Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 2

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej skulle vara riktigt trevligt med att kunna få något att försvara sig emot.
Så som jag ser det har jag redan försökt förklara mig utan att det hänt särskilt mycket.

Så skulle vara snällt att lägga rösterna på någon som förtjänar det bättre eller ställa faktiska frågor.

Annars känner jag mig handgripen för jag kan inte svara på saker i tomma luften.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Usch! Jag har verkligen inte så mycket tid att lägga på det det här spelet som jag skulle önska. Jag hinner mest skumma igenom vad som sagts och inte riktigt lusläsa för att försöka mig på någon djupare analys. Förhoppningsvis blir det bättre längre fram i omgången dock, och det känns skönt att allas vår varulvsspelsguru Rising påpekat att det är ok att folk har olika deltagandenivå. :gremsmile:

--

Till att börja med. Kanon att vi nu VET vad infödd innebär! Det är alldeles lysande. Jag använde min förmåga på Rising och Basenanji förra rundan, och ingen av dessa är infödda.

Jag själv är, hellzons spekulationer till trots, inte infödd i byn.

Kan även notera att jag förlorade 6 SAN trots att jag använde min förmåga, men jag tror inte det är något att hänga upp sig på. 8 stycken 6:or (så många ligger på 93) på 20+ slag är förvisso ganska osannolikt, men definitivt ingen omöjlighet.

Mitt förslag är att vi nu försöker röka ut kultister bland den lilla grupp som sagt att de är infödda här på forumet, och att jag och wilmer försöker hitta eventuella lögnare bland övriga.

Jag tycker till skillnad från vissa andra (minns inte nu vem som skrev det) inte att vi ska sia samma personer i nuläget. Tillsammans kan vi ju scanna av 5 åt gången och om vi inte får tillbaka 0 så har vi en liten grupp på 2 eller 3 att leta upp lögnaren i.

Förvisso kan någon av oss ha en trasig förmåga, men då borde vi ändå lyckas upptäcka rätt snabbt att något inte står rätt till.

--

Det var det jag hade för tillfället. Ska verkligen försöka få tid att lusläsa och analysera imorgon, men nu måste jag sova.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Johoohno said:
Försäger sig Banarok här (#649033)?

"hade jag varit kultist hade jag hellre dumpat eksem än röstat på Dice eftersom då får man blickar i ryggen, och så dum är jag inte men vi får hoppas andra kultister gjorde det."

Min fetstil ovan. Jag tolkar det som om han uppfattar sig som en i kultistgruppen. I övrigt vet jag inte om jag förstår Banaroks resonemang i resten av posten som länkas ovan. Är det jag som missförstår posten eller verkar det som om Banarok egentligen borde ha röstat på Eksem?

[...]

Fråga till hellzon angående post #649015
Jag förstår inte riktigt hur du får in mig i krankdrevet. Jag tror jag bytte till Basse innan något drev påbörjades mot krank över huvud taget. Visst röstade jag på krank, men något drev mot denne deltog jag inte i.

Dessutom tycker jag det verkar lite släpphänt när han säger att han inte mins sina tidigare åsikter kring mig och Purgatory (han verkar ju föra noggrann bok). Dessutom har Hellzon hunnit rikta misstankar både till höger och vänster denna runda redan. Fan hellzon du var ju grön i min bok igår.
Jag reagerade också på det där som Banarok sa om "andra kultister", men skulle han vara så korkad? Jaföralldel, kan ju hålla honom i åtanke. Noterat i excelfilen.

Johoohno, gällande dig så körde jag en ctrl-f-sökning på "krank" i Vicotniks sammanfattning. Då syntes det ju inte när någon hoppade av kranktåget (alla utom Rising gjorde ju det efterhand, vilket jag också sa). Om du menar att du hoppade av innan det blev något egentligt tåg så tror jag på det. :gremsmile:

Gällande noggrann bok så började jag föra den igår när runda 2 började. Jag veet att det är helmängu, jag känner att jag saknar jättemånga claims i min Excelfil. Men om vi kollar min gamla analys av er två så står det "Johoohno gillar inte slumpröster. Allmänt OK poster. Hyfsat OK." och "Purgatory gör en analys här, röstar på Craygh och blankröstar sedan när Craygh börjar posta. Håller ett öga på Purgatory."

Well, jag tycker jag har anledning att tycka att ni två slunkit in i den grå massan. Ni har helt enkelt inte utmärkt er så som t.ex. Zebulon gjort. Visst har jag varit dålig på att hålla ett öga på Purgatory iofs, men nu har han väl blivit mer kreativ. Har redan gulmärkt er som "medlemmar i krankdrevet" i min excelfil, tar bort kommentaren om krankdrevet på dig då.

Var menar du att jag har riktat misstankar till höger och vänster? Det här anklagandet av Wilmer var kanske inte så genomtänkt såhär i efterhand, där skyller jag på trötthet, men i övrigt har jag väl mest pekat ut vilka som åkte tåg och inte är gröna enligt min åsikt. Kanske det här inlägget med.

Jag tycker för övrigt det är intressant att Halvtand och Poseur dyker upp både här och där. Båda är outade stadsbor, Poseur claimar läkaryrke långt fram i spelet, och Halvtand har varit med och åkt tåg. Å andra sidan, kan det vara så att de båda infödda kultisterna har haft vett att inte avslöja sig och därmed alla claimade infödda är gröna? Isåfall blir ju både Poseur och Halvtand gröna trots sitt beteende.

Purgatory said:
Nu när Zebulon har outat sin kännedom om att två av stadsborna är kultister så är ju hans jakt på statsborna legitimerad och kan vara oss till stor nytta. För tillfället är Zebulon än av de minst misstänkta enligt mig nu när jag vet exakt varför han var ute efter om man var född i staden eller inte.
Zebulon är för all del gul i min bok, men betänk att den "förmågan" redan var claimad av Pilzeman. Inte omöjligt att två kan ha den infon iofs.

