Nekromanti Actual Play: Vad skulle krävas för att ni skulle lyssna?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Som redan etablerats vid flera tillfällen här på forumet är det många forumiter som inte har något intresse för Actual Play-poddar. Anledningarna verkar vara många – allt från att man inte tycker om att lyssna på andra spela utan att kunna vara med själv, till att man inte hittat någon podd som är bra nog för att gilla det. Och allt det där är helt okej. Det jag däremot undrar är, om ni skulle beskriva en AP-podd som skulle få er att börja lyssna, hur skulle den vara? Vad skulle krävas för att fånga ert intresse? Dröm stort och fritt nu – beskriv den perfekta AP-podden för just dig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Guran89;n326161 said:
om ni skulle beskriva en AP-podd som skulle få er att börja lyssna, hur skulle den vara? Vad skulle krävas för att fånga ert intresse? Dröm stort och fritt nu – beskriv den perfekta AP-podden för just dig.
Nu är jag antagligen extrem i mina åsikter, men mina kriterier är enkla:
- Klipp ner 4 timmars actual play till 30 minuter.
- Se till att alla hörs tydligt så man kan lyssna i dubbel hastighet.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
anth;n326164 said:
Nu är jag antagligen extrem i mina åsikter, men mina kriterier är enkla:
- Klipp ner 4 timmars actual play till 30 minuter.
- Se till att alla hörs tydligt så man kan lyssna i dubbel hastighet.
Så mer ett sammandrag än AP egentligen? Typ en krönika, fast gjord med material från själva spelmötet snarare än att någon återberättar?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Hm. Svår fråga. Jag har testat en hel del AP, men bara Red Moon och Svartviken har fått mig intresserad nog att fortsätta fler avsnitt än ett. Så några grundregler kan jag nog se där.
  • Bra produktionsvärde. Behöver inte vara mängder med bakgrundsmusik och ljudeffekter, men att alla hörs bra och inte ekar eller växlar i volym är bra.
  • Minimalt med flams och tärningsrullande. Helst inget. Ju närmare ren radioteater det blir desto bättre.
  • Hårt redigerat. En stram story är mycket lättare att följa i lyssnat format.
  • Spel jag är intresserad av, helst spel jag vill testa själv men ännu inte fått kläm på.
  • Korta kampanjer. Om något håller på längre än tio avsnitt går det bort. Helst oneshots som är ännu kortare.
  • Korta avsnitt. Allt över en timme funkar inte. Helst inte ens tre kvart, i ärlighetens namn.
Men även RM och SvRp har jag ju lagt av med, så ta det med en nypa salt.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
anth;n326164 said:
Nu är jag antagligen extrem i mina åsikter, men mina kriterier är enkla:
- Klipp ner 4 timmars actual play till 30 minuter.
- Se till att alla hörs tydligt så man kan lyssna i dubbel hastighet.
Jag är inte lika extrem nej:
-Nån sorts klippning.
-Viss ansträngning lagd på bra ljud.

Utöver det:
-Äventyr jag har spellett/ska spelleda.
-Utlänningar som spelar svenska rollspel med någon Sverige-koppling i settingen.
-Äventyr baserat på något kreativt grepp jag gillar, t.ex. creepypasta.
-Deltagarna är LAGOM roliga OCH pretentiösa.
-Inte flabbiga kändisar, inte gjort främst för en bred publik.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
  • Höra vad folk säger.
  • Höra vem som är vem.
  • Gärna höra regelmekanik så man lär sig spel man kanske inte har spelat själv.
  • Inte radioteater - för då hade jag lyssnat på radiotater.
  • Bra dynamik i gruppen, får vara flamsigt i viss grad, när det inte pajar viktig stämning i en scen.
  • Gärna diskussion och utvärdering i ett separat avsnitt. Då både av regler och äventyr.
  • Äventyr jag tänker spelleda.
  • Spelsystem jag tänker spela eller är intresserad av att få veta hur de funkar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
McAber;n326173 said:
  • Höra vem som är vem.
Denna! Vi Spelar Rollspel är bra där, två tjejer, två killar där alla har väldigt olika röster. Jag minns att jag hade problem med någon annan svensk pod där det var bara killar, och alla hade ett rätt liknande tonläge.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag skulle vara intresserad av AP med stort fokus på regler och värld i spel som jag är nyfiken på. Säg två till fem timmeslånga avsnitt per spel som fungerar som en slags djupgående recension av spelet. Lite som Fummelpodden gjorde med Blades in the Dark, men något mer analys och mindre faktiskt spelande.

