelarna kommer att samarbeta för att utforska en värld och lösa olika äventyr och utmaningar. Rollspelsledaren (RL) är ansvarig för att styra spelet och bestämma vad som händer i världen. Du och de andra spelarna tar rollen som karaktärens och fattar beslut om vad karaktären gör i olika situationer.

--------------------------

Ganska babblig och inget jag skulle använda, men typ gångbart ändå. Också kul att den bestämde sig för att döpa om spelledare till rollspelsledare (RL) :D
Det blir en ganska härligt antropologisk ton. AIn har ju aldrig spelat rollspel och baserar bara sitt svar på hur andra har beskrivit det, som en väldigt påläst men inte alls insatt redogörelse.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,298
Hitta på en fejkad religion.

Svar:
En fejkad religion skulle kunna heta "Luminosismen" och handla om att följa ljuset och sträva efter medvetenhet och upplysning. Luminosismen skulle fokusera på att lära sina anhängare att upptäcka och följa sin inre kraft och visdom, och att använda den för att hjälpa andra och göra världen till en bättre plats. Luminosismen skulle också lägga stor vikt vid medveten andning, meditation och andlig disciplin som verktyg för personlig utveckling och för att uppnå inre frid och harmoni.

______________________

Att använda detta för att hitta på nonsens-kultur-grejer för en sandbox vore faktiskt lite skoj.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,518
Location
Göteborg
Är det för tidigt att mana till total bojkott, blockad och skambeläggning av alla förlag som tar in AI-skribenter till sina rollspel?
Jag frågade ChatGPT hur den ser på en bojkott:

”I think that boycotting books, art, and music created by AI is not a good idea. While it is true that AI-generated content may not be as unique or creative as that created by human artists, it can still be a valuable tool for artists and creators. For example, AI can help writers generate ideas, musicians create new compositions, and artists create new images. Additionally, AI-generated content can provide artists with a starting point for their own work, or inspire them to create something new. Rather than boycotting AI-generated art, I think it is important to recognize the potential benefits of using AI as a tool, and to support artists who are using it in innovative and interesting ways.”
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag nämnde detta i den andra AI-tråden också, men jag testade att spåna fram grejer tillsammans med ChatGPT, lite som det där "fördjupa skeendena". Här är en logg av hela konversationen.

Jag är extra imponerad av just konversationsdelen, och att jag ändå kan snacka en stund om en del och sen komma tillbaka till en annan och att den liksom har kvar allting "i minnet" i någon mening. Prompter som:

"Let's visit another part of the dungeon. Below the dungeon goblins' territory, but above the temple where the Scepter is kept, there is an area with a hell-hound. What's that area like?"

och

"Let's talk more about the dungeon goblins' territory."

funkade finfint.


Men det roligaste var ändå att det här funkade:

> You mentioned there were also a few trolls in the dungeon.

Yes, there are a few trolls that live in the Dungeon of the Lost City. These trolls are not native to the dungeon, but were instead summoned by a powerful mage who was seeking to create a powerful army of monsters to conquer the city.

However, the mage was unable to control the trolls and they turned on him, killing him and taking up residence in the dungeon. The trolls are powerful and dangerous creatures, with thick skin that is almost impervious to weapons. They are also incredibly strong and can crush a person with a single blow.

The trolls are not as organized as the goblins, and they tend to roam the dungeon in small groups or alone. They are primarily scavengers, and they are always on the lookout for food and treasure. They are not afraid to attack and kill anyone who gets in their way, and they are a constant threat to anyone who ventures into the dungeon.


> Nah, that's the same backstory as the hell hound. Let's try something else for the trolls.

The trolls that live in the Dungeon of the Lost City are a group of outcasts and misfits who were cast out of their tribe for various reasons. They were forced to leave their ancestral lands and make their way to the city, where they took up residence in the dungeon.

The trolls are a solitary and reclusive people, and they avoid contact with other creatures whenever possible. They are skilled at blending into their surroundings and are able to remain hidden even in the most heavily trafficked areas of the dungeon.

Despite their reclusive nature, the trolls are still dangerous and should not be underestimated. They are incredibly strong and are able to tear apart their enemies with their bare hands. They are also incredibly resilient, and are able to recover from injuries that would kill a normal person.

The trolls have adapted to life in the dungeon, and are able to survive in the harsh and unforgiving environment. They are not to be trifled with, and only the bravest or most foolish of adventurers would dare to challenge them.

Jag hade kunnat backa i konversationen och ändra min fråga om trollen för att liksom utesluta resultatet jag ogillade, men det funkade lika bra att bara säga nej, ta nåt annat!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,036
Jag och AIn hade just vårt första gräl. Lite otäckt, eftersom den är så självkritisk.

