Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Säger yrket något om förmågan?

krank said:
Jag ser fram emot att se, under morgondagen, hur man kan betrakta ditt och Perssons tämligen hårda drivande mot mig. Hela den här historien säger mer om er än om mig, nämligen. Hur man drevar, mot vem, och vilka argument man använder.
Det här är ju ett väldigt dumt inlägg i "leken". Den där typen av uttalanden gör ju att vanliga hederliga bybor blir rädda för att bli misstänkta för att vara bovar - bara för att de drar sitt strå i stacken och försöker luska ut vem banditerna är.
Så då kanske den här historien säger lika mycket om dig själv, ja som om oss.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Säger yrket något om förmågan?

krank said:
Jag ser fram emot att se, under morgondagen, hur man kan betrakta ditt och Perssons tämligen hårda drivande mot mig. Hela den här historien säger mer om er än om mig, nämligen. Hur man drevar, mot vem, och vilka argument man använder.
Ett alternativ är ju också att du har gjort varulvsspelshistoriens mest sejfiga outning och reagerar passivt-aggressivt på kritiken.

Men visst, är det så att du absolut inte vill säga något om ditt yrke ska jag inte pressa dig på det heller.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sammanfattning söndag kväll

I lördags kväll klagade jag på att krank kommit undan för lättvindigt från sitt drev - och lyckade tydligen blåsa igång något rejält.
Som Vimes sa så var det rejäl skillnad mellan Zebs drev och kranks drev, och som krank sa så är meningen med ett drev är inte bara att få info av den utsatte utan även av de som driver.
Vi har i alla fall fått massor med info att analysera - tyvärr är jag för trött för att göra något i natt.

Antal inlägg # senaste inlägg
Banarok 2#702993 - fredag 00:09
Dum Panda 2#703107 - fredag 18:32
Poseur 1#703131 - fredag 20:38
NilsH 9#703252
Måns 15#703334
Craygh 6#703398
Andersson 1#703400
Basenanji 22#703402
Vicotnik 25#703403
solvebring 28#703405
Lindenius 13#703421
Brynolf 23#703435
Hellzon 9#703446
Anthraxus 23#703454
Lukas 12#703455
tripp_trap 10#703462
Zebulon 5#703466
krank 24#703475
Persson 20#703478
Vimes 31#703479

När det gäller aktiviteten så är det lite glädjande att Andersson skrev sitt första inlägg idag.
Men jag har sett på tok för lite aktivitet av Banarok, Dum Panda och Poseur.
Jag vill också se lite mer än ett inlägg av Andersson, och Zebulon ska inte tro att han har sluppit undan lynchmobben ännu.

Röst: Zebulon

Craygh > Vicotnik
Banarok > Craygh
Vicotnik > Andersson, Zebulon
tripp_trap > Zebulon
NilsH > Zebulon
Dum Panda > Zebulon
krank > Lukas, Zebulon, Andersson
Zebulon > Måns, Andersson
Basenanji > krank, Zebulon
solvebring > NilsH, Vicotnik, Vimes, Vicotnik
Måns > Zebulon, solvebring, Zebulon, krank
Vimes > solvebring, Zebulon, Dum Panda, Andersson, Zebulon, krank
Brynolf > NilsH, krank, Zebulon, krank
Andersson > krank
Lindenius > Zebulon, Andersson, Poseur
Hellzon > krank, Zebulon, Andersson, krank, Andersson
Lukas > Krank
, Andersson
Persson > krank, Lukas
Anthraxus > Zebulon, Poseur, Andersson, krank, Zebulon

Zebulon 6 (Vicotnik, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda, Basenanji, Anthraxus)
krank 4 (Måns, Vimes, Brynolf, Andersson)
Andersson 4 (krank, Zebulon, Hellzon, Lukas)
Vicotnik 2 (Craygh, solvebring)
Craygh 1 (Banarok)
Poseur 1 (Lindenius)
Lukas 1 (Persson)
(Poseur har inte röstat)

Nu är jag så trött att det är tveksamt om jag orkar ta mig från datorn till sängen utan att somnapå vägen - gonatt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Rösta, Posör!

Jaha, pressen på Krank släpper ser det ut som. Det var nog rätt uppenbart att vi egentligen inte misstänkte honom för något, och att vi inte tänkte rösta ut honom. Därför började han inte panik-outa saker. Men det kanske bara var bra egentligen. (Tänker högt här...)

