[Agency] Idé till kampanjvärld: Uploading och tidsresor (spoilers)

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Om du vill ha inspiration så överlappar ju mycket av de teman som du nämner med Anatman (fast utan tidsresor), och det består ju till största delen av kort med en massa olika idéer på. Du behöver inte ens köpa kortleken om du vill kolla på det, för jag har lagt upp en playingcards.io-fil som man kan ladda upp för att spela på nätet. Finns på hemsidan i signaturen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En möjlig vinkel att utforska: hur påverkar valet av substrat medvetandet som laddas ned på det?

Säg att en resenär från framtiden laddar ner (laddar tillbaka?) sitt medvetande i något format, typ en komprimerad hjärnscan. Målet för nedladdningen är Googles datacenter år 2022.

Vad händer med ett medvetande som är evolverat för input via fem sinnen som plötsligt finner sig sakna dessa, men istället har en TB/s bitström av data? Det kan kanske finnas utrymme för tidiga försök att ladda tillbaka medvetande som går fruktansvärt fel - en galen gud fången i Facebook liksom.

Stephen Wolfram hade en längre workshop/diskussion runt hur olika typer av substrat skulle kunna tänkas påverka ett medvetande - kan försöka gräva fram den om det är av intresse.

dryga två timmar film, och inte editerad/klippt så kanske lite svårsmält.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag vaknade idag med lite nya tankar:

Först och främst känns det som att jag någonstans bryter mot mina egna regler om jag låter olika Besökare ha dykt upp på vår tidslinje vid olika tillfällen men att detta bara ska ha skapat en ny förgrening. Det känns som "fusk", det är mycket mer intuitivt att "varje gång någon dyker upp i en tidslinje där de inte ska vara, skapas en förgrening".

Så därför gör jag nog såhär:
  • Fas 1: Rollpersonerna undersöker mystiska händelser. Fas 1 avslutas med att de upptäcker att det finns en Besökare, som ursprungligen dök upp… låt oss säga år 2000. Denne Besökare har legat bakom i stort sett alla mystiska händelser de sett hittills. Jag tänker mig att de får veta att uploading finns gaska tidigt i fas 1, och tidsresor ganska sent.
  • Fas 2: Rollpersonerna försöker få tag i Besökaren och stänga ner den för gott eller åtminstone ställa den för rätta (de är ju regeringagenter trots allt). Fas 2 avslutas när de upptäcker att det faktiskt var flera som anlände där år 2000. Kanske utan deras original-misstänktes vetskap – de piggybackade på något sätt, eller så. Låt oss säga att de var fem som dök upp, med olika agendor för den nya förgreningen. Jag tänker mig att de under den här fasen får veta hur tidsresorna faktiskt funkar, med förgrening och så. Jag tror också att det är ungefär här som man kan tänka sig att kinesiska rum dyker upp (personen de första jagade är en av de som vägrar använda sig av den teknologin).
  • Fas 3: Rollpersonerna försöker hitta alla fem. Kanske allierar de sig med någon av dem, kanske amarbetar de med någon annan. kanske spelar de ut dem mot varandra. Fas 3 avslutas när de upptäcker att det faktiskt hänt förut. Att den tidslinje som förgrenades när Besökarna kom år 2000 inte var den ursprungliga. Den var inte A, den var… typ H. Allting är mycket trassligare än de trodde!
  • Fas 4: Något slags endgame, som beror lite på hur spelgruppen vill göra. Kan pågå för evigt, om det ska vara så – det finns ju ingen slutboss. Where do we go from here? Jagar vi ner varenda jävla Besökare som finns? Försöker vi bygga en tidsmaskin för att åka framåt och åt sidan för att stoppa tidsmaskinsbyggande? Åker vi bakåt och till A-tidslinjen för att få leva i en värld utan andra Besökare än oss själva? Blir vi Sliders som surfar mellan tidslinjer sidledes, och därmed kontinuerligt gör saker ännu krångligare?
Kör man på i fas 4 tillräckligt länge så tänker jag mig att SL kan tänkas hitta på något i stil med Asimovs Eternity, eller Marvels Time Variance Authority, som existerar utanför de här tidslinjerna och vars jobb det är liksom att hindra dem från att förgrenas.

Det här ger hur som helst en ganska tydlig eskalerings-roadmap. Sen kan man placra ut andra teknologier vi spånat om lite här och var.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ah, just det. Bra med kunskap snarare än tech. Kanske en bra princip för att komma på annan cool och annorlunda framtids-tech som går att stöta på i spelet. Saker som går att bygga här, utan nanoteknologi etc.

En variant är ju att den här saken måste ställas in på en speciell persons hjärnvågor. Men jag vet inte. Lika mycket som det kan bli OP, tänker jag att det kan bli som i en av de senare Jurassic Park-filmerna, där en skurk demonstrerar hur fett det är att ha en tränad mördar-dinosaurie, för titta nu, om man pekar med en laserpekare på någon, så attackerar dinosaurien personen och sliter den i stycken, vilket ju verkar fett tills man tänker -- vänta lite -- om man kan peka med en laserpekare på någon man vill döda -- är det inte enklare och billigare att peka på dem med en pistol då?

Kanske kan det vara en dosa som man kopplar in i en gatlykta eller ett elnät...
Skillnaden mot Jurassic Park är att när man väl har dinosaurier på plats så folk ser dem så är katten redan ute ur lådan, tänker jag. Att döda någon med hjälp av dinosaurie kanske är coolt, men i de flesta fall hjälper det dig inte att vara diskret eller komma undan med det. Det kommer att vara uppenbart för alla inblandade att personen dödades av en dinosaurie och du kommer att få jobba en del för att skapa en situation där folk inte frågar varför du stog och laserpekade på offret innan. Men jag skulle 100% kunna bygga ett mordmysterium kring det också!

Jag var tonåring på nittiotalet, så jag har The Crow-viruset i mig, som gör att jag utan anledning anser allting måste vara mörkt för att vara konstnärligt. Kan det regna hela tiden? Bra. Kan man ha katana och gråta kajal? Inte? Så du vill sälja din själ till företagen då eller? Jag överdriver, men jag är nog lite så. Du vet, jag snickrar på ett spel jag spelar med min sexåring, och det håller på att spåra ur i just kosmisk fasa och gamla gudaväsen som begår självmord under förtrollade stenrösen för att leva för evigt som spöken -- och det är då älvorna som är såna, i stort sett. Så ta det följande med en tillbörlig nypa salt. Men jo. Jo, framtiden måste vara mörk.
Vi kan väl säga såhär va, att jag gick ut gymnasiet 2000. Med skinnrock och kajal under ögonen, med Marilyn Manson i öronen. I hear you. Jag också. Men jag försöker ibland kämpa emot den där tendensen, just för att den känns lite gjord. Jag har redan gjort spel med mörk, regnig framtid där företagen regerar. Jag säger inte att framtiden i Theory of Mind inte får vara mörk – men jag säger att jag gärna funderar på hur den skulle kunna vara inte mörk. Eller åtminstone inte bara mörk…



En variant som kanske inte funkar men som eventuellt vore elegant, skulle vara att alla fraktionerna flyr från samma Katastrof, men att de vill ersätta den med olika saker, eller tror sig kunna förhindra den på olika sätt.
1. En fraktion menar att Katastrofen bara går att undvika om mänsklighetens population minskar med 90% innan ett visst årtal.
2. En fraktion menar att Katastrofen lika gärna kan hända om alternativet är fortsatt rovkapitalism, men tänker försöka sig på att införa totalitär kommunism samtidigt som de hindrar Katastrofen (ersätt med intressantare och lämpligare "ideologier"; "Mental omedvetenhet"; "demarkism")
3. En fraktion menar att Katastrofen borde inträffa tidigare, så fort som möjligt, därför att då kommer deras "samtid" ha hunnit återuppbyggas.
Det här tror jag mer på, men jag funderar som sagt också på ifall de ser den där Katastrofen – om den nu ens är en – på drastiskt olika sätt.

Utan att gräva ner sig i nutidspolitik så finns det ju vissa som just nu ser samtiden som att vi har ett problem med att vi tagit emot för många invandrare, medan andra av oss ser mer att vi inte fördelat resurserna korrekt utan helt i onödan skapat en massa lidande hos många invandrare. Det är så att säga samma händelse, men man approachar de från olika håll – vad i samtiden som är katastrofen blir olika beroende på vem man frågar.

Jag tror att det här med vad som egentligen gått "fel" i framtiden är en svår nöt. Det gäller att hitta något som passar med allt annat och skapar den sortens motivationer hos Besökarna som ger roligast spel. Så jag tror kanske att det är där man bör börja? Skapa de fem (?) första Besökarna och bygga ordentliga riktningar för dem, som ger upphov till rätt sorts nya mysterier och sådär. Och utifrån det fundera ut vilken sorts Framtid som kan ha gjort att de har de Riktningarna…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har jag börjat samla tankar i ett Dynalist-dokument också. Massor av bra respons i tråden! Arbetet fortgår; en del av era idéer måste jag grunna lite mer på däremot.

Jag tror att för egen del blir nog nästa steg som sagt att fundera kring De Fem.

Jag tänker typ… Tre kvinnokodade, en ickebinär, en man. Vilken biologisk kodning de hade spelar nog mindre roll. En av dem, den som RP först stöter på, behöver vara emot att man skapar P-zombies, men det kan man ju vara av många skäl.

Vad är intressanta agendor att ha för sin påverkan av nutiden? Det finns ju några uppenbara/tråkiga av Skeletor-typ, i stil med "göra om hela världen till kopior av mig" etc. Men åtminstone ett par borde kunna ha ekologiska ambitioner men på inkompatbla sätt. Jag ska också undvika, tror jag, alltför endimensionella karaktärer – de är inte Batmanskurkar, jag vill att de ska vara hyfsat komplexa i världsbild, filosofi och målbild.

Någon är nog lite nationalist-ish, och vill bibehålla kulturella särarter. Vederbörande behöver inte vara antidemokrat och ska inte vara en Skeletor/Megatron på något sätt; det ska bara vara en av de saker hen strävar efter. Nationalisten kanske är relativt trevlig och resonabel, men i grunden ha helt orimliga mål. Åtminstone när det gäller såna grejer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det bör givetvis finnas minst en fraktion som fokuserar på personlig framgång – som inte egentligen prioriterar att bygga en bättre framtid för mänskligheten i stort, utan som mer handlar om personlig förbättring och framför allt berikning av den Besökare som startat organisationen. Lite Frimurar-grejen; sociala kontakter etc och kanske också tech-uppgraderingar. Investeringar i cybernetik och teknologi. Men inget vidare ekologiskt engagemang utom när det behövs för att tjäna något annat mål.

Någon fokuserar nog också på en "exodus". Rymdutforskning. Bygga det där tankebiblioteket på Io (eller att hitta det – de kanske fått info om att en urgammal Besökare lämnat det där…). Få ut mänskligheten i rymden. I den framtid de kom från hade det tåget redan gått, eller så hade solsystemet utarmats av giriga megaföretag eller så kommer det något otäckt utifrån och fuckar upp (stora delar av) jorden och vi behöver placera våra ägg i fler korgar.

…det där med ett stort kommande hot är jag inte helt emot. Jag får fundera på saken. Sen kan ju såklart det hotet också av vissa betraktas som en frälsning – ett par av Besökarna kanske snarare vill förbereda för dess ankomst. Och vad är det egentligen? Utomjordingar? Eller bara Besökare som åkt ännu längre bakåt, och byggt upp en alternativ Jord-civilisation som nu kommer och "räddar" den vi har?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Vad är intressanta agendor att ha för sin påverkan av nutiden?
Möjligen skulle jag vilja börja ytterligare ett steg bort, och fråga: Vad är det rollpersonerna sysslar med och har för mål i kampanjens början? Är de typ profilerare på FBI? Mordutredare i en trist, anonym storstad? Utredare åt Vatikanen? Operatörer på en väldigt, väldigt hemlig agentur? Sen har den första av De Fem metoder som gör att RP:na absolut måste stoppa henne om de ska göra sitt jobb; men så visar det sig att dennes agenda och långsiktiga mål är rätt vettiga. Och kanske vice versa; den av De Fem som har metoder som i någon mån sammanfaller med RP:nas mål har agendor som är mycket otrevliga.

Jag skriver nu på en sån där deckare som jag refererade till tidigare. Huvudpersonerna är typ grå Sjövall-Walöö-snutar i ett bonnigt retro-futuristiskt "Nordvästlandet"; de jagar vad de tror är en psykotisk mördare, som
sakta visar sig vara något annat, typ en man som står i förbindelsen med en kosmisk fasa. MEN! Även om han använder fruktansvärda metoder, ockulta ritualer, etc, gör han det för att stoppa "något mycket värre"; till slut lär väl en av dem byta sida och börja hacka upp folk själv.

I Revelation Space-serien
är fienden en monstruös artificiell intelligens som försöker rädda själva livet som sådant från en galaxomspännande katastrof miljarder år in i framtiden; tyvärr kan den bara göra det om livet fram tills dess inte blir mer avancerat än enkel, biologisk soppa; så alla civilisationer som dyker upp med rymdfart och så vidare, blir utplånade av "svarta kuber".
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Det bör givetvis finnas minst en fraktion som fokuserar på personlig framgång – som inte egentligen prioriterar att bygga en bättre framtid för mänskligheten i stort, utan som mer handlar om personlig förbättring och framför allt berikning av den Besökare som startat organisationen. Lite Frimurar-grejen; sociala kontakter etc och kanske också tech-uppgraderingar. Investeringar i cybernetik och teknologi. Men inget vidare ekologiskt engagemang utom när det behövs för att tjäna något annat mål.
Jag skulle överväga en Red-Herring som är att en Besökare använder sin teknologi och kunskap om framtiden för att dupera folk att hon är ett orakel eller en magiker eller Messias själv. Man kanske kan komma åt det ockulta som finns hos Frimurare, eller det sekteristiska och "frälsta" som man kan ana i typ Silicon Valley -- du vet den där möjligen lite kusliga känslan av att befinna sig i ett kloster när man går in i en Mac-butik för att laga sin dator och de smeker över den med handen och säger att "det kan vara så att den helt enkelt har slocknat", eller när techföretagen lanserar nya produkter med stora spektakel som liknar religiösa mässor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Möjligen skulle jag vilja börja ytterligare ett steg bort, och fråga: Vad är det rollpersonerna sysslar med och har för mål i kampanjens början? Är de typ profilerare på FBI? Mordutredare i en trist, anonym storstad? Utredare åt Vatikanen? Operatörer på en väldigt, väldigt hemlig agentur? Sen har den första av De Fem metoder som gör att RP:na absolut måste stoppa henne om de ska göra sitt jobb; men så visar det sig att dennes agenda och långsiktiga mål är rätt vettiga. Och kanske vice versa; den av De Fem som har metoder som i någon mån sammanfaller med RP:nas mål har agendor som är mycket otrevliga.
När man bygger en Agency-kampanj är ju Byrån alltid en central punkt, så du har rätt. Det brukar finnas två huvudspår, tänker jag:
  • Rollpersonerna jobbar redan i kampanjens början för en tidigare etablerad byrå, och en del av kampanjens hemligheter är redan kända. Se: BPRD.
  • Rollpersonerna jobbar för en existerande byrå, t.ex. FBI, och möter Konstiga Saker när de är ute på en helt vanlig utredning. De fortsätter jobba för sin byrå, men antingen tar de själva på sig att utreda det som är Konstigt, eller så bildas en ny organisation specifikt för att sköta Konstiga Saker. Se: X-files.
Jag tycker ju generellt att tvåan är roligare. Jag gillar när rollpersonerna får vara med och upptäcka saker redan från början, när det är de som gör alla de intressanta upptäckterna. Här är nog min default att välja någon ganska vanlig byrå – nackdelen med att spela vatikan-agenter är ju att spelarna då antagligen måste köpa att deras rollpersoner har en världsbild som nog skiljer sig mycket från deras. Och det förstår jag är en del av tjusningen för många, men jag brukar gilla när man gör det så enkelt man kan att glida in i, och uppleva, rollpersonerna inofrån så att säga.

Så… Spontant tänker jag att de jobbar för typ… FBI, eller så. Eller kanske någon motsvarighet. Europol?

Verklighetens organisationer har ju sällan speciellt långsiktiga mål som kan clasha med De Fem tänker jag. Vad vill FBI uppnå på samhällsnivå, liksom? Det är mer att oavsett vilka rollpersonerna jobbar för så är antagligen de övergripande målen typ 1) stoppa brott/kaos/terrorister/brott 2) hindra panik 3) skydda den egna organisationen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag skulle överväga en Red-Herring som är att en Besökare använder sin teknologi och kunskap om framtiden för att dupera folk att hon är ett orakel eller en magiker eller Messias själv. Man kanske kan komma åt det ockulta som finns hos Frimurare, eller det sekteristiska och "frälsta" som man kan ana i typ Silicon Valley -- du vet den där möjligen lite kusliga känslan av att befinna sig i ett kloster när man går in i en Mac-butik för att laga sin dator och de smeker över den med handen och säger att "det kan vara så att den helt enkelt har slocknat", eller när techföretagen lanserar nya produkter med stora spektakel som liknar religiösa mässor.
Minst en bör agera via mysticism, absolut.

Jag tänker också att flera av Besökarna har minst 2–3 organisationer de verkar genom, ofta i lager på lager. Man ska behöva jobba en del för att komma fram till Arnim Zola-bunkern så att säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det känns som om du borde läsa William Gibsons The Peripheral. Du vet, första boken i hans senaste trilogi där uppförljaren heter Agency ...
Jo, jag vet att det finns en Gibson-bok som heter Agency redan. Det har påpekats förut. Jag hoppas hela tiden stöta på ett annat namn jag kan använda och som inte har extremt mycket sämre passform. Inte ens med forumets hjälp har jag hittills lyckats. Det är en av anledningarna till att projektet gått lite i stå. Och jag blir lite deppid varje gång jag tänker på det.

Med More than Human kom jag ju undan med det, antagligen för att ingen brydde sig om mitt lilla superhjältespel. Och för att det var på svenska, så jag antar att ingen som har Sturgeon-rättigheterna hittat det. Med Gibson känns det som större risk, absolut.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jo, jag vet att det finns en Gibson-bok som heter Agency redan. Det har påpekats förut. Jag hoppas hela tiden stöta på ett annat namn jag kan använda och som inte har extremt mycket sämre passform. Inte ens med forumets hjälp har jag hittills lyckats. Det är en av anledningarna till att projektet gått lite i stå. Och jag blir lite deppid varje gång jag tänker på det.

Med More than Human kom jag ju undan med det, antagligen för att ingen brydde sig om mitt lilla superhjältespel. Och för att det var på svenska, så jag antar att ingen som har Sturgeon-rättigheterna hittat det. Med Gibson känns det som större risk, absolut.
Alltså, jag menade inte att diskutera det igen, det var bara ett roligt sammanträffande. The Peripheral handlar om folk ur framtiden som laddar ner sina medvetanden i robotkroppar i det förflutna, och om tidslinjer som spjälkas. Tipset var alltså genuint.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alltså, jag menade inte att diskutera det igen, det var bara ett roligt sammanträffande. The Peripheral handlar om folk ur framtiden som laddar ner sina medvetanden i robotkroppar i det förflutna, och om tidslinjer som spjälkas. Tipset var alltså genuint.
Aha, då är jag med! Haha, jisses.

Synkronicitet?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Verklighetens organisationer har ju sällan speciellt långsiktiga mål som kan clasha med De Fem tänker jag. Vad vill FBI uppnå på samhällsnivå, liksom?
Jag tänkte på en mer omedelbar och konkret nivå, att jobbar rollpersonerna för FBI så begår ju några av De Fem federala brott. Typ underliga mord, smuggling. Och det kanske är bra om de dessutom begår de värsta typerna av sådana brott; i synnerhet de som har de mest begripliga och rimliga långsiktiga målen, för att föra in fler konflikter i spelet:
- Vi jobbar på ATF och någon smugglar enorma mängder eldvapen genom USA; men det visar sig att de gör det av väldigt goda skäl, som vi dock aldrig kan förklara för Byrån.
- Vi jobbar på Homeland Security och någon har begått ett fruktansvärt terrordåd, och planerar fler, men det visar sig att de gör det av -- du fattar.

Dvs man kunde i teorin också börja nysta i den änden.

Jag tycker fortfarande att Katastrofen ska ha med medvetandet att göra. Tankevirus som säger "Medvetandet är Bara Materia" eller motsatt, som leder till -- jag vet inte.

I Revelation Space (återigen) sker en katastrof när folk laddar upp sina medvetanden på en hårddisk och något går fel, så hjärnorna steks, och medvetandena blir fulla av buggar och fastnar i någon sorts evigt limbo. Om jag inte minns fel. Kanske kan Katastrofen vara den berömda Singulariteten, eller någon variant av den, dvs, De Fem har kommit för att stoppa eller manipulera någon variant av Singulariteten, när tillräckligt mycket av mänskliga medvetanden har laddats upp på nätet för att X -- det där kan du mycket bättre än jag, tror jag. Jag tänker någon variant av Skynet, nästan. Typ "Singulariteten kommer, frågan är bara vad vi gör av den och vilka vi blir. Vi valde fel förra gången; nu ska vi välja rätt." / "Det enda som betyder något är att stoppa Singulariteten".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag drabbades av lite nya tankar nu i början av veckan, troligen för att jag egentligen har en massa annat att tänka på:
  • Jag funderar på om personer som får sina order direkt från Besökare ska kallas Emmissarier. Jag tycker om ordet, och snor det gärna från Coriolis.
  • Jag tänker att De Fem anlände i ett föremål – ett ganska litet, men väldigt avancerat, med enorm kapacitet för att lagra komprimerad data. Någonstans måste de ju bootstrappas in i nutiden – jag tänker att de anlände via denna Ark, som skickades specifikt till en plats där det fanns ett datacenter, och att De Fem sedan avkomprimerades och laddades upp och spreds för vinden. Eller att Arken delades upp kanske, med en av De Fem i varje del. De behöver ju anlända samtidigt, men utan att vara bundsförvanter. Kanske var de tillfälliga allierade; de behövdes alla för att göra resan möjlig men att de egentligen avskyr varandra. Arken kanske hade ett inbyggt primitivt artificiellt medvetande som såg till att etablera ett bridgehead i vår tid, och sprida på De Fem.
  • Jag har funderat lite på den förste, han som är rollpersonernas främste motståndare i Fas 1 och delvis i Fas 2. Preliminärt tänker jag på honom som "DAVE", för att jag gillar 2001.
    • Dave agerar via flera olika personas. För rollpersonerna kan det nog framstå som att de kämpar mot en kabal snarare än en person. Och en kabal av personer som inte tycks finnas – namnen finns inte i några databaser eller artiklar, inte ansiktena heller.
    • Dave har dels en riktning som handlar om att avvärja eller åtminstone hantera Katastrofen (vad nu den var), men framför allt har han också en personlig vendetta mot ett specifikt megaföretag och den familj som ägde detta företag i hans tid. Vad hans plan om Katastrofen är vet jag inte än, men jag tänker att megaföretaget typ… dödat hans familj eller något, och att det här helt enkelt är personligt. För rollpersonerna ser det här alltså ut som att en hemlig kabal av terroristledare (typ) använder avancerad teknologi och hyfsat orimlig "framtidskunskap" (och orimlig kunskap överlag – vet sånt som man kanske egentligen bara hade kunnat få reda på via efterforskningar i efterhand, typ hemligheter som avslöjades först efter någons död). Och att de gör det, till synes, med målet att förinta det här specifika företaget.
    • Jag vill att spelarna ska ha anledning att tro att Dave är eller har hjälp av en AI, och att hans "future-tech" och omöjliga kunskap beror på överlägsen AI-smarthet. Så jag tänker definitivt att man kan och bör introducera AI som generellt tema – kanske är en av de saker megaföretaget gör att utveckla AIs, så att en hel del av det som saboteras har AI-koppling och de som dödas är AI-forskare etc. Återkommande referenser till "omöjligt kompetenta hackers" som tydligen jobbar för kabalen. Men som egentligen är Dave, och kan misstänkas vara en duktig AI.
    • Att fokusera på ett megaföretag ger också en ingång till att ha rollpersonerna som en specialstyrka: Företaget har börjat råka ut för orimliga mängder spionage, sabotage och lönnmord etc, och använder sina politiska muskler för att se till att det bildas en specialstyrka. Rollpersonernas överordnade är inte glada, men så är det med politics. Det skapar också viss klyvnad och gnissel, som kan vara god grogrund för konflikter vilket såklart är SL-godis. Och kan komplicera de Fall rollpersonerna utreder.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
en ingång till att ha rollpersonerna som en specialstyrka
Kanske inte passar, om du vill ha låg-nivå och vardag, men en bra grej med en ny specialgrupp är ju såklart annars att man kan plocka utredare och agenter från alla möjliga håll; en gammal mordutredare kan dumpas där för att en politiker vill sabotera, en hacker kan släppas ur fängelse i utbyte mot att jobba på Enheten, en NSA-agent kan kopplas in, någon från Dgse eller MI5 kan komma in för att företaget har kopplingar dit, osv.

en hel del av det som saboteras har AI-koppling och de som dödas är AI-forskare etc
Jag gillade en grej i Sarah Connor Chronicles mycket, och det var att under en säsong var de helt insnöade på schack och olika schackprogram, för det var tydligen en av trådarna som växte fram och blev Skynet. Så brotten skulle ju också kunna rikta sig mot typ professorer i medvetandefilosofi och matematiker, eftersom DAVE vill döda de som kommer hjälpa företaget bygga upp en AI. Men det är mest för att jag älskar idén med en matematiker som har blivit mördad, och så ska man utreda varför; jag har själv använt det i en romanintrig jag skriver på.

megaföretaget typ… dödat hans familj eller något, och att det här helt enkelt är personligt
Borde inte vendettan vara mot just en person och inte mot ett megaföretag? Om det är just personligt, vill säga? Om någon dödar min familj, vill
jag ju döda dem, eller möjligen deras förfäder, inte utplåna företaget de jobbade för. Känns möjligen lite vingligt och B-filmsaktigt med en sån motivation i vad som annars är ett väldigt sofistikerat världsbygge. Kan Megaföretaget har gjort något mot folks medvetanden i framtiden? Möjligen funkar det som du har tänkt, men då som en illustration för hur främmande och annorlunda uppladdade medvetanden ser på indivudualitet och agens: "McDonalds har också en personlighet, ett sätt att vara... vad är det som säger att det inte har en själ?"

*

Både Emissarier och Arken är perfekta namn på sakerna.

*

Kan det ha skickats en sorts "rosettasten" till en mycket tidigare epok; en märkligt föremål som inte är en dator eller rymmer kod, utan som var helt analogt, typ en stenplatta med symboler, som är en sorts "frö" till något i människans utveckling? Vet inte hur det funkar i din kosmologi, med förgreningar och så vidare, men det vore kanske intressant. Tänkt typ de svarta monoliterna i 2001, fast det kan vara som hellraiser-kuben eller nåt, som fick urmänniskans medvetande att förändras, ta ett språng. Hur det skulle komma in i spel vet jag inte.

En annan klassisk variant kunde vara att någon av De Fem skickade en text med "profetior" till det djupare förflutna, typ medeltiden eller kring kristus födelse, tillsammans med berättelser och myter som på nåt har gjort till att just Hennes ankomst är väntad; så när Hon dyker upp finns det redan en kult till hennes ära, vilket ger henne ett försprång gentemot de andra.

Båda de här varianterna bygger ju dock på att någon har skickat föremål till en tidigare punkt i historien, och att universum har förgrenats därifrån, och så vidare.

*

Kanske är det lättare att tänka sig att De Fem kom samtidigt fast de hatar varandra om det inte var de som tillverkade och planerade att skicka Arken, utan om de gick samman för att utföra en "heist" mot de ursprungliga konstruktörerna. Det kan också vara så att de blev en för många, så att alla är lite skadade på olika sätt.

*

Vänta lite --- det verkar ligga något kodat i min djupstruktur, och nummer två har också upptäckt det, och tre och ett -- genom åren upptäcker De Fem allihop att de bär på kod som inte är deras --- det är Den Sjätte Passageraren, som har rest med som en trojansk häst inuti de andra, och som nu har börjat sätta samman sig själv för att...

*
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kanske inte passar, om du vill ha låg-nivå och vardag, men en bra grej med en ny specialgrupp är ju såklart annars att man kan plocka utredare och agenter från alla möjliga håll; en gammal mordutredare kan dumpas där för att en politiker vill sabotera, en hacker kan släppas ur fängelse i utbyte mot att jobba på Enheten, en NSA-agent kan kopplas in, någon från Dgse eller MI5 kan komma in för att företaget har kopplingar dit, osv.
Jag tror absolut att det kan passa, framför allt i kommande faser där det blir alltmer tydligt att det här inte alls handlar om det man först trodde, utan något större.

Kanske är första gruppen rollpersoner samma sorters agenter, men allt eftersom utredningen växer och man eventuellt byter rollpersoner av olika skäl (eller bara lägger till flera – jag är svag för kampanjer där spelare har flera rollpersoner var men bara spelar en i taget) så tillkommer alltmer udda fåglar från andra byråer eller fält.

…alltså när vi började är så visste vi ju inte att typ den viktigaste rollen skulle vara att ha med sig en riktigt duktig lingvist

Jag gillade en grej i Sarah Connor Chronicles mycket, och det var att under en säsong var de helt insnöade på schack och olika schackprogram, för det var tydligen en av trådarna som växte fram och blev Skynet. Så brotten skulle ju också kunna rikta sig mot typ professorer i medvetandefilosofi och matematiker, eftersom DAVE vill döda de som kommer hjälpa företaget bygga upp en AI. Men det är mest för att jag älskar idén med en matematiker som har blivit mördad, och så ska man utreda varför; jag har själv använt det i en romanintrig jag skriver på.
Bra serie! Och ja, matematiker och medvetandefilosofer etc är bra grejer.

Borde inte vendettan vara mot just en person och inte mot ett megaföretag? Om det är just personligt, vill säga? Om någon dödar min familj, vill
jag ju döda dem, eller möjligen deras förfäder, inte utplåna företaget de jobbade för.
Om min familj dött för att de ätit fulmoddat Monsantokäk så tänker jag att det både är företaget och de som leder det jag inte gillar. Det räcker inte med att få bort ledningen med det omedelbara ansvaret, hela företagsstrukturen är ju rutten i grunden.

Jag tänkte alltså snarare något sådant. Inte typ att CEOn sköt ihjäl Daves make, utan snarare att företaget genom att göra sina företagssaker dödade familjen (eller förstörde något Dave tyckte var viktigt, det måste inte vara just familjen).

Det jag tänkte med den här företags-plotten var att:
  • Ge Dave en mer komplex personlighet och målbild än bara vad han vill göra åt Katastrofen. Givtvis ska inte heller företagsgrejen vara det enda som definierar honom, men det är en fasett av honom.
  • Ge Fas 1 ett fokus som inte är det mest uppenbara, och en ingång som inte direkt pekar mot Dave och uploading och tidsresor.
    • Överhuvudtaget göra en dubbel/trippelbluff – Handlar det om terrorism eller en vendetta nån har? Nej, det verkar handla om AI och medvetaden? Nej, det handlar om en vendetta. Eller vänta, handlar alltihop om medvetanden ändå? Tvinga spelarna att skala lite lök, så att säga.
  • Ge en bred bas för Fas 1s äventyr, lagom inspiration till de Fall som ingår helt enkelt. Det finns många sätt att bråka med ett företag.

Kan det ha skickats en sorts "rosettasten" till en mycket tidigare epok; en märkligt föremål som inte är en dator eller rymmer kod, utan som var helt analogt, typ en stenplatta med symboler, som är en sorts "frö" till något i människans utveckling? Vet inte hur det funkar i din kosmologi, med förgreningar och så vidare, men det vore kanske intressant. Tänkt typ de svarta monoliterna i 2001, fast det kan vara som hellraiser-kuben eller nåt, som fick urmänniskans medvetande att förändras, ta ett språng. Hur det skulle komma in i spel vet jag inte.
Det känns om inte annat som något slags endgame-insikt att få; den ursprungliga förgreningen.

(Vilka skickade då kuben, om det i icke-kub-universat inte utvecklades några människor? Kanske samma vars ankomst är Katastrofen…?)


En annan klassisk variant kunde vara att någon av De Fem skickade en text med "profetior" till det djupare förflutna, typ medeltiden eller kring kristus födelse, tillsammans med berättelser och myter som på nåt har gjort till att just Hennes ankomst är väntad; så när Hon dyker upp finns det redan en kult till hennes ära, vilket ger henne ett försprång gentemot de andra.

Båda de här varianterna bygger ju dock på att någon har skickat föremål till en tidigare punkt i historien, och att universum har förgrenats därifrån, och så vidare.
Sådant kan jag absolut tänka mig. Om inte annat som förberedande grej inför fas 3s insikter om att det faktiskt kommit folk tidigare också.

Kanske är det lättare att tänka sig att De Fem kom samtidigt fast de hatar varandra om det inte var de som tillverkade och planerade att skicka Arken, utan om de gick samman för att utföra en "heist" mot de ursprungliga konstruktörerna. Det kan också vara så att de blev en för många, så att alla är lite skadade på olika sätt.
Det här påminner mig inte om Continuum, en kanske lite B men rätt njutbar tidsrese-tvserie…

Jag tänker att det också kan vara så att en av de fem i själva verket i siska sekund byttes ut mot en av de som egentligen konstruerade Arken.

Vänta lite --- det verkar ligga något kodat i min djupstruktur, och nummer två har också upptäckt det, och tre och ett -- genom åren upptäcker De Fem allihop att de bär på kod som inte är deras --- det är Den Sjätte Passageraren, som har rest med som en trojansk häst inuti de andra, och som nu har börjat sätta samman sig själv för att...
Kan passa ihop med tidigare tankar om metamedvetanden där varje medvetande funkar som en undermedveten process till ett större medvetande. Känns dock definitivt som en sån grej man får passa sig lite med så det inte blir för lökigt isf =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker fortfarande att Katastrofen ska ha med medvetandet att göra. Tankevirus som säger "Medvetandet är Bara Materia" eller motsatt, som leder till -- jag vet inte.

I Revelation Space (återigen) sker en katastrof när folk laddar upp sina medvetanden på en hårddisk och något går fel, så hjärnorna steks, och medvetandena blir fulla av buggar och fastnar i någon sorts evigt limbo. Om jag inte minns fel. Kanske kan Katastrofen vara den berömda Singulariteten, eller någon variant av den, dvs, De Fem har kommit för att stoppa eller manipulera någon variant av Singulariteten, när tillräckligt mycket av mänskliga medvetanden har laddats upp på nätet för att X -- det där kan du mycket bättre än jag, tror jag. Jag tänker någon variant av Skynet, nästan. Typ "Singulariteten kommer, frågan är bara vad vi gör av den och vilka vi blir. Vi valde fel förra gången; nu ska vi välja rätt." / "Det enda som betyder något är att stoppa Singulariteten".
Jag har gått och funderat på det här.

Som jag skrivit tidigare vill jag nog ha en Katastrof som inte alla nödvändigtvis ser som en katstrof, åtminstone inte på samma sätt.

Här är en tanke, som är ett slags amalgam av en massa idéer som snurrat runt i mitt huvud de senaste åren: Om typ 200 år kommer vad som verkar vara en utomjordisk civilisation, men som i själva verket kanske bara är människor från om 1000 år, och börjar absorbera mänskligheten – ladda upp den i ett singularitetsmoln där individualitet inte riktigt existerar på samma sätt som idag. Det sker inte nädvändigtvis med militärt tvång, men processen går ganska snabbt. En del kämpar emot – med eller utan våld. Till slut nås en punkt där nästan alla är uppladdade i singulariteten, men i jättemånga fall gick det väldigt fel, och de uppladdade personerna är antingen helt kaos eller gravt personlighetsförändrade. Det är mycket oklart vems fel det egentligen är – "Utomjordingarna" menar att det beror på sabotage eller allmänt motstånd, de få icke-uppladdade människorna har olika teorier – många tror att "utomjordingarna" gjorde det medvetet, att det här egentligen handlade om naturresurser. Det som talar för det senare är att nu när jorden är typ tömd på människor så har "utomjordingarna" börjat exploatera den nu rätt tomma jorden och använda dess naturresurser som sina egna.

Besökarna är personer som gjorde en klassisk Terminator-heist och laddade upp sig och åkte tillbaka. Kanske var det "utomjordingarnas" tech de använde? Det är hur som helst oklart ifall de själva blev personlighetsförändrade, huruvida uppladdningen är perfekt och huruvida en eller flera av dem egentligen är instabila.

Min tanke här är att det öppnar för att vissa vill förbereda för "utomjordingarnas" ankomst på ett positivt sätt – om vi bara omfamnat dem tidigare och inte gjort motstånd så hade allt gått bra. Andra vill förbereda för olika typer av motstånd – militärt, memetiskt etc. Någon kanske har fokus på att åka ut i rymden och sprida på sig så mycket som möjligt innan de kommer, så de inte kan fånga oss alla. Bygga enorma arker fyllda av uppladdade medvetanden, skicka ut dem i rymden… (så att de, möjligen, om 1000 år utvecklats till en stor singularitets-flotta som åker tillbaka i tiden för att…)

Blir det för lökigt? För mycket pulp? Nu har jag skrivit ner det åtminstone.
 
Top