Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Basenanji;n248679 said:
Sedan om xyas: jag vet inte om jag tycker att vi har pratat så likt varandra. Vad har xyas egentligen sagt som tillfört något? Han är ulvig som bara klampar in, kör några snabba kommentarer för att sedan dra. Irriterande tycker jag. Idén om att offra en siare är helt bananas, om du frågar mig.
Inte offra en siaren. Jag säger att siaren är värre än värdelös i det här spelet, och bör outa sig så vi slipper det bruset senare. I värsta fall så har vi en fullt fungerande siare som blir nattmördad runda ett, och då har det åtminstone gett oss info om uppläget.

Utöver det så läser och hänger med någotsånär, men har inga konkreta misstankar eller teorier i nuläget.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Hej! Forumet hänger sig hela tiden, och mitt batteri i mobilen är kasst, så det här är inte optimalt. Jag känner mig även otroligt ringrostig.

Jag skrev ett startinlägg tidigare idag, men det hängde sig så det gick aldrig iväg. Jag kanske kan få upp aktiviteten lite mer i nästa runda. Det känns trots allt väldigt kul att få vara en del av det här igen!

Så: vad tror jag om upplägget?

Först och främst - Xyas har rätt. I det här spelet är siaren värdelös och jag ser gärna en siaroutning i slutet på denna runda för att inte ta med sig information i graven. Om någon claimar siare kommer vi bli tvungna att rösta ut den spelaren någon gång (inte nödvändigtvis nästa runda), men det här får vi inte glömma. Siaren är dömd att hänga. Varför? För att ulvarna kan gömma sig bakom rollen och för att den kan vara naiv. Det här kommer vi aldrig få veta utan en direkt confir (förrän det är för sent eller när ulvarna har valt att det inte gör något).

Väktaren bör hålla på sin info, för det är ändå en ensam roll som vi bybor inte ska kalkylera med ändå. Väktarclaims får utvärderas efter hand.

Vad hade jag valt? Två ulvar och naiv siare. Vigilanten är en smula intressant eftersom det är större risk att skjuta en bybo än en ulv, men det är ett byboval och plockar ut den näst mest misstänkte bybon/ulven (den mest misstänkte ska så klart dingla) och då kan byn gå vidare att hänga någon annan i nästa runda istället för att vara fastlåst. Så nej - ingen vigilante.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
ok jag e här men 7 min kvar till deadline, ge mig ett supercase och en rösträkning e ni snälla för jag hinner inte ikapp
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
mobilen dog på jobbet och slutade som sagt 21.30.. så har inte kunnat hänga med alls under dagen som jag brukar kunna.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag skriver flera poster för att inte riskera att bli av med text.

Nattmord är en självklarhet. Så två ulvar, naiv siare och nattmord är vad vi har att brottas med mest sannolikt.

Att inte läsa startinlägget är inte tillräckligt ulvigt och även om RasmusL försöker sig på en analys jag känner igen Vico i så är den för hård. Jag tror att RasmusL bara blev grinig för att någon sabbade för byn och kände att det blev viktigare att visa hur mycket han tyckte att det sabbade, sen insåg han sin överreaktion och började bortförklara den med honungsfälla. Jag hittar bara bybor där. Xyas är bybo ett tag till. KK är alltid ulv i mina ögon så jag kan lika gärna rösta på honom på en gång.
Basse känns så där "entusiastisk över vettig" som bara Basse kan. Han känns grön.
Det pingade när jag läste LJSL, så där har jag min ulv.

Röst: LJSLarsson
Motivering kommer när jag orkar läsa om tråden. Ge mig dina två mest misstänkta och motivera varför. Du är insatt i tråde så producera för mig. Ge mig case.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rundan slutar på torsdag 22:00!

Alltså det är ju för fan onsdag insåg jag just, jag hade ju panik över att första rundan var över NU.

då går jag och lägger mig för jag jobbar tidigt imorgon. slutar dock 12 ungefär så har gott om tid för spel imorgon skulle jag tro.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sammanställning.

