Nekromanti 5 bästa Stephen King böckerna.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Japp ge mig namnen på de fem bästa King böckerna,+ i kanten om de namnger den med den svenska titeln om de finns en sådan.


Tack
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Det
Jurkjyrkogården
Benrangel
Cujo
Novellsamlingen med langoljärerna (minns inte namnet, fyra bra längre noveller)
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
'Salem's Lot(Staden som försvann)
Sommardåd
Vinterdåd
Night shift(Dödsbädden)
Skeleton Crew(Den förskräckliga apan)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Granny Smith said:
Det
Jurkjyrkogården
Benrangel Majsens Barn
Cujo
Novellsamlingen med langoljärerna (minns inte namnet, fyra bra längre noveller)
+1
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Varför nämner ingen Det Mörka Tornet och The Shining?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Troberg said:
Varför nämner ingen Det Mörka Tornet och The Shining?
Mörka Tornet har jag, skämmigt nog, inte läst något av.

The Shining är bra, men top 5? jag tycker inte det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
  • The running man
  • Needful Things
  • Different Seasons (samling med bl.a Apt Pupil och Shawshank Redemption)
  • The Stand
  • The Dark Half
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker att Stephen King excellerar på att skildra vardagliga situationer turned bad, och att göra jättejättejättemycket med inre monologer, flashbacks och tankar; han är snubben som lätt kan ta ett jättelitet ämne och göra en hel bok av det. Briljant.

Därför är mina favoritböcker av King:

Gerald's Game: om en kvinna som är hjälplöst fasthandbojad i en säng i en stuga mitt ute i ingenstans sen hennes man dött i en hjärtattack under en bondagelek.

The Girl Who Loved Tom Gordon/Flickan som älskade Tom Gordon: Om en flicka som går vilse i skogen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
De fyra första är enkla, den femte är svår att välja :gremsmile:

1. Hearts in Atlantis (hans lätt bästa bok! Läs den här först! Den är så jävla bra!)
2. The Stand
3. The Eyes of the Dragon
4. The Gunslinger
5. Misery

EDIT: Svenska titlar:

1. Hjärtan i Atlantis.
2. Pestens tid.
3. Drakens ögon.
4. Revolvermannen.
5. Lida
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag är inget fan, har försökt mig på the shining, revolvermannen (som började bra) och läst några noveller här och där. Finns det en hisspitch som förklarar vad som är bra och unikt med king, eller orkar någon skriva en?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag tycker generellt sett att han är lite sissådär som en skräckförfattare (även om Jyrtkyrkogården gav mig mardrömmar i en vecka). Däremot är han en jäkligt bra sagoberättare, där han blandar fantasyelement med moderna element på ett härligt sätt (Svarta tornet, Talismanen...).
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Det ("He thrusts his fists against the posts and still insists he sees the ghosts" Hur kan man komma ihåg den efter 20+ år?)
Det mörka tornet 1: Revolvermannen (För du har väl inte glömt din faders ansikte?)
Knackarna
Staden som försvann
Pestens tid
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Av de jag läst ... Hm, låt mig tänka ... I spridd ordning:

Under the dome (Under kupolen)
Different Seasons (Vinterdåd och Sommardåd) [novellsamling]
Salem's Lot (Staden som försvann)
Pet Sematary (Jurtjyrkogården)
The Dark Tower IV: Wizard and Glass* (Det mörka tornet IV: Magiker och glas)

* ... Imho är hela The Dark Tower-sviten helt jävla underbar och bland det bästa jag läst vad gäller boksviter. Fast det är ett tag sedan nu så allt börjar flyta ihop, så jag bör läsa om den. Nåväl, den fjärde delen som jag tipsat om, är min favorit men jag rekommenderar hela serien och hävdar å det bestämdaste nyttan av kronologisk läsordning!

Edit: Vill man (imho) smaka på King och göra det väl och insupa hans mångfald och verkliga talang för berättelsemakande ska man ge sig på novellsamlingarna. Allihop! :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jocke Kofot said:
Jag är inget fan, har försökt mig på the shining, revolvermannen (som började bra) och läst några noveller här och där. Finns det en hisspitch som förklarar vad som är bra och unikt med king, eller orkar någon skriva en?
Läs hjärtan i Atlantis först och sedan The Stand och tänk på att vad de egentligen handlar om är Baby boomer generationens fullständiga misslyckande att göra någon skillnad i världen. De är klagosånger över hur en generation som visade så mycket potential och vilja att förändra världen bara gjorde allting värre.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Det här är Stephen Kings fem bästa böcker, men viss reservation eftersom det var cirka 25 år sedan jag läste några av dem.
Salem's Lot (Staden som försvann)
The Dead Zone (Död zon)
Första halvan av The Stand (Pestens tid)*
On Writing (Att skriva)
Skeleton Crew (Den förskräckliga apan)

*The Stand är otroligt bra så länge den handlar om människor som överlever efter att nästan hela jordens befolkning blivit utrotad av en sjukdom. När den övergår till att handla om en menlös kamp mellan ont och gott blev den så tråkig att jag nästan inte orkade läsa klart den.

/tobias
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Gurgeh said:
*The Stand är otroligt bra så länge den handlar om människor som överlever efter att nästan hela jordens befolkning blivit utrotad av en sjukdom. När den övergår till att handla om en menlös kamp mellan ont och gott blev den så tråkig att jag nästan inte orkade läsa klart den.

/tobias
Håller med 100%. Det var intressant att läsa i On writing att King körde fast och kunde inte hitta ett slut (han skriver tydligen rätt improviserat vilket märks i den boken väldigt väl) tills han kom på den där grejen med bomben eller nåt sånt. Han var skitnöjd med hur väl han knöt ihop det. Jag håller inte med honom alls. :gremsmile:
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Lida är riktigt bra, jäkligt otäck beskrivning av känslan av att vara totalt utelämnad åt en psykopat. Filmen gjorde sig dock inte så bra vill jag minnas?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ond bråd död said:
Gurgeh said:
*The Stand är otroligt bra så länge den handlar om människor som överlever efter att nästan hela jordens befolkning blivit utrotad av en sjukdom. När den övergår till att handla om en menlös kamp mellan ont och gott blev den så tråkig att jag nästan inte orkade läsa klart den.

/tobias
Håller med 100%. Det var intressant att läsa i On writing att King körde fast och kunde inte hitta ett slut (han skriver tydligen rätt improviserat vilket märks i den boken väldigt väl) tills han kom på den där grejen med bomben eller nåt sånt. Han var skitnöjd med hur väl han knöt ihop det. Jag håller inte med honom alls. :gremsmile:
Slutet på The Stand är SÅ DÅLIGT att ni bör se det:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CrD6Qt7Bqvw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CrD6Qt7Bqvw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och jag gillar kampen mellan gott och ont. Men det här slutet alltså...
 
Top