Nekromanti 5 bästa Stephen King böckerna.

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gurgeh said:
On Writing (Att skriva)
Course! Det måste man ju verkligen signera. ... Jag fastnade i romantänket att jag inte tänkte på just den King jag läst om ... tre? ... gånger. Underbar!

Och nej, den handlar inte bara om att skriva. Visst handlar den om det och är utomordentligt givande på just den punkten ...
Att skriva rekommenderas till alla som är intresserade av Stephen Kings liv och författarskap. Och till dem som skiter i King, men som vill lära sig skriva.

- Länstidningen Södertälje
... men främst tycker jag att boken bör sammanfattas som oerhört underhållande (som jag rycktes med och som jag skrattade!) memoarer av en manlig, amerikansk arbetarklass-fyrtiotalist som har gjort en stor resa i livet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Det var nånting sånt jag var ute efter, en ingång till det hela. Så jag får nog ge mig i på hjärtan i atlantis när jag är klar med Riplyaden (är på bok två, En man utan samvete, för närvarande).
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag måste nog göra så här:

NOVELLSAMLINGAR
1. Skeleton Crew - Den Förskräckliga Apan
Med den fullständigt bisarra men underbara 'Mrs. Todd's Shortcut'

2. Four Past Midnight - Mardrömmar
Med 'Secret Window, Secret Garden', den berättelse som faktiskt fått mig att lämna lägenheten och gå ut, jag vågade inte vara kvar.

3. Night Shift - Dödsbädden
Med både 'Trucks' och 'Sometimes They Come Back' som starka kort.

4. Different Seasons - Sommardåd/Vinterverk
Mest för att 'Apt Pupil' är med.

5. Nightmares and Dreamscapes - Nattmaror och Drömlandskap
'Chattery Teeth' behöver jag säga mer?


ROMANER
1. Insomnia - Sömnlös
Där huvudpersonen är en pensionär med sömnproblem. Jag kommer aldrig glömma hur en enkel oansenlig kommentar i början av boken (I can't see your hands anymore" får sin förklaring några hundra sidor längre fram, och man bara ryser när man gör kopplingen.
Typ som killen i hörnet i slutet av Blair Witch.

2. Rage - Raseri (som Richard Bachman)
En historia om en Columbine-massaker typ, fast inte Columbine.

3. Desperation - Desperation
Filmatiserad med Ron Perlman som Collie Entragian. Can Tak!

4. It - Det
Vet inte vad jag ska säga, detär ju DET.

5. The Stand - Pestens Tid
Cibola! Randall Flagg är en awesome bad guy.


BUBBLARE - ROMANER
Cell - Signal
Needful Things - Köplust
The Dark Half - Stark
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jocke Kofot said:
Jag är inget fan, har försökt mig på the shining, revolvermannen (som började bra) och läst några noveller här och där. Finns det en hisspitch som förklarar vad som är bra och unikt med king, eller orkar någon skriva en?
Gillar du ord så är King bra. Det märks att han får betalt per ord, för han är en ordbajsare utan like, och det tar normalt sett honom 200 sidor att beskriva vad som en annan författare skulle gjort på 20. Så, mycket ord per berättelse.

Som skräckförfattare så är han väldigt ojämn. Många av böckerna är skrivna för att bli filmmanus, inte för att läsas som böcker. Hans SF är dock OK, om man orkar med många ord.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Gurgeh said:
*The Stand är otroligt bra så länge den handlar om människor som överlever efter att nästan hela jordens befolkning blivit utrotad av en sjukdom. När den övergår till att handla om en menlös kamp mellan ont och gott blev den så tråkig att jag nästan inte orkade läsa klart den.
Jo, han har en irriterande förmåga att göra religion av saker.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Oj va svårt! Nåväl, här är min lista (som inte helt omöjligt ser annorlunda ut i morgon), utan inbördes ordning:

Det (Megaklassiker som, trots det jag skriver ovan, alltid kommer att inta min personliga King-listas förstaplats.)

Pestens tid (Boken som för alltid placerat bilder i mitt huvud som obönhörligen visas varje gång jag hör låten The Eve of Destruction av Barry McGuire.)

Maratonmarschen (Skriven under pseudonymen Richard Bachman.)

Dödsbädden (Tidig novellsamling som innehåller klassiker som Mangeln, Gräsklipparmannen (ingen koppling till filmen) och Ibland kommer de tillbaka.)

Den förskräckliga apan (Ännu en novellsamling. Några höjdpunkter: Flotten, Den typ som överlever och Dimman.)

Jag vill även slå ett slag för SKs son, Joe Hill, som gått i pappas fotspår och skriver lysande vardagsskräck. Bäst är hans En hjärtformad ask.

/Anders
 
Top