Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, Bearnie har gjort så många konstiga saker nu att jag inte riktigt vet vad han ska kunna göra för att framstå som en god kille. Det här får förstås mig att framstå som en idiot eller en imperialist (varav jag tillhör kategori idiot, om någon undrar), eftersom jag i förra rundan uttryckligen sade att jag ville ha kvar Bearnie en runda till och rösta ut någon som jag var rätt säker på var Rebell.

Detta har följande förklaringar:

1. Jag gillar verkligen inte inaktiva Rebeller. Första rundan har jag hellre kvar en skakig skurk som går att pressa och kan försäga sig än en Rebell som inget gör. Som jag ser det så förlorar vi som sämst fortfarande väldigt lite på att rösta ut någon som är inaktiv första rundan. Jag kan ha fel, förstås. Kom gärna med motargument.

2. Bearnie var skurk förra spelet, och jag var på honom ordentligt första rundan, blev så övertygad om att han var god att jag inte ens siade honom (hade honom iofs som andra alternativ flera gånger). Jag vill verkligen inte hamna i den fällan igen, men det innebär också att jag kanske övertolkar en himla massa ("paranoid", som jag skrev om det här i förra rundan). Sen kan man säga vad man vill om hur slump faktiskt fungerar egentligen, men i mitt huvud så låter det osannolikt att samma person är skurk två spel i rad.

Trots detta så tror jag ändå att Bearnie är en skurk den här gången. Jag tror också det finns minst en imperialist bland de som försökte få folk att rösta på andra än Bearnie.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Internet problem.

Jag har stora problem med att få mitt internet hemma att fungera och skriver detta från jobbet. Osäker på när jag kommer att få detta att fungera, förhoppningsvis ikväll efter jag har slutat jobbet.
Kommer tyvärr inte kunna fulfölja min analys av de övriga spelarna innan jag har fått uppnätet hemma, då jag inte kan få lugn och ro på jobbet för att kunna göra analysen där.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Banarok said:
jag outar i alla fall min rank nu eftersom den kommer i alla fall outas nästa runda jag är Green 2, så de som har använding av den infon kan i alla fall använda den ifall jag skulle åka ut.
Jag tror detta är en god idé att man rundan innan man ska avslöjas går ut med sitt Kodnamn. Där emot bör man hålla sin avslöjningsrunda hemlig fram till draget innan, för att imperialisterna inte ska kunna plocka oss i 'turordning' så att säga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Svar till Bearnie

Bearnie said:
Det finns deltagare jag kan säga att jag är missnöjd med:
Vicotnik - han var bättre som medborgare förra spelet än vad han hittills lyckas bevisa som rebell.
Till skillnad från förra partiet så har det varit ohygligt mycket på jobbet, då många kommit tillbaka från sina semestrar, vilket gör supporten där jag jobbar är totalt ned ringda, så jag har inte ens fått hälften av den tid att lägga ner på det här spelet som förra. Kan tyvärr inte lova att jag ska bättra mig, då jobbet tyvärr går före spelet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Röstnings förfarande från Episod 1

Vicotnik said:
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Morgonens rösträkning.
---
Anders Åstrand: 3 (Vicotnik, Purgatory, Banarok )
Han: 1 (Vimes, Lindenius)
Craygh: 1 (Bearnie)
krank: 1 (Anders Åstrand)
Purgatory: 1 (Björn den gode)
Banarok: 1 (krank)
Eksem: 1 (HJK)
---
Uppdaterad rösträkning:
---
Anders Åstrand: 3 (Vicotnik, Purgatory, Banarok )
Han: 1 (Vimes, Lindenius)
Craygh: 2 (Bearnie, Måns)
krank: 1 (Anders Åstrand)
Purgatory: 1 (Björn den gode)
Eksem: 1 (HJK)
Vicotnik: 1 (krank)
---
Nya som har röstat är: Måns
Ändrat sin röst är: krank från Banarok
Ej röstat: Basenanji, Craygh (har inte postat), Eksem, Han, Poseur. Vandraren, Zebulon.
Anders Åstrand: 1 (Banarok )
Han: 1 (Vimes)
Craygh: 3 (Bearnie, Måns, Purgatory)
Eksem: 1 (Björn den gode)
Vimes: 1 (HJK)
Purgatory: 1 (Craygh)
Vandraren: 1 (Eksem)
HJK: 2 (Zebulon, Poseur)
Banarok: 1 (krank)
Zebulon: 1 (Basenanji)
Björn den gode: 2 (Lindenius, Anders Åstrand)

Ingen: (Vicotnik)
---

Nya som har röstat är: Basenanji, Craygh, Eksem, Poseur, Zebulon
Aldrig röstat: Han, Vandraren.

