AI-genererade rollspelsäventyr

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Var tvungen att testa lite. Tycker den svarade över förväntan.

(Den klarade av att skapa 37 stycken när jag bad om 50, tror det blev en krasch.)

"List 10 backgrounds for a fantays cultist that worship a blood good."
  • They come from a long line of religious fanatics who have worshipped the blood god for generations.
  • They were once members of a different religion, but became disillusioned and turned to the worship of the blood god.
  • They were born into a family that was already devoted to the blood god, and were raised to believe in its power and glory.
  • They were searching for a sense of meaning and purpose in their lives, and were drawn to the promises of power and immortality offered by the blood god.
  • They are members of a secret society that has been working to bring the blood god back to power for centuries.
  • They were once devout followers of a different deity, but were seduced by the promises of the blood god and converted to its worship.
  • They are members of a tribe or clan that has worshipped the blood god for as long as anyone can remember.
  • They were once part of a criminal organization, but turned to the worship of the blood god as a way to gain power and protection.
  • They are scholars who have studied the ancient texts and prophecies of the blood god, and have become convinced of its divine nature.
  • They are outcasts and misfits who have found solace and belonging in the worship of the blood god, and are willing to do anything to defend their newfound faith
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Den typ av listor som finns i OSR-spel borde vara enkla att skapa. Åtminstone om man nöjer sig punkter som bara är hyfsade. Ett experiment skulle då kunna vara att skapa något större. Kanske invånare och händelser för en hel stad?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Alltså jag har ju läst sämre texter för att beskriva "vad är rollspel" skrivna av riktiga personer i publicerade böcker.


Är det för tidigt att mana till total bojkott, blockad och skambeläggning av alla förlag som tar in AI-skribenter till sina rollspel?
Du menar väl att bojkotta de förlag som tar in "riktiga personer i publicerade böcker"...? :p
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag vill hänvisa till vad jag skrev för två år sedan: http://www.rollspel.nu/threads/vad-är-nästa-stora-spel.75614/post-1025180

Om tre år har vi garanterat vettiga AI-äventyr, fullt spelbara direkt vid generering. Inom åtta år behöver vi inte ha en mänsklig spelledare för att spela dem.
Och om elva år behöver vi inte ha några mänskliga spelare heller.

Då kan vi äntligen stå och servera burgare på MacDonalds medan AIn sköter hela rollspelsbiten helt själv!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Då kan vi äntligen stå och servera burgare på MacDonalds medan AIn sköter hela rollspelsbiten helt själv!
Människor som serverar burgare? Det kan du fetglömma!

 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Och om elva år behöver vi inte ha några mänskliga spelare heller.

Då kan vi äntligen stå och servera burgare på MacDonalds medan AIn sköter hela rollspelsbiten helt själv!
Robotspelare alltså! Tanken på att kunna SL:a alla de där projekten man fantiserat om utan att ta hänsyn till folks vardagspussel och VAB är väldigt lockande, det måste jag medge.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Robotspelare alltså! Tanken på att kunna SL:a alla de där projekten man fantiserat om utan att ta hänsyn till folks vardagspussel och VAB är väldigt lockande, det måste jag medge.
Robotspelare - det största som hänt sen tryckpressen!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
AI som spelare? Det är redan gjort. :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Bortsett från att namnen på länder mm är lite väl förutsägbara tycker jag att "Demonernas erövring" var ett riktigt bra äventyr! Jag hade gärna spelat det!

Att ett äventyr är generiskt - i grunden - tycker inte jag är problematiskt, tvärtom. Då blir det nästan lättare att spela det/klara av det.

Go AI!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Bortsett från att namnen på länder mm är lite väl förutsägbara tycker jag att "Demonernas erövring" var ett riktigt bra äventyr! Jag hade gärna spelat det!

Att ett äventyr är generiskt - i grunden - tycker inte jag är problematiskt, tvärtom. Då blir det nästan lättare att spela det/klara av det.

