Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
CapnZapp;n151524 said:
Det är som SVT Debatt. Om du inte är intresserad av ämnet är inte lösningen sitta tyst i hörnet, utan att stänga av TV helt. (Eller kanske mer träffsäker analogi: byta kanal till en trevlig långfilm).
Det som är så konstigt för mig, är att jag tycker att den här debatten verkar innehålla många som har åsikten att de inte kan se si långfilm på kanal 2, så länge debattprogrammet pågår på kanal 1.

Jag förstår inte varför. Jag har stället den frågan nu, i ett antal trådar - mer eller mindre riktat till deltagare i tråden.

Jag. Har. Inte. Fått. Ett. Ord. Till. Svar.

Det jag ser är hur, gång på gån, det framställs som ett stort, överhängande problem att det sänds olika saker i olika kanaler - filmen "kvävs" av att debattprogrammet då och då hamnar överst i tablån.

Det höjs röster för att debattprogrammet bara får sändas på söndagskvällar, och aldrig på-annonseras.

Och fortfarande har ingen svarat på varför "byt kanal" - aka "låt bli att läsa, eller åtminstone delta i, debattråden då!" inte räcker.

Det börjar nå den nivån att även jag tvivlar på att dessa saker riktigt KAN samexistera. Och då kommer jag rösta för att kasta ut långfilmerna! För det magiska kommer liksom vara, att när vi har gjort det - då TROR jag att vi kan sända långfilmer ändå!

Åtminstone tror jag det, så länge ingen kan förklara på ett begripligt sätt varför detta ens är ett problem.

(Och nä, jag tycker egentligen inte att vi överhuvudtaget ska ägna oss att införa begränsningar. Jag tycker bara det finns positiva aspekter av att ha en bredd i ämnen, perspektiv och personligheter - så länge dessa personligheter kan följa en uppsättning gemensamma regler. Men det verkar ju dessvärre skapa så svåra problem. Och jag vet vartåt jag lutar, om det är så svårt att "fullbredd" inte funkar för alla.)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Sapient;n151562 said:
Det som är så konstigt för mig, är att jag tycker att den här debatten verkar innehålla många som har åsikten att de inte kan se si långfilm på kanal 2, så länge debattprogrammet pågår på kanal 1.

Jag förstår inte varför. Jag har stället den frågan nu, i ett antal trådar - mer eller mindre riktat till deltagare i tråden.

Jag. Har. Inte. Fått. Ett. Ord. Till. Svar.
Ta en titt på följande teckning: https://xkcd.com/386/
Korrelera den med den gamla sanningen att det snabbaste sättet att få ett korrekt svar på Usenet är att komma med ett felaktigt påstående, och du har ditt svar:

Väldigt många människor KAN helt enkelt inte låta bli att lägga sig i en diskussion där andra säger "felaktiga" saker. Att låta dem stå oemotsagda är som om man skulle hålla med.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
erikt;n151583 said:
Väldigt många människor KAN helt enkelt inte låta bli att lägga sig i en diskussion där andra säger "felaktiga" saker. Att låta dem stå oemotsagda är som om man skulle hålla med.
Och det föreslagna lösningen på det är alltså att begränsa andras möjlighet att diskutera?

"Jag kan inte låta bli att svara när du skriver saker jag inte håller med om, så därför måste DU sluta säga sådant jag inte tycker!"

Jag fortsätter att hoppas att det finns någon slags annan anledning, än det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,538
krank;n151545 said:
Intressant nog vet jag flera forumiter som lockats hit specifikt för att det här förs just diskussioner om genus och rollspel tillsammans. Alltså inte i betydelsen "de vill gräla" utan som i "de ser att det här finns folk som vill förändra denna exkluderande sida hos hobbyn".

Jag säger inte nödvändigtvis att de är fler än de som hypotetiskt låtit bli att regga sig av samma anledning, men jag tror inte att forumet behöver sluta föra diskussioner om genus och rollspel för att få nya medlemmar.
Också, folk som skräms bort av att folk är feminister och anti-rasister vill vi väll ändå inte ha här?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Sapient;n151562 said:
Det som är så konstigt för mig, är att jag tycker att den här debatten verkar innehålla många som har åsikten att de inte kan se si långfilm på kanal 2, så länge debattprogrammet pågår på kanal 1.

Jag förstår inte varför. Jag har stället den frågan nu, i ett antal trådar - mer eller mindre riktat till deltagare i tråden.

Jag. Har. Inte. Fått. Ett. Ord. Till. Svar.
Jag tror att alla som deltager i dessa trådar egentligen gillar det. De tycker om att elda upp sig och bli upprörda på varandra. Kanske är det en ventil.