Ändrat sin röst är:
Lindenius från Han
Björn den gode från Purgatory
HJK från Eksem
Purgatory från Anders Åstrand
Basenanji från Craygh
Anders Åstrand från krank
Vicotnik från Anders Åstrand
Poseur från Björn den gode
krank från Vicotnik
Basenanji från ingen
Lindenius från Craygh
Anders Åstrand från Han
Vicotnik said:
Anders Åstrand: 1 (Banarok )
Han: 1 (Vandraren)
Vimes: 1 (HJK)
Purgatory: 1 (Craygh)
Vandraren: 2 (Eksem, Lindenius)
HJK: 2 (Poseur, Bearnie)
Banarok: 2 (krank, Vicotnik)
Björn den gode: 2 (Anders Åstrand, Purgatory)
Craygh: 2 (Björn den gode, Måns)
Bearnie: 4 (Basenanji, Vimes, Han, Zebulon)

---

Nya röst: Vandraren, Han

Ändrat röst:
Måns från Craygh
Bearnie från Craygh
Purgatory från Craygh
Vicotnik från ingen
Björn den gode från Eksem
Basenanji från Zebulon
Vimes från Han
Lindenius från Bjrön den gode
Zebulon från HJK
Måns från Vandraren
Lindenius från ingen
Slutresultatet från Episod I

Han: 1 (Vandraren)
Vimes: 1 (HJK)
Purgatory: 1 (Craygh)
Vandraren: 6 (Eksem, Lindenius, Anders Åstrand, Banarok, Måns, Bearnie)
HJK: 1 (Poseur)
Banarok: 2 (krank, Vicotnik)
Björn den gode: 1 (Purgatory)
Craygh: 1 (Björn den gode)
Bearnie: 4 (Basenanji, Vimes, Han, Zebulon)

Ändrat röst:
Måns från Craygh
Anders Åstrand från Björn den gode
Måns från Bearnie
Bearnie från HJK
Banarok från Anders Åstrand
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Fuck!

Liksom, Vandraren var ju rätt värdo för vår del, även om det givetvis är keck att vi blev av med en rebell till, men Måns hörde ju till de som faktiskt hade en del vettigt att säga. Vilket, antar jag, liksom är anledningen till att han plockades.

Annars har jag inte så mycket att tillägga tyvärr, utom en del fortsatt vaga funderingar kring färger... Teorin "en imperialist per färg" tror jag inte är helt tokig fortfarande, även om just den grejen ju som jag skrev förra gången blivit lite skev iom det minskade startfältet.

Jag ska försöka hänga med bättre den här rundan, är på bättringsvägen (åtminstone just för ögonblicket, inatt klockan 02 vaknade jag med en huvudvärk så illa att jag trodde att jag skulle dö).
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Röstnings förfarande från Episod 1

Han: 1 (Vandraren)
Vimes: 1 (HJK)
Purgatory: 1 (Craygh)
Vandraren: 6 (Eksem, Lindenius, Anders Åstrand, Banarok, Måns, Bearnie)
HJK: 1 (Poseur)
Banarok: 2 (krank, Vicotnik)
Björn den gode: 1 (Purgatory)
Craygh: 1 (Björn den gode)
Bearnie: 4 (Basenanji, Vimes, Han, Zebulon)
Nu är frågan, ska vi försöka oss på att analysera den gruppen som röstade på Vandraren eller ska vi syna de som spred ut sig på andra? Enligt min erfarenhet försöker ondingar oftast sprida på sina röster så att det inte ska bli några tydliga röstningsmönster.

