AI, afrofuturism och marginaliserade grupper

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Jag har dragit mig väldigt länge för att skriva detta inlägg, då diskussioner om AI så ofta bara landar i bråk, och jag orkar inte med sånt. Detta är ett ämne som jag dock gått och grubblat på länge och jag skulle tycka det vore kul med input från andra, så länge diskussionen sker i ”good faith”. Trådförfattaren skulle därför vilja be alla att tänka på följande innan ni joinar diskussionen:

Var noga med att ni diskuterar utifrån frågeställningens premisser.

Tolka varandra så välvilligt som möjligt.

Diskutera utifrån vad som sägs, inte utefter vilka åsikter ni tror att andra har.

Nåväl, till saken. Jag har, trots vad vissa lögnaktigen påstått, aldrig varit 100% emot AI-genererade bilder. Däremot har det för mig varit viktigt att man försöker komma fram till ett sätt att använda AI-konst så att den orsakar så mycket bra saker som möjligt men skadar så få personer som möjligt. Detta har jag även uttryckt i tidigare trådar.

Jag har med denna utgångspunkt börjat fundera kring det faktum att marginaliserade grupper använder AI för att berätta historier om sig själva och den grupp de tillhör. Jag har främst koll på svarta konstnärer, främst från olika delar av Afrika som på olika sätt använder AI för att berätta historier om deras historia, den diskriminering de mött o.s.v. Jag har läst mig in på just detta i och med att det ligger mig varmt om hjärtat, min fru är svart och vår son mixad. Men om ni har koll på andra marginaliserade grupper som använder AI på liknande sätt får ni gärna säga till.

Jag bifogar några artiklar i ämnet, ni får jättegärna ta en titt om ni vill. En sak som kan vara värt att hålla koll på är att de konstnärer som nämns inte har en enhetlig åsikt om AI. Vissa är mer positiva överlag medan andra lyfter kritik, exempelvis att AI reproducerar ideal om vit skönhet. Men man har då själv använt AI för att lyfta fram detta.

En aspekt där AI används flitigt är inom afrofuturismen, en genre som jag själv är mycket förtjust i.

Jag har även på Instagram sett många svarta konstnärer använda AI för att ändra hudfärg på superhjältar. Ingen av artiklarna nämner just detta.

https://news.artnet.com/art-world/i...biases-for-a-new-online-show-2322550/amp-page

https://www.ayadata.ai/blog-posts/ai-art-in-africa

https://www.bbc.com/news/world-africa-64260739.amp

https://www.indiewire.com/features/general/artificial-intelligence-racial-bias-1234619875/

https://www.tampabay.com/life-cultu...helps-create-images-blackness/?outputType=amp

Min fundering summa sumarum är att även om man köper premissen att AI åtminstone är något som i viss mån kan åsamka skada för åtminstone delar av konstvärlden, är det något som går att döma ut på full front när marginaliserade grupper använder detta för saker som de anser är positivt? Hur tycker ni vi ska förhålla oss till detta? Hur representerade är svarta konstnärer och andra minoriteter inom den etablerade konstvärlden och har deras representation, eller brist på sådan, någon inverkan på om resultatet av deras användning av AI eventuellt leder till något som blir mer positivt än negativt?

Jag vet att ämnet kan vara laddat, så snälla, tolka varandra välvilligt, håll god ton och håll er till ämnet 🙂
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
511
Flera av artiklarna handlar om att svarta konstnärer använder AI-verktygen i strid med deras programmerade bias som ofta framställer svarta i en kolonialistisk, orientalisktisk eller på annat sätt föråldrad stil. Det är ju bra, och belyser hur den ganska grunda datainhämtningen som lägger grunden för AI:n och gör den ganska billig också ger en stor potential för rasistiskt bias.

Det är en punkt mot AI om det är en ofrånkomlig egenskap, annars kan det vara en övergående juvenil fas. Det är förstås också något som kan arbetas in i folks redan existerande förklaringsmodeller vare sig det är en kritik av marknadens vinstmaximering, en vurm för avregleringar eller en vilja att få säga "som det är".