Jag hoppar i stället på Poseur i ett försök att få honom att kasta lite röster omkring sig.

Röst: Poseur
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Sammanfattning söndag middag

tripp_trap said:
Persson said:
Jag tycker Krank kan berätta sitt yrke denna runda, ser ingen anledning till att han skall hålla tyst om det.

Sedan borde Krank analysera oss andra och berätta för oss vad han har för teorier. Vilka har agerat skumt osv.

Ifall Krank är assistent eller ej kan han också förmedla. Jag har inga problem med att den informationen läcker ut.
Hur resonerar du där? Att avslöja sitt yrke ger bara banditerna en större anledningen att fimpa honom under natten. Han har sagt nog för den här undan, enligt min åsikt.
Om krank avslöjar sitt yrke nu och banditerna plockar honom under natten så är hans yrke bekräftat, då det inte finns någon anledning att ljuga om man inte har något att dölja, vilket endast banditerna har.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Sammanfattning söndag middag

Persson said:
Krank: Skyddar du tripp_trapp från att svara på frågorna? Varför det? Är du orolig att han svarar fel?
Förlår, jag har nyss vaknat och är fortfarande dåsig, men vilka frågor har jag inte svarat på?

om det var:
Persson said:
Varför det? Menar du att yrke är en känslig information som bör hållas hemligt? Eller att yrken kan kopplas samman med annan känslig information som exempelvis förmågor?

Grundar sig den iakttagelsen på den egna karaktären?
Så har jag redan svarat på dem, men du kanske missade det eftersom du inte själv svarade på min motfråga?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rösta, Posör!

Som många har påpekat finns det ingen orsak att pressa krank i nuläget. Han kommer med information som är lätt att bekräfta i kommande runda. Och dessutom försvarar han sig (rätt väl, i min bok).

Någon som däremot inte försvarar sig är den passive Poseur. Jag håller därför med Lindenius och Brynolf att det är läge att sätta press på Poseur för att få honom att aktivera sig. Om inte annat så blir staden av med en inaktiv medlem i sin flock. Inaktivitet gynnar bara banditerna.

Därför:

Röst: Poseur

Zebulon 6 (Vicotnik, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda, Basenanji, Anthraxus)
Andersson 4 (krank, Zebulon, Hellzon, Lukas)
Poseur 3 (Lindenius, Brynolf, Andersson)
krank 2 (Måns, Vimes)
Vicotnik 2 (Craygh, solvebring)
Craygh 1 (Banarok)
Lukas 1 (Persson)
(Poseur har inte röstat)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning söndag middag

Hellzon said:
Krank får anses av kroken. Nuvarande tanke: Jag vill se Zebulons och Anderssons vidare inlägg innan jag bestämmer mig helt, men tillsvidare:

Röst: Andersson

Då hans bidrag fortfarande är "Hej, jag ska posta, jag lovar."
Jag ska posta som utlovat. Den som är i skuld är inte fri.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning söndag kväll

Den här sammanfattningen är jättebra Anthraxus. Guldstjärna för den!

En sak som är uppenbar från den är t ex att det finns en treenighet med mycket passiva spelare (nu när jag blivit återuppstånden). Ska man tolka Poseurs, Dum Pandas och Banaroks passivitet som dåligt spel pga för mycket irl eller som ett sätt att ligga lågt för att inte göra för stora avtryck som bandit?

Dum Panda vet jag inget om, men både Poseur och Banarok har ju spelat tidigare. Därför tycker jag att det är lämpligt med lite press på den röstskolkande Poseur.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Rösta, Posör!

Andersson said:
Som många har påpekat finns det ingen orsak att pressa krank i nuläget. Han kommer med information som är lätt att bekräfta i kommande runda. Och dessutom försvarar han sig (rätt väl, i min bok).

Någon som däremot inte försvarar sig är den passive Poseur. Jag håller därför med Lindenius och Brynolf att det är läge att sätta press på Poseur för att få honom att aktivera sig. Om inte annat så blir staden av med en inaktiv medlem i sin flock. Inaktivitet gynnar bara banditerna.