Jag tar min grupp:
Lindenius och Anders Åstrand har båda haft ganska lite input första rundan. Det är såklart även svårt att utvärdera mig själv. Någon annan som har bättre ölverblick än jag kanske kan?
Det lämnar oss Eksem, Banarok och Basenanji. Av dessa två är det just nu Eksem och Basenanji som ger mig störst imperievibbar. Eksem bland annat för att han nyss skrev:
Eksem said:
2. Bearnie var skurk förra spelet, och jag var på honom ordentligt första rundan, blev så övertygad om att han var god att jag inte ens siade honom (hade honom iofs som andra alternativ flera gånger). Jag vill verkligen inte hamna i den fällan igen, men det innebär också att jag kanske övertolkar en himla massa ("paranoid", som jag skrev om det här i förra rundan). Sen kan man säga vad man vill om hur slump faktiskt fungerar egentligen, men i mitt huvud så låter det osannolikt att samma person är skurk två spel i rad.

Trots detta så tror jag ändå att Bearnie är en skurk den här gången. Jag tror också det finns minst en imperialist bland de som försökte få folk att rösta på andra än Bearnie.
Just nu tror jag att någon av dessa två är imperialist och det känns som jag kommer lägga min röst på någon av dem i slutändan. Eksem känns mest misstänkt. Mest för att han hela tiden säger en sak men sedan drar andra slutsatser. Jag säger: vi plockar en av dem. Om han är imperialist är den andra i princip clearad. Den uppenbara risken är förstås att om vi väljer fel person så är ingenting clearat. Jag tänker således vänta ett tag med att välja vilken av dem jag skall lägga min röst på.

(sen finns också mynoker som rymdsniglar sig undan sensorerna: förutom Anders Åstrand tycker jag även Poseur och HJK varit ganska medåkande. Min sort gillar inte mynoker)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
krank said:
Fuck!

Liksom, Vandraren var ju rätt värdo för vår del, även om det givetvis är keck att vi blev av med en rebell till, men Måns hörde ju till de som faktiskt hade en del vettigt att säga. Vilket, antar jag, liksom är anledningen till att han plockades.
Jag vet inte om jag skulle säga att vandraren var av värdo för oss, två poster är inte särskillt mycket att komma med. Personligen så ser jag Vandraren som det näst bästa altenativ till att rösta ut Bearnie, det bästa altenativet skulle självklart vara en från Imperiet. Men hellre att vi blir av med inaktiva spelare än aktiva, utan de aktiva så blir det bara ett blunda och peka på vem du vill ska lämna spelet, vilket drastiskt minskar våra chanser att vinna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Vicotnik said:
Jag vet inte om jag skulle säga att vandraren var av värdo för oss, två poster är inte särskillt mycket att komma med. Personligen så ser jag Vandraren som det näst bästa altenativ till att rösta ut Bearnie, det bästa altenativet skulle självklart vara en från Imperiet. Men hellre att vi blir av med inaktiva spelare än aktiva, utan de aktiva så blir det bara ett blunda och peka på vem du vill ska lämna spelet, vilket drastiskt minskar våra chanser att vinna.
Värdo = värdelös. Vandraren var rätt värdelös för oss. Så, jag säger inte emot på något sätt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Röstnings förfarande från Episod 1

"Mest för att han hela tiden säger en sak men sedan drar andra slutsatser."

Jag kan iofs tycka att jag är väldigt tydlig med hur jag resonerar här. Bearnie beter sig som en skurk i mina ögon, men jag är osäker på om jag påverkas av emotionellt bagage från förra spelet, och jag tycker även att det verkar som en ganska låg chans att någon är skurk två gånger i rad. Däremot tycker jag inte att det verkar finnas någon förklaring till Bearnies beteende annat än att han är just skurk. Vad är konstigt med det, egentligen?

