NYHET 7th sea, 3d edition på KS

Första och andra utgåvan är närmast helt olika spel. Denna ser ut att försöka blanda dem. Supersnyggt ser det ut att bli, men att inleda ett rollspelsprojekt med att fråga fansen vad de vill ha känns nästan knasigt med tanke på hur mycket extremt starka åsikter om allt mellan himmel och gjord som rollspelare brukar kunna ha. :D

Första och andra utgåvan är närmast helt olika spel. Denna ser ut att försöka blanda dem. Supersnyggt ser det ut att bli, men att inleda ett rollspelsprojekt med att fråga fansen vad de vill ha känns nästan knasigt med tanke på hur mycket extremt starka åsikter om allt mellan himmel och gjord som rollspelare brukar kunna ha. :D
har inte läst tvärnoga, frågar dom det i denna kickstarter?
Menar dom inte typ vilka små tweaks hade ni önskat?

har inte läst tvärnoga, frågar dom det i denna kickstarter?
Menar dom inte typ vilka små tweaks hade ni önskat?
Det nämns när de pratar om grundmekaniken att fansen efterfrågat något mer likt 1e.
Jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur stor påverkan detta faktiskt haft.

Jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur stor påverkan detta faktiskt haft.
Första utgåvan av 7th Sea använde sig av AEGs regelsystem från Legend of the Five Rings.

Rulla X tärningar behåll Y: "roll and keep". Du kanske slog Attribute (3) + Skill (2) antal d10 och sen behöll Attribute antal, exempelvis. "5k3" i det fallet: rulla fem, behåll tre. Räkna ihop de du behåller.

Det enda specifika de nämner är just denna mekanik. Annat är de vaga med.

Rulla X tärningar behåll Y: "roll and keep". Du kanske slog Attribute (3) + Skill (2) antal d10 och sen behöll Attribute antal, exempelvis. "5k3" i det fallet: rulla fem, behåll tre. Räkna ihop de du behåller.
Aha. Jag har bara kollat närmare på den senaste utgåvan av L5R, och den använder samma mekanik fast kombinerat med funkiga specialtärningar. :)
7th Sea 2e (som jag har alla pdf:er till eftersom jag backade den förra kickstartern) använder ett ganska annorlunda system där man rullar en stor tärningspöl och försöker kombinera resultaten till enheter om minst 10.

ingen här som kört det alltså, fan jag trodde det hade en "relativt" stor fan-base ändå....

ingen här som kört det alltså, fan jag trodde det hade en "relativt" stor fan-base ändå....
Alltså, jag svarade kanske inte på den frågan, men 7th Sea är fantastiskt. Första utgåvan spelade vi en del när den kom, och den lärde mig mer om rollspel än många andra rollspel gjort, före eller efter. Andra utgåvan har jag läst men inte spelat. Recenserade den för Spelkult när det begav sig: https://spelkult.se/recension-7th-sea-2nd-edition/

EDIT: Men jag kommer inte backa tredje utgåvan. Jag har redan första och andra. :)

Last edited:
Alltså, jag svarade kanske inte på den frågan, men 7th Sea är fantastiskt. Första utgåvan spelade vi en del när den kom, och den lärde mig mer om rollspel än många andra rollspel gjort, före eller efter. Andra utgåvan har jag läst men inte spelat. Recenserade den för Spelkult när det begav sig: https://spelkult.se/recension-7th-sea-2nd-edition/

EDIT: Men jag kommer inte backa tredje utgåvan. Jag har redan första och andra. :)

Du kommer ångra dig och köpa den sen ändå så det är lika bra att du backar den mannen. Sluta lura dig själv 😄

Nä, jag har blivit ganska immun mot crowdfunding-FOMO. Köper annat onödigt istället. ;)
1773314464568.png
Jag upplever extremt sällan att det är saker på Kickstarter jag känner "måste" för. Alla mina senaste inköp har varit sådant jag tror det är svårt att hitta i svenska affärer sen. Extramål och sånt är liksom inte intressant att vara med på längre.

