D&D A5E: Level Up

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
  • Combat Manuevers
Nu kommer vi till ökad crunch. Alla icke-spellcasters får lära sig ett varierande antal (Fighters får så klart flest) specialmanövrer de kan använda i strid. Dessa aktiveras med Exertion Points, som du har en pool av lika med dubbla din profiency bonus, och poolen fylls på efter varje short eller long rest. Om det här låter som ki points – bingo. Faktum är att adepten (som munken heter här) använder exertion även för sina klass-förmågor, och får en bonus till sin exertion pool.

För att försöka leda spelarna in i mer tematiska builds (antar jag) har manövrerna delats in i ett antal ”skolor”, Och varje klass får förutom sitt antal manövrar också ett visst antal skolor som de får välja att lära sig från.

Vad gör då manövrerna? Det är väl lättast att ge några exempel.

En enkel första gradens manöver är Lean Into It: ”Until the start of your next turn, when you hit a creature with a melee weapon attack it makes a Strength saving throw or it is knocked prone.”

En betydligt mer avancerad på femte graden är Hear the Wind: ”Until the end of your next turn, you gain blindsight to a range of 20 feet. When you are hit by a ranged attack, you make a Perception check against a DC equal to the attack roll. On a success the attack misses you, and on a critical success you redirect it back at the attacker.”

Graderna är alltså ytterligare en gating mekanism – som spell levels, typ. Intressant nog är det inte någon större skillnad i användningskostnad. Allting kostar mellan 1 och 3 exertion points.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
  • Spellcasting
Själva regeldelen är i stort sett identisk med PH. Det finns en passus om Rare Spells: varianter på de normala formlerna som hittas eller forskas fram. Exempel ges under en del av spell-beskrivningarna.

Det finns också en regel om Other Spell Schools, som inte ersätter de klassiska 8 utan bara ger tilläggsinformation om magins effekt – om den är compulsion eller fire eller shapechanging, exempelvis. Syftet med denna klassifikation tycks mest vara att kunna benämna en grupp spells snabbt – exemplet som ges är ett monster som kan använda alla spells i ”the fire school”. Personligen tycker jag inte dessa attribut borde kallas skolor, de är mer som tags. Men det är kanske inte så viktigt.

Slutligen kommer den långa sektionen som beskriver alla spells. Jag har så klart inte orkat läsa alla dessa. Men jag gjorde ett stickprov och konstaterade att Fireball har nerfats till 6d6 – men det finns en Rare version som puttar upp den till 8d6 igen…
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
  • Appendices
Det finns faktiskt några hyfsat väsentliga regler instoppade i Appendix A: Conditions. Två nya conditions: Doomed (väldigt allvarligt) och Rattled (mindre farligt). Men framför allt 5 sidor om Strife – som Fatigue fast mentalt i stället för fysiskt – och alla de former av Mental Stress (de har tydligen av sensitivitetsskäl valt bort termen Insanity) som för mycket Strife kan leda till.

Appendix B om gudarna innehåller en lång diskussion om olika typer av religioner, och hur en kultur kan förhålla sig till gudarna och religionerna. Jag gillar att det tas upp olika filosofiska inställningar såsom humanism. Det enda jag ställer mig lite frågande till är rubriken Atheism and Secularism, där texten under i själva verket bara beskriver sekularism men verkar tro att ateism är samma sak.

Appendix C har stats för några varelser som är relevanta för olika spells, antar jag – som i PH.

Appendix D handlar om kompatibilitet och är en sida med lite grejer att tänka på om man vill använda material från vanligt 5e när man spelar Level Up.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Därmed har jag gått igenom hela Adventurer's Guide. Jag tänker inte skriva lika mycket om de andra två böckerna här, men några få kommentarer efter skumläsning kan vara på sin plats.

Trials & Treasures har ett väldigt annorlunda fokus jämfört med DMG. Det finns korta kapitel om Worldbuilding och Encounter Design, men ingenting om enheten "äventyr". Istället finns långa kapitel om Exploration och Exploration Challenges (ca 50 sidor var). Uppenbarligen är resande och utforskning något man vill trycka på hårt.

Monstrous Menagerie har de klassiska monstren, så klart. Det som sticker ut för mig är att alla sorters varelser som är spelbara enligt AG har blivit uteslutna här. Det finns alltså inte ens Orcs som monster (!). Appendixet om NPCs är mer inriktat på viktiga personer, inte mooks. Riktlinjerna för att bygga egna monster verkar också vara till större hjälp än de i 5e.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Combat Manuevers
[...]
En enkel första gradens manöver är Lean Into It
[...]
En betydligt mer avancerad på femte graden är Hear the Wind
Jag får associationer till Magic The Gathering eller X-Wing miniatures.
Det finns alla möjligheter för spelarna (och DM såklart) att bli bra på det här, och ännu mer skapa combos och inte uppenbara mäktiga effekter.
Man kan sitta och läsa listan över Combat Maneuvers (tillsammans med Feats, Spells osv) och komma på optimala "builds".

Mycket bra genomgång @Bolongo. Intressant att höra vad dom kokat ihop även om det verkligen inte är ett spel för mig.
Instämmer helt! Jätteintressant att få ta del av detta!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ber om ursäkt om det här redan är besvarat, men är det här alltså ett komplett spel? 5e PH behövs inte ens?
 
Top