Däremot kan vi säkert lära oss en hel del av att hänga antingen mig eller Bearnie, men bara om Bearnie är Imperialist. Jag funderar bara på vad som händer om jag blir hängd den här rundan. Då kommer egentligen inga misstankar riktas mot Bearnie sen, eller hur? Det hade varit en annan sak om han hade gått på mig. Om vi däremot hänger Bearnie och han visar sig vara Rebell, då lär jag bli hängd och vi tappar två rundor.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
krank said:
Vicotnik said:
Jag vet inte om jag skulle säga att vandraren var av värdo för oss, två poster är inte särskillt mycket att komma med. Personligen så ser jag Vandraren som det näst bästa altenativ till att rösta ut Bearnie, det bästa altenativet skulle självklart vara en från Imperiet. Men hellre att vi blir av med inaktiva spelare än aktiva, utan de aktiva så blir det bara ett blunda och peka på vem du vill ska lämna spelet, vilket drastiskt minskar våra chanser att vinna.
Värdo = värdelös. Vandraren var rätt värdelös för oss. Så, jag säger inte emot på något sätt.
Okej, jag är van vid att ordet värdo är det samma som värde.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej jag skrev "oss rebeller" men det är ganska vanligt att folk clearar sig själv i varulvsspel har jag märkt.

Tex skriver Zeb det Här. och Här.

Purgatory skriver det Här.

Basenanji skriver det Här.

Måns skriver det Här.

(hoppas länkarna funkar)

Så varför gör det mitt inlägg mer misstänktsamt?
Det här hittade jag på dom 50 första inläggen eller så förra rundan.
Så att outa sig själv som rebell är ju ganksa vanligt. Rebellerna gör det för att dom vet att dom är oskykldiga och imperalisterna för att dom försöker vara oskylida. Nej jag tycker vi borde leta efter något skummare beteende än just meningar som "vi rebeller" och "jag är rebell"

/poseur
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
NY RÖST: Bearnie

Det är intressant att du skriver så där, Lindenius. Du och AÅ hjälps liksom åt, kan man säga.

Jag har följande deltagare i fokus just nu:

Anders Åstrand
Lindenius
Bearnie
BDG
Vimes

Jag ska förklara närmare varför. Till att börja med så vill jag fortfarande rösta på Bearnie. Hans "kupp" på slutet runda 1 visar att vi verkligen behöver rösta ut honom, whatever the costs. Dessutom blev han räddad av några på min lista. Just nu tillför Bearnie inget till laget (minns Måns!). Vi blir bara mer och mer förvirrade. Det är fan värre än en inaktiv spelare.

Det enda sättet som du, Bearnie kan bevisa att du tillhör rebellerna är att du ger en bra förklaring till din roll. Men jag tror inte att du är rebell och eftersom du inte är det så blir det svårt för dig att på ett konkret sätt visa hur du skulle kunna bidra till laget.

Varför har jag valt ut just de där fem?
Det finns en sak som man som varulv aldrig kan bortse från: man har koll på läget. En rebell kan säga: jag tror att den och den är varulv, men en Imperialist måste alltid säga: "Jag "tror" att den och den är Imperialist". Håll utkik efter dessa "tror".

Helt enkelt: de måste spela teater. Rebeller är i sin tur paranoida av naturliga säl – hur mycket kött på benen man kan mena sig ha, så går det alltid att tvivla, för en rebell har ju ingen info. Förra rundan karaktäriserades av att några babblade på, andra var tveksamma och av några som rentutav var destruktiva. Min analys av varulvarna förra rundan är att de valde att spela såhär:

"Vi ska vara lagom aktiva, och försöka att sprida misstankarna mot oskyldiga, så att de riktiga skurkarna inte syns. Skriva lite, men lagom."

Men om man måste spela teater - tja, då blir det mesta (om man inte är krank, den lilla immersionistråttan, killen kan lura sig själv till att tro att han är bybo, trots att han känner till motsatsen) snömos. Och de fem däruppe, jisses, vad de har bidragit med snömos under runda ett. Det blir så för varulven känner sig pressad att: "Skriva något, men inte för mycket". Men vad ska man skriva? Hur ska man bidra? Just den typen av varulvsångest skapar inlägg som i grund och bottten bara sprider negativa vibbar eller nån sorts blahablaha. Snömos.

Äkta rebeller däremot kan visst skriva tokigheter, direkta fel eller tveksamheter. Men inte snömos. Kolla Purgatory eller Craygh under förra rundan. Kolla hur de liksom försöker förklara sig ur kritiken de får.

