Nekromanti _udda_ fantasy

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Mervyn Peake

"Som chrull sa finns det gott om fantasy-manga, ofta i världar som är baserade på kinesisk medeltid (vet inte om det är som jag inbillar mig, men japanerna verkar föredra att använda sin egen medeltid i historiska settings hellre än fantasy)."

Tänkte inte på det inatt :gremblush: Vad gäller indisk fantasy så tänker jag inte säga emot då inte har en aning, det vet du bättre än mig.

Att jag glömde berodde på att jag associerade fantasy med "vår" där riddarna har skinande rustning och slåss mot det onda tillsammans med alver, dvärgar och trollkarlar med flera. Den känns onekligen väldigt västerländsk. Att skriva endast var inte heller någon lyckad formulering jag menade egentligen främst.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
American God's är väl bara fantasy? räcker inte det?
Neverwhere kan jag gå med på att kalla Urban eftersom urbaniteten spelar en så viktig roll i det som gör boken till fantasy.
I American God's så spelar inte urbaniteten som sig någon viktig roll, det är bara en del av var ena halvan av gudarna hör hemma. Hade American God's till stor del handlat om hur gudarna övergavs för att man flyttade in till städer, eller utspelats i någon miljonstad där gudarna vandrade omkring så hade jag gått med på att kalla den URban, men som nu är den ju bara modern.
"Nutidsfantasy" duger inte det?
"En nutidssaga" kanske är ännu bättre.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Mervyn Peake

Att jag glömde berodde på att jag associerade fantasy med "vår" där riddarna har skinande rustning och slåss mot det onda tillsammans med alver, dvärgar och trollkarlar med flera.

Men sluta med det där.

Nu.

Det verkar vara en allt för vanlig syn på fantasy. Särskilt bland folk som inte läser eller är intresserad av det. Födomarna krymper ju inte heller direkt om folk som ÄR intresserade av det har samma tankar :gremfrown:

Narnia är fantasy
Underlandet är fantasy
Midgård är fantasy
Bibeln är fantasy
Star Wars är fantasy
ja. osv.

chrull
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Mervyn Peake (ot)

"Det verkar vara en allt för vanlig syn på fantasy. Särskilt bland folk som inte läser eller är intresserad av det. Födomarna krymper ju inte heller direkt om folk som ÄR intresserade av det har samma tankar "

Tja jag var trött, klockan var trots allt drygt halv ett och jag hade jobbat från 13.30-22.00. jag vet att all fantasy inte är sådan och jag är inte intresserad av att all fantasy skall vara sådan. Jag ville bara påpeka att jag skrev det jag skrev därför jag att tänkte på den fantasyn som man främst ser i bokhandlarna och jag drog då till med klichéerna för ni skulle förstå vilken fantasy jag tänkte på, inte manga eller indisk fantsy.


Vad gäller Narnia och Underlandet så hamnar de väl snarare på barnbokshyllorna än fantasyhyllorna. Jag vill poängtera inte lägger någon negativ värdering i detta, tvärtom.

Vad gäller Star Wars så förstår jag din poäng men för mig så är Star Wars SF.

Sist men inte minst Bibeln är inte fantasy, att säga det är imho kränkande gentemot alla de kristna människor som faktiskt tror på det som står i biblen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Mervyn Peake (ot)

Jag gjorde inget påhopp på dig, det var i alla fall inte meningen, kanske skulle slängt in en smiley. Det var mer en allmän uppmaning :gremlaugh:

Vad gäller Narnia och Underlandet så hamnar de väl snarare på barnbokshyllorna än fantasyhyllorna. Jag vill poängtera inte lägger någon negativ värdering i detta, tvärtom.
Men strunta i bokhandlarna :gremlaugh: Det ÄR ju fantasy, även om de är barnböcker.

Vad gäller Star Wars så förstår jag din poäng men för mig så är Star Wars SF.
Nu vet jag inte om det var du eller någon annan som sa att skillnaden mellan SF och fantasy är att man i SF förklarar saker vetenskapligt.
Star Wars (de första tre filmerna i alla fall) förklarade ju inte mycket på ett vetenskapligt vis och många föredrar att kalla det för rymdopera. Jag förstår dock inte meningen och tycker att man lika gärna kan kalla det för fantasy.

Sist men inte minst Bibeln är inte fantasy, att säga det är imho kränkande gentemot alla de kristna människor som faktiskt tror på det som står i biblen.
De flesta kristna tror inte på bibeln. De tror på budskapet i den. Och de som är bokstavstroende har jag inte mycket till övers, med tanke på hur många de kränker med sin tro.

Om någon sen tar illa upp av att jag kallar bibeln för fantasy istället för "en samling sagor/myter/metaforer" har ju missat meningen med mitt inlägg totalt.

chrull
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Mervyn Peake (ot)

"Jag gjorde inget påhopp på dig, det var i alla fall inte meningen, kanske skulle slängt in en smiley. Det var mer en allmän uppmaning "

Ok, det var så det kändes, Känns bra nu igen när det inte egentligen inte var det :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Mervyn Peake (ot)

Då ber jag ödmjukast om ursäkt och ska försöka komma ihåg att formulera mig bättre i framtiden!

Det VAR ju ett påhopp, men inte riktat till dig, utan till fördomar och trångsynthet... :gremgrin:

chrull
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mervyn Peake (ot) (OT) (OT!!!)

Det VAR ju ett påhopp, men inte riktat till dig, utan till fördomar och trångsynthet...

Blanda inte in mig i det här.

-JPS- tyckte faktiskt jag var rolig...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
"Nutidsfantasy"? Jo det är nog den bästa definationen!

/Jonas, vill definera mera :gremwink:
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Mervyn Peake (ot)

"Då ber jag ödmjukast om ursäkt och ska försöka komma ihåg att formulera mig bättre i framtiden!"

Ursäkten är accepterad, jag kände mig inte påhoppad personligen längre efter ditt förra inlägg.

Vad gäller formuleringar som misstolkas så kommer sådan alltid ske i sådana här forum då man inte har tillgång till kroppsspråk och röstläge m.m. från den som skrev. Skall man vara på sådana här forum måste man acceptera detta och kunna förlåta sådana misstag.


"Det VAR ju ett påhopp, men inte riktat till dig, utan till fördomar och trångsynthet..."

Det ställer jag upp på, synd bara att fördomar skall vara så svåra att bli av med. :gremfrown:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Tror inte hon är översatt, så jag hoppas engelskan inte är ett problem.

absolut inte, läser faktiskt bara på engelska :gremgrin:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
spellsong

är det böckerna som på svenska har en skäggig snubbe som sörjer mot en mur på omslaget til första boken?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
uhm angående dvärgen. säg inte att den ingår i den där usla serien(på två böcker) som utspelade sig i någon krappy fantasy värld med massa hamnskiftare? annars kan man väl ta sige en titt på den...

angående de andra så får jag ta mig en titt på dem med
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
uhm angående dvärgen. säg inte att den ingår i den där usla serien(på två böcker) som utspelade sig i någon krappy fantasy värld med massa hamnskiftare?

Ööhh... nääe... det skulle jag nog ha märkt...

annars kan man väl ta sige en titt på den...

Det gör man i så fall alldeles rätt i.

angående de andra så får jag ta mig en titt på dem med

Ta inte alla på en gång bara (ibland har jag en känsla av att mina boktips skulle vara mer uppskattade om jag kunde låta bli att skriva så långa inlägg, Däremellan vet jag att det är så).

-JPS- har blivit av med mitt exemplar av Dvärgen
 
Top