Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Coolt! Lite svårt att känna hype för att spela i det, mest för att filmspel brukar kunna kännas lite smala, men som inspirationsköp blir jag 100% inställd på köp. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Häftigt, framför allt att de kan få förtroende att förvalta märket, även om det är i den smala rollspelsbranchen.

Rent spelmässigt? Tja, världen känns outvecklad - vilket gör att jag inte får några förväntningar. Stor frihet åt Ligan att utveckla den alltså. Tror därför det är smart att göra draget med "cinematic mode". Rejält skräddarsydda upplevelser känns spontant som ett bra sätt att sälja in ett koncept som definieras av just en film.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bifur;n318610 said:
Häftigt, framför allt att de kan få förtroende att förvalta märket, även om det är i den smala rollspelsbranchen.

Rent spelmässigt? Tja, världen känns outvecklad - vilket gör att jag inte får några förväntningar. Stor frihet åt Ligan att utveckla den alltså. Tror därför det är smart att göra draget med "cinematic mode". Rejält skräddarsydda upplevelser känns spontant som ett bra sätt att sälja in ett koncept som definieras av just en film.
Jag minns när Promethues släpptes. Då hade de en ganska cool site där man kunde "flyga runt" mellan olika världar, inte alls olikt Coriolis i upplägget, och jag slogs då av att jag skulle vilja spela i den världen. En Hard SF-miljö med giriga prospektörer, intergalaktiska bolag, mystiska livsformer, glömda civilisationer och en onämnbar hänsynslös fasa. Rätt hanterat kan det bli hur coolt som helst!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Är det något sagt, någonstans, om vad det blir för regelsystem?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Wilper: Dags att kränga ut fortsättningen på Cyber M/77 snabbt som tusan!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Nu handlar iofs inte tråden om MYZ-motorn så jag kanske bara skall låta negativa kommentarer vara, men ser inte alls problemet. Att använda en återkommande tärningsmekanik är positivt för startsträckan och jag ser inga större brister med återanvändningen i andra miljöer utan snarare att de är kopplade på ett genomtänkt sätt för att spegla företeelser i spelvärlden. Det är mer än vad jag kan säga om BRP och väldigt många andra system.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Härliga nyheter, gratis ligan för en så pass känd licens.

Av ren nyfikenhet, hur går ett sådant deal till, typ, kommer Alien Estate (tm) och frågar om Ligan vill göra rollspelet, eller var det Ligan som frågade?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Äsch jag snippar det här inlägget. Folk gillar inte samma regelmotorer, sånt e livet. Sen kan jag tycka att det är en relevant diskussion i en tråd om ett nytt rollspel iofs.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Framgår det vilken smak av Alien-universat som spelet hämtar sin ton från?

Om man bara kollar på filmerna så skiljer de sig rätt markant i stämning. Sedan finns väl en del seriealbum, tvspel och liknande, alla med lite olika ton och känsla.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Henke;n318631 said:
Nu handlar iofs inte tråden om MYZ-motorn så jag kanske bara skall låta negativa kommentarer vara, men ser inte alls problemet. Att använda en återkommande tärningsmekanik är positivt för startsträckan och jag ser inga större brister med återanvändningen i andra miljöer utan snarare att de är kopplade på ett genomtänkt sätt för att spegla företeelser i spelvärlden. Det är mer än vad jag kan säga om BRP och väldigt många andra system.
Fast liksom system matters. Tex är det regler där en av huvud idéerna är att du blir sämre på din grej av att ta skada. Så funkar ju inte Alien filmerna. Hjältarna blir snarare bättre av att åka på däng.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jocke;n318648 said:
Hjältarna blir snarare bättre av att åka på däng.
Tycker du? Jag tycker snarare att de dör så snart däng kommer på tapeten.

På många sätt tycker jag att Alien är väldigt mycket OSR.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Rymdhamster;n318649 said:
Tycker du? Jag tycker snarare att de dör så snart däng kommer på tapeten.