En tell av BDG (den ni aldrig skulle vilja bli av med för han är så erfaren) är att i ett kolossalinlägg som skulle kunna utgöra kapitlet om varulvsspel i Nationalencyklopedien, så kommer han fram till att Purgatory är den som är skummast av alla.
Men läs hans analys av Purg. och fråga dig själv: är det här en bra analys? Kolla sedan hur Purgis valpigt försöker försvara sig. Det där är et bra exemple på hur en varulv (som vet vem som är vem) letar upp (=snömos) en oskyldig rebell och sedan brassar på för att vi andra ska haka på.

Och när inte Purgatorygrejen funkar, då tar BDG upp Crayghspåret.

Vad avslöjade BDG mer, under runda ett? Jo, jag ställer ju massa frågor till honom. De svar jag får är skitdåliga. De stannar vid gissningar och hot. Istället, borde en av BDG:s kaliber utvecklat varför tex färg ensamt är så farligt. Men han gör inte det. Faktum är att BDG, trots att jag gör bort mig vid några tillfällen, ändå inte hugger på det! han om någon borde väl se att jag skriver fel och beter mig mystiskt (det är nämligen lätt hänt som engagerad rebell). Nej, han missar det.

Något som de dock inte kommer spela teater om är informationen om gruppen. Tvärtom, de vill veta men de vill verkligen inte att vi ska få reda på vadsomhelst.
Just nu är varulvarna superrädda för att spelet den här omgången ska ha någon liknande funktion som utbölingar/infödda. Det är därför de blir så ängsliga med att gå ut med färg.

För labans banan, varenda en av oss visste väl att vi skulle bli avslöjade någon viss runda, precis som AÅ skriver?! Att avslöja färg är ju alltså inte farligt, men kombinationen med annat är farligt. För varulvarna, mao.

Och jag vet något om Bearnie.

Kolla här: om nu Bearnie tex skulle vara Väktare, en jätteviktig roll och en som inte får röstas ut för tidigt, då skulle han ju förstås (för lagets bästa) streta emot som en galning när han håller på att bli utröstad. Gjorde han det? Knappast. Den där teorin om att han skulle avslöja sig 21.28 var fullkomligt värdelös. En Väktare skulle blivit så förbannat stressad långt, långt innan 21.28 att inget skulle duga som bevis för att han är med i byn. Det första han skulle säga är: Jag är en viktig roll, byn vill inte rösta ut den rollen, varpå han sedan skulle skriva åtminstone ett inlägg om viktiga roller, för att vara övertydlig i kommunikationen med resten av rebellerna.

Och handen på hjärtat grabbs, tycker ni verkligen att Bearnie gjorde det?

Vad är deras tabbe? Jo, den första rundan har karaktäriserats av egentligen tre grupper:

Rebeller som försöker vara konstruktiva


Han
Zebulon
Basenanji
Måns
Vicotnik

Rebeller som inte är aktiva eller är tveksamma

krank
Eksem
Vandraren
HJK
Banarok
Craygh
Purgatory
Poseur

kvar blir

Min lista:

Anders Åstrand
Bearnie
BDG
Lindenius
Vimes

De har antingen bidragit väldigt lite, men ändå skrivit.
De har varit destruktiva.
De har försökt piska upp misstankar omkring sig.
De räddade Bearnie.

Jag kommer följa upp med en mer noggrann analys av dessa fem.

(Sedan: nu kommer jag verkligen gå in i spelet på spelets villkor. Jag vill verkligen fira nyår i Krakow med en massa Stolichnaya och många tusen euros med alla er, men nu är det game on. Vi har mist Han Solo OCH R2D2.)

Slutligen:
Jag förstår att jag verkar helt desperat, men jag är rädd att vi har blivit av med en mycket viktig roll och vet ni...om jag har fel så bevisar det egentligen bara att jag är en mycket, mycket engagerad rebell. Fuck 'cool och soft'. Fuck 'easy' och 'tillbakalutat'.

Och om ni andra lägger fram bra teorier som hjälper laget, är jag beredd att ändra på min lista.

RÖST: BEARNIE
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Att det står "Bearnie: Zebulon" i listan över aktiva piloter är för att jag är en klant och inte lyckades rensa bort alla röstande innan jag postade... det enda det betyder är alltså att Zebulon var en av de som röstade på Bearnie förra rundan. Ignorera. :gremtongue:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Hmm...

