Varulv [ABDitC] Runda 2

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Nja, viss stress, men det som händer i korta drag är att LegoIvar, Andersson jag och Sidd röstar på Rasmus. Ingen har en bra motivering.

@LegoIvar kan du säga något om dina misstankar mot Rasmus i r1? Vad gjorde honom så misstänkt i dina ögon?
Han ville få oss att slänga ut anklagelser tidigt för att polarisera oss och göra val innan vi hade tillräckligt med information. En del kan också ha handlat om våran beef.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
En grej jag också petar in i analysmaskinen:

Ulvarna valde att nattmörda väktaren!

Antingen enorma ballar av stål eller nybörjarmiss?

Jag tror på det senare ich tycker att det får ulv-LegoIvar eller ulv-Sidd att kännas mer rimlig. Men skulle en ulv-Vimes chansa på att ta ut en claimad väktare? Nej, det verkar skumt.
Bra inlägg, Basse. Nu spelar vi varulvsspel på riktigt!

Det sagt är jag inte så het på att lägga allt för mycket vikt vid nattmordsanalyser, men jag håller med om att jag, hade jag varit ulv, nog inte hade försökt nattmörda väktaren.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
@Anthrox
@Vimes
@Basenanji
@Sidd
@Octagonal
@Andersson
@LegoIvar
7 spelare kvar. Jag antar att vi har 2 ulvar, men det är inte omöjligt med 3. Vi har en siare som har siat och skulle alltså kunna få färg på två spelare till (siaren + siandet). Jag var på väg att säga att siaren skulle claima, men om hen siat en bybo har vi fortfarande 5 att välja mellan, så bättre att vänta med claimandet till nästa runda. Eventuellt ska siaren claima och redovisa sitt siande precis vid deadline, men det är ju upp till siaren själv att avgöra.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
@Vimes tar ryggen på Rasmus väldigt snabbt och enkelt i R1. Som bybo kan jag tycka att det borde finnas mer misstänksamhet involverat där, men i övrigt så spelar Vimes väldigt grönt (att vara den i princip enda som vill försöka rädda Impe från inaktivitetsutröstning är imo det grönaste draget som skedde jnder R1). Vad var det du tyckte grönade Rasmus, som gjorde att du inte ifrågasatte hans tankar något under R1? Det är knappast en slump att de flesta av oss andrandå såg ett skumt beteende i hans spel, som du tydligen inte såg.

@LegoIvar är rädd för uppmärksamhet, vilket känns naturligt både som ulv och som ny spelare. Lågflyger en hel del och skulle nog må bra av att göra en längre redogörelse av sina tankar för att inte riskera att bli utröstad pga osäker nervositet. Argumenterar för att Impe är ulv när fokus borde ligga på annat håll.

@Basenanji är inkonsekvent och motsägelsefull i sitt agerande. Jag köper inte riktigt att han inte skulle förstå spelet i spelet, och set inte direkt något byboigt spel där. Blir mer än gärna övertygad om motsatsen. Ser dock hans misstankar mot Impe som typiskt paranoida bybotankar.

@Octagonal är mycket riktigt en väldigt hal ål (Vimes ord :p) och ligger högt på min misstankelista. Här skulle det behövas pressas på ett bra sätt för att få veta var han står och om det finns avvikande beteenden. Flaggade för inaktivitet under första dagen, vilket givetvis är rödande. Misstänkte Vimes och Impe på lösa grunder, vilket vi nu vet var helt ogrundat eftersom Impe inte var ulv. Sen förstår jag ju misstankarna mot Vimes där i samma veva, men med facit i hand så vet vi att Vimes inte försökte rädda Impe för sitt de båda är ulvar, vilket leder till att en ulv-Vimes inte borde ha velat rädda Impe alls. Men en ulv-octa kan ha sett en väldigt bra möjlighet att rikta misstankar mot Vimes, som troligtvis hade blivit utröstad om det inte vore för Rasmus.

@Andersson gör flera scumtells i R1. Lågflyger, hakar på slappa drev, vill bygga färdigt skytteln direkt, hade Tasmus som rödast men låg med röst på Impe osv. flera saker som direkt hjälper ulvarna och stjälper byn.

@Sidd är som alltid helt omöjligt rörig. Det finns massor med saker som är scumtells, men som alltid ingår i Sidds MO. Tar ryggen på mig väldigt enkelt, trots att jag gjort en hel del misstag som borde vara rödande. Har dock, som Basse nämnde, en sak som pekar mot att han är grön bortom rimligt tvivel (att Basse har lyft det här känner jag dock är lite scumtell, för att det sätter strålkastare på Sidd helt i onödan). Så för stunden så avfärdar jag Sidds normalt flamsiga spelande som just normalt flamsigt Sidd-spelande. Att Sidd inte ville att "den riktiga väktaren" skulle motclaima Impe är väl kanske det märkligaste draget här, för det implicerar ju att Sidd ville ha ut Impe trots outad powerroll. Vilket givetvis känns supersketchy. Det är också något som grönar Octa där, eftersom han helt korrekt motsatte sig den kommentaren direkt.

@Anthrox har varit bossig som fan under R1 och haft mycket kontrollbehov med hur brädspelet går till, vilket olyckligtvis lett till att ingen annan fokuserade särskilt starkt på att dreva ulvar under R1. Det var alldeles för stort fokus på brädspeöet i R1 och det var sannolikt mycket mitt fel. Snöade också in på Rasmus misstänkta beteende, vilket troligtvis ledde till panikdraget som röstade ut sistnämnde. Jag är mer än väl medveten om att det är tillräckligt för att skapa misstankar hos mig och hoppas att min aktivitet ska gröna mig lite från de misstagen, om inte så ställer jag mig välvilligt i ledet för att utföra byns högsta önskningar.

Bland de som argumenterade för att Impe var ulven/borde röstas ut pga inaktivitet finns minst en ulv, troligtvis båda.

I nuläget ligger nog mina starkaste misstankar på att Andersson och LegoIvar/Octagonal är ulvparet. Så med det sagt flyttar jag min röst.
Röst: @Andersson
Om någon ville vara så god och se över hur interaktionen sett ut under R1 mellan dessa tre så vore det guld, annars ska jag kolla lite noggrannare på det senare ikväll.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
7 spelare kvar. Jag antar att vi har 2 ulvar, men det är inte omöjligt med 3. Vi har en siare som har siat och skulle alltså kunna få färg på två spelare till (siaren + siandet). Jag var på väg att säga att siaren skulle claima, men om hen siat en bybo har vi fortfarande 5 att välja mellan, så bättre att vänta med claimandet till nästa runda. Eventuellt ska siaren claima och redovisa sitt siande precis vid deadline, men det är ju upp till siaren själv att avgöra.
Jag tänker att om siaren siat en ulv ska det fram direkt, men annars ska siaren hålla sig borta från att outa. Vi har inte längre en väktare som kan skydda hen och har nog ärligt talat inte råd att förlora siaren.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,181
Location
Uppsala (Umeå)
@Andersson vem hade du velat rösta på i R1 om det inte hade blivit drevat mot Rasmus i slutet?
Jag tyckte Rasmus var röd under rundan genom att envist hålla på att diskutera brädspelet och dessutom göra det på ett frifräsande sätt. Han stod först i kön för att få min röst så jag hade inga problem med att följa drevet mot honom när det drog igång. Särskilt som det verkade väldigt osannolikt att Impi inte skulle varit väktare i o m att det inte kom något motclaim.

Men annars hade var det antingen @Basenanji eller @LegoIvar som var närmast min röst. Båda flög otroligt lågt hela rundan och spelade defensivt och frånvarande. Lego blev mer aktiv mot slutet av R1 medan Basse fortsatte vara okaraktäristiskt passiv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
@Vimes tar ryggen på Rasmus väldigt snabbt och enkelt i R1. Som bybo kan jag tycka att det borde finnas mer misstänksamhet involverat där, men i övrigt så spelar Vimes väldigt grönt (att vara den i princip enda som vill försöka rädda Impe från inaktivitetsutröstning är imo det grönaste draget som skedde jnder R1). Vad var det du tyckte grönade Rasmus, som gjorde att du inte ifrågasatte hans tankar något under R1? Det är knappast en slump att de flesta av oss andrandå såg ett skumt beteende i hans spel, som du tydligen inte såg.

@LegoIvar är rädd för uppmärksamhet, vilket känns naturligt både som ulv och som ny spelare. Lågflyger en hel del och skulle nog må bra av att göra en längre redogörelse av sina tankar för att inte riskera att bli utröstad pga osäker nervositet. Argumenterar för att Impe är ulv när fokus borde ligga på annat håll.

@Basenanji är inkonsekvent och motsägelsefull i sitt agerande. Jag köper inte riktigt att han inte skulle förstå spelet i spelet, och set inte direkt något byboigt spel där. Blir mer än gärna övertygad om motsatsen. Ser dock hans misstankar mot Impe som typiskt paranoida bybotankar.

