Nekromanti Varför jag inte gillar Drakar 91

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643


Det där diagrammet säger väl allt!!? Är typ omöjligt att utföra en enda attack om man inte har PHD.

Drakar och Demoner 91 var det första rollspel jag nånsin såg. Tyckte det lät DÖFRÄCKT.

Spelet där du är hjälten!!!

Vi bodde på landet och kände ingen, hade åkt in till en pytteliten småstad och det var där vi såg det i en leksaksaffär.

Hade typ inga kompisar som kunde förklara hur man spelade rollspel utan det var med syrran, mamma, granntjejerna och en av deras brorsor som vi försökte köra.

Jag är supernostalgisk för spelet och på vissa sätt älskar jag det fortfarande. Boxen, bilden (som jag senare fick lära mig var Elric), känslan av häftena, tärningarna. Dom småfula bilderna av Giadrosich.

Varför är då spelet dåligt?

Jo, för att det inte förklarar hur man ska spela. För dom som redan vuxit upp med gamla grundlådan och expert och visste hur man skulle göra så var kanske 91 en dream come true för det konsoliderade en massa tidigare versioner till ett enda system med allt på samma ställe. Den bästa versionen av spelet enligt många. Men för mig som hade missat hela 80-talet för jag var upptagen med att läsa Min Häst och spela Game & Watch så var spelet obegripligt. Döcoolt, men obegripligt.

Hur preppar man?

Det här spelet är ett illusionisthärke.

Gamla versioner av spelet (som jag alltså aldrig hade sett eller ens hört talas om!) beskrev noggrant hur man skulle rita kartor och göra mötestabeller.

Men det här spelet nämner i förbifarten (sidan 9 i Spelledarboken) nåt om att rita en karta och att “bara lägga in dom möten som passar med stämningen”.

Allt annat, sida upp och sida ne i spelledarboken, är bara action action action, se till att det känns som en film, fuska gärna med tärningarna, SL du behöver inte använda regler skramla bara lite med tärningarna osv.

På spelarsidan är spelet otroligt detaljerat och överkrångligt. Att bygga en rolle tar ca nio år med alla BP och ekvationer att harva med. Det finns skitmycket regler och SL uppmanas bara att strunta i allt dom. Man är en dålig SL om man följer spelets regler. Improvisera och bara röj röj röj så blir det bra.

Det tycker jag är skitsnack. Så här tycker jag man ska göra:

Preppa platser, inte events.

Porte-Monstre-Trésor är det som gäller. Platser, problem, och belöningar!

Ironiskt nog hade vi brädspelet Hero Quest [fast jag tror vi fick det efter] men vi kopplade inte till att man skulle kunna preppa rollspelet på samma sätt. Lurad av allt “flimsnack” så tänkte vi att det skulle vara scen efter scen efter scen, inte platser där rollpersonerna kunde röra sig fritt.

Hur spelleder man?

Skrev en längre text som jag önskar hade fått i handen när vi precis började.

Hur spelar man?

Hur hoppar man över ett dike? Hur tar man ett steg framåt? Hur öppnar man ögonen? Hur andas man? I Mario-spelet på nintendot skulle man ju trycka höger för att gå. Hur går man i Drakar och Demoner? Vi var helt clueless. CL-tabellen helt obegriplig.

Vi lade några veckor på att göra rollspersonerna men sen när vi faktiskt skulle spela dom så fattade vi ingenting. När börjar spelet…?

I Hero Quest fanns det tydliga regler för hur man gick omkring och hög ner skeletten, men här bara… va?

Detta hade kunnat fixas genom nåt så enkelt som:

Säg vad du vill göra så säger spelledaren vad som händer. Om det är nåt som inte är så lätt så får du slå tärningar, se på reglerna på sidan si-och-så. Och vissa saker går inte alls. Men annars är det bara att göra.

“Jag öppnar ögonen” “OK du ser en vacker skog och solen skiner genom löven.”

“Jag öppnar dörren” “OK, slå ett Dyrka-slag det betyder du ska slå så-och-så” [som ni märker har jag FORTFARANDE inte fattat hur man ska spela Drakar 91]

Ja det kanske låter pinsamt men jag fattade inte att lätta saker var bara att “göra” genom att säga att man gör dom.

Och spelet gör svåra saker verkligen URKRÅNGLIGA.

Jag grävde upp paragrafen som jag skulle ha behövt förstå för att kunna göra svåra saker, här har ni den:

“DoD91 said:
När man använder en färdighet ur kategori A (och ibland även ur kategori B) har man en viss chans att lyckas med den, uttryckt i ett värde mellan 1 och 20. När man slår för att se om man lyckas kan man få fyra olika resultat: perfekt slag, lyckat slag, misslyckats lag, eller fummelslag. De olika utfallen visar på olika grad av framgång eller misslyckande.