Därför:

Röst: Poseur

Zebulon 6 (Vicotnik, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda, Basenanji, Anthraxus)
Andersson 4 (krank, Zebulon, Hellzon, Lukas)
Poseur 3 (Lindenius, Brynolf, Andersson)
krank 2 (Måns, Vimes)
Vicotnik 2 (Craygh, solvebring)
Craygh 1 (Banarok)
Lukas 1 (Persson)
(Poseur har inte röstat)
Jag är med på det du skriver, samtidigt som det är meningslöst att ha ett drev mot ngn som inte är närvarande, jag kommer rösta på Poseur om han inte har varit aktiv när klockan slår ikväll- men för att röra om lite i grytan tills dess:

Röst: Andersson
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,177
Location
Ereb Altor
Säger krank något om något?

Vimes said:
krank said:
Jag ser fram emot att se, under morgondagen, hur man kan betrakta ditt och Perssons tämligen hårda drivande mot mig. Hela den här historien säger mer om er än om mig, nämligen. Hur man drevar, mot vem, och vilka argument man använder.
Ett alternativ är ju också att du har gjort varulvsspelshistoriens mest sejfiga outning och reagerar passivt-aggressivt på kritiken.

Men visst, är det så att du absolut inte vill säga något om ditt yrke ska jag inte pressa dig på det heller.
Nä, yrken och förmågor ska vi inte pressa på, det kan vara livsfarligt. Det jag inte förstår är att varför krank vägrar säga om han är assistent eller inte. Nu hoppas ju folk av tåget som fega råttor för att krank sa i vilken runda hans yrke outas. Hej. Det var ju bra...

Krank har naturligtvis också rätt att drev handlar om att se vilka som drevar mot vem med vilka och när folk hoppar på och av tåg, men att påstå att det är drevens enda funktion i spelet är lite för naivt för att jag ska tro på att krank själv tror på det.

Sedan har vi det här med krank och varulvspel. Han spelar på ett sätt som gör att han ofta blir misstänkt. Nu kanske vi är där igen. Jag tycker att krank spelar extremt märkligt.

Min röster ligger kvar. Om krank känner för att hjälpa byn tycker jag att han ska ta tillfället i akt och berätta om han är assistent eller inte alternativt berätta varför han tror att det är farligt att gå med just den informationen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Sammanfattning söndag kväll

Jag ser fan fram emot att första rundan avslutas, så att det verkligen händer något och att man får rensa skallen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Säger krank något om något?

Måns said:
Om krank känner för att hjälpa byn tycker jag att han ska ta tillfället i akt och berätta om han är assistent eller inte alternativt berätta varför han tror att det är farligt att gå med just den informationen.
Jag kan svara på det senare, men väntar nog lite med det förra.

Min misstanke är att det finns en koppling mellan assistenter och de som de assisterar. I det här läget i spelet, alltså första rundan, tycker jag att man generellt ska vara försiktig med att dela ut information, det gäller sån här också - vi vet för lite för att veta vad som är bra att avslöja eller inte. Och ja, jag vet att "man måste ju börja någonstans"; men jag tycker helt enkelt att vi ska vara försiktiga. Ju mer information vi ger ifrån oss desto mer information har varulvarna att utgå från när de 1) dödar och 2) ljuger. Jag säger inte att vi inte ska ge ifrån oss information; det vore rätt dumt. men som jag ser det är information en form av valuta, med vilken vi köper oss möjligheten att analysera röstmönster.

Sedan finns det en del specialare just i Feus spel, med att vissa har information eller förmågor som arbetar i synergi för att låta oss ringa in varulvar. Som jag ser det är sådana synergier svåra att använda, eftersom användningen av dem liksom kräver att man ger ifrån sig en hel del information. Jag har därför lite svårt att ta hänsyn till dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Sammanfattning söndag middag

Vicotnik said:
Om krank avslöjar sitt yrke nu och banditerna plockar honom under natten så är hans yrke bekräftat, då det inte finns någon anledning att ljuga om man inte har något att dölja, vilket endast banditerna har.
Allt beror på om man tror att det är en bra idé att banditerna vet huruvida min förmåga är bra eller inte. Och huruvida man själv tror att min förmåga är bra eller inte.