@Octagonal är mycket riktigt en väldigt hal ål (Vimes ord :p) och ligger högt på min misstankelista. Här skulle det behövas pressas på ett bra sätt för att få veta var han står och om det finns avvikande beteenden. Flaggade för inaktivitet under första dagen, vilket givetvis är rödande. Misstänkte Vimes och Impe på lösa grunder, vilket vi nu vet var helt ogrundat eftersom Impe inte var ulv. Sen förstår jag ju misstankarna mot Vimes där i samma veva, men med facit i hand så vet vi att Vimes inte försökte rädda Impe för sitt de båda är ulvar, vilket leder till att en ulv-Vimes inte borde ha velat rädda Impe alls. Men en ulv-octa kan ha sett en väldigt bra möjlighet att rikta misstankar mot Vimes, som troligtvis hade blivit utröstad om det inte vore för Rasmus.

@Andersson gör flera scumtells i R1. Lågflyger, hakar på slappa drev, vill bygga färdigt skytteln direkt, hade Tasmus som rödast men låg med röst på Impe osv. flera saker som direkt hjälper ulvarna och stjälper byn.

@Sidd är som alltid helt omöjligt rörig. Det finns massor med saker som är scumtells, men som alltid ingår i Sidds MO. Tar ryggen på mig väldigt enkelt, trots att jag gjort en hel del misstag som borde vara rödande. Har dock, som Basse nämnde, en sak som pekar mot att han är grön bortom rimligt tvivel (att Basse har lyft det här känner jag dock är lite scumtell, för att det sätter strålkastare på Sidd helt i onödan). Så för stunden så avfärdar jag Sidds normalt flamsiga spelande som just normalt flamsigt Sidd-spelande. Att Sidd inte ville att "den riktiga väktaren" skulle motclaima Impe är väl kanske det märkligaste draget här, för det implicerar ju att Sidd ville ha ut Impe trots outad powerroll. Vilket givetvis känns supersketchy. Det är också något som grönar Octa där, eftersom han helt korrekt motsatte sig den kommentaren direkt.

@Anthrox har varit bossig som fan under R1 och haft mycket kontrollbehov med hur brädspelet går till, vilket olyckligtvis lett till att ingen annan fokuserade särskilt starkt på att dreva ulvar under R1. Det var alldeles för stort fokus på brädspeöet i R1 och det var sannolikt mycket mitt fel. Snöade också in på Rasmus misstänkta beteende, vilket troligtvis ledde till panikdraget som röstade ut sistnämnde. Jag är mer än väl medveten om att det är tillräckligt för att skapa misstankar hos mig och hoppas att min aktivitet ska gröna mig lite från de misstagen, om inte så ställer jag mig välvilligt i ledet för att utföra byns högsta önskningar.

Bland de som argumenterade för att Impe var ulven/borde röstas ut pga inaktivitet finns minst en ulv, troligtvis båda.

I nuläget ligger nog mina starkaste misstankar på att Andersson och LegoIvar/Octagonal är ulvparet. Så med det sagt flyttar jag min röst.
Röst: @Andersson
Om någon ville vara så god och se över hur interaktionen sett ut under R1 mellan dessa tre så vore det guld, annars ska jag kolla lite noggrannare på det senare ikväll.
Bra inlägg, Anthrox. Jag håller med om nästan allt.

Angående att jag gillade Rasmus i R1 har jag inget superbra svar. Initialt tänkte jag att de (du och Rasmus) som engagerat sig huvudsakligen i brädspelet var scummisar (för att diskussionen om brädspelet är helt sejf för ulvar), men det skiftade _av någon anledning_ för mig. Det är ju förstås helt rimligt att som god bybo engagera sig i brädspelet också. Jag la inte jättemycket vikt vid att försöka hitta scumtells i brädspelsdiskussionen (eftersom jag, vilket väl framgått, inte menar att det är en diskussion vi kan leta ulvar i på ett vettigt sätt) så jag utvärderade inte huruvida du eller Rasmus var mest byboig i diskussionen. Att jag landade i att jag tyckte Rasmus var grön var nog mer magkänsla och en upplevelse av fredjigt engagemang. Det är en rätt svag grund för grönande, men i R1 är alla grunder rätt svaga, och som jag konstaterade efter förra spelet: det är (i varje fall för mig) svårt att vara på och pepp när man är ulv. Rasmus kändes kreativ och engagerad, och det räckte för mig i R1.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Spontant: varken Anderssons eller Basenanjis röstmönster förra rundan ser särskilt bra ut... Tidiga röster på en inaktiv Impetigo som skiftar till Rasmus när Impetigo claimar väktare. Varför blev det just Rasmus?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Hmm, jag skulle nog säga att det finns:

en ulv i de fyra sista rösterna där, som enkelt ville haka på/skapa ett drev som ledde till att en bybo röstades ut (LegoIvar eller Andersson)