Go AI!
Ja, jag tyckte också att det fanns något i ”Demonernas erövring”. Styrkan i mina ögon är att man åtminstone får ett skelett att förhålla sig till. Hade jag byggt vidare på den skissen hade jag lyft ut det jag gillar och renodlat det. De detaljer jag inte gillar skulle ändå kunna leda till något kreativt - jag kan göra något annat. AI-texten blir som ett första utkast som man kan jobba vidare med. Ungefär som att använda sig av någon av de många OSR-generatorer som finns på drivethrurpg.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag använde ChatGPT för att generera lite material till det sista spelmötet för min kampanj - var mycket praktiskt att ha som grund! Fick hjälp både med att förbereda målande beskrivningar av staden gruppen reste till, ett brev från deras uppdragsgivare, och generera en sista SLP samt konflikt de behövde möta. Allt var ganska basic, och ibland är den (precis som människor ofta är när man ber dem om inspiration, ska sägas!) rätt öppen och ospecifik. Men skönt att inte börja från ett blankt papper.

”Du bestämmer över hur ditt äventyr bäst skall sluta”. Men kära AI, jag frågar dig av en anledning!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
”Du bestämmer över hur ditt äventyr bäst skall sluta”. Men kära AI, jag frågar dig av en anledning!
Dylika ordvändningar stör jag mig på när jag köpt och läser en modul eller supplement.

Jag behöver aldrig bli påmind om att jag kan ändra just allting, och det är aldrig en bra lösning att lämna över detaljerna till läsaren. Det är alltid så att jag köpt modulen just av det specifika skälet jag vill att författaren ska göra jobbet åt mig.

Just i fallen med en AI löser sig dock problemet av sig självt.

Det finns ingen anledning komma med invändningar när du helt enkelt ber datorn utvidga sitt svar. "Write that ending for me", typ.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det finns ingen anledning komma med invändningar när du helt enkelt ber datorn utvidga sitt svar. "Write that ending for me", typ.
Problemet är att med ChatGPT krävs det ibland lite lirkande för att den skall bestämma sig att skriva de utvidgade svaren. Det hade varit praktiskt och sparat lite tangenttryck om de kom snabbare. Men jag tvivlar inte på att det snart kommer dyka upp ett dussin AI-avknoppningar som är ännu mer specifika för rollspel eller idé-generering, som kanske är för-tränade för varje relevant input.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Asså det här håller väl ändå inte?!

Write a exciting adventure for Symbaroum. It has to have at least one plot twist.

The adventurers have been summoned to the city of Thistle Hold by a mysterious figure. The figure is known only as "The Inquisitor." He claims to have a quest of great importance that only the adventurers can complete.

The Inquisitor tells the adventurers that the city of Thistle Hold is under threat from a powerful and ancient evil. A powerful necromancer is using dark magic to raise an army of the undead to wreak havoc on the city. The adventurers must travel to the necromancer's stronghold and put an end to his plans.

The adventurers set out on their quest and make their way to the necromancer's stronghold. As they get closer to the stronghold, they begin to encounter undead creatures. After a few terrifying skirmishes, the adventurers finally arrive at the stronghold and make their way inside.

Inside the stronghold, the adventurers discover a horrifying sight. The necromancer has already raised an immense army of the undead and they are ready to march on Thistle Hold. The adventurers must battle their way through the undead hordes and put an end to the necromancer's plans.

Just when all hope seems lost, the adventurers discover a secret door leading to the necromancer's inner sanctum. Inside the sanctum, they discover the necromancer is actually an ancient vampire. The vampire is using dark magic to create the undead army and plans to conquer Thistle Hold.

The adventurers battle the vampire and manage to defeat him. As the vampire dies, he reveals a shocking truth- the Inquisitor is actually the vampire's master. The Inquisitor had orchestrated the entire plan to raise an undead army and take control of Thistle Hold. The adventurers have foiled his plans and saved the city.
 
Top