Nekromanti Agents of S.H.I.E.L.D

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har inte ens kollat på Agents of S.H.I.E.L.D. och har ingen vidare lust att göra det, men i en värld där jag är trött på nästan allt som amerikansk media öht producerar blev jag helsåld på Agent Carter nästan innan jag sett den, så jävla bra är dess koncept (Kvinnlig agent på Marvel-40-talet som unravell:ar feta konspirationer samtidigt som hon måste uthärda sjuk misogyni på sin arbetsplats och hantera att hon förlorat sin stora kärlek? VIlket jävla recept på awesome). Och hittils har den levererat, som fan. Fy fan vad bra den är.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Jag tror att vi som tänker att Agent Carter utspelar sig på 50 talet lider av att det inte finns något popkulturellt 1940 tal efter krigsslutet.
Det svårt att över huvud taget föreställa sig att en tv serie skulle utspela sig "på 40 talet men efter kriget" efter som ingenting annat riktigt gör det. D
Däremot känns som att Agernt Carter utspelar sig på 50 talet, efter som diners, män i hatt och äventyrsradio känns som 50-talsfenomen. Att Tony Stark borde födas på 60 talet ökar också på iden om att det borde vara 50 tal, efter som hans farsa är typ 30-ish.

Jag vet att det inte stämmer och att serien utspelar sig 1946, men marvel har fan inte gjort det lätt för sig.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Jocke;n63184 said:
Jag tror att vi som tänker att Agent Carter utspelar sig på 50 talet lider av att det inte finns något popkulturellt 1940 tal efter krigsslutet.
Det svårt att över huvud taget föreställa sig att en tv serie skulle utspela sig "på 40 talet men efter kriget" efter som ingenting annat riktigt gör det. D
Däremot känns som att Agernt Carter utspelar sig på 50 talet, efter som diners, män i hatt och äventyrsradio känns som 50-talsfenomen. Att Tony Stark borde födas på 60 talet ökar också på iden om att det borde vara 50 tal, efter som hans farsa är typ 30-ish.

Jag vet att det inte stämmer och att serien utspelar sig 1946, men marvel har fan inte gjort det lätt för sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jocke;n63184 said:
Jag tror att vi som tänker att Agent Carter utspelar sig på 50 talet lider av att det inte finns något popkulturellt 1940 tal efter krigsslutet.
Det svårt att över huvud taget föreställa sig att en tv serie skulle utspela sig "på 40 talet men efter kriget" efter som ingenting annat riktigt gör det. D
Däremot känns som att Agernt Carter utspelar sig på 50 talet, efter som diners, män i hatt och äventyrsradio känns som 50-talsfenomen. Att Tony Stark borde födas på 60 talet ökar också på iden om att det borde vara 50 tal, efter som hans farsa är typ 30-ish.

Jag vet att det inte stämmer och att serien utspelar sig 1946, men marvel har fan inte gjort det lätt för sig.
Det här knyter an till något jag upplevt som spelledare på sistone, att jag ofta funnit mig minst lika intresserad av aftermath:en till konflikter som konflikterna själva. Jag tror att mycket intressanta resonemang om dramaturgi kunnat formuleras kring konceptet "aftermath" - hur plockar man upp bitarna som återstår, hur leder den avslutade konflikten in i nya konflikter, vilka känslor får spelrum, hur hanterar man förlusten av allt som försvann i konflikten, vad för nya saker föds ur den?

"Agent Carter" har verkligen hittat guld här, och serieskaparna själva uttrycker det väldigt bra:

"It's a really rich period in history, where this giant opposition we had going for 10 years with the Nazis is gone, and we're not completely positive what the rules are anymore. Who gets the scientists? Who gets the secrets? It's all on the table. Everyone developed these skills in World War II. People became spies, people became murderers. And suddenly the war was over, and they came back, and it's like, 'Wow, I know how to do some shit. Now, what do I do with this?' It's nice to play with that assortment of characters. An office, basically full of people who just came back from the war. There's no telling what any of them experienced last year," with McFeely adding, "We have a tendency to think of history as this fixed thing–'Oh, that's right. Good guys won, 1945. Then it was the '50s.'–It's just not the case. Everything was up for grabs for quite a while, and murky. We didn't know we really won."
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Det är precis så som Jocke skrev det: jag har inte sett serien, utan bara trailern, och intervallet "efter andra världskriget men innan kalla kriget" gör att jag mentalt placerar den i 50-tal. My bad!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jocke;n63184 said:
Jag tror att vi som tänker att Agent Carter utspelar sig på 50 talet lider av att det inte finns något popkulturellt 1940 tal efter krigsslutet.
Det svårt att över huvud taget föreställa sig att en tv serie skulle utspela sig "på 40 talet men efter kriget" efter som ingenting annat riktigt gör det. D
Med andra ord har du aldrig sett någon film noir. Då har du en del intressanta upptäckter att se fram emot!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Men för att återkoppla från 'Agent Carter' och tillbaka till tv-serien som egentligen ska diskuteras:
Har bara sett lite brådstycken här och där, finns det någon bra sammanfattning av allithopa? Vad är grejen med alla dom här artefakterna som dyker upp här och var? Och hur stor är kopplingen mellan tv-serien och filmerna? Inte så stor?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Bolongo;n63470 said:
Med andra ord har du aldrig sett någon film noir. Då har du en del intressanta upptäckter att se fram emot!
Det finns, i alla fall inte i mitt huvud, något särskilt som inget som utmärker Noir filmer som The Big Sleep och Den Blå Dhalian , som båda kommer på 40 talet, efter kriget, mot tidigare rullar som Gasljus eller Riddarfalken från Malta som kommer under första halvan av 40 talet eller för den delen 50-tals filmer som främlingar på tåg, sundet boulevard, etc.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kärlekscraft;n63485 said:
Men för att återkoppla från 'Agent Carter' och tillbaka till tv-serien som egentligen ska diskuteras:
Har bara sett lite brådstycken här och där, finns det någon bra sammanfattning av allithopa? Vad är grejen med alla dom här artefakterna som dyker upp här och var? Och hur stor är kopplingen mellan tv-serien och filmerna? Inte så stor?
Ett av SHIELDs jobb, innan saker och ting... ändras, är att hålla koll på underliga saker och hålla dem ur gemene mans händer.

Kopplingarna till filmerna är begränsade innan den stora förändringen. Det är ett avsnitt i första säsongen som handlar om "uppstädning" efter Thor: The Dark World, och ett annat avsnitt där Sif kommer på besök för att hjälpa SHIELD att fånga in en annan asgårdare, Lorelei.
 
Top