Sapient;n151562 said:
Och då kommer jag rösta för att kasta ut långfilmerna!
Är "Långfilmerna" här alla trådar som inte diskuterar rollspelsrelaterad feminism- och genusteorier?
Isf tror jag att en del långfilmer kan komma att smyga sig tillbaks, typ kategorierna "allmänt", "rollspelsskapande" och "promotion". Spelspecifika underforum lär skapa sina egna tillhåll och inse hur bra detta brukar bli.
Jag tror att "marknaden" kommer att sköta sig självt i denna utveckling.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Man skulle kunna säga så här: Det finns långfilmer. Och så finns det debattprogrammet. Och så finns det upprörda insändare på Aftonbladet Kultur om debattprogrammet.

Och just nu är folk så upptagna med att skriva upprörda insändare på Aftonbladet Kultur om hur mycket debattprogrammen behövs kontra hur de äter upp all sändningstid från långfilmerna. Resultatet är att ingen av dem hinner med vare sig långfilmer eller debattprogram, trots att det egentligen finns gott om kanalutrymme och sändningstid för båda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Sapient;n151562 said:
Det som är så konstigt för mig, är att jag tycker att den här debatten verkar innehålla många som har åsikten att de inte kan se si långfilm på kanal 2, så länge debattprogrammet pågår på kanal 1.

Jag förstår inte varför. Jag har stället den frågan nu, i ett antal trådar - mer eller mindre riktat till deltagare i tråden.

Jag. Har. Inte. Fått. Ett. Ord. Till. Svar.
Du har startat en jätteintressant rollspelstråd med jättebra idéer som du vill diskutera. Du får ett par tre bra inspirerande svar, ett par tre innehållslösa (men uppskattade) medhåll, nån surpuppa som inte alls förstår dig. Sen försvinner den tråden längre och längre ner på listan över senaste inlägg och senaste diskussioner tills den försvinner och ingen någonsin tittar på den igen trots dina försök att hålla den vid liv.

Någon annan startar en tråd jättekul och spännade rollspelstråd med helt andra jättebra idéer som de vill diskutera. Den här gången håller den ut lite längre, men mycket bra meningsutbyte och ny tankesätt som presenteras. Men ganska snart upphör folk att komma med nya svar och tråden frösvinner längre och längre ner på listan över senaste inlägg och senaste diskussioner tills den förvsiner och ingen någonsin tittar på den igen trots alla dina försök att hålla den vid liv.

Sen kommer ett par trådar som inte intresserar dig alls som går samma öde till mötes.

Sen ett par intressanta igen, som dör alldeles för fort.

Och du sitter där och vill snacka rollspel till tusen, för du får sannerligen spela alldeles för lite av det, men ingen tycks kunna hitta något ämne som behåller allas intresse mer än några dagar, om ens det.

Samtidigt har du en tråd som heter "Feminism, det är ju självklart!" som nästan konstant ligger i toppen av alla listor, ständigt får nya poster i rasande takt, dag efter dag, vecka efter vecka ligger den där. Hur många visningar som helst, hur många deltagare som helst, hur många inlägg som helst.

Du är inte det minsta intresserad av att diskutera sånt för du tycker ju redan att tjejer är jättebra. Du läser knappt ens tråden annat än för att öppna upp den så den slutar vara fetmarkerad (något du måste göra alldeles för ofta för din milda OCD låter dig inte ha en tråd liggandes som är markerad som oläst). Men hela tiden ligger tråden där. Och du ser att massor av folk, som när de postar inlägg i dina favoritrollspeltrådar postar jättebra och inspirerande inlägg, postar flera inlägg om dagen i den där tråden, men inga alls i de trådar du tycker är intressanta.

Varför kan inte alla de där människorna sluta diskutera ämnen som du inte är intresserad av, och aldrig upplevt som ett problem heller (för du diskriminerar ju aldrig kvinnor, och har aldrig sett någon göra det heller, i alla fall inte mer än vad man får förvänta sig vem man än är), och istället ägna all den där energin och kreativiteten de uppenbarligen plöjer ner i feministtråden i dessa andra roliga rollspelstrådar istället!? Är vi trots allt inte alla här för att diskutera rollspel?

Om ni nu skriver 10 inlägg om dagen var i en enda feministtråd, skulle det ta kål på er att skriva kanske ett lika långt inlägg i en tråd som faktiskt handlar om rollspel så jag också kan få något att läsa och komentera på?

