Nekromanti Actual Play: Vad skulle krävas för att ni skulle lyssna?

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag lyssnar ganska lite, och stänger av direkt om det blir för långa beskrivningar av vad någon tänker eller känner som inte är tydligt spännande action, relation eller plot.
Så lämpligt kondenserat är nr 1. Eller kanske snarare framåtriktat, och framförallt:
Absolut inte radioteater!
Sen vill jag gärna ha lite plot eller mystik - om spelarna bara trampar runt blir jag uttråkad.
Gärna får det finnas lite flams och flabb emellanåt som gör det verkligt och just inte radioteater.
Och - väldigt gärna lite inblick i vad SL tänker och planerar. Som nåt eftersnack eller lite ”viskningar” mitt i.
Avsnitt ock kampanj får vara långa.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Jag kan bara komma på två AP-poddar som jag lyssnat färdigt ett helt äventyr på. Det första var egentligen en inspelad session av Lady Blackbird från... Contessa, kanske? Det var över hangouts och filmen låg på youtube. Helt oredigerad. Fantastiskt bra, för att jag hade läst LB innan och ville veta hur det spelades i praktiken. Den andra var när NNO spelade Dödsmatch 2000 till CM/77. Också fantastiskt bra, för att jag hade läst spelet och ville veta hur det spelades i praktiken. Dessutom hade wilper hajpat äventyret, så jag var råpepp på att få höra det spelas.

I båda fallen var jag alltså intresserad av spelet i fråga. Dessutom var det max två avsnitt. Och inga ljudeffekter eller aggressiv redigering.

Jag skulle inte palla att följa någon annan grupps kampanj. Då tappar jag intresset väldigt fort. Jag känner inte att jag kan engagera mig i andras rollpersoner och bry mig om någon annans spelvärld på det sätt som skulle krävas för att uppskatta det.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Jag gillar Rollspelsmåndag och The dice stormers på Youtube. Inga rena poddar utan filmade sessions i så fall.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
När en AP är riktigt bra ska det kännas som om man var närvarande vid bordet. Om interaktionen mellan deltagarna känns naturlig blir det kul att lyssna.

1) Tydligt ljud. Ett måste för att man ska orka. Men det får inte låta FÖR sterilt. Skit i att köra ett noisegate-filter; det förstör mer än det hjälper.
2) Transparent editering. Jag vet, man "måste" klippa. Men det ska inte KÄNNAS som om det är klippt. Det gör inget om vi hör din hund eller sambo i bakgrunden ibland.
3) Inga överspelade dialoger, bakgrundsmusik eller ljudeffekter! (Utöver de man gör med munnen.) Intro och outro är dock okej.

Punkt 3 kan verkligen kan döda en AP för mig. När SL börjar läsa upp en "stämningstext" med skitnödig röst med reverb och pampig bakgrundsmusik över tjutande vind stänger jag av. Jag vill inte höra radioteater, jag vill höra bordsrollspel. Jag vill höra hur SL hanterar situationer och vad spelarna hittar på. Kemin kring bordet är det som gör spelet intressant, och om podden är hårt redigerad är det lätt att den går förlorad.

VSR är en av de bästa AP-poddar jag vet. De har en bra balans mellan rollspel och gnabb kring bordet, och produktionen känns naturlig. Därför är det kul att lyssna. Jag gillar också Happy Jacks AP:er eftersom de är helt oklippta men ändå har bra drag. Man hör interaktionen precis som den skedde kring bordet. Man sitter med.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
- Korta avsnitt. Jag börjar inte ens lyssna annars. Inte heller lyssnar jag om det tar massor av avsnitt att spela ett enda äventyr.
- Man måste kunna höra vem som är vem. Är detta otydligt stänger jag ofelbart av av ren irritation.
- Bra ljud och jämn ljudnivå utan störande biljud.
- Ingen teater tack! Så bra skådisar är inte rollspelare, så försök inte ens. Och inga töntiga ljudeffekter.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu är jag en av dom där personerna som inte gillar Poddar . Jag är mer visuell och tar lättare in saker igenom synintryck .

