Nekromanti Aaahrrg....

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
...jag kan inte hålla emot längre. Pressen är all för stor. Jag måste bara få vara lite petimäter.

"Player's Handbook" förkortas PH inte PHB, det är ju bara två ord, ju. /images/icons/hairy.gif


- Mattias, som nu kan pusta ut ett tag... /images/icons/wink.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Det är förvisso bara två ord, men en förkortning måste ju inte skapas utifrån första bokstäverna i varje ord. Enda kravet mig veterligen är att förkortningen är kortare än originalet. Sedan är det ju bra om den är intuitiv också.

TSR förkortade Player's Handbook till PHB redan 1978, så det hänger väl kvar.../images/icons/smile.gif
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Må så vara, men jag är nästan hunda på att "3rd edition D&D Player's Handbook" korrekt förkortas PH och att "Psionics Handbook" skall förkortas PsiH.

De har styrt upp det där i och med OGL och d20 systemet. Kolla i PH eller DMG där borde förkortningarna finnas listade...

Hmm... snart har jag nog överdoserat petimätrandet. Får ta och lugnat ner mig lite. /images/icons/wink.gif


- Mattias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Du har fel ...

Wizards of the Coast förkortar Player's Handbook PHB.

Hur vet jag det?

Jag har laddat ner den officiella erratan från deras webbplats. PHB-erratan utgörs av två dokument som är döpta till »phb_corrections» och »phb_clarifications».
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Nä...

*suck* Ska jag orka... okej då... /images/icons/sad.gif
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

»phb_corrections» och »phb_clarifications»

<hr></blockquote>


Förstod att precis detta skulle dyka upp. En del här är ju riktigt vakna. /images/icons/wink.gif

Men du kan väl ändå inte mena att namnen på två filer sätter officiellt praxis? De är dessutom säkert namngivana av någon som spelat D&D en bra tid innan och därför inte funderade särskilt på vad han skrev när han gjorde detta.

Hur kommer det då sig att jag är nästan hundra säker på att jag har rätt? Grejjen är den att jag blev rejält tillrättavisad av Sean K Reynolds "himself" en gång på Eric Noahs gamla forum (ENWORLDs föregångare). Han har till och med skrivit ett "Rant" om saken, så jag antar att han tänkt igenom det hela ordentligt.

Fast det är klart har Mr Reynolds fel så har ju jag det också...


- Mattias, som börjar ångra att han nämnde något om saken överhuvudtaget...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ja...och nej!

Ja, det är bara två ord och borde av den anledningen kallas PH, MEN i folkmun kallas den faktiskt PHB och det är vad jag kommer kalla den i fortsättningen också.../images/icons/laugh.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Maybe yes, maybe no. Maybe both!

Jag brukar också förkorta den PHB och det tänker jag fortsätta med. Oftast försöker jag låta bli att förkorta namn överhuvudtaget, faktiskt. Men just när det gäller rollspel blir edt lätt lite opraktiskt - jag vet inget annat område där man använder så många förkortningar.

/JPS - lyssnar på Davis Bowies The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars

(inläggets titel är för övrigt ett citat från det genialiska dataspelet Little Big Adventure 2)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Neither!

Jag tänker högmodigt värre strunta i hur det förkortas eller vad folk säger och fortsätta med min benämning på den: Spelarens Handbok. Jag har som vana (ovana?) att översätta alla titlar till svenska när jag talar om dem, förutom när jag bara rabblar upp titlar. Förkortningar... bah! /images/icons/smile.gif


Storuggla, spelar gärna Över Kanten
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Neither! (Av Ämnet)

Jag brukar faktiskt oftast kalla den "Reglerna" (med stort R, förstås). Monster Manual brukar bli "monsterboken" medan Dungeon Master's Guide vanvördigt nog brukar bli "den blå boken". Ifall någon var intresserad, alltså.

/JPS
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fan va förvånad jag blev! [ot]

Jag kände igen rubriken! Det spelet är så jefla underbart så det inte är sant! Glad att någon annan håller med mig för en gångs skull! /images/icons/laugh.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fan va förvånad jag blev! [ot]

Fast ettan är ännu bättre, speciellt Grobon som väntar på nästa Star Wars-film.

/JPS - vill ha med Grobos i min nästa D&D-kampanj
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Fan va förvånad jag blev! [ot]

Det finns så mycket dumheter i båda spelen. Mina favoriter i ettan är rebellerna helt klart. Hmm...ska man ta och göra ett LBA rollspel? /images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fan va förvånad jag blev! [ot]

Och Meca-Penguins regerar!

Jag har funderat på det, men jag vet inte om det skulle gå att göra det lika roligt. Och så var det ju det där med copyright också...

/JPS
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Fan va förvånad jag blev! [ot]

*skrattar*
Jo, det gör de.../images/icons/laugh.gif

Mmm...copyright är jobbigt ibland. Kanske får dra iväg ett mejl till Adeline ifall det fortfarande finns kvar. Vore roligt att försöka iaf.

*längtar till LBA3 om det kommer*
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jo ...

Jag gjorde en Google-sökning efter förkortningen »PHB» på Wizards of the Coasts webbplats och fick 42 träffar.

Bland annat online-versionen av Player's Handbook Errata, där den första underrubriken lyder: »PHB Rules Corrections».

Vidare skriver Skip Williams (som designat D&D 3e tillsammans med Monte Cook och Jonathan Tweet) i Sage Advice från den 7 februari 2000: »The character has to meet the ability requirements listed in the PHB».

Sedan använder Ryan Dancey (tidigare VP på WotC) förkortningen PHB om Player's Handbook i sin kolumn The Most Dangerous Column in Gaming: »[...] the PHB is the #1 best selling, and most profitable RPG product Wizards of the Coast makes year in and year out».

Som om inte detta vore nog används samma förkortning i den officiella 3rd Edition F.A.Q.: »The PHB will contain all the rules necessary to play the game».

Samt på 38 andra ställen.

Min poäng är att om utgivarna av Player's Handbook själva använder förkortningen PHB kan det knappast vara »fel». Jag tänker osökt på Target Games/Äventyrsspel som använde förkortningen EDD för Drakar och Demoner Expert utan att någon protesterade.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,486
Location
Stockholm
Sanningen om hundar och katter

Player's Handbook har alltid förkortats PHB. Fram till 3E. När 3E släpptes gick man ut med pressmeddelanden etc. om att Player's Handbook numera förkortas PH. Inte PHB.

Sen verkar det dock som att inte ens Wizards själva följer denna nya praxis, men det är en annan sak.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
LBA (Tok-OT)

Ja! Vitj! Massor! Mest!
LBA 1 är sanslöst bra!
Men jag höll på att bli galen i mina försök att ta mig upp på museets tak... (Jag lyckades lista ut det till slut, men då var det exakt ett halvt hårstrås bredd mellan mig och vansinnets brant.)

/Feliath - entusiastisk (eller är det Creutzfeld-Jacobs?)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,486
Location
Stockholm
Jag brukar säga...

I min spelgrupp brukar vi kalla Player's Handbook för "Player's" eller "Plajah". Dungeon Master's Guide blir "DMGn" och om Monster Manual säger vi helt enkelt "Monsters".
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: LBA (Tok-OT)

Det var ett tag sedan jag spelade ettan eftersom alla datorer är för bra för spelet. Tyvärr! Men det spelet kan leda en till vansinne. Jag var fast i ett rum med någon runsten och hade ingen aning om hur man skulle ta sig ut. Självklart! Hälla något vatten på stenen! /images/icons/laugh.gif Riktigt goda tider det...ska leta rätt på en dator som ettan funkar på...
 
Top