Nekromanti AAARRRRGH! Får de göra så?!?!

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Du har förstås rätt, de ska göra det till 15 filmer, spela in dem samtidigt, följa handlingen slaviskt och använda japanska i talet.

Om du tycker det är tufft, jämför med runt 3000 serienummer av Stålmannen som blev 5 filmer. Eller det betydligt mildare runt 1000 nummer Spindelmannen som blev film. Eller det yttepyttiga 500 nummer som blev 2 X-menfilmer.

Själv föredrar jag riktiga skådisar/saker som ser verkliga ut före tecknad film, oavsett om den har sin hemvist i USA eller Japan. I värsta fall blir det skräp och då ignorerar du det. I bästa fall får folk upp ögonen från originalet och budskapet om dess förträfflighet (eller tråkighet enligt de lokala manga/anime-nissarna) sprids.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: The bottom is nådd!

Jorå. De kunde ha gjort en spelfilmsvariant av någon av hentai-varianterna som finns där ute.
Det har de redan gjort. Såg på sharereactor att de gjort en live-version av LA Blue Girl... :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The bottom is nådd!

"Det har de redan gjort. Såg på sharereactor att de gjort en live-version av LA Blue Girl..."

Nu tänkte jag iofs mest på hentai-varianterna av just Evangelion. Fast det är klart, en het scen med Rei och Asuka hade ju inte gjort helt ont... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: The bottom is nådd!

Fast det är klart, en het scen med Rei och Asuka hade ju inte gjort helt ont... :gremwink:
Jo det hade det. Jag har tajta byxor.


Storuggla, drar på med buskishumor
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Du har förstås rätt, de ska göra det till 15 filmer, spela in dem samtidigt, följa handlingen slaviskt och använda japanska i talet.
Nejdå, de får gärna ha engelskspråkiga skådespelare, men man bör inte flytta handlingen till USA. I övrigt håller jag med.

Om du tycker det är tufft, jämför med runt 3000 serienummer av Stålmannen som blev 5 filmer. Eller det betydligt mildare runt 1000 nummer Spindelmannen som blev film. Eller det yttepyttiga 500 nummer som blev 2 X-menfilmer.
Det är en stor skillnad. Stålmannen har ingen övergripande handling, planerad från första början och som pågår i varje avsnitt.

Själv föredrar jag riktiga skådisar/saker som ser verkliga ut före tecknad film
För mig är det likgiltigt, bara det är välgjort.

oavsett om den har sin hemvist i USA eller Japan
Jag säger inte att den är bra för att den är japansk. Det som stör mig är amerikanarnas vana att ta bra utländska filmer och göra riktigt usla remakes på dem. Några jag kommer på är Nikita, Godzilla, The Ring, Riket, Solaris, Sju samurajerna, Yojimbo men listan kan göras mycket längre.

Det är respektlöst mot originalen, det är respektlöst mot den icke amerikanska publiken som inte vill se en färdigtuggad och färdigtänkt film anpassad för idioter bara för att den amerikanska biopubliken råkar vara sådana, det är respektlöst mot filmkonsten som företeelse och det är respektlöst mot de som tror att bastardiseringarna är det enda som finns.

Om de tvunget ska göra Hollywoodfilm av japanska grejor så kan de väl göra det av sådant som redan från början är lågkvalitativ hjärndöd action (tex Vampire Hunter D som jag genomled tidigare idag) som passar det amerikanska formatet och så att de inte kan sabba det mer.

I värsta fall blir det skräp och då ignorerar du det.
Det är inte värsta fall. Värsta fall är att originalets rykte skadas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
ROTFL!!! [ANT]

ROTFL = Rolf Och Tore Fiskar Lax, eller egentligen "Rolling On The Floor Laughing".
ANT = Anders Nackar Torsk. Åkej då, "Almost No text".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: The bottom is nådd!

Nu tänkte jag iofs mest på hentai-varianterna av just Evangelion.
Visste inte ens att de fanns, och då har jag ändå bulkladdat allt som matchat Evangelion när jag tog hem serien...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar !!

Vet inte om du blev klokare av det här, men jag försökte i alla fall.

Aha !!
Okey, blev genast 100 % mer klokare faktsikt ! :gremlaugh:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
"Det är en stor skillnad. Stålmannen har ingen övergripande handling, planerad från första början och som pågår i varje avsnitt."

Du skrev själv något om att NGE ändrade stämning halvvägs pga regissörens (eller vem det nu var) hade ett nervsammanbrott. Hade han planerat det till halvvägs? :gremsmile:

"Jag säger inte att den är bra för att den är japansk. Det som stör mig är amerikanarnas vana att ta bra utländska filmer och göra riktigt usla remakes på dem. Några jag kommer på är Nikita, Godzilla, The Ring, Riket, Solaris, Sju samurajerna, Yojimbo men listan kan göras mycket längre."

Själv hör jag till dem som i de fallen jag sett bägge versionerna (Nikita, Godzilla, 7 samurajerna) föredrar remaken. Filmintresserade brukar inte ha problem med att hitta originalen, ofta tack vare att remakes görs.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Du skrev själv något om att NGE ändrade stämning halvvägs pga regissörens (eller vem det nu var) hade ett nervsammanbrott. Hade han planerat det till halvvägs?
Nej, jag skrev:

"Efter ungefär halva serien mörknar stämningen rejält (vilket förresten sammanträffade med att skaparen fick ett nervsammanbrott) och man inser att det inte kommer att sluta väl."

Jag antydde inte att det hängde ihop, jag bara konstaterade att det sammanträffade. Sedan kan man ju påverka hur man framställer en i förväg bestämd handling utan att för den sakens skull ändra handlingen?

Själv hör jag till dem som i de fallen jag sett bägge versionerna (Nikita, Godzilla, 7 samurajerna) föredrar remaken.
Nikita: OK, den är så lika att det är meningslöst att försöka skilja dem åt.

Godzilla: Även om man bortser från att man bytt kön på Godzilla, bytt utseende på Godzilla, återupplivat honom från de döda (man dödade faktiskt av Godzilla en gång för alla i den sista Godzilla-filmen (Godzilla vs Destroyah) som gjordes i samband med att Godzillas skapare dog) och tagit bort den politiska satiren ur den så är det inte Godzilla om inte en statist i gummiödledräkt försöker äta upp en modell av Tokyo hopklippt med horder av springande japaner.

7 Samurajerna: Hur kan du ens se på remaken? Jag har inget mot bra western, men den suger.

Filmintresserade brukar inte ha problem med att hitta originalen, ofta tack vare att remakes görs.
Tvärtom enligt min erfarenhet. Det var mycket svårare att hitta Solaris efter att man gjort en amerikansk remake som var fixerad kring en naken George Clooney för att sälja in den hos den kvinnliga publiken.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tackar !!

HeHe !!
Tjaa, vad ska man säga... Fick ju svar på frågan ju. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vampire Hunter D är faktiskt hur mysig som helst [MHONT]

Den har ju ett rymdskepp som ser ut att komma från renassansryssland, för fan.. :gremwink:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Tackar !!

Okey, blev genast 100 % mer klokare faktsikt !

Och eftersom du inte visste ett dyft innan, så har du mao egentligen inte blivit klokare alls. :gremtongue:
 
Top