AI, afrofuturism och marginaliserade grupper

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Digital teknik kräver mineraler som bryts i gruvor. Och AI-konst är såklart inte enbart boven till det. Men en accelererande utveckling mot ett allt mer digitaliserat samhälle kommer kräva mer resurser. iPhonen jag skriver på nu kanske har material taget från en gruva i Kongo med vidriga förhållanden. Jag tror att det är svårt för enskilda konsumenter att förändra saker och det kanske därför är lätt att tänka att det inte spelar så stor roll för en själv. Men i AI-konstens fall är det inte så svårt för mig att undra vilket pris som har betalats för den, och hur utveckligen framåt kommer bli.
Nja, alltså jag förstår din poäng men jag håller inte alls med. Vi alla individer gör ungefär lika mycket skada genom att använda mobiltelefon, köpa kläder från H&M, flyga och så vidare i all oändlighet. Att fokusera på någon slags renlevnadslära är inte bara praktiskt meningslöst, det stjäl även fokus från de förändringar som faktiskt skulle kunna göras. Men nu är vi långt långt OT så jag sätter gärna punkt där för detta sidospår 🙂
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Nja, alltså jag förstår din poäng men jag håller inte alls med. Vi alla individer gör ungefär lika mycket skada genom att använda mobiltelefon, köpa kläder från H&M, flyga och så vidare i all oändlighet. Att fokusera på någon slags renlevnadslära är inte bara praktiskt meningslöst, det stjäl även fokus från de förändringar som faktiskt skulle kunna göras. Men nu är vi långt långt OT så jag sätter gärna punkt där för detta sidospår 🙂
Japp, håller absolut med! Jag skrev det tidigare att jag inte tror på renlevnad. Känner mig lite misstolkad så jag skulle gärna vilja sätta punkt. Vill bara poängtera att jag tycker inte det är OT pga vi pratar om konst och det handlar i slutändan om känslor och meningsskapande. Jag hade också fått en känsla av meningslös konsumtion om jag hade sett ett verk sponsrat av HM. Det jag menar med det i kontexten AI-konst är att jag ser det som en utveckling mot att allt blir mer likriktat. Ett tillspetsat exempel är att man tränar datorn att göra samisk konst och sen säger till samer att nu behöver ni inte längre anstränga er för att utrycka er, ni kan bara knappa på en dator så får ni samisk konst. Det tar liksom bort hela poängen med skapandet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
En fråga som nog bara är teoretisk: vi vet ju att i alla fall Kina, om inte även andra asiatiska länder, arbetar på sina egna AI:er, vet någon om någon av dessa är bildmakar AI:er? Och om så, om deras bilder skiljer sig åt från de Amerikanska dito?

Jag har även på Instagram sett många svarta konstnärer använda AI för att ändra hudfärg på superhjältar.
Kan du länka till några av dessa bilder? Skulle vilja se dem.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
I grunden är ett stort problem med nuvarande teknologi att den inte skapar något, den har en väldigt stor mängd bilder som används som mall för att bygga bilder.

Jag förstår att teknologin hjälper folk som vill ha bilder utan att behöva läsa sig göra dem själv eller betala någon annan för dem.
 
Top