Varför vill ingen leka mina lekar med mig för?




Det här är i varje fall som jag kommer ihåg att jag kände för några år sedan. Ur min synvikel då hade jag nog tyckt att din tv-kanalsliknelse inte stämde, utan att en bättre liknelse hade varit att ingen ville spela Hero Quest med mig för att de var upptagna med att spela Monopol varenda dag.

Den liknelsen stämmer så klart inte heller, och idag förstår jag också varför de här trådarna behövs även på just det här forumet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n151615 said:
Idag, menar du?

Vi kan väl leka utrota-sunkiga-normer-leken?

Ja, var det något speciellt du tänkte på då utom det som vi redan sagt? :) Hänger inte riktigt med måste jag erkänna, men skicka ett pm om du vill :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n151603 said:
Varför kan inte alla de där människorna sluta diskutera ämnen som du inte är intresserad av, och aldrig upplevt som ett problem heller (för du diskriminerar ju aldrig kvinnor, och har aldrig sett någon göra det heller, i alla fall inte mer än vad man får förvänta sig vem man än är), och istället ägna all den där energin och kreativiteten de uppenbarligen plöjer ner i feministtråden i dessa andra roliga rollspelstrådar istället!? (...)

Varför vill ingen leka mina lekar med mig för?
Det du beskriver, förstår jag som en slags avundsjuka?

Jag hoppas att det inte är det heller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
.113;n151623 said:
Ja, var det något speciellt du tänkte på då utom det som vi redan sagt? :) Hänger inte riktigt med måste jag erkänna, men skicka ett pm om du vill :)
Well, jag hänger inte heller med riktigt =) Jag skrev hur jag idag uppfattar att jag kände för några år sedan (skulle tro cirka sju, knappast 10, förhoppningsvis inte mindre än fem). I första inlägget alltså.

Och för dessa 5-10 år sedan så hade jag inte uttryckt det som att leka. Då hade jag sagt att jag ville diskutera rollspel utan allt folk behövde dra in allt detta problemiserandet.



Sapient;n151625 said:
Det du beskriver, förstår jag som en slags avundsjuka?

Jag hoppas att det inte är det heller.
Well, det är exakt vad jag idag skulle kalla det jag kände då. Då hade jag nog inte alls tyckt att det var avundsjukt utan bara logiskt och rimligt. Tror jag. Sanningen att säga funderade jag ju inte så mycket på vad som var problematiskt med min inställning på den tiden.

Och jag vet inte... om folk känner precis som jag gjorde då så finns det ju ändå hopp. Långsiktigt förvisso. Jag menar, om nu jag (tjurskalle nummer ett) kunde börja ändra på mina åsikter.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n151637 said:
Well, jag hänger inte heller med riktigt =) Jag skrev hur jag idag uppfattar att jag kände för några år sedan (skulle tro cirka sju, knappast 10, förhoppningsvis inte mindre än fem). I första inlägget alltså.

Och för dessa 5-10 år sedan så hade jag inte uttryckt det som att leka. Då hade jag sagt att jag ville diskutera rollspel utan allt folk behövde dra in allt detta problemiserandet.
Ah, tolkade dig lite fel då, som att du inte fått det svar du ville ha. Gick inte ihop riktigt med hur du skrev annars så blev lite förvirrad, men då är jag med :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den här trådar går mest runt i cirklar och vi diskuterar samma sak om och om och om igen, som vi gjorde för en månad sedan, för tre månader sedan, för ett år sedan. Ja, vi diskuterar exakt samma sak idag som vi gjorde för fem år sedan, utan att ha kommit någonstans. Vi har inte ens kommit ett litet steg på vägen.

Men har någon av er ställt sig frågan vad vi diskuterar EGENTLIGEN?
Den här diskussionen handlar nämligen inte alls om kvinnofrågor, utan om något helt annat. Den här tråden handlar inte om några stora världsfrågor, utan om en liten liten teknikalitet. Så varför fortsätter vi då att diskutera de stora frågorna? Varför diskuterar ingen den lilla teknikaliteten för???

Den här tråden handlar om rutan uppe till högar i forumet som heter "Senaste inlägg" och vad som ska synas i den rutan.

