Nekromanti _udda_ fantasy

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nu är det så att minbokhylla väller utav böcker av författare som goodkind, pratchett, jordan osv. men nu vill jag ha udda böcker udda med stort U alltså.
helst svarta författare om det finns... känns som om fantasy är helt vitt och det är ju inte kul... asiatsika fantasyförfattare är välkomna också
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Först och främst har vi Neil Gaiman, som skriver i utkanten av det som de flesta kallar för fantasy. Läs Neverwhere, och fortsätt sen med Stjärnstoft, American Gods och Smoke and Mirrors (som kan ha kommit på svenska, minnet sviker mig), dock inte nödvändigtvis i den ordningen.
Sedan har vi Gene Wolfe och hans verk Den nya solens bok, bestående av Torterarens skugga, Medlarens klo, Liktorns svärd och Autarkens citadell. Böckerna tangerar gränsen mellan science fiction och fantasy, de utspelar sig i en avlägsen framtid när solen håller på att slockna och teknologin knappt längre går att skilja från magi. Det finns två serier till i samma värld på engelska, men de har jag inte läst, så de kan jag inte kommentera.
Om vi ska övergå til obskyr svensk fantasy har vi Sam J Lundwalls Fängelsestaden, som väl kanske inte ens är fantasy men klart läsvärd hursomhelst.

Jag hade trott att jag skulle kunna rekommendera en lång lista här, men jag tycks inte komma på mycket mer just nu. Förhoppningsvis finns det andra som kan fylla i luckorna.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Mervyn Peake

"nu är det så att minbokhylla väller utav böcker av författare som goodkind, pratchett, jordan osv. men nu vill jag ha udda böcker udda med stort U alltså."

Pröva Mervyn Peakes Gormenghast trilogi vet jag. Den räknas väl till fantasy fast det förekommer inte drakar och demoner inte heller magi och gudaingripande. Själv föll böckerna mig inte helt i smaken och jag har endast läst de två första med viss möda och endast läst inledning på den sista innan jag gav upp. Följande böcker är det som ingår i Trilogin:

* Titus tronföljaren
* Slottet Gormenghast
* Titus Rymlingen


"känns som om fantasy är helt vitt och det är ju inte kul"

Tja det är väl inte så konstigt, som jag upplever det så har fantasyn sin ursprung i medeltidsromantiken och då i synnerhet den västerländska medeltiden. Utan att ha belägg för det så tror jag fantasy endast läses i nordamerika och europa och då i synnerhet nordeuropa. Detta medför att medför att helt naturligt att de flesta fantasyförfattarna är vita.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Mervyn Peake

"endast" läses i nordamerika och europa är väl att ta i. Men marknaden är nog störst här.
Japan är storkonsumenter av Fantasy och SF. kolla mangan/animen.

Om någon kunde leta fram topplistorna på mest besökta bio-filmer och kolla up Sagan om Ringens placeringar så borde vi ju se var fantasy går bra och inte? Jag tror det kan vara ganska representabelt faktiskt...

chrull
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Snudd på

Jag vet att jag inte är ensam, men alla håller nog inte med. Prova att läsa Frank Herberts "Arrakis". Det är framtid, men inte sci-fi. Det är magi(eller liknande) och en fantasy inriktad story, men det är inte rakt av fantasy. Den mest intressanta mix jag läst. Kort sagt ett mellanting mellan sci fi och fantasy som ändå inte är vår värld. Rekommenderas starkt!
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Mer udda fantasy.

Det finns en författare vid namn Nalo Hopkinson, hon är född och uppvuxen i Karibien, som skrivit en fyra böcker eller så. Jag har bara läst en av dem (Brown Girl in the Ring) och den var riktigt bra, den utspelar sig i en kanadensisk stad som tappats bort, det hela sker någonstans i framtiden. Man följer huvudsakligen en ung kvinna, hennes barn och hennes resa in i Voodons mysterier. Det är nog vad man skulle kunna kalla "udda" realityfantasy en bit in i framtiden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Provat Storm Constantine? Definitivt annorlunda, nyskapande och i en klass för sig.

Kolla hennes website, jag har för mig att det finns någon novell upplagd där som du kan testa.

Tror inte hon är översatt, så jag hoppas engelskan inte är ett problem.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Gene Wolfes uppföljarserie "Book of the Long Sun" är inte riktigt lika bra...men mycket läsvärd.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Gaiman är något av det bästa jag läst i fantasy väg!!!
och jag har nog slukat en hel del... Iofs är det ju sk Urban Fantasy, men helt klart mycket läsvärt!!!

/Jonas, blev lite irriterad när han såg att du redan nämnt Gaiman :gremwink:
Måste dock läsa stardust och smoke and mirrors!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mervyn Peake

Utan att ha belägg för det så tror jag fantasy endast läses i nordamerika och europa och då i synnerhet nordeuropa. Detta medför att medför att helt naturligt att de flesta fantasyförfattarna är vita

Som chrull sa finns det gott om fantasy-manga, ofta i världar som är baserade på kinesisk medeltid (vet inte om det är som jag inbillar mig, men japanerna verkar föredra att använda sin egen medeltid i historiska settings hellre än fantasy).