Jag har inga starka åsikter åt något håll här.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jag är rätt mycket emot ”A.I”-konst (Jag drar mig för att kalla den för ”intelligens”, då ”A.I” saknar intelligens, och verkar mer vara ett buzzword för hala entreprenörer att sälja in en sci-fi-fantasi).

Jag har svårt att se det som någon sorts futurism (glöm inte att futurismen kommer från fascismen) utan snarare som en dystopi, att det leder inte till att fler skapar konst, utan mer att skapande och kultur ersätts av ännu mer konsumism. Att vi blir mer och mer alienerade från våra verktyg, våra kulturer, miljöer, kroppar, och istället ersätts allt av saker vi kan köpa. Det skapar en känsla av meningslöshet hos mig.

Jag tolkar att din fråga handlar om att användandet av ”AI”-konst skulle möjligtvis kunna vara demokratiserande? Kanske, men kanske också skulle kunna leda till mer kulturell likriktning, mer konsumtion, fler gruvor där man bryter mineraler till kretskort, osv.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Jag har svårt att se det som någon sorts futurism (glöm inte att futurismen kommer från fascismen)
Nja, såvitt jag förstår så var det väl den italienska fascismen som diggade futurismen, men det handlade väl mest om estetik och propaganda om jag inte har fel. Nåväl, afrofuturismen är väl något helt annat, med en annan historia, en annan innebörd och ett annat budskap?

Jag tolkar att din fråga handlar om att användandet av ”AI”-konst skulle möjligtvis kunna vara demokratiserande?
Jag vet inte om jag själv hade använt just termen ”demokratiserande”. Men det behöver kanske inte vara fel term, det handlar om vad man lägger i den. Jag menar att, representationen av svarta illustratörer, och då kanske dessutom inom konstinriktningar som är viktiga för dem, kan väga tyngre än att det där används en metod som i andra sammanhang skulle kunna vara mer tveksam. Det vill säga, som jag tidigare sa så tror jag att det viktiga i diskussionen kring AI är att på en så bred front som möjligt hitta sätt att använda den som är bra för så många människor som möjligt och dåligt för så få människor som möjligt. Jag har på känn att detta skulle kunna vara ett av sätten, men det är alltid intressant att stöpa och blöta sina teorier med andra 🙂
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Nja, såvitt jag förstår så var det väl den italienska fascismen som diggade futurismen, men det handlade väl mest om estetik och propaganda om jag inte har fel. Nåväl, afrofuturismen är väl något helt annat, med en annan historia, en annan innebörd och ett annat budskap?
Ja absolut. Jag bara associerade till det, för min kritik mot ”a.i”-konst handlar också om en allmän kritik mot tech och övertro på teknologi, inte riktat till dig, eller afrofuturism som genre.

Marinetti som skrev det futuristiska manifestet var också medförfattare till det fascistiska manifestet, så visst hänger de ihop. Sen är det inte så enkelt att futurism=fascism, och den estetiken är rätt frånkopplad extremhögern idag. Men jag tycker att det finns något kvar av det i samtida reaktionära strömningar, att man vill ha teknologiska framsteg men inte sociala framsteg. Typ lite att vi är på väg mot en Cyber-mega-tech-Corporation-värld och att det inte är något bra.

