D&D A5E: Level Up

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag kanske skulle kommentera om Rangers, att Hunter's Target (motsvarande hunter's mark) är en förmåga som alla får, antingen vid level 2 eller 5. Dessutom får alla vid lvl 2 Trained Accuracy, som är ett annat sätt att få bonusar på att träffa och skada. Så DPS finns inbyggt i klassen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Som utlovat har man här mer flexibilitet i karaktärsbygget genom fler valmöjligheter när man går upp en level.
Jag tycker detta låter som en fundamentalt dålig idé personligen, i ett spel som redan lider av en del bloat i takt med level up.

Kan en anta att kundkretsen detta riktar sig mot i huvdsak är crunchfans? De som gick från PF till 5E, exempelvis?

Skitbra genomgång i alla fall!

Background är relativt likt egenskapen med samma namn från PH, men i AG har man plockat bort de delarna som handlar om personlighet, och i stället lagt till en ökning av Ability Score.
Kort och gott: det ersätter det Backgrounds gjorde intressant med ännu fler regeltekniska saker att hålla reda på. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag tycker detta låter som en fundamentalt dålig idé personligen, i ett spel som redan lider av en del bloat i takt med level up.
Ja, vi vet att du föredrar OSR. ;)

Det här spelet är uttryckligen till för spelare på motsatt sida av spektrumet, vars kritik mot gammel-D&D är att det inte händer något när man levlar upp.
(Och kritiken mot 5e är att avancemanget går på räls, utan någon spelaragens.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Det här spelet är uttryckligen till för spelare på motsatt sida av spektrumet, vars kritik mot gammel-D&D är att det inte händer något när man levlar upp.
Känner mest att jag knappt förstår den kritiken. Har nog själv känt mig närmast helt överrumplad av allt jag måste ha koll på i 5E. D&Ds spelare har ju en helt fantastisk bredd. Från crunchers till improvamatörer och allt däremellan.

Kul att alla kan få sitt spel i slutänden, givetvis.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
OK, en snabb rundown om Marshal.

Hit Dice är d10, har alla armor och weapon proficiencies. Saves är Wis och Cha.
Basförmågorna är Commanding Presence, som låter dig skänka din attack-action till en allierad (hur ofta du vill) och Rallying Surge, som är en liten helning (en gång per long rest).
De andra förmågorna som alla marshals får när de levlar upp är:
Lvl 3 Mark Foe (utse mål som dina allierade får en attackbonus mot).
Lvl 5 (och 11) Extra Attack.
Lvl 5 (och 10, 15, 20) Followers (NPCs du kan bossa runt).
Lvl 6 Call to Arms (ger partyt bonus på initiativ).
Lvl 6 Martial Renown (en bonus på Prestige, som jag inte vet vad det är ännu).
Lvl 9 Spur Ally (använd Reaction för att ge en allierad ett omslag, en gång per long rest).
Lvl 10 Rouse the Troops (låta folk göra en Short Rest genom att hålla tal i 1 minut).
Lvl 13 Dauntless (advantage på saves mot charm och fear).
Lvl 13 Stronghold (ett gratis slott).
Lvl 14 Advantageous Action (att göra Help är bara en bonus action för dig, och du kan välja från en kort lista av extra bonusar också).
Lvl 17 Critical Weakness (ge advantage på attacker mot en fiende).
Lvl 20 Legendary Commander (lägg din Cha bonus på allierades saves).

Dessutom får de massor av valbara förmågor på övriga levels (och flera av de ovan nämnda har en valbar komponent som jag inte gått igenom).

Archetypes är:
Gambling General - låter allierade göra saker som är high risk, high reward.
Swift Strategist - har ett fokus på att gruppen skall förflytta sig snabbare och smidigare.
Talented Tactician - låter allierade träffa lättare och (på högre nivåer) samarbeta bättre. (Känns som denna kommer att vara default-alternativet)
Sweet! Det låter super coolt ju! :D Det här är typ klassen jag vill spela i 5ed.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
  • Equipment
Några vapen har fått nya egenskaper (properties) för att särskilja dem litet. Det finns regler för hjälmar. Sköldar kan offras för extra försvar, men då går de sönder. Rustningskategorierna har blivit aningen mer historiska. Efter det är det väldigt likt alla utrustningskapitel ett tag…

Sedan kommer regler om att hyra tjänster, att försöka köpa magiska prylar, att vara filantrop med egoistiska motiv (om du till exempel donerar pengar för bygget av ett sjukhus får du gratis vård där), och slutligen Building Strongholds.