Själv har jag också stött på ganska mycket indisk fantasy - ingen aning om den förekommer i bokform, men den finns iaf på TV och i serietidningar. Det är ofta high fantasy med färgglad magi och hinduiska demoner, antingen i palatsmiljö (unga maharadjor, vackra prinsessor i sari, stiliga rajputkrigare med vältrimmade mustascher) eller i djungeldito med en muskulös Jungle Boy* i huvudrollen.

--
Åke

* En Mowgli-kopia; Tarzan är en rätt okänd figur i Indien, men det finns mängder av Mowglifilmer och ett stort antal plagiat på honom.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Donaldsson..

Jag för min del tycker att Donaldson är ganska udda...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Stardust/Stjärnstoft är väl ganska långt ifrån nått som skull kallas Urban Fantasy?
American Gods har väl inte heller mycket med själva urbaniteten att göra. även om den finns där och lurar, som de nya gudarnas hemvist.
Neverwhere är väl det enda han skrivit som kan kallas det. Och med tanke på hur mycket han har skrivit så tycker jag du förleder lite ... :gremlaugh:

chrull
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Book of Dreams

Überbra novelsammling av en massa olika författare villka alla noveller på ett eller annat sätt utspelar i Gailmans sandman-universum.

/Elin har skaffat Unreal Tornament2003
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Problemet men en stor del av den "udda"/alternativa fantsy och sf'en är att den är dålig (se bara på (den enligt mnsho übermäktiga sf författaren) Orson Scott Cards försök att skriva fantasy, mormonska magiker *ryser*).
Marion Zimmer Bradlys "historiska" böcker (Avalon och troja böckerna/boken) lika så. Dock så måste jag erkänna att hennes Darkover böcker däremot är riktigt hyggliga och nog passar in på din förfrågan efter udda fantasy.
Jag skulle nog kunna fortasätta en bra stund till med att räkna upp exempel (Spellsongböckerna, Greymist trilogin m.m.) man jag tror faktisk att det är mer regel än undantag.

/Elin spånar bara lite
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Aj då!!!! Jag hade brottom när jag skrev det där... tänkte bara på Neverwhere!!! Men american gods borde väl kunna klassas som urban fantasy? Det är iaf den bästa definationen IMHO... stjärnstoft har jag inte hunnit läsa ännu... så det kanske är förlåtligt...

/Jonas, skäms :gremconfused:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Som flera andra redan sagt så är nog fantasy i ganska stor utsträckning ett västerländskt begrepp. "Fantasy" däremot, kan man hitta var som helst.

Alltså, författare som skriver böcker som de själva kallar fantasy, som hamnar på fantasyhyllan i bibliotek och bokhandlar och som fantasyläsarna följaktligen köper är oftast "vita" (egentligen täcker de nog hela skalan från gulbleka till högt-blodtrycks-röda, men det spelar kanske inte så stor roll).

Men vill du ha tag på författare som skriver böcker som är intressanta, tankeväckande och inte bundna av sådana småsaker som vad som är "verkligt" så lär du nog ha större chans att lyckas. Om du kallar dem fantasy eller inte är en helt annan sak, i det här inlägget kommer jag att behandla dem som fantasy (annars kanske Sereg blir arg på mig :gremfrown: )

Många "seriösa" författare befinner sig ofta på gränsen till vad man skulle kunna kalla fantasy. Isaac Bashevis Singer, Pär Lagerkvist (nå, har du läst Dvärgen än?), Gabriel Garcia Marques och Jorge Luis Borges hör till mina favoriter.En stor fördel är att de går att få tag på i vilket bibliotek som helst. Dessutom är de vädigt roliga mellan varven (utom Lagerkvist som har ångest).

Det finns en hel drös afrikanska författare som inte bryr sig särkilt mycket om att göra skillnad mellan legender och sånt som bara hänt i verkligheten ( :gremlaugh: Fantasy!). De flesta har jag tyvärr inte läst utan bara hört talas om och sedan glömt, men försök få tag på The Palm Wine Drinkard och My Life in a Bush of Ghosts av Amos Tutuola. (och Amazon säger "You may also be interested in these authors... Wole Soyinka, Chinua Achebe, Ken Saro-Wiwa, Ben Okri, Bruce Chatwin)

Det finns en hel del ursprungsamerikanska författare också (indianer, alltså, om du vill ha en mindre politiskt korrekt men mer begriplig term) och än så länge skriver de flesta av dem böcker som på ett eller annat sätt handlar om deras ursprung, kultur o.s.v. Ur ett rent jämlikhetsperspektiv tycker jag att det här är lite synd (feta vita amerikaner i Chicago kan skriva om indianer, men indianer kan inte skriva om feta vita amerikaner i Chicago), men å andra sidan innebär det att deras böcker är fulla av legender, folktro och annat roligt (fantasy! :gremlaugh: ). En lista över "Native American Authors" hittar du här, av dem kan jag rekommendera N. Scott Momady och Louise Erdrich (jag har inte läst så många andra, nämligen)

-JPS- skulle ge en hel del för att få heta Moses Big Crow
 
Top