Tar mig friheten att utveckla mitt svar nu när jag sitter vid ett tangentbord. Jag lyssnar alltså inte på AP för att bli serverad en berättelse. Sådant får jag från böcker, tv och film. Istället vill jag få information om rollspel som jag inte är bekant med, eller möjligtvis om annorlunda sätt att spela.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Min dröm AP har 1-3 avsnitt per spel, varje spel leds av konstruktören och visst det är väl helt ok med bra ljud och så men jag vill egentligen inte ha något bortklippt, och helst en ackompanjerande youtubevideo så man på situationer som är extra intressanta kan hoppa in och se vad som hände. Jag skulle ändå antagligen bara lyssna på spel som jag är nyfiken på hur de är "tänkta att spelas egentligen"

så typ:
Jason Morningstar som spelar Fiasco - kör han verkligen så korta scener som man får känslan av när man läser hans spel?
Ron Edwards som spelar Trollbabe - hur funkar det spelet egentligen?
Genesis som spelar Nerver av Stål - ok, det vet jag ju nu redan hur det fungerar men om jag inte hade spelat det med honom hade jag varit väldigt nyfiken på hur det där med förstaperson dåtid fungerar i faktiskt spel
Tobias Wrigstad som spelar valfritt Jeepformscenario - Hur märks inlevelse vs utlevelse?
Vincent Baker som spelar Apocalypse World - Hur används moves, egentligen, särskilt de lite mer subtila?
Matthijs Holter som spelar Archipelago - Spelas det verkligen långsamt?
Fredrik Jensen som spelar Montsegeur 1244 - Hur gestaltar dom de perfekta?
Avery Alder som spelar Dream Askew - Funkar den magiska regeln om när spelet är slut i praktiken?

Det där skulle kunna vara säsong 1. Sen skulle säsong 2 bara kunna innehålla nyskrivna spel...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Mjuka underlägg till kopparna.
Att de inte klipper bort bordssnack och regelsnack, men ändå håller sig ganska fokuserade på spelet.
Att de inte klipper bort rollpersonsmakande/setup/prep.
Att jag kan höra skillnad på de olika rösterna.
Att de inte kör musik i bakgrunden om de inte har F-N AMAZING ljud och ljudtekniker.
Att de spelar Burning Empires. (Eller tja, något som jag är peppad på. På rak arm består listan av spel jag är peppad på av Burning Empires, och spel jag själv skrivit, så jag kan få vara en fluga på väggen och höra vad det blev av dem när de lämnade hemmets trygga famn.)
 

Torsk

Veteran
Joined
13 Jun 2019
Messages
10
Än så länge har jag bara lyssnat på saker jag själv skall spelleda så det är uppenbarligen det största kriteriet. Sen tänker jag att mycket av det andra som tagits upp med dålig ljudkvalité, för mycket tramsande m.m. nog hade stoppat mig även om jag skulle spelleda något.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
1 Bra ljudkvalitet
Inte för mycket brus, kunna höra alla röster tydligt, och att de har hyfsat jämn volym så jag inte måste sitta och höja volymen i mellanåt bara för att fem minuter senare plågsamt kasta mig över volymkontrollen när nån skriker till. Något som kopplar till nästa punkt.

2 Bra mick-disciplin
Respektera mikrofonerna, inte skrika i dem (i alla fall inte utan att nån tekniker justerar därefter), inte vända sig bort från mikrofonen när man pratar, inte prata i mun på varandra, inte smaska, snörvla eller så i mikrofonen. Inte hålla på att pilla med tärningar och annat som fångas på mikrofonen.

Jag upprepar: inte sitta och leka med tärningar eller annat som gör oljud! Faktiska tärningsslag är så klart okej! Och att man råkar stöta till något, eller tappa något händer. Men det är podcasts som jag i övrigt älskat, men varit tvungen att slutta lyssna på för att nån hela tiden suttit och smällt två tärningar mot varandra eller vad tusan de gör typ i typ halvtimmar åt gången. Det är irriterande, och det gör att jag inte kan fokusera på vad som sägs. Hatar det! (Jag hatar det runt vanliga spelbordet också).

3 Editering
Kan uppvägas med bra disckiplin, men att klippa bort hummanden, öööööööö:n, tankepauser och dylikt (så långt det är rimligt, inbland skulle en klippning sabba rytmen och då är det bättre att lämna det, och ibland är det helt enkelt tematiskt riktigt att ha kvar det).

4 Unika röster
Detta är så sjukt viktigt! Jag måste kunna höra skillnad på de olika personerna, både in character och out of character (om det är någon skillnad).

5 Fokus på handling snarare än mekanik
Jag gillar absolut när regelsnacket och tärningsrullandet finns kvar (även om det för mig inte är nödvändigt), men jag har lyssnat en del på D&D AP-poddar och fy fan vad tråkigt det är när ett helt avsnitt tas upp av en enda strid och det är ett evinnerligt prat om AC och skada fram och tillbaka utan att nått särskilt händer.

Det betyder inte att strid är dåligt! Så länge folk gör coola manövrar och fokus är på att beskriva vad som händer snarare än vad tärningarna visar så funkar till och med DnD bra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I övrigt är jag lite av en allätare. Jag gillar både radioteater-upplevelsen och mer "tjuvlyssna på spelgruppen runt spelbordet"-approachen. Jag tror min favorit är nånstans mittemellan, jag gillar ju ändå regler och tärningsrull, så det är kul när det finns med lite. Jag gillar också överlag en mer lättsam stämning, så jag gillar att höra spelarna skämta och flamsa lite gran i mellanåt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Mer show mindre spel. Jag tycker att HarmonQuest kan vara helt okej, men har aldrig fått ut något av någon annan AP pod jag testat. Och de sitter ju bara och har sig runt en eller två extremt rälsade scener per avsnitt. Och är gulliga tecknade gubbar.

Redan första gången jag prövade något AP-aktigt, när Penny Arcade i samband med att Dark Sun kom ut till D&D 4 så var jag nära att skära mig i armarna bara för att över huvud taget känna något efter tre-fyra minuter. Samma sak har hänt de 10-15 gånger jag försökt senare. Spel jag är intresserade av, personer jag bryr mig om eller ens högt produktionsvärde ger ingenting för mig. Det är som att AP är motsatsen till innehåll på något vis. Jag är rent intellektuellt med på att jag har objektivt fel här, men så kan det få vara.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Gör det i stiö med Harmon quest, kort koncist och intressant. Jag är inte sugen på att sitta och lyssna på en massa svammel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det har, mig veterligen, funnits exakt en AP-podd värd att lyssna på. Den hette Virtual Play och var bra. Konceptet gick ut på att ta en session, klippa ut intressanta delar av den, och kommentera skiten ur dem. Typ såhär:

"I nästa klipp händer något intressant. Jag försöker att introducera en twist i berättelsen, men Leffe plockar inte upp den, utan missar grejen. Bakgrunden är det här och det här. Lyssna på detta:"

[AP-bitar]

"Så min intention var bla bla bla, ett bättre stt att hantera detta hade kanske varit bla, och bla bla."

Skitbra koncept, men sjukt mycket jobb att göra såklart. Enklare att bara slå på en mik, lira i fem timmar och sedan posta resultatet på nätet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Bra ljud.

Korta avsnitt (inte över 1h).

Inget rollspelsskådespeleri. Aka svindåligt skådespeleri. Antingen är ni bra skådisar, och då kan ni köra. Annars så får ni lov att prata som folk.

Inga miljöljud, musik eller ljudeffekter. Keep it simple.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
gorillotaur;n326284 said:
Inga miljöljud, musik eller ljudeffekter. Keep it simple.
Haha, jag kommer ihåg första gången jag hörde en podcast som stoppat in lite ljudeffekter (starwars AP, de hade med ljudeffkter för ljussablar och blaster fire). Jag blev skitstraj när det började smälla och fräsa helt plötsligt så jag trode datorn höll på att explodera (sent på natten, vill jag minnas, så det var knäpptyst i övrigt).

Jag har börjat vänka mig sen dess, men jag håller nog med om att jag föredrar det utan ljudeffekter.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag gillar rollspel för kreativiteten och delaktigheten.

Den enda AP-podd jag skulle kunna tänka mig att lyssna på är med andra ord en AP-podd där jag är med – tillsammans med ett roligt spel och en trevlig spelgrupp.

Och även då kommer jag bara att vara intresserad av att lyssna i realtid. :)
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag har försökt lyssna på AP-poddar ett antal gånger. Sällan lyssnat klart på hela avsnitt. De gånger jag har försökt har det varit när jag vill veta hur olika spel fungerar. Främst skräckspel.

Jag är även intresserad av att höra "berömda" äventyr, säg Svavelvinter, spelas igenom. Tror jag. Jag tror nämligen aldrig att jag själv kommer ha möjlighet spela världens berömda äventyr, så där finns en funktion att fylla.

Denna vecka har jag faktiskt gjort ett omtag på AP-poddar, för jag ville höra om lite fler skräckspel. Lyssnade på Rollspelsfika när det spelades Skrômt, och nu håller jag på att lyssna på Svartviken när ni också spelat just Skrômt. För att få en bild av vad Skrômt bjuder på för spelmekanik och värld. Skulle gärna höra AP av Barkhäxan närmast därefter (finns det någon?).

