Nekromanti Absurd Rollperson!!!

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
En av spelarna i min spelgrupp har lyckats få fram en något absurd rollperson.

Spelaren lyckades skapa en rollperson som är nära 3m (2,87m) lång och väger nära 300kg (286kg).
Även om denna rollperson är absurd så är den fullt spelbar, och allt är frid och fröjd så länge som gruppen befinner sig på öppna ytor. Problemet kom dock när spelgruppen kom till en stad(!) då vi alla insåg att denna absurda rollperson inte kommer in genom dörrar, och dessutom betraktas ytterst misstänksamt av invånarna i staden. Då vi befann oss i en civiliserad stad fanns det inte heller någon möjlighet att sova på gatan, då stadsvakten, påjagad av stadens andra intilligenta invånare, skulle tvingas ut ur sin varma vakstuga för att "ta bort monstret som invaderat staden". :gremooo:

Dessutom lär inte denna rollperson favorisera de trånga grottgångar och snåriga skogar som vår spelgrupp hittills har gjort frekventa besök i. :gremsmirk:
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Det enklaste skulle ju vara att låta den som har rollpersonen göra en ny om ni inte vill gå igenom alla problem, annars skulle det kunna funka som en lustighet ett tag men jag tror man tröttnar.

En möjlighet kan ju vara att han blir förminskad av en mäktig magiker... ^^
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Spelaren lyckades skapa en rollperson som är nära 3m (2,87m) lång och väger nära 300kg (286kg).
Även om denna rollperson är absurd så är den fullt spelbar, och allt är frid och fröjd så länge som gruppen befinner sig på öppna ytor. Problemet kom dock när spelgruppen kom till en stad(!) då vi alla insåg att denna absurda rollperson inte kommer in genom dörrar, och dessutom betraktas ytterst misstänksamt av invånarna i staden.
Njae, nu överdriver du nog problemen lite. De flesta städer har trukher på besök då och då och kan hantera gäster i den storleken med lite improvisation. Och även om folk stirrar så vet de nog bättre än att kalla en trukh för "monster". Nog för att tiraker inte är allmänt accepterade överallt, men på asharina åtminstone är de hyfsat vanliga.

/Joel - räknar kallt med att det rör sig om trukh.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Eh... okej... hur i h-vete lyckades han med det?

Nej, seriöst alltså... hur lyckades han? Är det något nytt på nån tabell i Eon III som jag inte känner till eller? Annars är det helt omöjligt att bli så lång utan spelledarens inblandning, ens som trukh...

Okej för att RPs brukar kunna bli en sisådär 200-210 cm i vår grupp (Vissa bara MÅSTE vara långa för att kunna vara tuffa. De måste kompensera för något...), men det här är ju overkill!
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Det är så att det i EON III finns ett resultat som heter storväxt och som ökar längden med 20 % och vikten med 10 %, med maximalt "längdslag" så blir det en ganska lång KRAGGBARBAR
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Absurda tärningsslag?

Det är så att det i EON III finns ett resultat som heter storväxt och som ökar längden med 20 % och vikten med 10 %, med maximalt "längdslag" så blir det en ganska lång KRAGGBARBAR
Enligt mina beräkningar så skulle nämnde kraggbarbar kunna bli max 277 cm lång. Detta under de fullständigt osannolika förutsättningarna att denne lyckats slå fram både maximal STY och TÅL samt slagit högsta möjliga utfall på de 3T6:orna som modifierar längden. Sannolikhetsläran säger mig att sannolikheten för att lyckas maxa samtliga dessa slag är såpass löjlig liten att jag ställer mig frågan om det inte snarare är så att rollpersonens absurditet är en konsekvens av ett tämligen absurt sätt att hantera tärningsslagen?

Slutligen har du väl inte glömt att du som SL eller spelaren har möjlighet att modifera extrema utfall?

Sebastian - som anser att absurditet föder absurditet
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
oh fan. det känns lite power gaming ? över den karaktären. Antar att han/den är trukh lr Tirak. Om ni vill undvika sådana saker i framtiden byt generations form när ni skapar karaktärer.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Absurda tärningsslag?

Tja, i och med att man i Eon III räknar ut härledda världen efter att man slagit fram bakgrundsslagen så kan en kragg bli längre än så... Säg att det är en kraggbarbar med hjälteattribut - som får maximal STY och TÅL.
STY 21(+4) 25.
TÅL 21 (+3) 24.

Sedan slås slagen Stark och Tålig fram, vilket höjer STY till 27 och TÅL till 26. Sedan det nödvändiga Storvuxen, vilket innebär STY 29 och TÅL 28. Därefter slås Övernaturligt attribut fram och utdelningen blir maximal... Kraggbarbaren har nu STY 36 och TÅL 28!
170+36+28 = 234. 3T6 modifikationen på detta hamnar på maximala 18 och kraggisen blir 252 cm lång. Detta plus 20% hamnar på 302 cm. Och om man kör med min husregel att längden slås fram med 4T6-1T6 istället för med 3T6 (för större variation) blir den maximala längden för vår kraggbarbar 308 cm. Hallå däruppe!

-Hjalle, något kortare.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Absurda tärningsslag?

Fast SANNOLIKHETEN till att en kragg blir såpass lång genom maxade tärningsslag är ändå extremt minimalt liten vilket var min poäng. Alltså är det inte särskilt troligt att någon rollperson under regelkorrekta omständigheter någonsin når upp till en sådan höjd.
 

Fable

Veteran
Joined
2 Jun 2004
Messages
15
Location
Halmstad
Jag har också en RP som är stor och tung, men bara för det är han ingen power gamer. Jag se ifall han kan lira den bra så få han ha den, annars säg att han få slå en ny.

Som SL kan du ju göra honom mindre om du inte vill att han ska vara så stor.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Gah!!!

Karaktären är en kraggbarbar.

Ett tips: Läs hela tråden annars är risken ganska stor att du skriver det någon annan skrivit eller missuppfattar något.


Jaggernaut är lite vresig ikväll.
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Re: Gah!!!

"Karaktären är en kraggbarbar.

Ett tips: Läs hela tråden annars är risken ganska stor att du skriver det någon annan skrivit eller missuppfattar något."

Men snälla !!!! Får jag då bara påpeka en liten grej. Bara för att jag skriver svaret direkt till källan betder det INTE...att jag inte läst igenom tråden.

Huvudet används till att tänka med. Inte häva ur sig dumheter.


Ha en trevlig dag.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Gah!!!

Men du. Du skriver att du antar att det är en tirak eller trukh. Men du vet att det inte är det om du läst igenom tråden. Så därför är det nog lätt att uppfatta det som att du inte hade gjort det.

-Hjalle, i ett försök.
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Re: Absurda tärningsslag?

Hade den här rollpersonen inte varit så fruktansvärt stor och sannolikheten att bli så stor varit så liten, så skulle det ju bara vara dumt att öppna en tråd om den........eller?....alltså alvarligt jag vill veta!? skrev han inlägget bara för att skriva nåt eller för att det är en mycket otrolig och osannolik händelse? DÖH! :gremsuck:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Gah igen!!! (Cannot... resist... temptation...)

Jag vet, jag borde veta bättre än att göra det här men...
Om det känns bättre, tyckte åtminstone jag att det var berättigat.

/Joel - fascist
 
Top