Jag vet inte om jag själv hade använt just termen ”demokratiserande”. Men det behöver kanske inte vara fel term, det handlar om vad man lägger i den. Jag menar att, representationen av svarta illustratörer, och då kanske dessutom inom konstinriktningar som är viktiga för dem, kan väga tyngre än att det där används en metod som i andra sammanhang skulle kunna vara mer tveksam. Det vill säga, som jag tidigare sa så tror jag att det viktiga i diskussionen kring AI är att på en så bred front som möjligt hitta sätt att använda den som är bra för så många människor som möjligt och dåligt för så få människor som möjligt. Jag har på känn att detta skulle kunna vara ett av sätten, men det är alltid intressant att stöpa och blöta sina teorier med andra 🙂
Jag fattar. Det är intressanta frågor. Det sista håller jag med om! :)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag har dragit mig väldigt länge för att skriva detta inlägg, då diskussioner om AI så ofta bara landar i bråk, och jag orkar inte med sånt. Detta är ett ämne som jag dock gått och grubblat på länge och jag skulle tycka det vore kul med input från andra, så länge diskussionen sker i ”good faith”. Trådförfattaren skulle därför vilja be alla att tänka på följande innan ni joinar diskussionen:

Var noga med att ni diskuterar utifrån frågeställningens premisser.

Tolka varandra så välvilligt som möjligt.

Diskutera utifrån vad som sägs, inte utefter vilka åsikter ni tror att andra har.

Nåväl, till saken. Jag har, trots vad vissa lögnaktigen påstått, aldrig varit 100% emot AI-genererade bilder. Däremot har det för mig varit viktigt att man försöker komma fram till ett sätt att använda AI-konst så att den orsakar så mycket bra saker som möjligt men skadar så få personer som möjligt. Detta har jag även uttryckt i tidigare trådar.

Jag har med denna utgångspunkt börjat fundera kring det faktum att marginaliserade grupper använder AI för att berätta historier om sig själva och den grupp de tillhör. Jag har främst koll på svarta konstnärer, främst från olika delar av Afrika som på olika sätt använder AI för att berätta historier om deras historia, den diskriminering de mött o.s.v. Jag har läst mig in på just detta i och med att det ligger mig varmt om hjärtat, min fru är svart och vår son mixad. Men om ni har koll på andra marginaliserade grupper som använder AI på liknande sätt får ni gärna säga till.

Jag bifogar några artiklar i ämnet, ni får jättegärna ta en titt om ni vill. En sak som kan vara värt att hålla koll på är att de konstnärer som nämns inte har en enhetlig åsikt om AI. Vissa är mer positiva överlag medan andra lyfter kritik, exempelvis att AI reproducerar ideal om vit skönhet. Men man har då själv använt AI för att lyfta fram detta.

En aspekt där AI används flitigt är inom afrofuturismen, en genre som jag själv är mycket förtjust i.

Jag har även på Instagram sett många svarta konstnärer använda AI för att ändra hudfärg på superhjältar. Ingen av artiklarna nämner just detta.

https://news.artnet.com/art-world/i...biases-for-a-new-online-show-2322550/amp-page

https://www.ayadata.ai/blog-posts/ai-art-in-africa

https://www.bbc.com/news/world-africa-64260739.amp

https://www.indiewire.com/features/general/artificial-intelligence-racial-bias-1234619875/

https://www.tampabay.com/life-cultu...helps-create-images-blackness/?outputType=amp

Min fundering summa sumarum är att även om man köper premissen att AI åtminstone är något som i viss mån kan åsamka skada för åtminstone delar av konstvärlden, är det något som går att döma ut på full front när marginaliserade grupper använder detta för saker som de anser är positivt? Hur tycker ni vi ska förhålla oss till detta? Hur representerade är svarta konstnärer och andra minoriteter inom den etablerade konstvärlden och har deras representation, eller brist på sådan, någon inverkan på om resultatet av deras användning av AI eventuellt leder till något som blir mer positivt än negativt?

Jag vet att ämnet kan vara laddat, så snälla, tolka varandra välvilligt, håll god ton och håll er till ämnet 🙂
Det kan uppfattas som oförskämt att försöka förenkla någons frågeställning, och det är inte min avsikt, men är det du frågar egentligen huruvida ändamålet helgar medlem?

I så fall; ja - rent generelt. Men alla ändamål helgar inte vilka medel som helst. Om ändamålet är att bota svåra sjukdomar, motverka fattigdom eller hejda klimatförändringarna så helgar det sannolikt användandet av problematisk teknologi som artificiell intelligens. Om ändamålet är att folk som inte pallar lära sig rita ska få generera bilder med ett knapptryck så motiverar det inte den kulturella skadan ai medför.

I den här specifika frågan? Jag vet inte. Kanske. Som vit medelklassman känns det lite tveksamt att uttala sig alltför kategoriskt om vilka metoder som är ok att använda för att belysa rasism mot svarta.

Alltså det är inget snack om att det även inom kulturen finns det mer eller mindre oetiska användingsområden för ai, även om teknologin i grunden är oetisk (teknologin är neutral, men skapas på ett oetiskt sätt med oetiska intentioner). Det är ett brett och grumligt spektra mellan att en konstnär som fått en stroke använder ai för att tillfredsställa sin önskan att skapa, till tjuvaktig rov- och övervakningskapitalistisk konststöld.

”Kultur-ai” är ett oetiskt medel, punkt. Men det finns mer eller mindre oetiska anledningar till hur och varför någon använder det. I det här fallet kanske ändamålet inte helt helgar, men det finns betydligt värre användningsområden att rikta sin ilska mot.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Ja absolut. Jag bara associerade till det, för min kritik mot ”a.i”-konst handlar också om en allmän kritik mot tech och övertro på teknologi, inte riktat till dig, eller afrofuturism som genre.
Absolut, jag tog inte det du skrev som någon personlig kritik på något sätt 🙂 Jag är också kritisk mot en övertro på teknologi. Min förhoppning just med AI är dock att vi denna gång har möjlighet att förekomma utvecklingen innan den är så utbredd att den inte går att stå emot och hitta ett sätt att förhålla sig till den som skadar så få som möjligt och gör så mycket bra som möjligt. Jag talar då alltså bara om rollspelshobbyn då detta är vad vi har möjlighet att kontrollera.

Marinetti som skrev det futuristiska manifestet var också medförfattare till det fascistiska manifestet, så visst hänger de ihop.
Ah det var mer än vad jag visste, ber om ursäkt. Stort tack för den infon, det var bra att jag fick reda på det 🙂

Men jag tycker att det finns något kvar av det i samtida reaktionära strömningar, att man vill ha teknologiska framsteg men inte sociala framsteg. Typ lite att vi är på väg mot en Cyber-mega-tech-Corporation-värld och att det inte är något bra.
Jag håller helt med dig, men är detta verkligen vad afrofuturismen är eller vill? Jag har alltid förstått den som något annat. Det du beskriver känns rätt tech-bro-aktigt (alltså inte att du tycker så, utan att det är det du kritiserar) och det gillar inte jag heller. Men jag har inte uppfattat afrofuturismen som detta alls. Det känns mer ”flummigt” i jakt på bättre ord, filosofisk fiction som ska hjälpa till att föreställa sig en framtid ur ett icke vitt perspektiv men även ett sätt att förhålla sig till sin historia. Dessutom från en kontinent där många länders teknologiska utveckling inte är särskilt hög nu, så det är ju inte perspektivet ”mycket vill ha mer” vilket man skulle kunna beskylla tech bro-tänkandet för.


Men nu är jag säkert för mycket OT och det finns säkert mycket jag missat och har för dålig koll på. Olika kulturella inriktningar går ju ut och in i varandra kors och tvärs. Samtidigt tycker jag nog att futurismen och afrofuturismen är såpass olika att en jämförelse nog inte är jättemycket till gagn.

Hur som helst, kul att du också tycker att diskussionen är intressant 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Samtidigt tycker jag nog att futurismen och afrofuturismen är såpass olika att en jämförelse nog inte är jättemycket till gagn.
Ja, det enda italiensk futurism och afrofuturism riktigt delar är väl att det är en vision (eller kanske snarare, en fantasi) om framtiden?

(Och möjligen ett fokus på nationalism - Wakanda Forever, liksom - och hudfärg.)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Ja, det enda italiensk futurism och afrofuturism riktigt delar är väl att det är en vision (eller kanske snarare, en fantasi) om framtiden?

(Och möjligen ett fokus på nationalism - Wakanda Forever, liksom - och hudfärg.)
Ja som jag skrev innan var det mer jag som associerade till det än en jämförelse rakt av. Men jag tycker att det är viktigt att se visioner av framtiden ur ett kritiskt perspektiv, inte minst i en politisk fråga som t ex handlar om att använda AI i gott syfte, i fall ändamålen helgar medlen. Jag är inte särskilt idealistisk eller utopisk, för en utopi kräver en renhet, att allt som inte passar in är utrensat, och det tror jag kan leda in en på farliga vägar. Därmed inte sagt att man inte ska jobba för en bättre värld, bara att det är bra att ägna en kritisk tanke åt det.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Ja som jag skrev innan var det mer jag som associerade till det än en jämförelse rakt av. Men jag tycker att det är viktigt att se visioner av framtiden ur ett kritiskt perspektiv, inte minst i en politisk fråga som t ex handlar om att använda AI i gott syfte, i fall ändamålen helgar medlen. Jag är inte särskilt idealistisk eller utopisk, för en utopi kräver en renhet, att allt som inte passar in är utrensat, och det tror jag kan leda in en på farliga vägar. Därmed inte sagt att man inte ska jobba för en bättre värld, bara att det är bra att ägna en kritisk tanke åt det.
Jag förstår precis hur du menar. Grejen med just afrofuturismen är att Afrika redan har framställts som dystopiskt så att det sprutar ur öronen. Merparten av de verk som skildrat Afrika har ju handlat om slaveri, svält, pirater, kolonialism, barnsoldater, militärjuntor, folkmord, mörker och elände. Jag tycker det är väldigt begripligt att det finns ett stort behov av att visa vackra utopiska skildringar där främst positiva aspekter lyfts fram. Det är en helt annan kontext än en utopi bland tech-bros i Silicon Valley tycker jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
(Och möjligen ett fokus på nationalism - Wakanda Forever, liksom - och hudfärg.)
Absolut. Wakanda Forever var inte superlyckad i mina ögon. Det finns saker där som nyanserar det hela, exen tematiken om att minoritetsgrupper ställs mot varandra. Men jag håller med, tveksamma grejer finns där.

(Kommer inte diskutera Wakanda Forever just i denna tråd då det nog kommer bli OT, men diskutera men gör det gärna i en annan tråd 🙂)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag förstår precis hur du menar. Grejen med just afrofuturismen är att Afrika redan har framställts som dystopiskt så att det sprutar ur öronen. Merparten av de verk som skildrat Afrika har ju handlat om slaveri, svält, pirater, kolonialism, barnsoldater, militärjuntor, folkmord, mörker och elände. Jag tycker det är väldigt begripligt att det finns ett stort behov av att visa vackra utopiska skildringar där främst positiva aspekter lyfts fram. Det är en helt annan kontext än en utopi bland tech-bros i Silicon Valley tycker jag.
Jag gillar verkligen att Afrika inte blir det där området som mer eller mindre alltid(väldigt ofta) antingen inte nämns alls, eller så är det en framtida soptipp. Det är betydligt troligare och än viktigare, roligare om ett rollspel presenterar delar av Afrika som framtidens mäktiga geopolitiska enheter!

Så jag ser verkligen fram mot NeoTech-modulen du skriver. Kommer köpa den direkt det är möjligt!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Jag gillar verkligen att Afrika inte blir det där området som mer eller mindre alltid(väldigt ofta) antingen inte nämns alls, eller så är det en framtida soptipp. Det är betydligt troligare och än viktigare, roligare om ett rollspel presenterar delar av Afrika som framtidens mäktiga geopolitiska enheter!
Aeon Trinity gick hårt in på det här - Europa är Mad Max-land, USA är en (trumpiansk, även om de inte visste det då) fasciststat, och Afrikanska Unionen är ett av de bättre ställena i världen. Kinesiska och Swahili hör till de viktigaste språken att kunna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Aeon Trinity gick hårt in på det här - Europa är Mad Max-land, USA är en (trumpiansk, även om de inte visste det då) fasciststat, och Afrikanska Unionen är ett av de bättre ställena i världen. Kinesiska och Swahili hör till de viktigaste språken att kunna.
Ett spel jag har väldigt lite kunskap om annat än att Kina räddade världen genom att hota att kärnvapen-bomba hela världen om inte "the bad guys" stack från jorden. Är det rätt spel som jag tänker på? Om så är fallet så läste jag de böckerna någon gång i tonåren och jag är 41 nu så jag minns dem inte speciellt bra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Ett spel jag har väldigt lite kunskap om annat än att Kina räddade världen genom att hota att kärnvapen-bomba hela världen om inte "the bad guys" stack från jorden. Är det rätt spel som jag tänker på? Om så är fallet så läste jag de böckerna någon gång i tonåren och jag är 41 nu så jag minns dem inte speciellt bra.
Det stämmer (Adventure/Aberrant/Trinity var en trilogi av spel i samma värld). Jag tyckte om Trinity, och särskilt äventyren var bra.

Det kom en ny version för några år sedan.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jag förstår precis hur du menar. Grejen med just afrofuturismen är att Afrika redan har framställts som dystopiskt så att det sprutar ur öronen. Merparten av de verk som skildrat Afrika har ju handlat om slaveri, svält, pirater, kolonialism, barnsoldater, militärjuntor, folkmord, mörker och elände. Jag tycker det är väldigt begripligt att det finns ett stort behov av att visa vackra utopiska skildringar där främst positiva aspekter lyfts fram. Det är en helt annan kontext än en utopi bland tech-bros i Silicon Valley tycker jag.
Ja absolut, jag tänker att användandet av just AI-konst för det ändamålet kanske spelar tech-jättar i händerna. Att det då ironiskt nog kan leda till mer exploatering, fler gruvor, mer kulturell utarmning, osv. Även om man inte tror att vi på forumet kan stoppa det i det stora perspektivet, så tänker jag att användandet av det kan sänka det positiva budskapet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Hur ser kausaliteten ut där AI-konst leder till mer gruvdrift?
Digital teknik kräver mineraler som bryts i gruvor. Och AI-konst är såklart inte enbart boven till det. Men en accelererande utveckling mot ett allt mer digitaliserat samhälle kommer kräva mer resurser. iPhonen jag skriver på nu kanske har material taget från en gruva i Kongo med vidriga förhållanden. Jag tror att det är svårt för enskilda konsumenter att förändra saker och det kanske därför är lätt att tänka att det inte spelar så stor roll för en själv. Men i AI-konstens fall är det inte så svårt för mig att undra vilket pris som har betalats för den, och hur utveckligen framåt kommer bli.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Digital teknik kräver mineraler som bryts i gruvor. Och AI-konst är såklart inte enbart boven till det.
AI-konstens andel av den globala processoranvändningen måste väl vara bra nära försumbar ändå? Hur många AI-bilder måste du göra för att motsvara en iPhone, en miljon? Om du en gång väntar en dag med att köpa en ny telefon lär det göra större skillnad än all AI-konst du kan göra under en livstid...
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
AI-konstens andel av den globala processoranvändningen måste väl vara bra nära försumbar ändå? Hur många AI-bilder måste du göra för att motsvara en iPhone, en miljon? Om du en gång väntar en dag med att köpa en ny telefon lär det göra större skillnad än all AI-konst du kan göra under en livstid...
Ja det blir väl symboliskt, att den generande bilden blir för mig en symbol för att avsäga sig nånting kul och meningsfullt - att skapa - till att bara hålla på med nån sorts masskonsumtion på bekostnad av massa saker. Att fylla världen med ännu mer meningslös slit-och-släng sörja. Tycker jag.
 
Top