[FONT=Calibri, sans-serif]Så nu har jag kommit till slutet av Fas 1 i Avenger sagan, med den punkt där allt knyts tillsammans för första gången. Jag har såklart sett Avenger [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT] [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Spoilers:[/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Den här filmen har fått oerhört mycket hyllning och jag kan förstå varför, den är en oerhört välgjord dum actionfilm. Jag skulle kunna hylla den här filmen, för allt den gör bra , men det har jag ingen lust med och kommer istället bara gnälla på allt jag ogillade.
Filmen börjar med en scen som handlar om Lokis anfall på Shields huvudbas där han snor kuben av ren energi (terrasectionen) som var med i Cap Ame, det är en ganska tråkig scen med action långt under den kvalité som resten av filmens action sekvenser visar upp. Och ganska snart framstår något som jag anser vara ett problem. Filmen hade mått väldigt bra om borde Hawkeye och Terrseten hade varit mycket mer etablerade innan den här filmen började, nu får vi i direkt se Hawkeye blir ond och vi som åskådare har ingen anledning att bry oss. Och vad det gäller terracuben, så klagade jag när jag såg Cap Ame att den inte fick en större förklaring och nu bara fortsätter den att vara den här magiska macguffin som bara känns tråkig. [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Sedan så ser jag en massa konstigheter om man försöker se kontinuitet mellan den här och förra filmen (thor), först så känns det fullständigt meninglös att den filmen slutade med att Thor blev strandsatt i Asgård. När han bara skall dyka upp i början av den här filmen med bara en enkel replik om hur han kom ut, och sedan när han dyker upp så snor han Loki ifrån SHIELD, ett gäng som han väldigt snabbt identifierade som allierade i förra filmen, det kändes bara som en ursäkt för att få en fight scen mellan han och Iron man. Och för en film som är på gränsen till för lång så är den onödiga fighten ganska så onödig. [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Ni som läste min förra ”recension” minns att jag uttröck en rädsla av hur de skulle balansera upp det faktum att de olika hjältarna är så vansinnigt olika starka. Den rädslan visade sig vara totalt ogrundad då filmen väldigt snyggt lyckades få alla att vara värdefulla även fast vissa av dem är så mycket sämre än vissa andra i gruppen (men allvarligt talat så var filmen också regisserad av Joss Wedon och är det något den snubben kan så är det att få värdelösa karaktärer att kännas värdefulla). Jag tycker dock att filmen hade kunnat gjort Iron man och Hulken lite svagare (men mer om de borda senare).
Annars var jag glad över hur ”bra gruppen fungerade” tillsammans, dels vad jag orolig över att de hade två fiskar utan för vattnet (cap och Thor) men det löste genom att ingen av dem fick tid att kännas ur vatten (inte den snyggaste lösningen men det sparade tid), jag var också orolig att stark skulle få vara för mycket av en övermänniska (det var han, men mer om stark senare), och jag förstår behovet av att ha konflikter inom gänget, men var verkligen Cap VS stark konflikten det bästa de kom på, deras scener där de tjafsar känns extremt krystade, och om jag kan mina serier (det gör jag inte), så är väll de två som leder en stor fight mot varandra i någon serietidning (Super wars?), är det möjligtvis så att det är det som universumet försöker sätta upp?[/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Jag var som sagt inte ett fan av Loki som skurk i Thor och jag är inget fan av han här heller, han är bara ond och tråkig, och faktiskt rätt inkompetent, och blir förlöjligad lite för många gånger för att jag skall kunna ta han seriöst. Framför allt så stör jag mig på att hans plan var sådär filmskurk-överkomplicerad som bara filmskurkar gör sina planer. Om det inte finns en namn på den tropen så tänker jag coina det nu ”watchman-syndromet”. Men visst han hade en bra scen, när han förhördes av Black widow, synd bara att den scenen är en del av ett större problem (som jag kommer till senare).