Om jag var mästerulven skulle jag välja dessa som ulvar... (i kronologisk ordning)
  • LJSLarsson - Basse, på kompisfaktor. Konrad Konvalj eller Mukwa på kompetensfaktor.
  • RasmusL - Konrad Konvalj och Sodivra
  • .113 - Vill ej spekulera
  • Vicotnik - Basse och Empiricus, kanske Konrad Konvalj men "att ha honom på bybo sidan som ulv kan vara hjälpsamt"
  • Basenanji - "Förmodligen några av KK, LJS, Sodivra och Mukwa. xyas känns också lockande med tanke på att han ofta ändå hamnar under radarn pga inaktivitet. Men å andra sidan hade det varit rätt förutsägbart så kanske hade det varit smartare att välja typ Jocke och Empiricus. Svårt. Det handlar dels om att välja duktiga ulvar men samtidigt att försöka styra bort från dem som automatiskt kommer hamna i sökfältet för byn."
  • Sodivra: LJSLarsson och RasmusL eller Konrad Konvalj
?Ej svarat: Jocke, Lukas, Halo77, Mukwa, Konrad Konvalj (inaktiv)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här är bra! Mukwa är i spelet och vi har två huvudmisstänkte om vi kollar på rösträkningen.

Basse, jag ska förklara mig en gång till: Tittar man på dina inlägg så skriver du mycket om hur andra spelare är, vad de har för personlighetsdrag. Det kan vara tecken på ett ulvteam som börjar spinna en story. Det jag sagt om dig och xyas är att varje gång du skrivit om xyas så har du skrivit att han brukar vara inaktiv. Sen skriver xyas i sitt första inlägg "herrejävlar vad jag inte hinner vara aktiv!"

Men jag tror nu att det är bara så din spelstil ser ut, så jag släpper det spåret. Jag håller med om att det var skumt att RasmusL skriver att Basse är röd och sen grön i samma inlägg, det höjde jag på ögonbrynen åt. Imorgon ska jag försöka lusläsa LJSLarsson lite mer och lägga en ny röst, så länge lägger jag ner den.

RÖST: INGEN

Nuvarande rösträkning:

LJSLarsson (2) .113, Basenanji
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77 (1) RasmusL
Mukwa (1) Halo77
Konrad Konvalj (1) Jocke
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
OM jag var mästerulven skulle jag först ta 113, efter som jag vet att vi spelar ulv rätt så bra tillsammans och INGEN skulle misstänka att jag hade gjort det efter som vi nyss var ulvpar - det är så dumt att det blir smart!
Som andarval skulle jag nog ta Vickotnk eftersom vi sågs på senaste forumölen och jag fick ett stabilt intryck elletr KK efter som han ofta är en drivande spelare.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Tycker inte alls att Rasmus nödvändigtvis spelar ulvigt. Han hade en ide om hur han skulle locka fram vargar och körde stenhårt på den.

Däremot att Lukas genast försvarar Vicotnik och tycker det är väldigt hemskt att låsa röster, vara envis osv. Vad är det så hemskt att låsa rösten? Vi är ju många fler än Rasmus som kan rösta.

LJSLarsson;n248676 said:
Nu känns det som att jag fastnat i ett Basmus-träsk med en stänk av 113 på toppen. Dags att försöka vända blåslampan åt annat håll.

Jocke och Halo77 jag har en fråga till er två:

Låt oss säga att det bara är några få minuter kvar till slutet av denna runda och röstläger är fortfarande låst: 2 röster på mig, 2 på Basse och 2 på Rasmus. Ni tycks vara den enda som är online. Lägger ni en röst på någon, eller låter ni det bli dött lopp (och låter den med äldst röst bli hängd)? Om ni lägger en röst, vem?
Med nuvarande röställning så lägger jag hellre min röst på dig LSJ än Rasmus. Tycker inte ditt case med Rasmus&Vicotnic håller och jag tittar också på vilka som röstat och väljer att rösta med dem jag för närvarande litar mest på.

RÖST: LSJLarsson
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Som svar på vilka ulvar jag skulle ha valt så skulle jag låtit tärningen avgöra.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu har jag inte varit inne på hela dagen, under kvällen har jag hängt med en del och nu under natten suttit med en hel del postanalys för att komma ikapp. I morrn bitti (tekniskt sett i dag eftersom det är efter midnatt) kommer jag dra lite mer poster med mer utveckling och anledningar, men några axplock kommer nu (#teaser)!

Basenanji - mest ulvig

RasmusL - trolig by
Sodivra - trolig by

Röst: Basenanji

Hade jag varit Mäster Ulv hade jag valt Sodivra som medulv (med härledning till minnet av varulvsdisco), samt även KK om jag hade valt två medulvar.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Halo77;n248703 said:
Tycker inte alls att Rasmus nödvändigtvis spelar ulvigt. Han hade en ide om hur han skulle locka fram vargar och körde stenhårt på den.