De som trycker hårt på Bearnie tycker jag är lite suspekta, deras anklagelser verkar relativt substanslösa. Särskilt då de säger att Bearnie inte vart konstruktiv, då han faktiskt inte haft tid att göra annat än försvara sig på grund av alla påtryckningar.

Däremot vore det lite smådumt av imperialisterna att spela som de gör om Bearnie nu faktiskt åker ut, de skulle ju bli svårt suspekta om han visade sig vara rebell.

Björn den gode, motivera rösten på mig hårdare är du snäll. Jag är fundersam både på dig och på hur jag spelar suspekt. Jag vill veta huruvida du kanske inte är Björn den fule...
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: NY RÖST: Bearnie

Ja, då har man lärt sig det igen.
Spela inte varulvsspel efter en våt kväll.
Jag ställde inte till så mycket dock, ni märkte väl inte ens att jag inte var vid sunda vätskor.

I sak står jag fast vid min syn på Bearnie men jag skulle uttryckt mig annorlunda och inte varit så kaxig/burdus/plump/nästan otrevlig.
Dessutom tror jag inte på min brighta idé om ett utlimatum.
Glöm det Bearnie, och ursäkta mig.
Du är dock i högsta grad misstänkt och min röst står kvar.

Basse said:
Rebeller som försöker vara konstruktiva

Han
Zebulon
Basenanji
Måns
Vicotnik
Hoppas inte det här blir en dödslista...

I övrigt.
Bra Basse, jag håller med om det mesta.
Jag sitter på kurs idag så jag kommer inte kunna vara så aktiv och jag inte hunnit analysera röstningen ordentligt.
Nu gäller det att alla rebeller tänker till ordentligt. Lyssna noga och analysera. Välj vilka ni litar på och kolla hur folk röstar.
Om vi alla gör det skall vi nog kunna ta hem det här.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: NY RÖST: Bearnie

Det här var väldigt övertygande skrivet, jag kan inte komma ihåg att du var såhär analytisk och konstruktiv i tidigare spel.

En grej angående det du skriver om vad Bearnie bör ha gjort om han har en viktig roll: Är han smart så stretar han INTE emot som en galning och gormar till höger och vänster om att han har en viktig roll, då hugger ju imperialisterna honom i stället. Och för övrigt skulle i alla fall inte jag lita ett skit på någon som gormade dylikt strax innan personen i fråga skulle bli utröstad. Vad jag har lärt mig om Bearnie sen tidigare är att han är en ganska kall spelare som inte tappar huvudet under press.

Just det att han är såpass kall gör ju dock förstås att det är svårt att lita på att han inte är imperialist också dock.

Däremot, Basse, så är jag nästan inne på samma spår vad gäller Björn den gode och Purgatory. Min tidigare "övertygelse" om att Purgatory var imperialist var faktiskt baserad på i stort sett ingenting, och beroende på hur man ser på det så är Björn den gode väldigt suspekt. Å andra sidan så skulle han bli skitsuspekt om hans tåg mot mig gick igenom, i och med att han har tryckt på det ända från början nästan helt utan kött på benen. Jag vet inte riktigt om jag vill våga tro att våra kära infiltratörer är såpass dåliga. Fast det skulle ju kunna vara en dubbelfint.

Purgatorys meekness tror jag för övrigt skulle kunna bero på att han faktiskt är imperialist också, och inte riktigt vet vad han ska säga.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: NY RÖST: Bearnie

Följande analys låter rimlig.

Basenanji said:
Vad avslöjade BDG mer, under runda ett? Jo, jag ställer ju massa frågor till honom. De svar jag får är skitdåliga. De stannar vid gissningar och hot. Istället, borde en av BDG:s kaliber utvecklat varför tex färg ensamt är så farligt. Men han gör inte det. Faktum är att BDG, trots att jag gör bort mig vid några tillfällen, ändå inte hugger på det! han om någon borde väl se att jag skriver fel och beter mig mystiskt (det är nämligen lätt hänt som engagerad rebell). Nej, han missar det.
Men givet att du resonerar rätt, så skulle jag också vilja flagga för detta inlägg där Banarok med självklarhet säger:

men för övrigt tycker jag det är synd att vi förlorade Solo, jag tror att imperialisterna bara plockade en på måfå för att väktaren förmodligen skyddade BDG men det tror jag de flesta redan förstått.
Jag sätter återigen press på:

Röst: Björn den Gode
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: NY RÖST: Bearnie

Ok, här kommer en delanalys av BDG.

