Nekromanti AAARRRRGH! Får de göra så?!?!

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Underbart!

Särskilt nu när ett par av mina polare börjat säga att anime är bra och försöker få mig att titta på det! (De har lyckats en gång hittills, det är det värsta av allt.)
Om du bara har sett anime en gång, hur vet du att du generellt tycker illa om det?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Underbart!

Om du bara har sett anime en gång, hur vet du att du generellt tycker illa om det?
Speciellt med tanke på att en stor andel av det faktisk är skit, han kan ju ha haft otur.

Prova 'Grave of the Fireflies', den har mer ångest än Ymir som visar Schindlers list på en begravning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Underbart!

"Speciellt med tanke på att en stor andel av det faktisk är skit"

Jomen. Sturgeons lag gäller även animé.

"den har mer ångest än Ymir som visar Schindlers list på en begravning."

...går det att få mer ångest än så?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Underbart!

"den har mer ångest än Ymir som visar Schindlers list på en begravning."

...går det att få mer ångest än så?
Japp, men bara lite.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
'Japanerds' - en studie

"Jag förstår inte överhuvudtaget vad folk finner i något Japan-tillverkat."

När det gäller film (både anime och 'vanlig', otecknad), manga, kläder, musik, TV-spel och japanska flickor (!) och allt annat japanskt, som en massa personer även i min omgivning är besatta av, så har jag genom mina egna observationer kommit fram till att det finns åtminstone tre orsaker, i kombination med varandra eller ensamma, som gör att folk blir mer eller mindre högljudda 'japanerds':

1) Det är mer troligt att bra 'grejor' av ovanstående kommer enda hit till sverige än dåliga eller ens medelmåttiga grejor. Alltså verkar det som att allt japanskt är bra medan mängden skit och bra grejor i själva verket är ungefär lika stort där som här eller i resten av världen.

2) Det är extremt coolt att vara alternativ, annorlunda och speciell (kolla bara på saker som Helgon.Net) och liksom skilja sig så extremt mycket som möjligt från mainstreamen eftersom man har fått en insikt om vad som egentligen är bra medan resten inte har det, de oupplysta, snäva tråkmånsarna. Eftersom det faktiskt är relativt nytt med japanska prylar i sverige och således inte ännu mainstream som 'vanligt', tråkigt folk kan syssla med, så är det alltså asballt att syssla med det. Ja, alternativt är vad det är.

3) Japanerna tänker lite annorlunda än oss och det märks ganska tydligt i deras underhållning. Det ger lite variation mot vanligt västerländskt tänkade helt enkelt.

Jag är ingen stor fan av japan och dess produkter. Av anime är det endast två serier jag sett som varit bra (varav en var svinigt bra, första OVAn till Rurouni Kenshin som utspelar sig innan de omåttligt överskattade och usla TV-serien) av ett tiotal samt ett femtal filmer. Av vanliga otecknade filmer har jag dock nästan bara sett bra men då har jag aktivt hållit mig undan från allt som gett minsta antydning på att vara dåligt. Så, jag är fullkomligt övertygad på att mängden bra saker i japan är lika stor som exempelvis här i västvärlden.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Underbart!

Är det bara jag som tyckte han var bra i 'Subway'?

är den överhuvudtaget något bra?
ytterligare en film jag inte fatta, den var mest seg tycte jag

//Netfeed, känner sig fortfarande seg...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Haha! Underbar inställning!

-V, hoppas på sopan Christopher Lambert i någon ledande roll.
:gremlaugh: Det skulle vara Sååå skönt! Jag säger bara: Druids

/Balderk, som inte sett mer än 5 avsnitt Evangelion och därför inte tänker uttala sig huruvida den är bra eller dålig eller om jag håller med vielleicht eller inte...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nej nu jävlar!

... Kritisera Evangelion hur jävla mycket du än vill men kom fan inte och hacka på mina sitcoms! :gremgrin:

Friends kan jag medge att det blivit lite sämre (och något uttjatat) men Everybody Loves Raymond är ju king! Och kom inte och säg annat! Sicoms regerar helt enkelt... Och hör sen! :gremsmirk:

/Balderk, seriös i sitt gillande av Raymond o Friends...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Neeeeeeeeeeeeej!!!!!!!!!!!

Hade nästan glömt Druids... Hade nästan glömt anime...

Greymourn roas av gemene anime tittares förtjusning över hur djupt/emotionellt djuplodande anime è...
... Greymourn, som alltid generaliserar tycker att de som säger så borde sluta jämföra med Hollywood action...
Har inte sett så mycket alls, bara "godbitar" som folk visat ur exempelvis Kenshin/Evangelion och tycker att de hjärtskärande scenerna är av samma klass som en... vet inte vad...

Åh, hand döda min vän [Sjunker långsamt ihop på marken med blicken i fjärran, sammanbiten... Håller emot tårar, en eller två går inte att hålla tebax...] ..jag skall hämnas dig... HIIIIIIEEYYA!!!!!!!!!!!! eller dy.l
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Re: Neeeeeeeeeeeeej!!!!!!!!!!!

