A Knight of the Seven Kingdoms

Jag är fortfarande så bränd (pun intended) av GoT att jag inte orkat ta i den här. Trots alla goda omdömen vågar jag inte tro att det kan vara bra.

Men är det verkligen det? Inte bara "bättre än GoT", för en kall bajsmacka är ju bättre än GoT.

Jag är fortfarande så bränd (pun intended) av GoT att jag inte orkat ta i den här. Trots alla goda omdömen vågar jag inte tro att det kan vara bra.

Men är det verkligen det? Inte bara "bättre än GoT", för en kall bajsmacka är ju bättre än GoT.
Det är verkligen bra, och på sina egna villkor, samtidigt som det är en del av "världen".

Jag tycker att man kan se det som sin egen grej. Det är inte superstarkt kopplat till GoT utan hade egentligen kunnat utspela sig i vilken fantasyvärld som helst, eller i ett medeltida Europa.

Det är som ett side-quest improviserat fram av SL. Ansatsen är låg så svårt att misslyckas med.

GoT var ju mer som Lost. Fantastiskt till en början men svårt att ro hem.

Väldigt mysig serie. Det jag tycker är seriens styrka är att den skippar POV-hoppandet som annars är franchisens signum. Man klämmer därmed in mer för Dunk på 6 korta avsnitt än andra karaktärer får på 20 i GoT.

Den är low fantasy och hade inte ens behövt utspela sig i Westeros, så den är i det avseendet något annat än GoT. Jag tycker också att pacingen är helt annorlunda.

Min kollega var inte lika förtjust i serien, men han hade hoppats på mer GoT och House of the Dragon. Han tyckte att den var för seg, oseriös och att avsnitten var för korta. Dessutom hade han haft färre scener med stor
kuk. Alltså inte att kollegan hade det, utan det var själva förekomsten i serien alltså
.

Ni kan ju gissa vad jag tyckte om serien... Bästa serien på väldigt länge och den enda kritiken är den som ofta förekommer, avsnitten var alldeles för korta. Och ja, jag har läst alla tre novellerna massor med gånger så jag vet att källmaterialet inte är det fetaste. Men det hade gått att göra avsnitten längre än de barnprogram som gick på tv när jag var barn för 3000 år sedan.

Den är low fantasy och hade inte ens behövt utspela sig i Westeros, så den är i det avseendet något annat än GoT. Jag tycker också att pacingen är helt annorlunda.

Min kollega var inte lika förtjust i serien, men han hade hoppats på mer GoT och House of the Dragon. Han tyckte att den var för seg, oseriös och att avsnitten var för korta. Dessutom hade han haft färre scener med stor
kuk. Alltså inte att kollegan hade det, utan det var själva förekomsten i serien alltså
.
Fast den måste ju utspela sig i Westeros... Dunk och Egg är i sig inga "Low Fantasy" karaktärer, det som händer med dem i Summerhall är ju allt annat än "Low Fantasy". Så se serien som vad det är, en berättelse om två karaktärer innan de styr hela Westeros och den världen mot vad som sedan blir A Song of Ice and Fire.

Kom igen @Mogger, var inte en sån räddhare. Det är bara att titta och bilda sig en uppfattning, bajsmacka eller ej. Du är ju nyfiken, du vill ju titta och se den där jättekuken. 😁 😁

Säg så här: den har oavsett vad man tycker om dess kvalitet inga av de drag som gjorde att GoT kraschade.

Back