Jag vill redan nu be er andra om att leta efter om BDG riktar misstankar mot antingen Lindenius, AÅ, Vimes eller Bearnie - misstankar som sedan verkligen leder till något. Allt annat kan vara ett sätt att skapa alibi.

BDG första inlägg är bra. Men så mycket info! Nåja, det slutar i en lista.
Och den är bra. Problemet är bara att om BDG är varulv (jag tror det) så är han piskad att vara aktiv och pådrivande. Allt annat hade stått ut som en klick tandkräm på en svart smoking.

Alltså; BDG har ofta rätt i sina analyser. Tex i snacket om Han:s strategi. Frågan är bara vad han använder den till? Röstar tex BDG på Han, om nu Han är så mystisk?
Näpp. Den där inkonsekvensen gjorde Rising mig uppmärksam förra omgången. Om man verkligen misstänker någon, då vill man ju oftast också göra något åt det.

Och...ska vi kolla lite på vad BDG kommer fram till angående Purgatory?
Läs och begrunda:

BDG said:
Istället tänker jag lägga min röst på Röst: Purgatory . Mitt främsta skäl är att han har fel och att han gör absolut minimum för att framstå som aktiv (han har både sagt något och lagt en röst) utan att hjälpa oss någonting. Jag menar Banarok och Vicotnic har också fel men Banarok försöker i vart fall även föra en vettig diskussion och det är alltid skummare att haka på någon än att starta saker.
Va? Vaddå "...han har fel och att han gör absolut minimum för att framstå som aktiv...". Hur skulle han öht kunna göra det så tidigt i rundan? Låt oss friska upp minnet vad Purgatory beträffar.
Så här skrev Purgatory i sitt första inlägg:

Purgatory said:
Trevligt med varulvsspel igen, vi behöver info och det snabbt. Jag hakar på Vicotnik för att helt enkelt försöka få fram lite information.

Röst: Anders Åstrand
Tja, Purgatorys första inlägg kanske inte exploderar av spirituell intelligens och skarpsinne. Men vems inlägg gör det i första rundan? Och att rösta på någon för att utöva press, tja det kan ju vara lite misstänksamt, men hörni, kolla här. Jag ska nu citera några andra som skriver väldigt korta inlägg, inlägg som BDG inte tar upp:

Så här skriver Vimes tex:

Vimes said:
Vad skulle det tjäna till? Dessutom är vi inte tjugo personer.
Jag tycker det verkar skumt. Du får min röst, Han.

Röst: Han
Oach! Forumiten Han tipsar alla om något som ska göra rebellerna svårare att spåra och därefter tar Han upp en sorts teori om deltagarantalet.
(Vilket dessutom stämmer, vi har ju fått info från Feu om två döda rebeller, eller hur? I allt väsentligt kan vi alltså räkna på 20 deltagare).
Det där liknar bara en varulv som vill skapa desillusion.

Och så här skriver HJK:

HJK said:
Utan annat än slumpen att gå på så här tidigt så låter jag tärningen avgöra: Eksem
Och så här skriver AÅ:

Anders Åstrand said:
It's on!

Jag ska verkligen försöka att inte tappa bort mig alldeles den här gången, första rundan kommer nog bli rätt mycket eftersom den är en hel vecka och samtliga är med.

Röstar på krank gör jag.

Det är ju lite av en tradition att rösta ut honom tidigt.

Röst: krank

Till er som röstat på mig vill jag bara säga: Use the force och ni kommer att känna godheten i mitt sinne.
[Jag undrar btw om han mellan raderna här planterar att en siare kommer sia honom som god. Kan det vara så att AÅ alltid kommer få det resultatet om någon siar honom kanske?]