Varför skall man lyssna på radioteater när det finns tv är min uppenbara ståndpunkt.

Med andra ord om det skall vara en så kallad actual play eller lets play podd varför inte lika gärna göra actual play videos ist ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vad jag lärt mig av den här tråden är att om man ska ändra formatet så att de som inte gillar podcasts ska börja gilla dem så kommer man förstöra allting jag gillar med podcasts.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu var det ett tag sedan tråden startades, men...

Jag lyssnar på kanske ett podcast-avsnitt vartannat år, och då räknar vi alla och inte bara rollspelsrelaterade. Ibland har jag tittat lite på video-streams varianten av AP (Critical Role, Balance of Power, någon Exalted variant...), men det brukar bara bli några få avsnitt innan jag slutar kolla.

Om jag skulle lyssna (eller titta på video-varianten, men en sådan behöver troligtvis också fungera utan bild för mig) så skulle det vara ur ett rent underhållningssyfte.

Huvudpunkter:
* Alla eventuella regeldiskussioner eller förklaringar är bortklippta. Sådant kan läggas separat för de som vill lyssna på det. Helst skall det vara en grupp som tar alla sådana diskussioner utanför spelsessionen.
* Alla måste rollspela sina rollpersoner. De behöver inte vara professionella röstskådespelare eller ljudboksuppläsare, utan glada amatörer räcker.
* Det måste vara en setting och upplägg som intresserar mig.

Hygienpunkter:
* Bra mikrofoner och åtminstone grundläggande ljudteknik (hantering av brus, ekon, osv)
* Mikrofondisciplin, så det inte är ett konstant pratandes över varandra (om ljuden är lagrade i olika kanaler, så kanske det kan funka med att de andra hörs svagt i bakgrunden).
* Hantering av störande ljud som tärningsrullande, koppar, tärningar. Helst att varje spelare har ett eget headset eller en egen "mygga".

God45;n341018 said:
Vad jag lärt mig av den här tråden är att om man ska ändra formatet så att de som inte gillar podcasts ska börja gilla dem så kommer man förstöra allting jag gillar med podcasts.
Och att försöka bryta ny mark, genom att göra något nytt som riktar sig till de som inte redan lyssnar, så kommer det bli rätt tröstlöst i början. För även om det finns en målgrupp, så antingen vet de inte om den eller så antar de att det är en vanlig podcast och ignorerar den.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Ljudkvalitén är viktig. Ibland hör man mycket akustik och bakgrundsljud vilket försvårar upplevelsen.
Jag lyssnar ofta på Red moon roleplaying och jag måste säga att det är skönt när äventyret flyter på i en mer berättande ton (Som en vokabulär improvisationsteater utan regler).

Red moon gjorde en bra sak i The black madonna där de minimerade antalet slag i striderna och klippte bort många av regeldiskussionerna. Det blev ett snabbt och lättlyssnat tempo.

Så sammanfattat skulle jag nog säga: Håll bra ljudkvalitet och minimera regeldiskussioner och tärningsslag (Klipp bort så mycket som möjligt).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
När lyssnar man på en pod? Jag lyssnar iofs stundvis på talböcker men inte hela tiden, nu är det horus herecy och jag lyssnar bara när jag tar mig till jobbet.

Men det jag lärt mig av att lyssna på dem är att vem som berättar är väldigt viktigt. Fel röst och jag lyssnar inte.

Det måste alltså vara någon som vet hur man pratar intressant.

Sen tänker jag att typ tärningsslag och bakgrundsprat antagligen kommer vara störande då man inte hör ordentligt eller tappar fokus på den som pratar.

Det här är sånt som inte stör mig vid bordet (om det inte är överdrivet) men jag inte skulle vilja höra då jag lyssnar via hörlurar.

Sen tänker jag att det kan bli svårt med interna skämt och annat sådant.