Okej, okej, för mig är anime humor och inget annat. Det är skönt att kunna klaga på de larviga scenerna och skratta åt de korkade situationerna som uppstår i anime hela tiden. Jag ser, som dig, Greymourn, bara anime när någon av mina kamrater visar godbitar och oftast dissar jag dem totalt (precis som jag gör med alla Arnold-filmer).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Har bara en sak att tillägga...

<center><font size="6">[color:\\"red\\"]W[/color][color:\\"green\\"]O[/color][color:\\"blue\\"]R[/color][color:\\"yellow\\"]D[/color][color:\\"purple\\"]![/color][color:\\"#009999\\"]![/color]</font size></center>

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Det finns bara två saker som jag verkligen anstränger mig för att se på tv och det är natt-reprisen av Simpsons som följs av Everybody loves Raymod. Jag älskar verkligen de två serierna! :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Har bara en sak att tillägga...

Hear! Hear! Broder!

Jo, simpsons är ju kungen, men frågan är: Är det en sitcom? :gremlaugh:

/Balderk
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Re: Har bara en sak att tillägga...

Jo, simpsons är ju kungen, men frågan är: Är det en sitcom? :gremlaugh:

Nej, nej, det är det inte... men det sänds innan Everybody loves Raymond, vilket är perfekt eftersom jag gillar båda serierna. :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Underbart!

Säga vad man vill om Japanerna men de vet hur man gör en sak: TV-spel. PS2 är guddomligt och det finns riktigt gudomliga spela till det också: Silent Hill 2,3 (1 har jag inte spelat och är till PS så...), Metal Gear Solid 2, Final Fantasy mfl. De är de bästa TV-spels konstruktörerna/producenterna både när det gäller spel och konsoller och det ska man inte ta ifrån dem. Visst nu konkurerar ju X-boxen men jag skulle gissa att mycket av tekniken inne i X-boxen är japansk, även om företaget som gör den inte är det...

/Balderk, Har precis klarat Silent Hill 3 och det var rent utsagt guddomligt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Har bara en sak att tillägga...

Nej, nej, det är det inte... men det sänds innan Everybody loves Raymond, vilket är perfekt eftersom jag gillar båda serierna.
Jo, det gör du rätt i att göra. Se också Twin Peaks som går sena lördags och söndags kvällar på tv3... Huga så bra!

/Balderk, ska se färdigt 24 någon gång också :gremgrin:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
E ju iofs. av den åsikten...

...att spel till dator e betydligt bättre... fast det beror kanske på att jag i princip bara spelar RPG:n och manga RPG:n är lika illa som manga film...

FF-I-XI är också ganska skräpigt... Tackar vet ja Planescape och faktiskt det annars hatade Vampire...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Re: Underbart!

Om du bara har sett anime en gång, hur vet du att du generellt tycker illa om det?

Jag har sett flertalet anime-filmer och bläddrat i en del serier. Vissa hyllade, andra mer underground. Inga har varit bra.

Det jag menade med en gång i förra inlägget var att två av mina polare nyligen börjat uppskatta det, och därefter fått mig att se en film. (Vampire Slayer, eller dylikt hette den.) Och den var inte heller bra, även om den hade saker som faktiskt talade för den.

Men överlag står jag inte ut med de gräsliga TV-spelsdataeffekterna eller den fruktansvärt överdrivna teckningen (munnar och ögon är ju klassiker). Antagligen handlar det därmed om att jag är västerskadat mer än något annat. För jag tycker verkligen inte om stilen, och Akira, som är en av de hyllade som jag förstått det, tyckte jag var vedervärdigt totalvärdelös.

Fast samtidigt är jag fortfarande öppen för att titta på anime någon gång ibland, när det faktiskt är någon som lyckas övertala mig att något är bra. Men det blir allt ovanligare.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: E ju iofs. av den åsikten...

...att spel till dator e betydligt bättre... fast det beror kanske på att jag i princip bara spelar RPG:n och manga RPG:n är lika illa som manga film...
Äh, TV-spel äger ju dataspel! Självklart... det är inget snack om saken. Men iofs om man spelar rpg:s i stil med Bd1,2 och wc3 och allt det där så passar ju det bättre till ator, själv avskyr jag sådana spel över allt annat så jag håller mig till tv-spelens underbara värld.

/Balderk
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Re: Underbart!

Är det för att det är japanskt du inte tycker om det eller för att det helt enkelt inte är bra?

Alternativ B: för att det inte är bra.

Jag avskyr styrningen i Final Fantasy, och tycker stridsmomentet är det värsta i något dylikt spel på marknaden. Zelda är kort och gott inte min grej, utan alldeles för fånigt för att jag ska tycka om det. Något japanerna däremot är utomordentligt duktiga på - vilket syns i tex Dead or Alive 3, är beat-'em-up spel, så allt är inte värdelöst.

Sedan till anime, så tycker det mesta har ganska vattentunna handlingar som tar bisarra vändningar, och mycket LSD-tripps animationer med gälla färger och överdrivna rörelser. Det är kort och gott inte kul att titta på.

Mycket av det är också ganska töntigt, rent ut sagt, och något som jag kanske kunnat uppskatta mer om jag varit tio år yngre, men så är ju uppenbarligen inte fallet.
 
Top