Och så här skriver Banarok:

Banarok said:
för tillfället ser jag ingen anledning att sprida rösterna, därför röstar jag på

Röst: Anders Åstrand

han är en kultist, men ifall han är rebell eller inte har jag ingen aning om.

men nu kommer jackpot frågan hur många kultister *host* jag menar imperialister finns det vanligtvis är det en fjärdedel av gruppen, men på 18 får vi en halv-imperialist, räknas han som imperialist eller rebell? själv har jag klassificerat honom till imperialist bättre vara paranoid i dehär spelen.
Och så här skriver Bearnie:

Bearnie said:
Okej, dags för en reality check.

Vi kommer inte få fatt i någon infiltratör första rundan. De har alldeles för många att gömma sig bland och vi har alldeles för lite information att gå på. Det är klart, klantar någon till det så kan vi sätta dit någon av dem. Men de är smarta, så det är inget vi kan hoppas på.

Högst skumhetsfaktor så här långt har Vimes. Han (Vimes) avfärdar Hans plan alldeles för lättvindigt. Sedan tycker han dess "skumhet" är skäl nog för en röst. Det luktar alibi lång väg. Det enda som räddar honom just nu är att han troligtvis är en nybörjare på detta.

Det Han försöker göra är en matematisk fint som jag förvisso inte vet vad den heter, men som har med dörrar och sannolikhet att göra. Jag kan tänka mig att ge det en chans, bara för att... jag inte har så mycket bättre för mig:

Röst: Craygh

(Det kommer förvisso inte att funka, för att fånga infiltratörer har inte med matematisk sannolikhet att göra)
Också destruktivt inlägg – det där sista om att Hans strategi inte kommer funka. Men så föreslå något annat då!

Och så här skriver Lindenius:

Lindenius said:
Jag lägger min

Röst: Han

Mest för att det skulle vara oerhört roligt om det visade sig att han spelar Han Solo.

[Med andra ord, så kommer jag förmodligen byta inom en snar framtid. Jag ville bara göra mig lustig på någon annans bekostnad en kort stund]
Summa summarum: vid den här tidpunkten har en del skrivit en del konstigheter. Men att påstå att Purgatory sticker ut är en överdrift. Tvärtom menar jag att retoriska toner ljuder när Bearnie och Vimes motiverar sina röster. Lindenius larvar sig.

---


Ok, vad jag försöker säga med den här delanalysen av BDG är att vid det tillfälle som han skriver att Purgatory "...har fel och han gör absolut minimum för att framstå som aktiv..." så har faktiskt:

-Endast tretton av arton (13/18) skrivit inlägg överhuvudtaget!

Tja, här kommer hela röstningsmönstret som det har utvecklat sig innan BDG kommer med sin "analys" av Purgatory:

Vic->AÅ
Anders Åstrand (1): Vicotnik

Purg->AÅ
Anders Åstrand (2): Vicotnik, Purgatory

Vimes->Han
Anders Åstrand (2): Vicotnik, Purgatory
Han (1) Vimes)

HJK->Eksem
Anders Åstrand (2): Vicotnik, Purgatory
Han (1): Vimes
Eksem (1): HJK

Bearnie->Craygh
Anders Åstrand (2): Vicotnik, Purgatory
Han (1): Vimes
Eksem (1): HJK
Craygh (1): Bearnie

AÅ->krank
Anders Åstrand (2): Vicotnik, Purgatory
Han (1): Vimes
Eksem (1): HJK
Craygh (1): Bearnie
krank (1): Anders Åstrand

Banarok->AÅ
Anders Åstrand (3): Vicotnik, Purgatory, Banarok
Han (1): Vimes
Eksem (1): HJK
Craygh (1): Bearnie
krank (1): Anders Åstrand

Lindenius->Han
Anders Åstrand (3): Vicotnik, Purgatory, Banarok
Han (2): Vimes, Lindenius
Eksem (1): HJK
Craygh (1): Bearnie
krank (1): Anders Åstrand

1) Jag tror att BDG gick in och startade en attack mot Purgatory, för i det läget så verkade AÅ ligga illa till.
2) Lindenius hjälper till genom att rösta på Han.

Slutsats:

BDG gör en skitkass analys av Purgatory. Inte likt honom. Lindenius och Vimes hjälper till när de inser att röster börjar flockas kring AÅ.

---

Om du menar att jag har fel, bidra! Jag måste ju reservera mig för att felaktigheter, men nu tror jag mig verkligen ha något på gång.
 
Top