Nä jag tror rent allmänt inte det är så lätt att övertyga mig iaf. Men blir jag lurad att lyssna på någon som har en bra röst och intressant story kaaaaaanske det kan gå. Men krävs mer eller mindre att nån kidnappar mig och tvingar mig tror jag, annars lyssnar jag hellre på musik ;)

Vissa går nog inte övertyga
??????
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
De enda gånger jag lyssnat på actual play har varit för att förstå hur ett regelsystem fungerar/används och det fungerar inget vidare. Lååånga sträckor mellan "i den här situationen passar det bra med färdighet X" och "såhär gör man försvarsslag", och jag känner mest att det tar för lång tid och ger för lite, eller att jag saknar något visuellt (jaha, nu använde de poäng från den poolen, jag skulle vilja se rollformuläret före och efter den operationen för då hade jag fattat direkt).

Så för att få mig som regelbunden lyssnare/tittare krävs youtube (ljud plus bild), korta sessioner (helst max en kvart) med mycket fokuserade scener där alla tydligt visar (bildligt talat) regeltekniska funktioner. Hur man rollspelar har jag rätt bra koll på, det behöver jag inte lyssna på när andra gör. Efteråt vill jag känna "yes, nu förstår jag hur man spelar Cthulhu Dark/Dungeon World/Symbaroum/Whatever".
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Feuflux;n341033 said:
De enda gånger jag lyssnat på actual play har varit för att förstå hur ett regelsystem fungerar/används och det fungerar inget vidare.
En POD med fokus på att lära ut ett system, med inklippta exempel från en Actual Play, skulle kanske funka rätt bra till det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Det känns som att det utkristalliserar sig två typer av lyssnare här, de som vill bli underhållna med en schysst berättelse och de som vill få information om regler, spelvärld, äventyr eller spelstil. Att göra en AP-podd som lockar båda typerna av lyssnare är nog väldigt svårt. Risken är väl närmast att ingen skulle bli nöjd.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Förvånad att så många vill höra podcast för att fatta reglerna—är spelen så dåligt skrivna?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Nässe;n341036 said:
Förvånad att så många vill höra podcast för att fatta reglerna—är spelen så dåligt skrivna?
Säkert inte! Men man sparar ju en del tid om man själv slipper läsa reglerna och någon som redan kan bara förklarar. Dessutom kan man lära sig medan man tar sig till jobbet, ute på en promenad eller liknande.

Inte min grej men jag ser potentialen
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
luddwig;n341035 said:
Det känns som att det utkristalliserar sig två typer av lyssnare här, de som vill bli underhållna med en schysst berättelse och de som vill få information om regler, spelvärld, äventyr eller spelstil. Att göra en AP-podd som lockar båda typerna av lyssnare är nog väldigt svårt. Risken är väl närmast att ingen skulle bli nöjd.
Jag skulle säga att det är tre grupper, till och med.
1. De som vill ha en bra berättelse/produktion.
2. De som vill ha känslan av att sitta med vid spelbordet.
3. De som vill lära sig regler.

Jag misstänker att även de i grupp två vill ha en bra berättelse, men berättelsen riskerar att hamna i skymundan om man också ska ha stämningen vid bordet som ofta innefattar off-diskussioner, chipsätande, skämtande och sånt.

Som AP-poddare själv skulle jag nog påstå att alla tre grupper mer eller mindre utesluter varandra. Man kan ha element av alla tre, men inte fokus på alla.

Mina personliga riktlinjer när jag producerar podd är följande:
- Fokus på berättelse (dvs klippa bort off-snack, onödigt skämtande, samtal som inte leder någonstans, flytta om vissa delar för att få bättre flyt och kronologi, osv).
- Fokus på rollpersoner snarare än spelare (i det inkluderar jag ljudeffekter, bakgrundsmusik och sånt, saker som jag lägger till för att förhöja känslan av att vara nära rollpersonerna i berättelsen, inte spelarna vid bordet).
- Tillräckligt regelsnack för att förstå vad som händer, men inte för att lära sig att spela spelet.