Den inställningen fått mig att sänka mitt autogiro till Kickstarter något otroligt. Men ibland blir det inbetalningar i alla fall.

Första utgåvan är jättebra. Få en svårighet, gör det svårare för att göra mer/coolare/heroiska saker. Få metavaluta för att säga kvicka saker, göra balla grejer som är onödigt våghalsiga etc. Det är mycket riktigt samma-ish system som L5R fram till fjärde utgåvan. Femte utgåvan L5R har ett annat system, det med specialtärningar.
Andra utgåvan 7th Sea vänder på steken. Varje scen har saker man kan göra. Du slår tärningar och ser vad du har råd att åstadkomma. I mitt tycke är det här ett ganska ocharmigt sätt att spela rollspel, men det är en personlig preferens.
Den nya utgåvan har slagit på stora trumman att de ska återgå till roll and keep, dvs det ursprungliga systemet. Nu när Kickstartern är uppe heter det att systemet är "inspirerat av" roll and keep, och i (det förvisso extremt ospecifika) regelexemplet verkar det röra sig om något som verkar förhållande långt därifrån. Min förhoppning är att det kommer ett tydligare prov av systemet innan kampanjen är över. Roll and keep var inte utan sina fläckar, men det känns lite vilseledande i kommunikationen.

Världsbygget är där 7th Sea glänser. Första utgåvan är Europa efter trettioåriga kriget med nationsspecifik magi. Hemliga sällskap stångas med nationernas intriger om makten. Redan under första utgåvan fördes världens metaplot fram med åren. Andra utgåvan har jag sämre koll på, men för tidslinjen fram ytterligare, med en utökad "nya världen" både motsvarande nord- och Sydamerika samt Indien.
Tredje utgåvan ska bygga vidare på detta ca 10 år senare.

Andra utgåvan 7th Sea vänder på steken. Varje scen har saker man kan göra. Du slår tärningar och ser vad du har råd att åstadkomma. I mitt tycke är det här ett ganska ocharmigt sätt att spela rollspel, men det är en personlig preferens.
Enligt John Wick handlade 2nd Edition om att göra det han velat göra från första början men inte vågade göra på 90-talet för rollspel förväntades ha vissa saker. E.g., vapenlistor. Huruvida det är sant eller en efterkonstruktion får rollspelsakademiker dryfta.

Men det som är häftigt med det, även om jag aldrig spelat det, är att det är väldigt mycket fokuserat på att skapa en berättelse i ögonblicket. Jag kastar mig ut ur det brinnande huset och rycker till mig pergamentrullen på väg ut genom fönstret ... men tvingas landa på droskan därnere som blir till kaffeved och skrämmer bort hästarna. Du får val att göra som är regeltekniska, men som däremot också kräver att spelledaren kan improvisera eller preppa fram ettusenelva små extramål i alla scener som presenteras. Det är konsekvens on steroids. I alla fall på pappret.

Jag vet inte heller vad som är sanningen i det uttalandet. Jag upplever dock att John Wick är en man som inte är rädd för efterkonstruktioner.

På ytan verkar det vara en bra idé i andra utgåvan. Problemet som jag ser det är att du vet hur bra du lyckats, så berättandet är alltid en efterkonstruktion. Lite som att sammanställa en inköpslista efter en budget. I första utgåvan åstadkommer du samma berättande men genom att sikta mot stjärnorna i din målsättning och lever med konsekvenserna om du misslyckas.

Problemet som jag ser det är att du vet hur bra du lyckats, så berättandet är alltid en efterkonstruktion.
Håller iofs inte med. Snarare innebär det ju att du kan berätta i stunden och inte behöver säga en sak före tärningarna rullar och en annan efter. I teorin då. Blir sugen på att spela det nu när jag gräver fram det igen.

"Porthos, du får ta ett i skada. Aramis och jag har slagit bra nog för att nedkämpa fem av sex av kardinalens vakter. Tyvärr blev det en över och du missade."

vs

-"D´Artagnan, där är sex vakter."
-"Jag tar striden"

Back