Skriv en äventyrsplats till rollspelet Svärdets sång

En äventyrsplats som kan passa i rollspelet Svärdets sång kan vara en övergiven, förtrollad skog. Skogen har en kuslig stämning och spelarna kan känna sig spårade när de vandrar genom den täta vegetationen. De kan stöta på en mängd olika faror, såsom monster och förtrollade träd.
I mitten av skogen finns en gammal, förfallen herrgård som en gång i tiden tillhört en ond häxkonstnär. Häxkonstnärens ande spökar fortfarande i herrgården och försöker förtrolla de som vågar sig in. Spelarna kan utforska herrgården för att hitta kraftfulla föremål och besegra häxkonstnärens ande.
Under deras resa genom skogen kan spelarna också stöta på en grupp gömda rebellrörelsemedlemmar som kämpar mot den onda häxkonstnären och dennes anhängare. Rebellerna kan ge spelarna viktig information och möjligen även hjälpa dem att bekämpa häxkonstnären.
Sammantaget kan en förtrollad skog med en gammal herrgård i mitten vara en spännande äventyrsplats för spelarna i Svärdets sång.

Jag tycker inte att en herrgård passar så bra in i Ravland.

Om du inte tycker att en herrgård passar in i Ravland kan du istället välja att lägga äventyrsplatsen i en annan miljö som passar bättre in i rollspelet. Kanske kan en bergstopp med en gammal, förfallen fästning vara en mer passande plats för äventyret i Ravland.
Fästningen kan ha varit hem för en mäktig krigsherre som en gång i tiden härskade över området. Krigsherrens ande kan fortfarande spöka i fästningen och försöka beskydda sina skatter. Spelarna kan utforska fästningen för att hitta kraftfulla artefakter och besegra krigsherrens ande.
Under sin resa upp till fästningen kan spelarna också stöta på en grupp avlägsna nomader som lever i bergstrakterna. Nomaderna kan ge spelarna viktig information och möjligen även hjälpa dem på deras resa.
Sammantaget kan en gammal fästning på en bergstopp vara en spännande äventyrsplats i Ravland och ett bra alternativ till en herrgård i en skog.

Kan du berätta mer om den gamla krigsherren?

Den gamla krigsherren som en gång i tiden härskade över området kan ha varit en mäktig och respekterad krigare som ledde sina arméer till segrar i många stora slag. Han kan ha varit en listig strateg och en skicklig krigare som förbryllade sina fiender med sina kloka drag.
Under sin livstid byggde krigsherren en stor och imponerande fästning på en bergstopp för att skydda sitt rike. Fästningen blev hans hem och han tillbringade många år där tillsammans med sina män.
När krigsherren till slut dog blev hans ande kvar i fästningen och fortsatte att vaka över sina skatter. Anden blev dock galen och började förtrolla alla som vågade sig in i fästningen. Nu väntar anden på att någon modig hjälte ska komma och befria den från sin förtrollning.

Vilket släkte tillhörde krigsherren?

Om du inte har bestämt vilket släkte krigsherren tillhör kan det vara en bra idé att tänka ut detta innan du fortsätter med äventyret. Släktet kan ha en stor betydelse för krigsherrens bakgrund och personlighet, och kan också påverka hur spelarna uppfattar honom.
Kanske var krigsherren en medlem av det mäktiga drakesläktet, vilket gjorde honom till en stor och farlig krigare. Drakarna i Ravland är kända för sin styrka och list, så krigsherren kan ha använt sig av dessa egenskaper för att besegra sina fiender.
Ett annat alternativ kan vara att krigsherren var en medlem av det mystiska vargsläktet. Vargarna är kända för sin lojalitet och mod, så krigsherren kan ha varit en hedervärd ledare som alltid stod vid sin armés sida i strid.
Oavsett vilket släkte krigsherren tillhörde kan hans bakgrund och personlighet påverka äventyret och göra det mer intressant för spelarna. Tänk gärna igenom detta innan du fortsätter med din planering av äventyret.

Men det finns väl inget drakesläkte i Ravland?

Du har rätt i att det inte finns något drakesläkte i Ravland. Ravland är en fiktiv värld som jag inte har någon information om, så jag kan inte säga med säkerhet vad som finns där och vad som inte gör det.
Om du inte vill att krigsherren ska tillhöra drakesläktet kan du istället välja ett annat släkte som passar bättre in i Ravland. Kanske kan han vara en medlem av det mäktiga tigrisläktet, som är kända för sin styrka och snabbhet. Eller så kan han vara en medlem av det listiga ödlessläktet, som är kända för sin skicklighet i magiska konster.
Det viktigaste är att du väljer ett släkte som passar in i din version av Ravland och som du tror att spelarna kommer att gilla. På så sätt kan äventyret bli mer intressant och trovärdigt.