  • Multiclassing and Feats
Intressant nog finns det ingen kommentar om att dessa är optional rules. De tycks förutsättas vara core.

Multiklassande fungerar så vitt jag kan se i stort sett identiskt med 5e. Det var bara ett förtydligande som faktiskt gjorde mig mer fundersam. Låt mig citera det i sin helhet:
You cannot stack multiple instances of the Extra
Attack feature from multiple classes, and additional
instances of the feature do not add additional attacks.
Fighters and Marshals. The additional 11th
level Extra attack feature gained by fighters and
marshals are both exceptions to this rule (a
fighter 5/marshal 6 can attack 3 times with
the Attack action.)

Så… betyder det att en fighter 3/marshal 2, exempelvis, får 2 attacker? Alltså att man får summera levels för detta på samma sätt som för proficiency bonus? Eller betyder det bara att när man fått denna feature från just dessa två klasser kan den kombineras? Om det förra, hade det kunnat uttryckas tydligare i regeltexten. Om det senare, hade det blivit mer uppenbart om exemplet varit fighter 5/marshal 5 i stället.

Några Feats har försvunnit, några har tillkommit, och några har gjorts om. Det enda som omedelbart sticker ut för mig är att Lucky är borta. Annars kvarstår problemet att du köper feats genom att offra en ASI, så de kommer att fortsätta vara sällsynta under lvl 12 (i synnerhet eftersom människor inte får en bonus-feat i detta spel).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Multiklassande fungerar så vitt jag kan se i stort sett identiskt med 5e. Det var bara ett förtydligande som faktiskt gjorde mig mer fundersam. Låt mig citera det i sin helhet:
You cannot stack multiple instances of the Extra
Attack feature from multiple classes, and additional
instances of the feature do not add additional attacks.
Fighters and Marshals. The additional 11th
level Extra attack feature gained by fighters and
marshals are both exceptions to this rule (a
fighter 5/marshal 6 can attack 3 times with
the Attack action.)

Så… betyder det att en fighter 3/marshal 2, exempelvis, får 2 attacker? Alltså att man får summera levels för detta på samma sätt som för proficiency bonus? Eller betyder det bara att när man fått denna feature från just dessa två klasser kan den kombineras? Om det förra, hade det kunnat uttryckas tydligare i regeltexten. Om det senare, hade det blivit mer uppenbart om exemplet varit fighter 5/marshal 5 i stället.
Hade det varit WotC som skrivit hade det varit en no-brainer: "vi menar vad vi skriver", d.v.s. det är bara den tredje attacken som stackar; för att få två attacker måste man vara minst level 5 i någon klass som har featuren.
Men nu är det inte WotC som skrivit, så jag vet inte.

Ska man krångla till det kan man istället fråga om level4/level7 får tre attacker - för då har den ena klassen inte nått level 5. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
  • Ability Scores
Rätt likt motsvarande kapitel i PH.

Det finns två nya skills: Culture och Engineering. Skills är inte lika hårt bundna till specifika Abilities längre, det ges explicit ett stort utrymme att kombinera dem på olika sätt beroende på omständigheterna. Alla karaktärer får ett antal skill specialties – vilket är att definiera en viss användning av färdigheten som man får lägga till sin expertise die på.

Vi får några listor med exempel på vad crit och fummel kan betyda för olika sorters handlingar.

  • Adventuring
Återigen täcker detta till stor del samma områden som i PH. Det kan vara instruktivt att beskriva vilka underrubrikerna är. Time, Movement, The Environment, Social Interaction, Resting och Between Adventures förekommer i båda böckerna. AG har dessutom de ytterligare rubrikerna Food and Water, Objects och Prestige Rating. De första två av dessa finns ju i PH, men ytterligare en rubriknivå ner. Food and Water i AG är egentligen bara ett litet stycke som pekar till reglerna för Supply i spelledarboken. Objects, däremot, säger mer om olika sorters föremål än vad PH gör, med stats som AC och HP för allt möjligt. Det är ju talande att de antagit att den vanligaste interaktionen med föremål är att slå sönder dem… Between Adventures i AG har något fler detaljer om downtime än PH, det känns lite likt det där kapitlet i något av 5e-supplementen.

Slutligen har vi den helt nya mekaniken Prestige, som mäter hur känd din karaktär är. Typ som Rykte i Svärdets Sång, för att jämföra med något jag spelat nyligen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jag tycker detta låter som en fundamentalt dålig idé personligen, i ett spel som redan lider av en del bloat i takt med level up.