För färdigheter ur kategori A beräknas CL med start från FV:t. Detta kan modifieras av flera olika faktorer, av vilka de flesta finns angivna vid varje färdighet.
Alltså hur fucking lillgamla tror dom att vi var egentligen? Ska man behöva ett FV i tolka byråkrati bara för att dra på sig jeansen på morgonen!??!

Dom borde ha skrivit: “slå under ditt färdighetsvärde med den tjugosidiga tärningen” KLART!! hur svårt ska det vara?!?!

Jag hatar verkligen det här spelet
 

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
2097;n324737 said:
Drakar och Demoner 91 var det första rollspel jag nånsin såg.
Samma här! Älskar den där bilden. Lådan såg asfrän ut.

Köpte egen uppsättning av -91:an med tillbehör kring … 2002? Spelade nåt äventyr med gänget. Nostalgin gick över. Behöll Monster-boxen (min första köpta rollspelspryl), sålde det andra till en kompis som ville ha't.

Blir numer lite provocerad när folk rekommenderar det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Lyllosar! Mitt första rollspel var Sagan om Ringen! Snacka om att inte fatta något alls!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men i nån mening kan det inte bli obegripligare än 100% obegripligt. Om man fattar 0 så är det föga tröst att det finns nåt där ute där det är ännu högre sannulikhet att man ska fatta 0
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
2097;n324748 said:
Men i nån mening kan det inte bli obegripligare än 100% obegripligt. Om man fattar 0 så är det föga tröst att det finns nåt där ute där det är ännu högre sannulikhet att man ska fatta 0
Naturligtvis. Menade inte att det var någon tävling :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det där flödesschemat förkroppsligar det gamla skämtet "Du kanske tycker att det här låter enkelt, men vänta tills jag har förklarat det för dig!" Snacka om att få något att se mer komplicerat ut än det är.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gurgeh;n324754 said:
Det där flödesschemat förkroppsligar det gamla skämtet "Du kanske tycker att det här låter enkelt, men vänta tills jag har förklarat det för dig!" Snacka om att få något att se mer komplicerat ut än det är.
Samtidigt som "beräkna CL" är sin egen regel (basically FV med lite mods) och att räkna ut huruvida ett slag är lyckat/misslyckat/fummel/perfekt är sin egen regel med en massa undantag och specialsituationer och sen fattar jag fortfarande inte riktigt vad som händer om ex vis anfallsslaget är lyckat och försvarsslaget också är lyckat…?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK så här tror jag det är... att brytvärdet sjunker och om det går ner på noll så går skadan igenom men om det inte går ner på noll så är attacken parerad

Det verkar vara rätt likt Runequest!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
2097;n324761 said:
OK så här tror jag det är... att brytvärdet sjunker och om det går ner på noll så går skadan igenom men om det inte går ner på noll så är attacken parerad

Det verkar vara rätt likt Runequest!
Typ. :rolleyes:
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
219
Som en som aldrig hann spela DoD91, samtidigt som jag nu i efterhand upplever Expert som det bästa av de spelsystem jag spelade, ser jag som det största felet med 91 att det fastän enligt utsago skulle vara en sammanställning av de tidigare versionerna i ett enda system, istället gjorde om mycket som funkade bra och försämrade det, samtidigt som en massa lades till som inte känns särskilt balanserat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Måns;n324741 said:
Välkommen tillbaka!
+1 (dessutom är jag heller ingen fan av 91an, vet inte vem som rekommenderar det spelet idag)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dubbelyxa;n324777 said:
Som en som aldrig hann spela DoD91, samtidigt som jag nu i efterhand upplever Expert som det bästa av de spelsystem jag spelade, ser jag som det största felet med 91 att det fastän enligt utsago skulle vara en sammanställning av de tidigare versionerna i ett enda system, istället gjorde om mycket som funkade bra och försämrade det, samtidigt som en massa lades till som inte känns särskilt balanserat.
Du har inte fel. Jag upplever att QCn i Äventyrsspels produkter i början av 90-talet inte var den bästa. I första tryckningen av DoD-91 så har man t ex norpat kapitlet om spelledande rakt av från "Nya" Mutant... inklusive referenser till metropoliser. Det fanns två olika tabeller för att slå fram startkapital, dels i reglerna för att göra rollperson och dels i tabellsammanställningen på mittuppslaget i spelarboken. Reglerna för gifter och droger är rakt av tagna från en Sinkadus-artikel skriven till DoD Samuraj, med namnen utbytta. Det hade inte varit någon fara egentligen om inte spelets ekonomi hade ändrats drastiskt mellan versionerna (t ex kostar helrustning i ringbrynja med ABS 6 1750 sm i Expert, och förstärkt ringbrynja med ABS 6 4700 sm i '91, och bredsvärdet gick upp från 200 till 1000 sm i pris), och priserna på droger var anpassade till de gamla reglerna.