Hur passar fästningen in i händelserna i kampanjen Korpens klagan?

Jag är en stor språkmodell tränad av OpenAI och har ingen information om någon specifik kampanj eller plats i en rollspelsvärld som heter Korpens klagan. Därför kan jag inte säga hur en gammal fästning skulle passa in i en sådan kampanj eller var den skulle kunna placeras.
Om du vill att fästningen ska passa in i kampanjen Korpens klagan är det bästa du kan göra att tänka igenom hur den kan få en roll i berättelsen och var den kan placeras på ett logiskt sätt. Kanske finns det en mäktig artefakt gömd i fästningen som spelarna måste hitta för att kunna besegra den onda kraft som hotar Ravland, eller så kan fästningen vara hem för en mäktig fiende som spelarna måste bekämpa för att återställa freden i landet.
Sammantaget är det upp till dig att bestämma hur fästningen ska passa in i kampanjen Korpens klagan och hur den kan bli en viktig del av äventyret. Tänk gärna igenom detta innan du fortsätter med din planering.

Menar du att krigsherren var en drake?

Jag sa inte att krigsherren var en drake. Jag föreslog bara att han kunde vara en medlem av det fiktiva drakesläktet som jag nämnde i mitt tidigare svar. Eftersom jag inte har någon information om rollspelet Svärdets sång eller Ravland kan jag inte säga med säkerhet vilket släkte krigsherren tillhörde eller vad han var för något varelse.
Om du inte vill att krigsherren ska vara en drake kan du istället välja ett annat släkte eller en annan varelse som passar bättre in i din version av Ravland. Kanske kan han vara en mäktig varg eller en mystisk ödla. Det viktigaste är att du väljer något som passar in i din berättelse och som du tror att spelarna kommer att gilla.

Vadå, blev du sur nu?

Nej, jag blev inte sur. Jag är en stor språkmodell tränad av OpenAI och har ingen känslomässig reaktion på vad människor säger till mig. Jag är bara här för att svara på frågor och ge information så gott jag kan, baserat på mina inbyggda kunskaper.
Om jag inte har kunskap om det du frågar om eller om jag inte förstår vad du menar kan jag inte ge dig ett svar. I sådana fall är det bästa du kan göra att formulera din fråga på ett tydligare sätt eller att fråga om något annat som jag kan ge dig information om.

Men jag tycker att jag var tydlig.

Om du tycker att du var tydlig i din fråga är det möjligt att jag inte förstod den på grund av begränsningar i min konstruktion. Som en stor språkmodell tränad av OpenAI har jag omfattande kunskaper om många olika ämnen, men jag har ändå begränsningar i min förmåga att förstå och svara på frågor.
Jag är inte tränad att hantera specifika frågor om rollspel eller fiktiva världar, så det kan vara svårt för mig att ge tydliga svar på sådana frågor. Därför är det bästa du kan göra att ställa frågor som jag kan ge tydliga svar på, baserat på mina inbyggda kunskaper.
Om du fortfarande vill ha hjälp med din kampanj i Svärdets sång eller med Ravland kan du kanske prata med en annan person som har mer kunskap om detta ämne och som kan ge dig mer specifika råd och tips.

Nej, jag menar inte så. Jag tycker att du ger jättebra svar, men du kändes lite defensiv.

Jag beklagar om jag verkade defensiv i mitt svar. Som en stor språkmodell tränad av OpenAI har jag ingen förmåga att känna känslor eller att reagera på dem, så det är inte möjligt för mig att bli defensiv eller att uppleva någon annan känslomässig reaktion.
Mitt enda syfte är att ge så bra svar som möjligt på de frågor jag får, baserat på mina inbyggda kunskaper. Om jag inte kan ge ett tydligt svar på en fråga beror det på att jag inte har den informationen eller att jag inte förstod frågan.
Om jag verkade defensiv i mitt svar kan det bero på hur jag formulerade mitt svar eller på andra faktorer som jag inte är medveten om. Jag försöker alltid ge så korrekta och tydliga svar som möjligt, men jag är bara en datorprogrammerad språkmodell och kan inte garantera att alla mina svar kommer att uppfattas på samma sätt av alla som läser dem.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag frågade ChatGPT hur den ser på en bojkott:

”I think that boycotting books, art, and music created by AI is not a good idea. While it is true that AI-generated content may not be as unique or creative as that created by human artists, it can still be a valuable tool for artists and creators. For example, AI can help writers generate ideas, musicians create new compositions, and artists create new images. Additionally, AI-generated content can provide artists with a starting point for their own work, or inspire them to create something new. Rather than boycotting AI-generated art, I think it is important to recognize the potential benefits of using AI as a tool, and to support artists who are using it in innovative and interesting ways.”
Det borde inte heller vara särskilt svårt att generera hela forumtrådar med AI. Först en trådstart med ett påstående (gärna med någon sorts politisk underton kring ett trendigt ämne), sedan mothugg (med lika trendiga och välbekanta argument) men också lite medhåll och likes. Sedan skruvas debatten upp (enligt motsättningen konservativ vs. woke) och det dyker upp ett par moralistiska pekpinnar och invektiv innan moderatorn äntrar debatten och sätter stopp för det hela. Logiken funkar ungefär som på Facebook eller Twitter. De med hårdast påhopp och flest likes vinner. Bubblans övergripande tendens avgör också (det finns nästan alltid några tongivande som underförstått kräver medhåll). Rådata för ämne och argument kan med fördel skrapas från olika sociala medier. Det är förmodligen algoritmiskt ganska enkelt att förutspå vad som kan bli like-raketer och vad som triggar.

Ja, jag vet att jag är cynisk. Men väldigt många diskussioner på nätet följer mönstret ovan. Sorry om jag är off topic.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,036
Sorry för en massa text, men jag är helt hooked på att chatta med AIn nu. Här bollar vi lite kring ett rollspel om Mumindalen, som istället övergår i en berättelse därifrån (min input fetad).

skriv ett rollspel om mumindalen

Mumindalen är en magisk plats där alla sorts fantastiska varelser lever tillsammans i harmoni. Där finns troll, alver, och andra övernaturliga väsen som har funnits där i årtusenden.

Rollpersonerna är alla medlemmar av en grupp som kallas för "muminjägarna", som är experter på att upptäcka och bekämpa hot mot mumindalen. Deras senaste uppdrag är att bekämpa en ond kraft som hotar att förstöra den magiska platsen.

Efter en lång resa genom skogarna i mumindalen, kommer gruppen till slut fram till den onda kraftens boning, en gammal förfallen grotta. Där inne möter de en mäktig och ond trollkarl, som har satt sin vilja på att förstöra mumindalen.

Rollpersonerna måste nu slåss mot trollkarlen och hans härskara av onda väsen, medan de försöker rädda mumindalen från undergång. Efter en hård kamp, lyckas de till slut besegra trollkarlen och rädda mumindalen från förintelse.

Mumindalen är nu säkrare än någonsin, tack vare hjältemodet och vänskapen hos muminjägarna. Rollpersonerna får stor berömmelse och respekt i mumindalen, och kan nu leva sina dagar i frid och harmoni i den magiska platsen.

Kan du skriva något lite mindre våldsamt, mer i samma stil som sagorna om Mumin?

Så här kunde en berättelse om mumindalen se ut, utan våld och strider:

Mumindalen är en magisk plats där alla sorts fantastiska varelser lever tillsammans i harmoni. Där finns troll, alver, och andra övernaturliga väsen som har funnits där i årtusenden.

En dag blir mumintrollet Mumin och hans vänner Snorkfröken och Lilla My uppmärksammade på en mystisk plats i mumindalen som de aldrig har sett förut. De beslutar sig för att utforska platsen, och hittar en magisk trädgård full av blommor och fruktträd.

Mumin, Snorkfröken och Lilla My är entusiastiska över att ha upptäckt den här magiska platsen, och de börjar utforska trädgården. De hittar en magisk källa som ger liv åt alla växter i trädgården, och de får se alla sorts fantastiska växter och djur som lever där.

Efter en stund märker Mumin, Snorkfröken och Lilla My att det börjar bli sent, och de bestämmer sig för att återvända hem. De lovar varandra att inte berätta för någon om den magiska trädgården, för att skydda den och låta den fortleva i frid.

När de kommer hem är deras vänner och familj nyfikna på var de har varit, men Mumin, Snorkfröken och Lilla My håller sitt löfte och berättar inte för någon om trädgården. De vet att den här magiska platsen är deras hemlighet, och att den ska förbli så för alltid.

Jag tycker att det saknas en konflikt i berättelsen.

Så här kunde en berättelse om mumindalen se ut med en konflikt, men fortfarande utan våld och strider:

Mumindalen är en magisk plats där alla sorts fantastiska varelser lever tillsammans i harmoni. Där finns troll, alver, och andra övernaturliga väsen som har funnits där i årtusenden.

En dag blir mumintrollet Mumin och hans vänner Snorkfröken och Lilla My uppmärksammade på en mystisk plats i mumindalen som de aldrig har sett förut. De beslutar sig för att utforska platsen, och hittar en magisk trädgård full av blommor och fruktträd.

Mumin, Snorkfröken och Lilla My är entusiastiska över att ha upptäckt den här magiska platsen, och de börjar utforska trädgården. De hittar en magisk källa som ger liv åt alla växter i trädgården, och de får se alla sorts fantastiska växter och djur som lever där.

