Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag känner igen det här. Länkade inte Krank den här eller var det på facebook kanske?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mundo: Det är den bloggposten som diskuteras på OT-forumet om trakatrakasserier på konvent.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har varit på väg att lägga upp den själv.
Den har delats flitigt bland mina Fb vänner.
Kosta på Fria Ligan lade bla upp den och jag föreslog att de skulle samtala om den på deras pod.
Detta är något som måste belysas och diskuteras.
Det är bortom min fattning att nått sånt här kan pågå!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Sexuella övergrepp på rollspelskonvent och en jäkligt osund människosyn som inte hör hemma i spelkulturen.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tycker alla här på forumet borde gå in på länken längst upp i tråden och läsa, för att sedan fundera på vad vi kan göra för att hindra att något sånt här kan uppstå!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Lightshy;n172667 said:
Sexuella övergrepp på rollspelskonvent och en jäkligt osund människosyn som inte hör hemma i spelkulturen.
Skulle det vara ett särskilt vanligt förekommande problem?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Funderar lite här, tänker att en stor del av Gamerkulturen också är en fankultur. Det var ju någon bråk kring Blizzards nya spel om jag läst mitt FB-flöde rätt. Detta borde, tänker jag, ge extra mycket ansvar till spelproducenter att ta den här typen av grejer på allvar? Det som står i början av bloggposten om Wyrd (ingen aning om vilka det är f.ö.), och att de inte bara ignorerar men också står bakom hat och hot blir ju skitproblematisk och sanktionerande. En annan grej som man kan göra (förutom att vara uppmärksam själv) är ju att bojkotta företag som inte tar den här typen av saker på allvar.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag trodde inte det, men efter att ha läst kommentarer på FB från svenska rollspelare om själupplevda händelser blev jag förskräckt.
Sexism, mobbing och rasims (och det är en snäll beskrivning) är något högst verkligt på svenska konvent.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Evokee;n172695 said:
Skulle det vara ett särskilt vanligt förekommande problem?
Tydligen tillräckligt vanligt förekommande för att en stor andel av den kvinnliga delen av hobbyn ska ha utsatts för det. Därmed inte sagt att alla, eller ens stora delar av alla, män inom hobbyn beter sig som svin - men tillräckligt många för att de flesta kvinnor ska ha dåliga erfarenheter.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad skulle ni göra om ni var på ett konvent och satt med och provspelade och det visade sig att er tilldelade SL var utan tvivel sexistisk eller rasistisk?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Lightshy;n172735 said:
Vad skulle ni göra om ni var på ett konvent och satt med och provspelade och det visade sig att er tilldelade SL var utan tvivel sexistisk eller rasistisk?

Jag skulle vilja säga "reser mig, talar om vad problemet är, och går därifrån".

Men eftersom exakt det hände på Gothcon för nåt år sen så vet jag att det riktiga svaret är "sitter och finner hela upplevelsen skitpinsam, ger ifrån mig vad jag tycker är tydliga signaler om att det är obekvämt och pinsamt, som inte lyssnas på. Sedan går jag därifrån och klagar inför mina vänner, skriver en arg rapport om saken online och kontaktar arrangören".

Jag önskar egentligen att jag tagit diskussionen med snubben där och då. Jag vill gärna tro om mig själv att jag nästa gång vågar stå upp och faktiskt säga/göra något på plats. Men jag vågar inte lita på det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Lightshy;n172735 said:
Vad skulle ni göra om ni var på ett konvent och satt med och provspelade och det visade sig att er tilldelade SL var utan tvivel sexistisk eller rasistisk?

Jag har tillslut lärt mig att ta de här fighterna istället för att sitta och vara rädd för att agera. Så jag skulle nog tända till och börja tjafsa.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har inte råkat ut för något sådant själv på konvent, men väl på andra platser. Jag vill tro att jag skulle konfronterat personen på plats och sedan lämnat lokalen.
Men jag kan förstå att man känner sig perplex i en sån situation.
Vad tror ni om att konvent skulle ha ett "skyddsombud" som man kan vända sig till direkt och som har utbildning och som uppgift att hantera sånna här situationer? Precis som på en arbetsplats.
 
Top