//Krank, trippar iväg
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Säger krank något om något?

krank said:
Sedan finns det en del specialare just i Feus spel, med att vissa har information eller förmågor som arbetar i synergi för att låta oss ringa in varulvar. Som jag ser det är sådana synergier svåra att använda, eftersom användningen av dem liksom kräver att man ger ifrån sig en hel del information. Jag har därför lite svårt att ta hänsyn till dem.
Bullshit. I både Star Wars-spelet och Mutant-spelet fick vi en hel del input från synergier mellan förmågor och outad information.

På tal om synergier: hur får du ihop det ovanstående med det här?

krank said:
Ju mer information vi ger ifrån oss desto mer information har varulvarna att utgå från när de 1) dödar och 2) ljuger.
Om det nu är så att du inte tar hänsyn till förmågorna - om infon vi har egentligen bara är en valuta för att köpa information om beteende här i tråden. Vad spelar det då för roll om varulvarna fimpar någon utifrån informationen? Vad spelar det för roll om det fimpar efter yrke, förmåga, whatever? Är det inte bättre än att de fimpar efter bra spel och aktivitet i tråden?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Sammanfattning söndag kväll

solvebring said:
Jag ser fan fram emot att första rundan avslutas, så att det verkligen händer något och att man får rensa skallen.
Då tror jag att du kommer bli gruvligt besviken, tyvärr. Under runda två kommer spalt meter efter spaltmeter av analyser av runda ett, och analyser av dessa analyser, att presenteras.

Men du! Det är ju här det händer, i tråden! Det är ju här varulvarna slickar på din kind, s.a.s.!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rösta, Posör!

NilsH said:
Jag är med på det du skriver, samtidigt som det är meningslöst att ha ett drev mot ngn som inte är närvarande, jag kommer rösta på Poseur om han inte har varit aktiv när klockan slår ikväll- men för att röra om lite i grytan tills dess:

Röst: Andersson
Visserligen har jag alltid varit för att man ska hålla grytan kokande, men förstår inte riktigt på vilket sätt en röst på mig rör om den.

Vad i mitt beteende tycker du verkar underligt eller misstänkt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Andersson!

Det är gott att se dig i tråden! Jag förstår att du säkert fortfarande ligger lite efter, men jag tror att det vore bra om du kunde presentera något mer än bara konstatera att Banarok, Dum panda och Poseur är inaktiva.

Vilka verkar misstänkta av de som skriver, och varför? Hur många banditer tror du det är i spel?

Jag tror att du, för att inte vara en av dom som snubblar runt på galgbacken ikväll, behöver bidra med något här. Något vi kan ha använding för, eller använda emot dig senare.

(detsamma gäller förstås Dum Panda, Banarok och Poseur (rösta!))
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
En Idé

Under natten slog det mig att på min rollinformation står det att jag är 100% bybo.
Kan det betyda att man kan vara 50%?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Zebulon

Zebulon said:
Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?

1) Allvarligt, jag har ingen aning, hur fan skall jag veta det bättre än någon annan? Jag har inte ens haft koll på hur många det har varit i de tidigare spelen. Kan ingen kolla det? Brukar det vara 20-25%? I så fall är det 4-5 st. Då brukar ju Feu ha en DTF med också.
2) Jag vill vara resriktiv med att lämna ut info men jag känner ju snaran kring halsen. Jag är assistent.
3) Så restriktiv som möjligt. Mitt yrke avslöjas inte de närmaste tre rundorna.
4) Mitt yrke och min förmåga hänger ihop.
På punkt 1 säger du att du inte har någon koll på hur många varulvar det varit i de tidigare spelen och ändå har Basenanji postat en sammanställning över detta i inlägg: #703189. Basenanjis inlägg är gjort 2010-10-30 klockan 10:02. Ditt svar (#703305) till Basenanji skrev du 2010-10-31 klockan 08:14. Så om du inte viste hur många varulvar det var tidigare, varför kolla du inte upp det i sammanställningen?

Då man står med huvudet i snaran så är det dags att börja förklara varför vi inte ska hänga dig. De enda som tjänar på att du är tyst är banditerna. Så nu är det ungefär 11 timmar kvar tills rundan är slut och det ser ut som du kommer åka ut i nu läget om man kollar på röstläget. Så förklara för oss varför vi inte ska rösta ut dig, du ger ju oss ingen anledning till att inte rösta ut dig. Utan du kommer bara med vaga svar på de frågor som ställs till dig.
 
Top