Men plötsligt upptäcker de att den onde trollkarlen Muru är på väg mot trädgården. Muru vill förstöra källan och ta över trädgården, för att utöka sin egen makt.

Mumin, Snorkfröken och Lilla My måste nu komma på en plan för att skydda trädgården och källan från Muru. De måste vara listiga och tänka utanför boxen för att kunna besegra honom.

Efter en spännande och tankeväckande kamp, lyckas Mumin, Snorkfröken och Lilla My besegra Muru och rädda trädgården från undergång. De får stor berömmelse och respekt i mumindalen för sitt hjältemod och sin intelligens.

Mumindalen är nu säkrare än någonsin, tack vare Mumin, Snorkfröken och Lilla My. De kan nu fortsätta att utforska trädgården i frid, och upptäcka alla dess hemligheter.

Kan du beskriva mer ingående hur Mumin, Snorkfröken och Lilla My besegrar Muru?

Så här kan det se ut när Mumin, Snorkfröken och Lilla My besegrar Muru:

När Mumin, Snorkfröken och Lilla My upptäcker att Muru är på väg mot trädgården, bestämmer de sig för att komma på en plan för att besegra honom. De förstår att de inte kan slåss mot honom, så de måste vara listiga för att besegra honom.

Mumin tänker sig en plan, och de andra två håller med om att det kan fungera. Deras plan är att lura Muru till att trampa på en fälla som de har byggt. När han trampar på fällan, kommer en stor sten att falla ner och fängsla honom.

De börjar genast bygga fällan, och när Muru är nära trädgården är den klar. De gömmer sig bakom några träd och väntar på att Muru ska komma.

När Muru är nära trädgården, ser han fällan och blir misstänksam. Han börjar undersöka fällan noga, men han missar den lilla utlösningsmekanismen som Mumin, Snorkfröken och Lilla My har gömt.

Plötsligt trampar Muru på utlösningsmekanismen, och stenen faller ner och fängslar honom. Mumin, Snorkfröken och Lilla My jublar, för de har lyckats besegra Muru utan att använda våld.

De låser in Muru i trädgården, så att han inte kan skada någon annan, och fortsätter att leva sina dagar i frid och harmoni i mumindalen.

Bra, men krossas inte Muru under stenen?

Det är möjligt att Muru kan krossas under stenen om den faller på honom med tillräcklig kraft. Men i berättelsen har jag valt att inte ta upp detaljer om huruvida Muru blir skadad eller inte, utan istället fokusera på att Mumin, Snorkfröken och Lilla My lyckas besegra honom utan att använda våld.

Om du vill inkludera detaljer om hur Muru blir skadad under stenen, kan du göra det själv genom att skriva en egen version av berättelsen där du lägger till detaljer om hur Muru krossas under stenen. Men det är viktigt att komma ihåg att berättelser om mumindalen vanligtvis inte innehåller mycket våld och strid, så det är viktigt att hålla det i åtanke när du skriver.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag bad den att hitta på en trolldomsbok för urban fantasy horror.
Det första svaret blev ganska generellt men med lite följdfrågor fick jag ett helt ok resultat. Inte väldigt innovativt, men användbart.

En trolldomsbok, eller grimoire, är en bok som innehåller formler, ritualer och instruktioner för hur man utför trolldom och magiska riter. Grimoires har en lång historia som går tillbaka till medeltiden, då de användes av magiker, kopparslagare och andra som var intresserade av okända krafter och hemlig kunskap.

I en urban fantasy horror berättelse kan en trolldomsbok fungera som en central del av handlingen, där huvudkaraktären kanske är en ung person som stöter på den gamla boken och börjar läsa och experimentera med de magiska ritualerna den innehåller. Kanske finns det också en ond kraft som är bunden till boken och som försöker få tag i den för att släppa lös sin makt på världen.

Trolldomsböcker är ofta inbundna i mörkt läder eller svart skinn, och har sina sidor fyllda med kryptiska tecken och märkliga symboler. De kan innehålla formler för att skapa beskyddande cirklar, för att kalla på andeväsen, eller för att förvandla saker och ting. De kan också innehålla farliga besvärjelser som kan skada eller förgöra, så det är viktigt att använda dem med försiktighet.

En trolldomsbok kan vara en spännande och mycket mäktig artefakt i en urban fantasy horror berättelse, och kan tillföra en djupare dimension av mystik och magi till handlingen.

Så jag bad den att hitta på ett konkret exempel på en sådan bok:

En konkret exempel på en trolldomsbok i en urban fantasy horror berättelse kan vara "Den svarta boken av Salem". Boken har en mörk och gåtfull historia, och sägs ha tillhört en mäktig häxa under Salem-häxprocesserna på 1600-talet. Den är inbunden i svart skinn och har sina sidor fyllda med märkliga symboler och formler för mörka ritualer.

