ADHD Medicinering insatt som vuxen, hur slog det?

Känner.mig jäkligt besegrad för stunden....
Men jag kommer inte ge upp...nya tag imorgon eller ngt
Jag känner mig ofta besegrad i kontakt med vården. Idag fick jag äntligen mitt läkemedel mot ångest utskrivet, en dryg vecka för sent dock och till råga på allt fel dos…. Nu blir det till att ringa och krångla för det igen. Gjorde min sista dag på min ADHD utredning, nästa möte så skall jag och min vårdgivare prata om behandlingar och eventuella läkemedel. Blir intressant att se vad det blir och om och hur mycket krångel som medföljer. Önskar dig all lycka och försök att inte känna dig besegrad.

Känner.mig jäkligt besegrad för stunden....
Men jag kommer inte ge upp...nya tag imorgon eller ngt
Man får krascha och ge upp. Man får skrika in i avgrunden.
Sen ställer man sig upp på nian igen, som det sjöngs om i nån låt..

Har läst igenom alla dina inlägg igen en vända. Tack för att du delar med dig och ger tillfälle till självreflektion. 🙏

Har du haft nån som helst effekt på "rörighet" i tankarna eller något annat kring dina ADHD-symtom efter påbörjad medicinering?
Det slog mig nämligen att inte alla som medicinerar med stimulatia får någon (eller minimal) effekt alls. Siffran är rätt låg, men jag tror mig komma ihåg nått i stil med 3-5% eller så. Det betyder att den aktiva substansen egentligen inte spelar nån roll för att få "effekt", utan bollandet med olika preparat efter det visat sig att förstahandspreparatet gjort _nånting_, mest handlar om att få bra balans mellan effekt och biverkningar.
Ofta är en fingervisning angående stimulatia och ADHD på individbasis ifall kaffe/koffein funkar som självmedicinering.

Det finns en del icke-stimulatia som är indicerade vid AHDH som du kan diskutera med läkaren vid ett senare skede, vilket kan vara bra att veta för att hålla förtvivlan lite i stången.

En liten reflektion angående exekutiv dysfunktion.
Min är där som alltid, utan nån egentlig skillnad i intensitet eller de måsten som skapar dysfunktionen. Ingenting utom det min hjärna vill göra _just nu_ fungerar utan ett aktivt val och igångsättning, ibland till den milda grad att jag är på nivå där mina ADHD-symtom var som värst.
Det gör däremot mindre ont när jag tvingar mig att göra saker. Det är också lite lättare att fortsätta göra det jag påbörjat om jag väl tar mig igenom den initiala smärtan. Dagarna med total couch-lock är försvinnande få.
Jag inbillar mig att det beror på kombinationen av insikt med lite stöd av läkemedel.

Har du haft nån som helst effekt på "rörighet" i tankarna eller något annat kring dina ADHD-symtom efter påbörjad medicinering?
Än så länge har det inte haft någon effekt på min ADHD vad jag kunnat märka, alls. Trots medicineringen nu, är min ADHD hantering sämre än vad den var för 3 år sedan då jag var helt omedicinerad och på samma nivå som när jag började med medicinen. Det positiva antar jag, är att jag än så länge inte har märkt några biverkningar direkt heller. Blodtrycket verkar sköta sig som innan. Det enda jag märkt är en aptitdämpning under tiden medicinen är aktiv i kroppen. Inte på en problematisk nivå alls.

Back