Och jag har inte tänkt på det innan, förmodligen för att jag var så pass inne i DoD-grejen vid tillfället, men 2097 har helt rätt i att DoD-91 är uselt rent pedagogiskt. DoD 2/3 är kanske inte perfekta på den punkten, men bra mycket bättre än DoD-91.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Staffan;n324782 said:
Och jag har inte tänkt på det innan, förmodligen för att jag var så pass inne i DoD-grejen vid tillfället, men 2097 har helt rätt i att DoD-91 är uselt rent pedagogiskt. DoD 2/3 är kanske inte perfekta på den punkten, men bra mycket bättre än DoD-91.
Ja, precis, hela min teori över “90s games” i allmänhet är att dom ter sig heeeelt olika beroende på om man vuxit upp med dom gamla eller inte. (Min term “90-tals-spel” är spel typ som DoD 91, men inte bokstavligt talat bara nittiotalet, finns enstaka spel redan från 70-talet som kvalar in, och görs fortfarande spel som gör det.)

Har man vuxit upp med dom gamla spelen där man preppar en riktig plats, en riktig karta, riktiga encounters osv, så går det att applicera det tänket på dom flesta 90-tals-spel. Världsboken blir ett väldigt viktigt komplement till alla rälsade äventyr för om dom går av rälsen så har man ändå sin Stadsbok eller vad fan det är dom är i. Och ja jo jag fattar ju att dom mest framgångsrika spelledarna på den tiden var dom som fuskade och illusionistade lite [innan folk hade fattat vilken extrem slippery slope det var med lite SL-fuskande—nu när vi vet det så rekommenderar jag att aldrig fuska som SL]. Spelledar-kapitlen var riktade utifrån det, till veteranerna. “Hej SL ett bra knep för att få mer action och flyt är att fuska lite” typ. Böckerna kunde vara riktade till nya spelare med ordentliga “Vad är ett rollspel”-kapitel men omedvetet så förutsattes det ändå att “det är ju så här man spelar rollspel” dvs lärdomarna från tidigare spel med äventyrsplatser och stridsmöten.

Har man inte vuxit upp med dom gamla spelen däremot så blir det helt obegripligt hur man ska spela och spelleda dom. Man läser SL-kapitlet där det står “Hej SL ett bra knep för att få mer action och flyt är att fuska lite” och bara åh ok uh ok så man ska göra som en film… scener? Först händer detta, sen händer detta, sen kan antingen detta eller detta hända men oavsett vilket så kommer sen detta hända? “Men spelarna vill göra nåt annat bäst jag lär mig att trixa lite så dom kommer in på banan igen” osv liknade bullshit spel utan nån agency. Helt värdelöst. Eller så börjar man improvisera allt. Och sen sitter man där med nåt jävla Lady Blackbird i handen och bara typ: vad fan håller jag på med.

På samma sätt var DoD91 väldigt väldigt älskat av ganska många [inte alla] av dom som haft tvåan och trean. För dom blev inte förvillade av den usla pedagogiken i nittioettan eftersom dom redan kunde spela. Dom hade lärt sig, om inte av grundböckerna så av modulerna till dom gamla, typ Marsklandet. Så för dom blev nittioettan “Den sista bra versionen innan Chronopia.” (Uh… fast DoD91 har många av exakt samma problem som Chronopia har.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag är så himla invested i det här spelet för jag älskade det verkligen och på sätt och vis älskar jag det fortfarande. Jag ville att det skulle vara bra T_T
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag älskar typ detta: "Vi trodde inte budbäraren från Pendon, men när vi väl var framme vid Kopparhavets kust tvivlade vi inte längre. Världens undergång hade nu slutgiltigt drabbat oss. Kopparhavet blänkte sjukligt rött mot våra anleten".

Hittade mer på sidan 10 i spelledarboken om hur man ritar kartor så det var ju bra
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
2097;n324788 said:
Så för dom blev nittioettan “Den sista bra versionen innan Chronopia.”
Och för andra, som mig, blev 91:an den första version av DoD där känslan var borta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Jag gillade aldrig DoD, någon version alls. Mutant var mer min grej. Spelade gärna om någon annan spelledde, såklart, men det var aldrig riktigt min egna kopp té. Har alltid tyckt att reglerna var rätt meckiga och att världen var rätt tråkig. Men samtidigt har jag vänner som spelar det än idag och som älskar världen, så det handlar sannolikt mer om att vara fyrkantig och motsträvig—ungefär som när jag vägrade se Titanic på bio för den blev för poppis...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
2097;n324790 said:
Jag är så himla invested i det här spelet för jag älskade det verkligen och på sätt och vis älskar jag det fortfarande. Jag ville att det skulle vara bra T_T
Hej där ute i den digitala världen!

Drakar och Demoner -91 är bra. Du får läsa om reglerna. EDD var bättre, men mina spelare älskade Särskilda förmågor och sånt. Känslan att få rulla fram Starka Nypor var helt enkelt för varm och stark, likt en rörd mors hårda men ack så kärleksfulla kram. Vi kombinerade magiboxen med -91 års regler och splatböcker.

Hej då:)
 
Top