ADHD Medicinering insatt som vuxen, hur slog det?

Jag behöver hjälp med hur man planerar saker.
Hur gör man egentligen?
Jag vet inte....

För egen del är det helt klart viktigt att skriva listor på grejor jag vill göra, eller måste göra. Allt från "jag behöver måla om väggen på södersidan huset inom 4-5 år" till "om jag inte skickar in tidsrapporteringen innan 00.00 inatt får jag inte nån lön förrän efter revisionen, typ en vecka för sent".
Jag har otaliga såna listor och skriver ständigt nya eftersom de gamla inte känns kul. Helt ärligt skriver jag nog ett par-tre listor i veckan för olika hobbies, kreativa utsvävningar jag vill göra, husgöromål, vad jag måste fixa på bilen etc etc. Jag städar undan dom lika ofta, framför allt mentalt.

Vad som sker när jag har alla dessa listor är baserat helt på feeling samt nivån av stresspåslag. Jag måste i princip ha en deadline som är snabbt annalkande för att ens komma på tanken att göra x, y eller z som är superviktigt. Jag är superbäst på att väl utföra grejen när jag har fått tillräckligt med dopamin av alla de känslor som väcks av tankarna på att misslyckas.

Prokrastinering är inte samma-lika vid olika uppgifter eller olika tillfällen för oss med adhd/add.
Jag hjälps av att skilja på de olika varianterna av att saker inte funkar för mig.
Det ena är att totalt zonea ut där jag helt enkelt glömmer, (effektivt) ignorerar eller på annat sätt inte har grejen i mitt medvetande.
Det andra är den exekutiva dysfunktion när jag exakt vet vad som krävs, men det är omöjligt att göra grejen.

Listorna hjälper till att föra fram grejen i förgrunden av medvetandet. När grejen väl sitter där och gnager så handlar det om att ta mig genom den kompakta muren av icke-existerande exekutiv förmåga. Den delen går att träna upp. Sakta och med många bakslag, men det går.
Det hjälper ju till om man dessutom som jag har den där hjäteförmågan som gör att att stress tillslut ger mig en feedbackloop där jag tillslut kan agera.

Det som däremot hjälpt mest genom åren är övandet i att utföra små, korta, grejer direkt när tanken dyker upp i huvudet. Jag har övat i de mest basala saker, t.ex. att alltid ta ut mattallriken från soffbordet (eller kaffemuggen från datorn) direkt när jag är färdigäten. Det var i princip omöjligt förr.
Det viktigaste mantrat är: om grejen här och nu tar mindre än en minut så får jag fan se till att göra den. Jag överlever en minut nu, oavsett hur jobbigt det är inombords. Ofta leder denna "call to action" att jag inte bara tar ut tallriken i köket utan även stoppar in den i maskinen direkt. Om jag också har en bra dag så tömmer jag maskinen om det behövs före. Å så kan jag ju lika gärna stoppa in det jag lagade maten med och torka av...
Ja, du fattar.
Rätt bra ändå av nån som har prokrastinerat sig till att bli vräkt och hemlös en period för att jag var såpass låst i min exekutiva dysfunktion att jag inte klarade att söka socialbidrag i tid för 6:e månaden i rad.. (hände under tidigt 90-tal, det har varit klart mer uppstyrt sen dess)

Det näst viktigaste mantrat: Om det tar längre än en minut så är det ok att skita i det just nu. Fall tillbaka, omgruppera, vila ut och gör en plan.
Problemet med att alltid göra grejen när jag kommer på den är att det skapar ett evigt hamsterhjul som snurrar snabbare och snabbare.
Min hjärna är för bra på att hitta nya saker som ska/bör/måste göras och jag gör grejor tills jag kraschar i total ut-zoning.

Angående listmakandet som jag skrev om i början.
Ett sätt att inte känna mig sämst är att jag har slutat kryssa av grejor på listor allt eftersom dom utförs. Problemet är ju det där med feeling och att jag _väldigt_ ofta prokrastinerar genom att göra andra sysslor. Typ skrapar färg på huset istället för att skicka in tidsrapporter för att få lön...
Att istället för att känna sig sämst för att man kanske bara stryker en sak på listan då och då började jag att skriva listor på det jag gjort under dagen också. Det känns rätt najs att titta på, åtminstone en sekund medan man skriver upp det på listan.
XPn tickar in liksom.

Att börja skriva listorna för hand får det att fästa i hjärnan klart bättre än via tangentbord eller skärmappar. Det är ett måste för mig idag. Hittade några från mitten på månaden på bordet, skickar med en bild på hur det kan se ut.

För att runda av.
Jag sitter och skriver på det här istället för att lägga varenda minut som finns på att färdigställa allt jag ska ha gjort inför Lincon. Med min vanliga takt behöver jag väl 10-12 dagars pyssel på mig att få allt figurspelsrelaterat skulpterat, printat, målat och teori-hantverkat.

Istället sitter jag och skriver inlägg om hur jag gör för att kunna göra grejen på wrnu..

Så näe, jag vet verkligen inte..

Attachments

• IMG_7838.png
    IMG_7838.png
    1.4 MB · Views: 3
Last edited:
Back