Hur som helst så är lokis Watchmaniga plan att han skall få hjältarna att bråka med varandra och sedan skall det leda till att Hulken går lös på flygplanet. Dock så verkar han inte räknat med att även om Avengerna inte är vänner så typ samarbetar de ganska bra ändå, Cap och Iron som är de som bråkar mest samarbetar med att fixa en motor., jag vet inte om Det anfallet gick som Loki ville, men jag har svårt att se hur det skulle kunnat sluta annorlunda eller hur det nuvarande utkommet hjälpte honom. [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Hur som helst så dör Agent coulson i vad som kan tänkas vara den kallaste hantering av ett dödsfall jag sett i en film (vilket leder mig att tro att han inte är död på riktigt men det är en annan historia). Han dör och det på ett mystisk sett enar alla hjältar till att börja samarbeta, (och det hade den smarta loki inte räknat med kunde hända?) och det faktum att Agent coulson Själv säger ”det här är enda sättet för att få dem att samarbeta” gör ju att det hela känns vansinnigt korkat och billigt och som tittare så bryr man sig inte för, filmen gör det inte, hjältarna sörjer inte de går till action direkt (kanske bar på grund av tidsbrist), men det lämnar en smak av billig plot element i munnen. [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Sedan har vi en Divornas kamp mellan stark och Loki som mynnar ut i ett problem jag skall prata om senare, men där visar det sig att Loki inte har koll på att Stark har ett metallhjärta, vilket får mig att fundera på hur mycket han egentligen vet om avengerna, man kan ju tycka att när han har som plan att de inte skall klara att samarbeta så kanske han bör ha ett hum om vilka de är och hur villiga de är att samarbeta, och har han haft den minsta intell av stark så borde någon ha nämnt ”han har en magnet som hjärta, det är något konstig skada han har som känns jätte ologisk som gör att han måste ha det” [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Sedan löser sig problemet genom att hjältarna nukar fiendens hemvärld, ”WHAT!!”
på vilket sett är NUKA någons hem en lösning för hjältar? Det känns som krigs propaganda som det bara skriker om det. Liksom låt oss döda ALLA inklusive civila så att de måste sluta slåss emot oss. Jag gillar inte den lösningen. Känns som en glorifiering och en oerhört barnslig inställning till krig[/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Innan jag kommer till mina två STORA problem så vill jag nämna ett sista litet: filmens one liners är gräsligt dåliga, det är nästan buffy pun-nivå utan den ironiska självinsikten som fick dem att bli så charmiga. vi får repliker som ” ”There's no stopping it is only WAAAAR” och ”[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, sans-serif]I have a plan: attack![/FONT] ”
[FONT=Calibri, sans-serif]Så nu över till de första av mina två stora problem, allt annat har varit nitpicking,
Hulken är förstörd, och jag skyller inte på Mark Ruffalo som även om han inte är Edvard Noton gör ett okej jobb, det jag har problem med är hur mycket plattare han känns som karaktär, mycket för att han nu har en sådan otrolig kontroll över sitt hulkeri, dels kan han förvandla sig när han vill och dels så känns han i kontroll på ett sätt som Norton aldrig gjorde. Speciellt stör jag mig på att Hulken om får vara så himla stark som han är, ändå få verka relativt tam och samarbetar så mycket. Han tar ju för fan order ifrån Cap, det känns bara fel.
Och sedan så gjorde det till en poäng att Banner hade försökt ta självmord, det är ett tungt ämne som nämns en gång, ingen bryr sig och sedan refereras det aldrig till igen. Jag tycker det känns som en på tok för stor gjej för att bara stressa över. Vafan om filmen vill behandla vuxna ämnen så får de göra det rätt inte såhär ytligt och poänglöst, då blir det bara fånigt.
Sedan har jag stora problem med hur grabbig den här filmen är, det verkar liksom inte räcka att nästan alla karaktärer är män eller att de har sexistiska stark med, nej de skall skruva upp grabbigheten till högre än den någonsin varit i de här filmerna. Vi har stark dra impotensskämt mot skurken, vi har black widow lossas bryta ihop för att få information, vi har Stark utbrista ”please tell me nobody kissed me” som om att konstgjort andning ifrån en man är hemskt. Vi har en otroligt sexualiserat shot av black Widows ben medans hon spöar ryska spioner. Och det känns som det grabbiga blir extra uppförstorat eftersom de verkar visa Iron man som kraftfullare än jag rimligtvis tycker han skulle vara. Det känns som Filmen skulle få en mer distans till grabbigheten om Iron man var kaxig och grabbig och fick problem på grund av det. Men Nope Iron man är cool så han kan lösa alla problem utan några större konsekvenser.
Så för att avrunda lite, Jag har nu gnällt en del, MEN låt det inte lura er, jag tycker den här filmen på flera plan är välgjord.
Det är inte lätt att jonglera med så här många karaktärer som filmen lyckas med. Det här är förmodligen den mest välgjorda av marvel filmerna jag sett hittills, även om min personliga smak får mig att tycka bättre om the incredible hulk.
Jag kan förstå varför den här filmen är älskad av så många nördar, men jag tycker nog att personligen finns adet andra actionfilmer jag heller ser. Och jag tror att den här filmen får samma problem som Fight club får för mig, Filmen är så hyllad av så många vänner runt om mig så även om jag tycker den är bra så drivs jag av en vilja att klanka ner på den, för den är inte så bra som alla verkar måla upp den att vara. [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Jag väntar nog med att se item 47 till morgondagen
jag vill nu sova.[/FONT]