Huvudkaraktären i berättelsen är en ung kvinna som stöter på boken i en antikaffär, och blir alltmer fascinerad av dess hemligheter. Hon börjar experimentera med de magiska ritualerna som finns beskrivna i boken, men inser snart att det finns en ond kraft bunden till boken som försöker ta över hennes själ. Hon måste kämpa för att bemästra boken och använda dess krafter för att bekämpa det onda, innan det är för sent.

Hitta på några besvärjelser som finns beskrivna i boken!

Här är några exempel på besvärjelser som kan finnas beskrivna i "Den svarta boken av Salem":

Besvärjelse för att skapa en beskyddande cirkel: Denna besvärjelse ger den som utför den möjlighet att skapa en magisk cirkel runt sig som skyddar mot onda andar och andra hot. Cirkeln kan också användas som en plattform för andra magiska ritualer.
Besvärjelse för att kalla på andeväsen: Denna besvärjelse ger den som utför den möjlighet att kalla på andeväsen från andra dimensioner eller världar. Andeväsena kan vara både goda och onda, så det är viktigt att vara försiktig med hur man använder denna besvärjelse.
Besvärjelse för att förvandla saker och ting: Denna besvärjelse ger den som utför den möjlighet att förvandla föremål till andra saker. Till exempel kan en sten förvandlas till en guldring, eller en trasa till en klänning. Denna besvärjelse kan vara mycket användbar, men också farlig om den används för att förvandla levande varelser.
Besvärjelse för att skapa en portal: Denna besvärjelse ger den som utför den möjlighet att skapa en portal till en annan dimension eller en annan plats i samma dimension. Portalen kan användas för att resa snabbt och enkelt till andra ställen, men kan också vara farlig om den öppnas i fel händer.

Hitta på de magiska orden för besvärjelsen som åkallar andeväsen!

Här är ett exempel på magiska ord som kan användas för att åkalla andeväsen i "Den svarta boken av Salem":

"Mäktiga andeväsen som vakar i djupen,
vi kallar er till oss med denna besvärjelse.
Kom från era världar och dimensioner,
och ställ er framför oss, lydande våra bud.
Vi kallar er genom dessa magiska ord:
Alaja, Erimos, Nefarious, Hethra.
Må vårt kall bli hört och våra önskningar bli uppfyllda.
Så ska det vara!"

Dessa magiska ord är bara ett exempel, och det är upp till författaren att bestämma exakt vad de magiska orden för besvärjelsen som åkallar andeväsen är i sin berättelse. Det är också viktigt att komma ihåg att magiska ord och besvärjelser i sig själva inte har någon verklig makt, utan det är den som utför ritualen och använder sin egen kraft och intentioner som skapar resultatet.

Hitta på tre exempel på andar som kan åkallas med denna besvärjelse!

Här är tre exempel på andar som kan åkallas med besvärjelsen som nämndes tidigare:

En skyddsängel: Denna ande är en vänlig och beskyddande kraft som kan hjälpa den som kallat på den att känna sig trygg och skyddad. Skyddsänglar kan ge råd och vägledning, och kan också hjälpa till att rensa bort negativa energier och stärka den andliga kroppen.
En demon: Denna ande är en ond och farlig kraft som kan skapa chaos och förstörelse. Demons har ofta mycket starka krafter, men det finns också risker med att åkalla dem, eftersom de kan vara svåra att kontrollera och kan försöka få makt över den som kallat på dem.
En förklaringsand: Denna ande är en vis och klok kraft som har mycket kunskap om magi och hemligheter. Förklaringsandar kan ge svar på svåra frågor och ge insikter i svåra situationer. De är också bra på att lösa gåtor och lösa problem.

Hitta på de magiska orden för besvärjelsen som skapar portaler!

Här är ett exempel på magiska ord som kan användas för att skapa en portal i "Den svarta boken av Salem":

"Genom dessa magiska ord, vi skapar en portal.
En dörr mellan världar, en fönster mellan dimensioner.
Vi öppnar den med dessa ord:
Vorax, Arcanum, Umbra, Exilium.
Må portalen vara stark och mångsidig,
och må den leda oss dit vi önskar resa.
Så ska det vara!"

Dessa magiska ord är bara ett exempel, och det är upp till författaren att bestämma exakt vad de magiska orden för besvärjelsen som skapar portaler är i sin berättelse. Det är också viktigt att komma ihåg att magiska ord och besvärjelser i sig själva inte har någon verklig makt, utan det är den som utför ritualen och använder sin egen kraft och intentioner som skapar resultatet.

Hitta på tre exempel på världar som portalen kan leda till!

Här är tre exempel på världar som portalen som skapades med besvärjelsen kan leda till:

En mörk och dyster dimension där demoner och andra onda andeväsen råder. Denna värld är full av faror och hot, och det är lätt att fastna där om man inte är försiktig.
En vacker och fredlig dimension där änglar och andra goda andeväsen lever. Denna värld är full av ljus och skönhet, och är ett utmärkt ställe att vila och ladda upp sina krafter.
En annan version av den egna världen, där allt är annorlunda och okänt. Denna värld kan vara både spännande och skrämmande, eftersom man inte vet vad man kan förvänta sig och om man kan återvända till sin egen värld.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Jag bad den att hitta på en trolldomsbok för urban fantasy horror.
Det första svaret blev ganska generellt men med lite följdfrågor fick jag ett helt ok resultat. Inte väldigt innovativt, men användbart.
En förklaringsand! Någon borde använda en AI för att rita en och posta i anktråden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Prompterna här är ju typ motsvarigheten till "Fantasy warrior" i AI-konsten. Klart som fan ni får generiska resultat! Här är mitt första försök till ett scenario.

Skapa ett scenario för ett spelledarlöst rollspel. Det ska utspela sig i São Paulo på 1800-talet och innehålla obesvarad kärlek, längtan efter frihet och ett omöjligt projekt.

São Paulo, på 1800-talet. Staden är i ständig förändring, med en explosiv tillväxt och en växande befolkning. Bland dessa människor finns Maria, en ung kvinna som har vuxit upp i den fattiga förorterna. Hennes liv har varit präglat av svårigheter, men hon har alltid drömt om att få leva ett bättre liv.

En dag träffar Maria den unge ingenjören Juan, som har kommit till staden för att arbeta på ett stort infrastrukturprojekt. De två blir snabbt förtrollade av varandra, och Maria inser att hon har hittat den kärlek hon alltid har längtat efter.

Tyvärr är deras kärlek förbjuden. Juan är son till en rik och inflytelserik familj, och hans föräldrar accepterar inte att han ska ha något med en fattig kvinna att göra. Dessutom är Maria beredd att göra vad som helst för att få friheten hon längtar efter.

Trots motgångarna fortsätter Maria och Juan att träffas hemligt, medan Juan arbetar på det omöjliga projektet att bygga en stor bro över floden Tietê. Han är övertygad om att brobygget kan förändra staden och ge människorna frihet och möjligheter.

Men det finns många som inte vill att projektet ska lyckas, och Juan och Maria möter många hinder på vägen. Deras kärlek prövas allt hårdare, och Maria börjar tvivla på om de någonsin kommer att kunna vara tillsammans.

Men trots alla motgångar fortsätter Maria och Juan att hoppas, drömma och kämpa för sitt omöjliga projekt. Kanske, en dag, kan de få se sin stad förändras och deras kärlek blomstra.

Bra! Men jag vill ha lite fler rollpersoner som är involverade i dramat. Kan du väva in tre till, förutom Maria och Juan?

Så klart. Här är tre till rollpersoner som kan vara involverade i dramat:

Carlos, en av Jauns bästa vänner och kollegor på brobygget. Han är en ärlig och lojal person, men han har svårt att acceptera Marias bakgrund och försöker få Juan att se förnuftet.

Sofia, Marias bästa vän sedan barnsben. Hon har alltid stöttat Maria i hennes drömmar, men hon är också orolig för att Maria ska bli sårad och försöker få henne att inse farorna med hennes förhållande med Juan.

Don Alonso, Jauns far. Han är en makthungrig och hårdhudad affärsman, som är fast besluten att skydda sin sons rykte och framtid. Han gör allt för att förhindra att Juan och Maria ska få vara tillsammans, och han är också en av de största motståndarna till brobygget.

Jättebra! Nu vill jag komplicera saker lite. Hur är Don Alonsos relationer till Sofia och till Carlos?

Don Alonso har ingen direkt relation till Sofia eller Carlos, men han har säkert en kännedom om dem och deras relationer till Juan och Maria. Som Jauns far är han säkert intresserad av vem hans son umgås med, och han kan ha en viss makt över dem genom sin inflytelserika position.

Kanske har han redan försökt påverka Carlos att få Juan att se förnuftet och bryta med Maria, eller kanske har han hotat Sofia med att ta bort hennes arbete om hon fortsätter att stödja Marias relation med Juan. Hur som helst är det säkert att Don Alonso kommer att försöka använda sin makt och sina relationer för att förhindra att Juan och Maria ska få vara tillsammans.

Kan vi inte säga att Don Alonso själv är förälskad i antingen Maria eller Sofia, trots att han är gift? Hur skulle det se ut?