Pilze är förstås grönare än Hulken i nuläget. Zebulon är gul i min bok.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Hellzon said:
Gällande noggrann bok så började jag föra den igår när runda 2 började.
Utvidgning av förklaringen: Visst har jag haft ett exceldokument nästan sedan start, detta har dock bara innehållit basalinfo som "första inlägg" och när folk avslöjas. Förmågor, roller och noggranna kommentarer började jag med i runda två.

Det är urjobbigt med dessa rena minnesluckor! Jag borde egentligen gå tillbaka och läsa om hela första dagstråden, men jag har ju ett plugg att sköta med. :gremtongue:
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
trots mina "mycket välformulerade" inlägg måste jag säga att andersson är den som tolkade mitt inlägg rätt.

långversionen
Jag skulle hoppat på eksem tåget tidigt ifall han och jag var kultister eftersom då när han hade åkt ut hade jag varit näst intill helgon förklarad och folk hade letat kultister annorstädes, DVS bränn en kultist för att verka oskyldig taktiken som riseing har nämt i dag 1 eftersom försöka försvara andra kultister är ganska värdelöst eftersom man blir i alla fall misstänkt därefteråt.
så jag tror att kultisterna finns antingen i eksem drevet för att göra som jag tänkte göra eller mot dice för att rädda eksem(ifall han är kultist), det var min poäng med posten

att jag skrev andra kultister kan jag inte försvara mer än att det var en jäkla felskrivning, förmodligen eftersom jag försökte tänka mig in i rollen som kultist och bestämma "vad hade jag gjort", och ifall jag hade varit onding hade jag knappast sagt vad jag hade gjort som kultist.

varför min förklaring till mitt sena försvar var sen har en enkel orsak, min bror hade datorn, och var tillbaka 22:07 altså efter fluflux "STOP!!!" post, tänkte skicka ett PM till vicotnik där jag förklarade mig, men kom på att det var emot reglerna så jag väntade till idag, där jag faktiskt har skola först.

Purgatory said:
Inlägg 7 #648850
Här göra Banarok en helomvändning och säger att det är värdelöst att rösta på Shale eftersom han är inaktiv. Hoppar på drevet på Dice fasten han nyss skrivit att han tycker att det är onödigt att rösta på de mindre aktiva spelarna.

Detta är nog det skummaste Banarok har gjort hittills. Han gör tvärt emot vad han har sagt tidigare och hoppar på ett tåg mot en spelare med låg aktivitet. Här kan han faktiskt ha bytt röst efter överläggningar med kultisterna, främst baserar jag det på att rösten som sagt går emot det han nyss har skrivit och att den saknar någon vettig motivering.

Dessutom spekulerar han lite om möjliga roller som kan ha anknytning till hurvida man är född i staden eller inte. Dessutom är detta Banaroks sista inlägg i första rundan.

Inlägg 8 #649033
Banaroks första inlägg i den andra rundan. Här motiverar han sin röst mot Dice, lite sent kanske...
Enligt han så valde han mellan Dice och Eksem eftersom han trodde att han hade utslagningsrösten. Återigen så påpekar han att han vill ha ut de inaktiva, tvärt emot vad han skiver i inlägg 6 igen alltså. Han skiver dessutom att han inte tyckte att Dice var speciellt skum, men att han inte gav oss någonting att gå på. Han skriver även att han misstänker Eksem eftersom denne undvek Dice-tåget.

Han erkänner också att han är nybörjare och att han kan framstå som misstänkt eftersom han hoppat på ett kultisttåg.

Allvarligt talat så vet jag inte vad jag ska tycka om Banarok, det enda riktigt misstänkta han har gjort är att rösta på Dice efter att ha påpekat att tåg mot spelare med låg aktivitet inte tjänar någonting till. Det tycker inte jag räcker för att motivera en röst på honom för tillfället, men han är väl värd att hålla ögonen på.

Om jag har missat något så får ni övriga gärna påpeka det!
jag du har misstat något, eller i alla fall missförståt mitt inlägg 7, jag sägertydligt att jag helst vill ha bort de inaktiva spelarna och av de spelarna som har drev mot sig är dice den mest inaktiva.
jag säger inte att det är värdelöst att rösta på inaktiva spelare jag säger att det är värdelöst att sitta ensam på en spelare eftersom man då påverkar lika mycket som en fis i rymden.

och att starta ett "krank" drev mot mig känns lite jobbigt men aja, jag är ren som snö, men själv tycker jag det finns skummare typer i matbutiken att starta drev mot.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
så jag lägger nog min röst på eksem eftersom jag tycker han verkar mest skum nu för tiden, kan bytas när jag läst lite fler analyser

Röst: Eksem
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Hellzon said:
körde jag en ctrl-f-sökning på "krank" i Vicotniks sammanfattning. Då syntes det ju inte när någon hoppade av kranktåget (alla utom Rising gjorde ju det efterhand, vilket jag också sa).
Ska se om jag hinner fixa att lägga upp en ny där det står vem alla byter röst ifrån och till, bör inte ta allt för långtid. Man vet ju inte hur länge man får vara kvar i spelet och då är det lika bra att lämna så mycket bra matrial efter sig som möjligt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
  • Johoohno röstar krank som första röst, mest bara för att rösta: #648044
  • Pilzeman röstar Zebulon som första röst, då Zebulon är affärsbiträde som kan vara ett bra albi för att var kultist: #648050
  • Rising röstar Anders Åstrand som första röst, då Anders Åstrand är först I bokstavsordning, Dvs som Rising brukar välja första rösten: #648059
  • