Nekromanti After Dark [SPOILERS]

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Jag vet att det står i rubriken, men för säkerhets skull:
Mörkret är ju som många vet på väg mot Mundana. Ingen hjälte reste sig och försvarade världen. Hur ser världen ut? Vad hände med folkslagen? Länderna?
Alla idéer är välkomna :gremsmile:

Ursäkta det outvecklade inlägget, skriver i all hast
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Städerna är fllna. Lika så alla större fort.
Det som klarat sig är små fanatiska/diciplinerade läger som håller sig själva vid liv genom att synas så lite som möjligt.

Allt kraftigare motstånd har mörkret skövlat.

Nu har mörkret börjat med sina interna stridigheter. Dags för den nya erans hjältar att karva in sina namn i himlarnas bok.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mina spelare: MEGAÜBERGIGASPOILER

Det här är alltså vad min drömkampanj handlar om. Jag måste bara göra färdigt jobbet med att rövknulla sönder Mundana med rostig antimateriadildo i mina tre pågående kampanjer först, vilket dessvärre tycks kunna ta cirka 10 år till av spelande givet graden av epik (though det verkliga rövknull-plottwist-ögonblicket är extremt nära förestående i min Thalamur-kampanj...det kommer bli så jävla bra...). Sen tänkte jag att spelarna skulle gestalta de gamla rollpersonernas och slp:ernas barn i den nya, postapokalypiska världen. Jag har väldigt lite konkreta tankar på fraktioner och plotts i denna kampanj, jag ser bara en stämning framför mig, och lite vilka karaktärer som skulle ha överlevt (extremt få). Stämningen vet jag inte riktigt hur jag ska förklara....postapokalyps men med känslan av en jungfrulig och återfödd värld, snarare än en förrödd, men med fläckar av kvardröjande mörker här och var, som alla skyr som pesten. Tänk postscriptet till Ragnarök mixat med Silmarillion, Norge efter Digerdöden, gamla franskbelgiska serien Laiyna och rollspelet Tribe 8. Och D&D-konceptet Points of Light. Stora skogar, väldiga ruiner där gamla fasor dväljes, spridda folkstammar som vandrar över den ödsliga världen i försök att hitta en trygg plats att slå sig ned, lite folkvandringstid sådär. Här och var finns kanske storslagna Atlantis-liknande kolonier av för-kataklysmiska civilisationer och folk, men isolerade och hoterade av det som överlevt från mörkret.

Spridda tankar och idéer:

- Kamorferna bör utplånas. De hör till långt svunna tider och deras värld och tid är förbi. Kanske inser de det sedan de blivit grundligt besegrade och väljer frivilligt att uppgå i nån slags magitech-nirvana, kanske blir de allihop slukade av sin egen hybris och uppätna av fasor de själva frammanat. De kommer sannolikt lyckas ödelägga Västlanden innan allt är över, och låta Mûhad gå samma väg som Edron. Men Sungs lära är tillräckligt isolerad och rotad i esoterisk mystik för att överleva, och kan bli en kraft att räkna med i den postapokalyptiska världen tack vare munkarnas altruism, och bevarande av kunskap från fordom.

- Sanarialliansen kommer lämna Mundana innan skiten träffar fläkten, men några envisa hjältar kommer förneka dem, och stanna kvar. De få av de som överlever kan klara sig till postapokalypsen, men jag vet inte vilken roll de kommer spela. Léaram överlever kanske relativt oskadda, eller så blir de förödda och korrumperade av Xinu när hon lägger under sig Rhung-Alari, och är nån slags Mörkeralver i den nya världen. Jag tror det får bli det senare alternativet, det är mycket sexigare. Effektivt är den nya världens tre alvstammar således skogsninjor (henéa), DoD-style ljusalver (pyar), och pseudokeltiska dark elves. Fuck yeah.

- Dvärgarna vet jag inte vad jag ska göra med. Roghan har varit sådana episka rövhål hittils i mitt Mundana att de förtjänar att redeema sig genom något slags episkt last stand, kanske kan jag låta Roghandvärgarna plocka ned Arkonten, eller mjuka upp den tillräckligt för att rollisarna ska kunna göra det. Men i slutändan måste Roghan nog dö. Ghor lär väl gräva ned sig i jorden helt sonika...Zolod vet jag inte, Drezin...gör kanske en sån där grej igen att de offrar sina liv i en überritual. Dvärgar är så osexiga så jag ser inget konkret behov av att tvunget ha dem kvar, men samtidigt låter de sig inte utplånas helt lätt då de är mäktiga, utspridda och har ointagliga fästen, och jag ser inget självändamål i att utrota dem heller....så de kan få vara kvar, men de kan nog ganska lätt bli en imperialistisk/kolonial kraft i den nya världen, som precis kommit ut från sina fästen och börjat lägga mark under sig och ta mänskliga slavar. Dvärgarna i Ebhron måste dö eller förvridas till något Man Whas Not Meant to Know, eller helt sonika småaktiga skurkar, då de lär side:a med Kabalaorden och därmed Österns Torn, en av Mörkrets bastioner i min spelgrupps Mundana. Men jag vet inte vad som kommer hända med Kabalan, jag tror dess ärkefiender i öster, Chargulerna, mot alla odds kommer bli en kraft -mot- Mörkret, och en fristad för de folk och fä från Corinth Mundana som lyckas ta sig den långa vägen dit.

- Tirakerna kommer vara badass in i det sista och om någon överlever utan att vara totalfuckade är det dem. De kommer givetvis dö i drivor och Bazirk är nog körda sedan Mörkret översvämmat Skugglanden och därmed Dimmornas hav och urtidsfasorna i djupet, men Frakk (i mitt Mundana tirakerna i Rhung-Alari och bortom) kan komma tillbaka i någon form av barbarimperium, och tjäna som goter och vandaler i den nya världen. Marnakh (tirakerna i Västlanden) kan grunda nån slags Kushanrike (Sidenväg-ekonomi) i spillrorna av Västlanden, och bli en dominant kraft där.

- Raunerna kommer bli nästan utplånade/uppslukade av Åskhorden, en raunhord som förvridits av Mörkret. Men rollpersonerna i den gamla kampanjen kommer ihop med rauner att ha flytt över stäpperna till en fristad i Chargulernas land, och på något hörn kommer därför överlevande rauner nästan säkert spela roll i den nya världen och kampanjen där.

- Drakarna är ett stort frågetecken. De är eviga och kan inte dö, inte ens mot Urmörkret (men Abraxes, Arkonten med flera lär bannlysas/fängslas för evigt på något vis), men de har begått många fruktansvärda orättvisor och fel, och det behövs en balansräkning. Kanske har drakarna (med många frånvarande pga pågående reinkarnation) ett stort rådslag, med allvarlig osämja i frågan om hur man ska vägleda den nya världen, och beslutar att bara några få utvalda drakar stannar på Mundana för att ta itu med de kvardröjande resterna av Mörkret och andra makter som hotar oskyldiga folk. Resten av drakarna lägger sig i dvala eller flyger över till Antichton för att vårda nya raser och varelser som börjat blomma upp där.

Huhuemate är en speciell drake i vårt Mundana; han bor i ruinerna av fornriket Lubandu i Stora Arkipelagen och vårdar ett folk av jättegorillor som börjat utveckla besjälad intelligens. Arkipelagen kommer ha blivit hårt sargad av krig, elände och den lokala Xinuavatarens allmänna intriger, men Huhuemate och dess apfolk är nog relativt helskinnade, och Huhuemate kommer definitivt stanna på Mundana; en ny eon stundar och med den utrymme för nya folk, som det draken beskyddat i dess vagga i tusentals år.

De 'centrala' drakarna i mina kampanjer, dvs Verduhrakh, Khakra, Omeyocantli och Taethavris bör nog inte vara kvar, utan ha dragit över till Antichton. Men jag vet inte säkert, det beror alldeles på...

Drakväktarna dör nog precis allihop, utom kanske Dansaren (sån där liten alv med vingar) Månört, hon hade varit så kool att ha med i den nya världen då hon är en skugglandsvarelse och somehow representerar lite av...stämningen...jag skulle vilja sätta. Hon vore kool som sidekick på axeln åt någon av de nya rollisarna/slp:erna, och hennes drake, Lithvin, är typiskt en sån som hade stannat på Mundana come hell or high water. Resten av mina drakväktare har jag redan diverse episka dödsscener uttänkta åt...

Melusinerna och coomarorna skulle jag vilja göra något med, för hav är koola och fishmen likaså. Kanske kan den nya världen vara full av grunda laguner som melusinerna bebor, så att de och människorna har nån slags vettig interaktion...

Ärkeskurken/den antagonistiska kraften i själva kampanjen i det nya Mundana är inte spikad...kanske Kabalaorden, som överlevt Mörkret och nu försöker etablera ett nytt magikratiskt despotat i världens östra delar. Kanske är drakarns magibarriärer brutna igen och Kabalan därför ännu farligare än tidigare, med mer kraftfull magi, men som också medför en risk eftersom de inte till fullo lärt sig bruka den. Kanske en överlevande Xinuavatar, då helst Mandagor i Arkipelagen, eftersom han är så jävla läcker i mitt Mundana, this:

Mandagor är son till den berömde besvärjaren Teron dor Golax och i sin egen rätt en framstående magiker, men i Arkipelagen kanske mer känd som politiker inom Fraktionen. Han har sin stol i Örådets salar i egenskap av rättmätig furste av Tiro, en ö han inte utövar någon reell makt över eftersom den kontrolleras av Sho Boka Sham-Ukin, vars förfäder erövrade den för generationer sedan. Detta till trots högaktar Tiros folk sin furste i exil, och har behandlat honom som en kung de få gånger han besökt sin ö; ibland med Sham-Ukins tillåtelse, ibland i lönndom, under näsan på tyrannen.

Berövad sitt rättmätiga rike har Mandagor istället ägnat mycket av sina dagar åt äventyrande runtom i världen ihop med vännen och bundsförvanten Clotaire, en foriansk prins (och helmgast, Ymir's anm). Han samlade under dessa äventyr på sig ansenliga, och gåtfulla, resurser, som han sedan dess använt för att bygga upp ett inflytande i Arkipelagen. Mandagor har med tiden kommit att bli en aktad lärare och magimästare vid Stora Universitetet där hans far är rektor, men få understår sig att anklaga Teron för nepotism - Mandagor är både vis och bildad såväl som uppfinningsrik på ett sätt många äldre akademiker sedan länge glömt, och väl förtjänt av sin status. Hans viktigaste roll inom Fraktionens politik har kommit att bli den som medlare - eftersom Mandagor inte i praktiken hålls ansvarig för någon ö är hans intressen notoriskt svåra för andra att förutsäga, och oftast tycks han, åtminstone vad det verkar, ta en neutral roll som balans mellan i synnerhet Hjaon Rincan och Mhann Taino, och den eviga rivalitet mellan Oriton och Lohemo som de representerar. Mandagor är också en man som får saker gjorda, och har ofta gått Fraktionens ärenden i obskyra och farliga avkrokar av Arkipelagen, inte sällan med stor framgång. Trots att många i Örådet formellt har högre status kan man med fog hävda att Mandagor är dess tredje man - han är en lömskare politiker än nästan någon annan, och har viktiga kontakter, kunskaper och dådkraft Fraktionen helt enkelt inte kunnat klara sig utan. Allra mest omtalad, dock, är Mandagor kanske för sin komplicerade romans med Narda dor Semiye Ekelba, drottning av Akamador, som mycket genom hans försorg kommit att bli en allierad till Fraktionen snarare än en dödlig fiende.

Det är lite oklart hur gammal Mandagor är; många hävdar att han är runt sextio, men han ser snarare ut att vara kanske fyrtio år gammal. Hans far sägs vara över hundra år men är fortfarande vital, så ingenting är omöjligt givet att de är magiker båda två. Mandagor är högrest, rakryggad och bredaxlad, ganska kraftigt byggd, men inte särdeles muskulös. Han har lohemernas relativt mörkbruna hy och mörka ögon, men begynnande håravfall har kommit honom att hålla hela hjässan slätrakad. Istället kompenserar han med ett litet, halvlockigt getskägg, svart som ebenholtz. Han bär gärna påstkostade kaftaner i blått eller vitt med färgglada bårder av gerasiska runor, och även om han i övrigt klär sig och för sig relativt anspråkslöst är det något i hans blick, en sorts obeveklighet, som vittnar om insikt och makt bortom denna värld och dess lagar.


Resurser: 20 (Politiskt inflytande, ärkemagiker)
Rykte: 28 (Trollkarlen från Övärlden)
Kamorferna kunde också funka, men jag tror de måste dö, särskilt som mina spelare hade tyckt det vore väldigt otippat då kamorferna är mina darlings. Menon-Aun, i vårt Mundana styrt av den avfällige draken Syantecaran, är ett annat alternativ, men de är redan så skurkiga i mitt Mundana som det är, jag tror jag bör köra på något mer nytt, något som liksom bildats eller stärkts som en konsekvens av apokalypsen och de gamla kampanjerna. Jag ska vänta och se, rätt vad det är gör rollpersonerna i någon av kampanjerna kanske något och jag bara inser att shite, här har de skapat den framtida postkataklysmiska kampanjens perfekta skurk....

Konfliktens kärna kommer hursomhelst handla om en ny, återfödd värld som folk försöker hitta sin plats i, med några fraktioner som eftersträvar att beröva dem deras agens och forma världen efter sin egen vilja och tvinga alla andra att följa med.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Mina spelare: MEGAÜBERGIGASPOILER

Inspirerande!

Mycket som jag vill rippa till mitt blivande postapoc-Mundana.

Folkvandringstid med hightech-spillror. Fler tiraker och färre dvärgar/alver.

Learam-alver som taskmörtsalver! Yes please!

Kabalaorden som nye ärkeondingen, eller en av ondingarna.


Också kul med de mer episka grejerna, även om det bara blir bakgrundsinfo för min tämligen icke-episka kampanj.
 

Hialmr

Veteran
Joined
29 Aug 2013
Messages
4
Location
Umeå
Re: Mina spelare: MEGAÜBERGIGASPOILER

Jag har haft liknande tankar. Ursäktar för långt inlägg.

Grundläggande för hur jag vill ha mina kampanjvärldar är att absolut ondska och godhet inte finns. Inga länder eller folk är "goda" och inga är "onda", även om det finns trevligare och otrevligare tendenser.

Det vore skönt att göra sig kvitt Sanarialliansen. Dock tvivlar jag starkt på att alla av Thism och Kiriya kommer få plats i Sanaris plan, och kommer bli lämnade bakom. Skingrade spillror av dessa fokl lär finnas kvar. Henéa ogillar jag starkt personligen, och kommer få mycket liten roll i det postapokalyptiska Mundana.

Léaram bör få sina positioner framskjutna, få en stadigt ökande befolkning och bli mer av badguys än tidigare (de är lite väl mycket av "good guys" nu). Däremot inte superkorrumperade darkelves. De bör, tycker jag, inte bli "onda". Helt enkelt balanserade, med trevliga såväl som otrevliga drag. Kanske en ohelig allians mellan Léaram och ett överlevande dvärgfäste, som expanderar och beter sig allmänt imperialistiskt? Kanske med tokonfolket som främsta hejdukar, medan en del andra folk, eller olydiga grupper, "flyttas på", för att ge naturresurser (exv järnmalm) och bördiga marker åt imperialisterna.

I min tolkning försöker demonerna i Mörkret bli de nya gudarna genom att störta de gamla, och till viss del lär de lyckas. När några av dem får stora skaror tillbedjare (genom att tvinga folk till underkastelse)som stärker deras makt försvinner incitamentet till total ödeläggesle... En ny jämnvikt kan skönjas.

Thalamur finns kvar, tack vare sin relativt välfungerande, folkrika, högmagiska och högteknologiska stat, och i en inte alltför otäck form. Kanske har tron på "riket" blivit närmast religiös. Denna tro behövs för att få folk och elit (ännu ej bestämt mig för hur uppdelat det är efter Mörkret) att arbeta HÅRT för att riket ska finnas kvar. Kostnaderna för att upprätthålla en stor byråkrati, offentlig sjukvård och utbildning, dyr teknologi och magisk utrustning, stående armé etc. är egentligen högre än vad som borde vara möjligt med till buds stående produktion. Decimerad befolkning, förlorade territorium, svallvågor efter Mörkret etc. Landet är i en utvecklingsfas, och på sikt har de chans att bli ett välmående folk, men för stunden går alla resurser åt att över huvud taget hålla landet igång, och de har INTE råd med exempelvis krig eller uppror (varför en en mjukare ton mot folket kan vara av nöden). Samtidigt blickar andra på Thalamurs relativa rikedomar...
 

Hialmr

Veteran
Joined
29 Aug 2013
Messages
4
Location
Umeå
Re: Mina spelare: MEGAÜBERGIGASPOILER

Jag gillar helt klart inspirationen av folkvandringstid. Och min idé om Thalamur kan delvis jämföras med Bysans under just foklvandringstid.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Nu tänker jag spåna fritt om vad som skulle hända, iallafall i mitt huvud:


Sanari lyckas konstruera och aktivera en eterseglare, men lagom till att de når yttre atmosfären så disintegreras skeppet då en arme av stellarer och en stjärngud med sikte på mundana tränger sig genom dimensionerna. Alternativt en elementarfurste. Iallafall, alverna lyckas inte fly och de och deras kunskap dör då en gammal sleten gud bestämmer sig för att manifestera. De alver som är kvar lämnas åt sitt öde och majoriteten av sanariska alliansen faller samman, enstaka enklaver bildas efter mörket, men uppdelningen Sanari/Thism/Kirya faller snart samman och de blir snabbt en och samma grupp, enade inför mörkret, efter några hundra år är de blandade såpass att man inte kan urskilja separata drag. Henea fortgår dock och tar snabbt över skogarna. Vissa av flockarna påverkas dock av mörkret och blir mång om mycket påverkade och blandade med skugglandsväsen. En ny stam av keltiska Fae-alver uppstår, likt skuggtroll lever de mellan mundana-proper och skugglandet. Learam undviker konflikten mellan Consaber och Thalamur och lyckas mångt om mycket undkomma mörkret oskadade. Dock så splittras Alarinn av mörkrets omformningar och Learam utvecklas åt två olika håll. Dels höglands-learam som forsätter vara Learam, dels de Learam som skickas ut mot havet på en utbruten landbit. De bildar efter många år en säregen kultur med fokus på magi och forskning istället för skägg och kilt. De fyller sin ö med utkikstorn och fyrtorn, utforskar den nya eonens hav och blir den nya världens sjöfarare.

Många länder drabbas av stora, mer eller mindre interna stridigheter. Soldarn har inbördeskrig och Damarien passar på att invadera. Thalamur förklarar Consaber krig genom en attack på Perine och Colonan, detta leder till inbördeskrig och splittring mellan ätterna, lönnmord och svek färgar medborarnas salar medan folket och soldaterna marcherar mot consaber. Jargien faller in i inbördeskrig då Jargus förtroende vacklar inför den karismatiske Rogherran Longstrim som inte skyr några medel och lierar samhällets utstötta till revolt mot överhögheten, upproret skulle inte var någon fara att kväsa om inte diverse mörkerherrar tyckte att Jargien var ett lagom folkrikt och själatätt land att inleda mörkrets invasion med.

Muhad och Momolan passar då på att invadera de Jargiska kolonierna. Dessa stridigheter och många mindre lämnar ländernas försvar mer öppna och då invaderar diverse mörkerherrar med demoniska härskaror och dödar de folken inte lyckats med själva.

Många, om inte de flesta, magiska konstruktioner och fenomen kajkar ihop totalt. Exempelvis så bräserar hela hekatomben, och vild kronotropi strålar ut och drabbar områdena kring varje portal. Dessutom så kollapsar hekatombdimensionen och den vandöda arme som ligger i träda där disintegreras och all nekrotropi strömmar våldsamt ut från samtliga hekatombportaler. Energierna flödar samman i ett nekrotropiskt vortex i mitten av gastmarkern. när nekrotropin möter den nekrotropisk lågmagiska gastmarksmineralen förenas de och de resterande bitarna av Vholsaka mineralen transformeras om från nekrotropiskt magidöd till högmagisk för nekrotropi, detta resulterar i återupplivningen av en enorm Pre-eonisk varelse. Någon slags dinosaur, som konsekvent skövlar Ikamriska halvön under en månads tid medan den sakta faller sönder eftersom märkbara delar av dess skelett "skördats" av bla Rakhori och Harim ätten, och således är instabil.

Övriga magiska pryttlar som faller i sönder är ödlefolkens solfångare, som mer eller mindre exploderar och sedan dissiperar okontrollerat, en skock helioner samlas kring ödlefolkets rike och lever loppan där. Utan solkraften så faller ödlorna snabbt in i ett kallt, letargiskt tillstånd och blir sedan byte för svärmar av insektoider. Insektoider, som ironiskt nog får sina stackar förstörda av Azradeus anhängardemoner, som myllrar som myror från underjorden.

Azradeus barn flödar också upp från helveteshålet och skövlar såväl Muhad som Momolan. För att inte förglömma att de gör livet surt för Takalorr. Och de sprudlar upp i Melorion också och tillintetgör Cirefaliernas kulturella vagga.

Ja, Vhigilah väcks av cirefalierna. Hen slaktar cirefalierna i Gordrion och låter halvön med omnejd brännas och besuldas. Då återstår bara Caserion som Cirefalisk coloni.

Fler magiska saker som faller samman är konjungiterna. En äventyrarskara har samlat konjugiterna med mycket möda och stort besvär, och nu, inför mörkrets åkallat kaos åtta horder för att försvara sin kära civilisation. Det är i detta klimax som mörkret tar sin fulla rätt, och konjugiterna splittras och kaos åtta horder går bärsärk, visserligen dräper de mest troligt mången mörkerarme, men skadan på folk och fä är ändock mer markant.

En annan äventyrarskara lyckas med konststycket att inte bara resa till och utforska gamla Edron, men också genomföra den ritual som Nanorgona höll på med när drakarna förgjorde Edron med omnejd. Ritualen frammanar en svunnen gud som inte spiller tid. Denne gudom låter leka populous med mundana och formar om såväl kust som inland och få länder klarar sig utan naturkatastrofer. bland annat så låter hen hela Tarkas gå under vattnet, hen höjer både arkipelagen och sjunkna kontinenten över vattnet.

Efter en lång omvälvande tid så återstår knappt några mänskliga riken. Endast Zolod dvärgarna står utan skador då deras städer skonats invasioner från underjorden i form av insektoider, vrakher, vättar, vandöda och demoner i blandad kompott.

I denna nya tid så vill jag se en Tirakisk guldålder. ett enormt Tirakiskt rike grundas, med Takalorr som heligt centrum, och sjunkna kontinenten som huvudsaklig mark. Sjunkna kontinenten är iallfall i mitt huvud en svunnen Tirakisk högkultur, med ett sedan länge glömt Tirakiskt skriftspråk.

En ny ras av kattmänniskor växer sig stark i resterna av Menon-Aun och ödlefolkens gamla riken. De har ett tydligt kastsystem och använder sig av resterna av ödlefolkets avancerade teknologi.

Mer än såhär har jag nog inte tänkt. Hoppas någon fick någon idé iallafall.
 
Top