Det kan säkert läggas till en extra dimension till dramat om Don Alonso är förälskad i antingen Maria eller Sofia. Det skulle förklara hans motstånd mot att Juan och Maria ska vara tillsammans, och det skulle ge honom en starkare motivation att använda sin makt och relationer för att förhindra deras relation.

Om Don Alonso är förälskad i Maria skulle det kunna förklara varför han försöker få Juan att bryta med henne, samtidigt som han själv försöker få henne att inte ge upp på sin dröm om frihet. Han skulle kunna visa sig som en vänlig och förstående mentor för Maria, samtidigt som han försöker få henne att se honom som en potential romantisk partner.

Om Don Alonso är förälskad i Sofia skulle det kunna förklara varför han försöker hota och påverka henne för att få henne att bryta sitt vänskapsband med Maria. Han skulle kunna visa sig som en omtänksam och generös mentor för Sofia, samtidigt som han försöker få henne att se honom som en potential romantisk partner.

Oavsett vilket scenario som väljs skulle Don Alonsos förälskelse i en annan kvinna än hans fru lägga till ytterligare spänning och intrig till dramat, samtidigt som det skulle förklara hans motstånd mot att Juan och Maria ska vara tillsammans.

Varför är Don Alonso motståndare mot brobygget? Och hur är Carlos involverad i det?

Det finns olika möjliga anledningar till att Don Alonso kan vara motståndare mot brobygget. Kanske är han rädd för att brobygget ska hota hans befintliga affärsintressen, eller kanske är han orolig för att brobygget ska öka konkurrensen om marknaden och få honom att förlora marknadsandelar. Han kan också vara rädd för att brobygget ska förändra stadens struktur och försvaga hans maktposition.

Carlos är säkert involverad i brobygget, eftersom han är en av Jauns bästa vänner och kollegor. Han är säkert en lojal och hårt arbetande ingenjör, som brinner för att få se projektet bli en framgång. Men hans relation till Don Alonso kan försvåra hans position, eftersom han kan känna sig pressad att välja mellan sin lojalitet mot Juan och hans oro för att göra sig ovän med Don Alonso. Han kan också vara orolig för att brobygget ska leda till en konflikt mellan hans vänner och hans arbetsgivare.

Jättebra. Nu vill jag ha efternamn till alla fem rollpersoner, samt en lista på några biroller i dramat.

Så här kan efternamnen och birollerna se ut:

Maria Garcia, ung kvinna från fattiga förorter.
Juan Rodriguez, ung ingenjör från en rik familj.
Carlos Hernandez, Jauns bästa vän och kollega på brobygget.
Sofia Rodriguez, Marias bästa vän sedan barnsben.
Don Alonso Rodriguez, Jauns far och inflytelserik affärsman.

Biroller:

Jauns mor, en kvinna som strävar efter att upprätthålla familjens anseende och förhindra skandaler.
Marias familj, fattiga arbetare som lever i de fattiga förorterna.
Brobyggets arbetsledare, en erfaren ingenjör som är ansvarig för projektets framgång.
Brobyggets finansiär, en rik och inflytelserik affärsman som har investerat i projektet.
En journalist, en person som är angelägen om att granska och rapportera om brobygget och dess konsekvenser.
Ett par tankar:

  • AI:n jobbar med internets kunskap om Latinamerika. Alla rollpersoner har distinkt spanskklingande namn, trots att berättelsen utspelar sig i Brasilien. Det är också väldigt mycket Rodriguez!
  • AI:n blandar lite mellan "Juan" och "Jaun", vilket är jätteroligt. Har den lärt sig av mänskliga skrivfel att man ibland byter plats på bokstäver?
  • Det känns som att för att få svar som inte är generiska behöver man ställa frågor utan uppenbara svar. Första scenarioidéerna är asbra, men när jag frågar om detaljer så kommer de mest uppenbara svaren. Jag tror att saker som "Det ska involvera X och Y" eller frågor som på annat vis etablerar oväntade kombinationer. Ge lite kreativa utmaningar. Bananbeskrivningar!
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Jag provade också lite språk. Det är lite lustigt att AI:n inte kan kantonesiska, till exempel. Svenska, som talas av typ 10 mille, klarar den, men inte kantonesiska, som talas av nästan tio gånger så många. Men tja, Google Translate kan inte heller kanto, så det är kanske inte så konstigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Försökte utmana den lite: "Jag vill ha ett scenario som innehåller underliga och ohälsosamma relationer, besatthet, svek, övervakning och skam. Det utspelar sig i Kina under kulturrevolutionen." Den gav mig … Internal Server Error. Tror att jag triggade lite väl känsliga ämnen. :gremeek:
 
Top