Det finns förstås inte något optimalt upplägg på AP-poddar, eftersom folk vill åt olika saker med sitt lyssnande. Men jag kan förstås ge en vision om hur den optimala AP-podden, specialdesignad för mig, skulle se ut. Passopp, här komer en dröm!

Den perfekta AP-podden (för mig)

Sammanfattning: Målet är att spegla spelet och spelvärlden, så att jag som lyssnare får en bild av hur det funkar att spela just det här rollspelet.

Karaktärsskapande
Jag lyssnar gärna på karaktärsskapande, steg för steg, i ett separat avsnitt. Det är bra att ta det i ett separat avsnitt, så att ingen lyssnare tror att den ska få spelupplevelsen, men så blir det bara karaktärsskapande. När jag nu lyssnat på karaktärsskapandet av Skrôm i två olika poddar så tror jag nog att det var den bästa delen. Det blev som en crash course i systemets karaktärsskapande för mig som lyssnade, precis vad jag ville ha.

Spelsessionen
Jag är intresserad av att höra själva scenariot spelas eftersom jag vill se spelets stämning och hur reglerna tillämpas i spelet. Jag är alltså intresserad av att höra helt vanligt rollspelande.

Rollspelssessioner brukar inte ha lika slipad dramaturgi som en god roman. Kom ihåg det. Jag förväntar mig inte att rollspel ska kännas som radioteater. Jag vet hur rollspel är, jag har ju själv spelat. Ibland blir det alldeles pajigt. Ibland står man still och stampar. Ibland blir det dramatiskt. Ni som spelar behöver inte eftersträva att det hela ska likna teater. Spela som vanligt. Det är rollspelandet som är viktigast, inte dramaturgin.

Regler och tärningsslag
När nya aspekter av regelmekaniken blir aktuella i spelsessionen är det intressant, men jag vill förstås inte ha massor av upprepningar.

Exempel: Första gången karaktärerna ska slå ett slag för perception är det intressant för mig som lyssnare att få förklarat hur det funkar, vad man slår med för tärning(ar), mot vilket värde, vad egenskapen innebär osv. Sjunde gången behöver man inte förklara det hela från början längre.

Hantering av långdragna moment
Det finns i vissa system långdragna regelmoment med massor av tärningsslag, framför allt när det kommer till strider. Det är otroligt ointressant för en lyssnare då att få höra om varenda tärningsslag. Jag vill fortfarande att "nya aspekter av regelmekaniken" presenteras för mig som lyssnare, men sedan får striden snabbspolas. Jag tänker mig en voiceover som snabbt sammanfattar stridens utfall (med AP-ljudet svagt i bakgrunden?). Vid avgörande moment kan vi avbryta snabbspolningen och åter få höra ljudupptagningen från själva spelsessionen. Dvs just när någon får armen avbiten eller får in det kritiska hugget i bestens hjärta, då kan vi få höra det spelas. Annars - snabbspola strider och lös med voiceover.

Detsamma gäller förstås andra långdragna moment, om det finns sådana i spelen. Snabbspola.

Ljudbild
Det viktiga när det kommer till ljudet är att klippningen är sömlös. Det ska inte brusa ibland och ibland inte, beroende på vem som pratar. Det är störigt när ljudet är burkigt och brusigt, men det vänjer man sig vid så länge det är lika burkigt och brusigt hela tiden. Desto värre om Kajsa har superrent ljud men så fort Palle pratar så låter det som att han sitter i en tunna.

Jag funderar på det här med ljudeffekter. Det är absolut inte nödvändigt att lägga på ljudet av öppnande dörrar och jamande katter, men kanske är det ändå en trevlig bonus. Jag har inte riktigt bestämt mig där.
Bakgrundsmusik är jag mer säker på att jag inte är ute efter.

Avsnittslängd
Jag föredrar korta avsnitt, allra helst runt 30 minuter. Samtidigt vill jag absolut att det ska finnas en dynamik i avsnittslängd hellre än forcerad hårdklippning. Avsnitt om 25-45 minuter är ett bra spann, med hellre korta än långa.

Avsnittsbrytningarna bör inte blandas in i själva spelsessionen, det är inget att tänka på medan man spelar. Detta sköts i poddens efterarbete, där den som klipper podden delar in den i avsnitt och ger de avslutande orden. "Det här var första delen av... fortsättning nästa avsnitt".
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag skulle kunna tänka mig att lyssna på en välproducerad AP-podd om jag a) fick en uppfattning om hur spelsystemet fungerade och b) kan få hjälp att spelleda eller spela det. Avsnittet av Tabletop där Wil Wheaton spelar Fate Core är varken en podd eller renodlad AP, men det är något åt det håller jag är ute efter.
 
Top