Överlag ser jag ju rollspel som ett berättandemedium snarare än umgängesform, och jag ser formatet podcast som ett sätt att förfina och tydliggöra berättelsen som skapas i rollspel. Så mitt produktionsmål är väldigt tydligt med att få fram berättelsen i så ren form som möjligt, snarare än att skapa en känsla av att delta vid bordet. Sen är det ju helt naturligt att det inte faller alla i smaken!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
luddwig;n341035 said:
Det känns som att det utkristalliserar sig två typer av lyssnare här, de som vill bli underhållna med en schysst berättelse och de som vill få information om regler, spelvärld, äventyr eller spelstil. Att göra en AP-podd som lockar båda typerna av lyssnare är nog väldigt svårt. Risken är väl närmast att ingen skulle bli nöjd.
Det skulle väl gå göra en kombination? Men med olika delar.

En där man spelar, en där man går igenom reglerna, där skulle man dessutom kunna klippa in korta delar från den andra så man får ett "när man ska göra x då gör man såhär, ungefär som vi gjorde i detta exempel från spel *klipp till spel* som ni märker slog spelare A då 4 tärningar istället för 3, det är pga blah blah"
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Nässe;n341036 said:
Förvånad att så många vill höra podcast för att fatta reglerna—är spelen så dåligt skrivna?
Jag gör så ibland om jag är nyfiken på ett spel som jag inte har läst, eller för att fatta hur ett spel funkar i praktiken. Spelen behöver inte vara dåligt skrivna för att man inte ska greppa hur alla delar hänger ihop eller få en känsla för hur reglerna funkar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
kwarnberg;n341038 said:
Jag skulle säga att det är tre grupper, till och med.

1. De som vill ha en bra berättelse/produktion.
2. De som vill ha känslan av att sitta med vid spelbordet.
3. De som vill lära sig regler.
Jag skulle placera mig själv i kategori 3 men syftet med mitt lyssnande är inte specifikt att jag vill lära mig regler. Istället vill jag få en presentation av spelet eller äventyret, till exempel hur reglerna flyter i spel eller vad spelledaren behöver lägga energi på i ett äventyr. I övrigt har du rätt i att det mellan de två typer av lyssnare som jag nämnde verkar finnas de som vill ha helheten - berättelsen, utan polering.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Podden har 3 minuter på sig att fånga mig. Har inte specifikt lyssnat på poddar men kollat på några YT-AP.

Om det är rå dokumentärsinspelning med snack om godis, sponsorer och sånt kommer jag stänga av.
Om rollgestaltningen är dålig så kommer jag stänga av.
Om ovidkommande snack är med kommer jag stänga av.
Om strider och sådant körs live eller med säg, slag, skada osv kommer jag stänga av.
Om scenariot verkar tråkigt kommer jag stänga av.

Trådskaparen bad ju om en perfekt podd för att jag skulle lyssna, och jag tror den ser ut såhär:

Den har en pitch som låter häftig. Några få meningar om vad äventyret handlar om, ungefär som baksidan på ett äventyr. Den får gärna säga att det är upplagt som med beskrivande strider istf exakta regler och utförandet av dessa. Utförandet kan antingen vara mer seriöst och då förlita sig på en bra berättarröst, bra rollgestaltning och intressanta händelser. Inte som en ljudboksberättelse utan det får gärna vara med spelar- och spelledardialog där det hjälper förståelsen. Alternativet att det är mer humoristiskt med de flesta deltagarna med höga witsvärden eller roliga karaktärer, då kan man ha med mer omkringliggande dialog som de andra spelarnas reaktioner på en spelares fummel och så.
Ljudet är tydligt utan brus. Avsnitten är 2-3 timmar. Avsnitten kan på sluten ha kommentarer från deltagarna kring varför en del saker blev som de blev men som kanske inte lämpar sig att klämma in i en mer berättelsefokuserad podd.

Det stora problemet med poddar och sånt är egentligen att de inte ger mig så mycket och de tider som lyssning av dylika är begränsat till vissa få aktiviteter jag gör då allt annat kräver ljud från andra källor eller är opraktiskt. Den tid de kan användas ska de slåss mot alternativen att lyssna på intressantare poddar, eller musik.
 
Top