På många sätt tycker jag att Alien är väldigt mycket OSR.
Först så skrev jag ”om de inte autodör av att se en Alien” men jag tog bort det för att vara tydlig :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Henke;n318631 said:
Nu handlar iofs inte tråden om MYZ-motorn så jag kanske bara skall låta negativa kommentarer vara, men ser inte alls problemet. Att använda en återkommande tärningsmekanik är positivt för startsträckan och jag ser inga större brister med återanvändningen i andra miljöer utan snarare att de är kopplade på ett genomtänkt sätt för att spegla företeelser i spelvärlden. Det är mer än vad jag kan säga om BRP och väldigt många andra system.
Problemet med MYZ-motorn är att den ger rätt inkompetenta figurer. Har du 3 i din grundegenskap (normalbra) och 1 i din färdighet (lite träning men inte expert) så har du ungefär 50% chans att lyckas. Det bästa du kan komma upp i från början är 5+3, vilket är ungefär 75%. Vill du så kan du pressa ditt slag och slå om icke-lyckade, men till ett pris.

I just Mutant år 0 så funkar mekaniken rätt bra. Där är priset för pressande att du riskerar att bli sämre - 1:or på tärningar från grundegenskaper ger skada på den grundegenskapen (och mutationspoäng som plåster på såren), och 1:or på tärningar från prylar gör att prylen blir sämre. Det passar väldigt bra in i systemet, då mutanterna är lite bräckliga och prylar går sönder och behöver lagas.

I Ur Varselklotet fungerar den också rätt bra. Där har du ett antal gratis pressningar i form av turpoäng - allt eftersom du blir äldre så blir du visserligen mer kompetent men får mindre tur. Behöver du pressa mer än så får du ta ett Tillstånd som ger dig -1 på allt, och kan tas bort genom att du spenderar en scen med ditt vuxna Ankare. I Ur Varselklotet så är det inte heller så farligt om rollpersonerna är inkompetenta - de är ju bokstavligt talat bara barn!

I Coriolis upplever jag att det fungerar sämre. Där är priset för att pressa att SL får ett mörkerpoäng, som hen sedan kan spendera för att ställa till problem för dig eller någon annan rollperson, eller för hela gruppen. Det kan vara allt från enkla saker som "ditt magasin tar slut, du behöver spendera en runda på omladdning" till "frikompanisterna ni stötte på innan tar tillfället i akt att bryta sig in." Kostnaden i mörkerpoäng blir ett fast pris, till skillnad från M0 där pressande är en chanstagning. Min begränsade erfarenhet av Coriolis pekar också på att MP skapar en ond cykel: SL spenderar MP för att skapa ett problem som rollpersonerna måste övervinna, och för att göra det så måste de slå slag, vilket ofta ger SL fler MP. Men det kan vara en funktion av att äventyren ifråga hade för låga MP-kostnader för att ställa till problem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Lightshy;n318630 said:
Wilper: Dags att kränga ut fortsättningen på Cyber M/77 snabbt som tusan!
Tja. Hur svårt kan det vara? Ta en befintlig regelmotor, styla om lite, pytsa ut lite text med generisk mörk framtid. Korr, layout och bilder. Typ klart till skolstarten i höst. :)

Att inte ha en licens att förhålla sig till öppnar en del dörrar. Men det skall bli skoj att se vad FL gör av universat, det finns en rejäl serie- och bokskatt att ösa ur om man vill. Jag har inte koll på hur mycket de har tillgång till.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Staffan;n318651 said:
Problemet med MYZ-motorn är att den ger rätt inkompetenta figurer. Har du 3 i din grundegenskap (normalbra) och 1 i din färdighet (lite träning men inte expert) så har du ungefär 50% chans att lyckas. Det bästa du kan komma upp i från början är 5+3, vilket är ungefär 75%. Vill du så kan du pressa ditt slag och slå om icke-lyckade, men till ett pris.
Det beror ju helt på när, varför och hur ofta du slår och hur du värderar färdighetsvärde. Say yes, or roll dice. Det är efter den parollen FL skapat sitt system. Men hur det kommuniceras vet vi inget alls om än, men i min bok funkar Aliens alldeles ypperligt för fail forward.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag har haft förmånen att få speltesta spelet under tre spelsessioner och jag tycker att den iteration av MÅ0-reglerna som är framtagna och knådade för att passa Alien-stämningen absolut finns där, på ett riktigt bra sätt. Utan att gå in på detaljer så kan jag bara säga att det är en hel del skillnader mot tidigare generationer av Ligans regelbas, och dessa lyfter och ger en mer distinkt känsla åt just det här spelet. Jag är grymt sugen att spela det mer framgent.
 
Top