Däremot att Lukas genast försvarar Vicotnik och tycker det är väldigt hemskt att låsa röster, vara envis osv. Vad är det så hemskt att låsa rösten? Vi är ju många fler än Rasmus som kan rösta.



Med nuvarande röställning så lägger jag hellre min röst på dig LSJ än Rasmus. Tycker inte ditt case med Rasmus&Vicotnic håller och jag tittar också på vilka som röstat och väljer att rösta med dem jag för närvarande litar mest på.

RÖST: LSJLarsson

Se fetat ovan:
De som just nu röstar på LJSLarsson är alltså .113 och Basenanji, vad med dessa två spelare är det som gör att du mest litar på dem? Du har inte berört dem i dina tidigare poster nämligen, och vill gärna att du utvecklar vad det är som gör att dessa två är de mest pålitliga.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Basenanji;n248500 said:
Fint att du skriver LJS (och du skriver bra så tack för det också!).

Dock.

Det som är ulvigt om något är när en spelare föreslår kandidater utan att rösta på dem själv. Så varför röstar du inte på mig eller Vicotnik? Varför vill du rösta på den du tycker är mest misstänksam – och så påpassligt ändå försöka bruna ned mig och Vico? Om nu RasmusL är så misstänkt, varför är det viktigt att tala om för andra hur jag och Vico har försagt oss? Försöker du knipa tre ulvar i en stöt?

En annan ulvighet är att lägga sig så där fint efter ett koppel bybor i röstningen "för att vara på den säkra sidan". Då behöver inte ulven driva ett eget case men har ändå i byns ögon "varit aktiv".

Så, tja LJS, just nu har du i mina ögon tabbat dig två gånger i en och samma post. Eller "pingat brunt" eller vad ni kallar det för. :)

---

Min röst ligger kvar på Sodivra som jag vill ha med i spel, men ju längre tystnaden kvarstår kring Mukwa, KK, xyas och Sodivra desto mer tror jag att vi har potentiella ulvar där. Och jag skulle inte bli förvånad om LJS ska läggas till den listan.
Se fetade stycken:
Basse, här börjar du med att tillskriva att "det som är ulvigt om något" är att föreslå kandidater utan att rösta på dem själv, sedan är det exakt det du själv gör när du fortsätter posten. Hur resonerar du kring det?

Och så du fortsätter göra samma sak i denna post, i din post innan denna så har du flyttat din röst till KK istället, om visserligen också finns med på din kandidatlista men som också inte har någon post i spel ännu och därför är bekväm att rösta på:

Basenanji;n248542 said:
Nä, nu har jag läst genom Vicotniks inlägg och kan inte se något jätteulvigt. Tvärtom tycker jag att han resonerar betydligt bättre kring förmågor än tex LJS. Det som RasmusL ser som en tell är (om jag förstått allt rätt) att Vicotknik trodde att ulvarna slumpades.

Men skärp er! Det är väl ingen jättemiss? Eller rättare sagt: ni tror alltså att Vicotnik, Mr "följa formuläret 1A", skulle vara så förslugen att han a) Tänker köra en bluff på byn och b) genom att spela korkad?

Nej, det här är ingen bra kandidat. Rasmus – jag tror att du är härligt engagerad, men har fått upp ett fel spår. Våga vidga vyerna! RasmusL, vem är trolig kandidat om du RÄKNAR BORT Vicotnik? Vad har du att säga om de andra deltagarna?

---

Mina ulvkandidater hittar jag bland:

LJS
KK
Sodivra
Mukwa
Empiricus
xyas

Varför?

Av den väldigt enkla anledningen att Mästerulven väljer sitt lag. I ett mer vanligt arr hade vi behövt tänka att slumpen kanske fördelat laget annorlunda, men nu vet vi att Mästerulven kommer välja det lag hen tycker är mest fördelaktigt. Vi kan alltså räkna med att en ulv-Sodivra väljer en KK eller Mukwa. Mellanmjölkiga spelare som jag eller nybörjare som Halo77 kommer (tyvärr) inte väljas.

LJS tycker jag är skum eftersom han spelar så beräknande och kallt. Se tex hur han argumenterar EMOT en siare i sina första inlägg. Det är som att han VILL att byn ska misstro siaren. Ulvarna vinner ju tid på att byn inte vågar lita på siaren och jag tycker mig se hur LJS planterar en sorts misstro mot siarrollen.