Inse faktum: hade det här forumet klarat av att tagga trådar som "kvinnosaksfrågor" (vilket det i.o.f.s. klarar) OCH sedan lät varje användare välja om denne ville se dessa trådar eller ej bland senaste inlägg - så hade den här bauta-tråden, som jag skriver i just nu, inte existerat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
anth;n151739 said:
Ja, vi diskuterar exakt samma sak idag som vi gjorde för fem år sedan, utan att ha kommit någonstans. Vi har inte ens kommit ett litet steg på vägen.
Det är klart vi har kommit ett litet steg på vägen. Vi har gått från att jag var en av dem som tyckte att vi skulle sluta med sånna här trådar till någon som kanske inte är en särskilt aktiv deltagare i dem men att i alla fall kritiskt granska mitt eget beteende och egna åsikter i min strävan efter att bli en bättre människa.

Samma diskussion, ja. Men kanske med lite annorlunda människor och kanhända har diskutionen lett till att vi har lite fler folk där ute som är medvetna om att Diskussionen behövs.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
anth;n151739 said:
Men har någon av er ställt sig frågan vad vi diskuterar EGENTLIGEN?
Den här diskussionen handlar nämligen inte alls om kvinnofrågor, utan om något helt annat. Den här tråden handlar inte om några stora världsfrågor, utan om en liten liten teknikalitet. Så varför fortsätter vi då att diskutera de stora frågorna? Varför diskuterar ingen den lilla teknikaliteten för???

Den här tråden handlar om rutan uppe till högar i forumet som heter "Senaste inlägg" och vad som ska synas i den rutan.

Inse faktum: hade det här forumet klarat av att tagga trådar som "kvinnosaksfrågor" (vilket det i.o.f.s. klarar) OCH sedan lät varje användare välja om denne ville se dessa trådar eller ej bland senaste inlägg - så hade den här bauta-tråden, som jag skriver i just nu, inte existerat.
Så är det absolut inte för mig.

Jag har inget tvivel alls om att vi både kan och bör problematisera runt det som du kallar för "kvinnosaksfrågor". Det är väldigt viktigt. Jag tycker dock också att det skulle vara väldigt, väldigt bra om man även kan välja att inte ha den hatten på sig i vissa trådar.

Och nej, jag menar inte man i skydd av en sådan hatt eller avsaknad av hatt får häva ur sig vad skit som helst oemotsagd utan bara att DJUPPROBLEMATISERINGEN kan undvikas i vad jag förstått populärt kallas "happy go lucky".

Jag tror att de användare som vill att vi skall banna alla former av genusdiskussioner här kan räknas på enna handens fingrar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ram;n151792 said:
Så är det absolut inte för mig.
Även om det inte stämmer in på just dig betyder det inte att jag har fel.

Ta en titt på den här tråden so vi skriver i just nu: just nu 269 svar och 8906 visningar.
Ta en titt på den lite äldre (och låsta) tråden: För ett jämställt och välkomnande WRNU: 270 svar och 9490 visningar.
Den gemensamma nämnaren nämnaren är INTE diskussionsämnet, utan att trådarna ligger i rollspel.nu-underforumet och därför syns i senaste inlägg.

Ta nu en titt på tråden : bara 36 svar och 593 visningar - för att den ligger i Off Topic-forumet som INTE syns bland senaste inlägg.

QED
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
anth;n151803 said:
...för att den ligger i Off Topic-forumet som INTE syns bland senaste inlägg.
Den är också fyra veckor yngre än den här tråden. Diskussionen behövs är typ två dagar gammal.

Det skulle kunna ha en inverkan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rent tekniskt sett handlar den här tråden om att tagga ner lite, vilket vi också har gjort, så det kan ju också vara en förklaring till lite mindre svar och visningar. Däremot så är ju själva tiden trådarna funnits ganska stor faktor i det hela också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n151807 said:
Den är också fyra veckor yngre än den här tråden. Diskussionen behövs är typ två dagar gammal.

Det skulle kunna ha en inverkan.
.113;n151809 said:
Rent tekniskt sett handlar den här tråden om att tagga ner lite, vilket vi också har gjort, så det kan ju också vara en förklaring till lite mindre svar och visningar. Däremot så är ju själva tiden trådarna funnits ganska stor faktor i det hela också.
Eh, nej.

Den här tråden startades 11 januari och mellan 11-12 januari skapadaes 80 inlägg och tråden dog (40 inlägg/dag).
Sedan trådnecro och 190 inlägg mellan 01-05 februari (38 inlägg/dag).

RasmusLs tråd "[Hjälp!] För ett jämställt och välkomnande WRNU" var aktiv mellan 03-10 januari och skapade 270 inlägg (34 inägg/dag).

Tsianphiels tråd "Diskussionen behövs" har skapat 37 inälgg på 3 dagar (12 inlägg per dag).

Antalet inlägg beror på om tråden syns bland Senaste inlägg eller ej. QED.
 
Top