OCH

en ulv i samma klunga som tänkte att det är ett tåg som inte kommer gå att stoppa och således inte behöver särskilt mycket ursäkt (Andersson, Basse eller Sidd)
ELLER
en ulv i bråket Vimes/Octagonal, som inte ville associeras med ulven i Rasmus-drevet (Vimes eller Octa)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Spontant: varken Anderssons eller Basenanjis röstmönster förra rundan ser särskilt bra ut... Tidiga röster på en inaktiv Impetigo som skiftar till Rasmus när Impetigo claimar väktare. Varför blev det just Rasmus?
Basse röstade dock på Impetigo långt innan det var tydligt att han skulle vara inaktiv hela R1.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Sidd har inte ett superkul röstmönster heller. Tidig default-röst på Basse, och därefter samma som Basse och Andersson. Jag tänker dock att den sena flytten till Rasmus (eller från Impetigo) kanske är rimlig, jag var väldigt skeptisk till Impetigos väktar-claim eftersom det inte kom direkt i Impetigos första inlägg.

LegoIvar har samma som Andersson och Basse.

Anthrox röst på Rasmus är, även om den var felaktig, motiverad och förankrad i hans spel.

Octagonal har varit helt utanför dreven. Jag noterar här att det är helt rimligt att som ulv lägga sig utanför byns drev så länge det bara är bybor som drevas. Bäst att låta byn rösta ut sina egna alltså. (Vi kan också notera att jag själv ligger utanför dreven!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
@Basenanji är inkonsekvent och motsägelsefull i sitt agerande. Jag köper inte riktigt att han inte skulle förstå spelet i spelet, och set inte direkt något byboigt spel där
Utöver ett jättebra inlägg undrar jag vad jag har gjort som är inkonsekvent (dvs att säga en sak för att sedan göra något annat tex)?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Spontant: varken Anderssons eller Basenanjis röstmönster förra rundan ser särskilt bra ut... Tidiga röster på en inaktiv Impetigo som skiftar till Rasmus när Impetigo claimar väktare. Varför blev det just Rasmus?
Jag röstade på Rasmus för att jag då uppfattade det som det bästa sättet att rädda Impetigo. Borde ha skrivit det, men hann inte. Jag tyckte aldrig att Rasmus var särskilt misstänkt under R1, men ville ännu mindre rösta ut Impetigo.

The lesser of two evils, alltså.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Om en ulv skapar ett drev så vill nog den andra ulven hålla sig borta från det drevet. Jag hade en misstanke att Basse planerade att kasta en tidig röst på Impe och sen låta den ligga där och lågflyga för att sätta press på byn till att ta dåliga beslut. Det är ju sannolikt väldigt dåligt spelat egentligen dock, eftersom det helt negeras ifall Impe hade blivit aktiv och sannolikt hade kunnat snacka sig grön utan att outa väktare om han haft mer tid på sig. Att haka på Rasmuståget fjärde person säger inte jättemycket. Det kan vara ett ulvdrag som enkelt går obestraffat och det kan vara ett bybodrag för att följa strömmen och säkerställa att väktaren inte blir utröstad (även om Impe nog redan vid det laget var safe va? Det hade han kanske dock inte varit ifall Basse hade röstat någon annanstans och sen dragit med sig ytterligare någon röst).
Så Basses röstmönster är nog inte så supermärkligt egentligen, bara oturligt i efterhand.

Anderssons är det etter värre med. Båda dreven har Andersson hoppat på vid the opportune moment för ulvdrag. För att förstärka strålkastarljuset på en drevad bybo. Jag börjar bli väldigt säker på att Andersson är den ena ulven.

Om det är så att Andersson är den ena ulven så har han haft lite för mycket samröre med LegoIvar för att jag ska tro att han är den andra rösten, vilket lite defaultar den andra ulven till Vimes/Octagonal. Och där är ju Octagonal det givna svaret just nu.

Så ulvparet är Andersson och Octagonal. Prove me wrong.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Sedan var det oerhört synd att Impetigo inte deltog mer i R1. Det kan ju vara livet osv, men känslan jag hade genomgående var att Impe var en stressad ulv som inte vågade spela bybo.

Det skrev jag vid flera tillfällen också om ni vill kolla.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Så ulvparet är Andersson och Octagonal. Prove me wrong.
Jag är helt med dig på det här. Med viss reservation för att LegoIvar/Sidd är potentiella ulvar.

Min röst ligger på Octa just nu och jag känner mig ganska trygg med det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
När jag läser Anderssons poster så är det mesta vettigt som jag ser det. Dock lite spännande att Andersson sätter upp Rasmus-LegoIvar-Basenanji som rödast. Skulle verkligen en ulv-Andersson sätta dit sin ulvpolare LegoIvar så? Nä, det verkar magstarkt.
 
Top