Tystnaden är förstås också en bidragande faktor. Jag tror att ulvlaget har svårt att kommunicera, nån är på semester, en annan kan inte logga in, en tredje ska jobba, etc. Och så ligger de lågt. De vet att de måste hålla ut i iaf fem-sex rundor. Och att en eller två av dem har varit liite aktiva under första rundan räcker väl? Därför: leta ulvar bland de med liten aktivitet. Halo77 grönas av sitt resonemang kring förmågor och det där med Vigilante.

När jag läste Sodivras poster blev jag först glad över att han (hen? Är det Arvidos?) skrev, sedan lite fundersam kring hur hen kunde föreslå en så himla galen idé kring spelupplägget. Och så postar Sodivra en röstsammanställning! DET är ambitiöst! Alltså är Sodivra på hugget trots liten närvaro i spel. Dessutom är röstsammanställningen helt korrekt.

Mina vänner, vi bör ha LJS och Sodivra under strikt uppsyn! Det luktar ulv!
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
De är mer pålitliga än Lukas och Vicotnic? Vilket kanske inte säger så mycket. Det största är att jag inte vill hänga Rasmus eftersom hans bybovibbar är betydligt större än ulv. Jag menar är det inte VÄLDIGT farligt för en ulv att spela som han gör?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenji och .113 är knappast de mest pålitliga i byn men i det här fallet så tvingas jag ju välja för att det inte som tidigare sagts skall uppstå för stor splittring i byn.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Empiricus;n248707 said:
Nu har jag inte varit inne på hela dagen, under kvällen har jag hängt med en del och nu under natten suttit med en hel del postanalys för att komma ikapp. I morrn bitti (tekniskt sett i dag eftersom det är efter midnatt) kommer jag dra lite mer poster med mer utveckling och anledningar, men några axplock kommer nu (#teaser)!

Basenanji - mest ulvig

RasmusL - trolig by
Sodivra - trolig by

Röst: Basenanji

Hade jag varit Mäster Ulv hade jag valt Sodivra som medulv (med härledning till minnet av varulvsdisco), samt även KK om jag hade valt två medulvar.
Vad gör Basenanji mest trolig som ulv i dina ögon?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Min röst på Basse ligger för övrigt där på grund av:
  1. Att många av Basses svar, som Sodivra tar upp, tillskriver spelet och spelare egenskaper och verkar försöka skapa ett narrativ snarare än att tolka spelet som det är.
  2. Jag tycker att Basses spel inte stämmer överens med hur Basse skriver att han resonerar kring spelet, likt anklagelsen ovan mot LJSLarsson där han kastar brunt över Larsson för något som han själv också gör, och verkar försöka få det att vara ulvigt att jaga skumheter samt att ha flera misstänkta.
  3. Basses ingång till spelet är väldigt ordig, men det tar ett tag innan han själv kommer igång med att resonera om sina val av förmågor och vilka han skulle värvat, 8 andra hinner komma med sina tankar om förmågor innan Basse gör det vilket känns väldigt mycket som en stalling tactic.
  4. Och så meningen i post #58: "RasmusL: jag gillar din analys, men jag tolkar Vicotnik mer som att han spelar "enligt formulär 1A" alltså rätt förutsägbart. Att hålla på och ljuga om att han inte visste saker om sin roll etc känns för långsökt. Jag däremot skulle kunna göra nåt sånt som ulv, men min miss handlar helt enkelt om att jag har livlig fantasi ("Tänk vad kul det vore om Mästerulven fick värva bybor under spelets gång! Waow!") snarare än att jag läsat slarvigt." <- "Jag skulle kunna ha ljugit ihop en miss om jag vore ulv, men jag är bybo så min miss är bara min fantasi" som jag tycker pingar ganska kraftigt också.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Halo77;n248720 said:
Basenji och .113 är knappast de mest pålitliga i byn men i det här fallet så tvingas jag ju välja för att det inte som tidigare sagts skall uppstå för stor splittring i byn.

Fast du skriver ju i posten jag citerade att de är de mest pålitliga. Och nu skriver du att de knappast är de mest pålitliga? Du måste väl haft något du läst på dem som gjort att du skrev att de är de som du litar mest på när du lade din röst?
 
Top