Kan en anta att kundkretsen detta riktar sig mot i huvdsak är crunchfans? De som gick från PF till 5E, exempelvis?

Skitbra genomgång i alla fall!
Ja, jag blir helt matt av att bara tänka på hur det är att spela det här spelet. Mina stackars 5e-spelare har varit överväldigade av alla flashiga förmågor och trollformler sedan typ nivå sju, och det här spelet är ännu krunschigare alltså?
Håller med om att genomgången är jättebra. Den visar tydligt vad det är för spel och på vilket sätt den skiljer sig från 5e.
 
Last edited:

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Är det det? Att få välja vilken förmåga man får på en nivå leder ju inte till att man får fler förmågor än om man bara får en tilldelad.
När jag läser Bolongos beskrivning av marskalken tycker jag det känns så i alla fall. Men det var inte en retorisk fråga, utan en riktig fråga. Om jag fattar det rätt får man minst en förmåga på nivå. Och det får man ju inte i 5e.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
"Förmåga" är i vissa fall en statisk bonus eller bara en förbättring av en förmåga man redan hade.

Men visst, totalt sett kanske det är en smula mer att hålla reda på än i 5e? Jag har ingen tydlig uppfattning om det blir så ännu. Det blir i vilket fall inte mindre.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
  • Combat & Turn-Based Action
Det finns egentligen inte några nya regler i AG. Mest förtydliganden om vissa situationer som ofta förekommer i spel (som osynlighet), eller alternativa tolkningar som redan förekommit i andra publikationer (som att rulla initiativ med annat än Dex).

Men det finns också flera sidor med konkreta exempel på miljöer man skulle kunna slåss i, och vad de har för mekaniska effekter. (Level Up är i allmänhet väldigt intresserat av karaktärernas omgivningar, både när de slåss och under utforskning.)

Kapitlet slutar med några förslag på action-scener som inte är strid men ändå kan utspelas i stridsrundornas skala.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
  • Combat & Turn-Based Action
Det finns egentligen inte några nya regler i AG. Mest förtydliganden om vissa situationer som ofta förekommer i spel (som osynlighet), eller alternativa tolkningar som redan förekommit i andra publikationer (som att rulla initiativ med annat än Dex).

Men det finns också flera sidor med konkreta exempel på miljöer man skulle kunna slåss i, och vad de har för mekaniska effekter. (Level Up är i allmänhet väldigt intresserat av karaktärernas omgivningar, både när de slåss och under utforskning.)

Kapitlet slutar med några förslag på action-scener som inte är strid men ändå kan utspelas i stridsrundornas skala.
Vad säger de om osynlighet/magiskt mörker osv? Jag har alltid tyckt att disadvantage är lite för lite som malus (iirc är det så i 5e?)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad säger de om osynlighet/magiskt mörker osv? Jag har alltid tyckt att disadvantage är lite för lite som malus (iirc är det så i 5e?)
Det är ungefär så svårt det alltid varit sedan Original DnD från 1974
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Vad säger de om osynlighet/magiskt mörker osv? Jag har alltid tyckt att disadvantage är lite för lite som malus (iirc är det så i 5e?)
Det är disadvantage om du inte kan se målet men ändå vet vilken ruta det är i (för att du hört något exempelvis).
Om du bara slår blint får du välja en ruta du anfaller in i, om du gissat fel är det automatiskt miss. (Men SL skall låta dig slå och sedan säga att du missat - vilket så klart bara funkar om ni kör med dold AC)

Det vill säga samma som i PH, jag tycker bara att AG har aningen tydligare språk.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Det är disadvantage om du inte kan se målet men ändå vet vilken ruta det är i (för att du hört något exempelvis).
Om du bara slår blint får du välja en ruta du anfaller in i, om du gissat fel är det automatiskt miss. (Men SL skall låta dig slå och sedan säga att du missat - vilket så klart bara funkar om ni kör med dold AC)

Det vill säga samma som i PH, jag tycker bara att AG har aningen tydligare språk.
Ah, det är alltså så det står i PH? Jag tror jag husreglade något liknande - man måste veta ungefär vartåt fienden är, annars är det liksom rätt hopplöst - om det inte är en jävligt smal gång, typ.

Bra regler iaf!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Ah, det är alltså så det står i PH? Jag tror jag husreglade något liknande - man måste veta ungefär vartåt fienden är, annars är det liksom rätt hopplöst - om det inte är en jävligt smal gång, typ.

Bra regler iaf!
Det står inte under "blinded" i vart fall. Där är det bara disadvantage.

Det kanske står något mer på något annat ställe?
 
Top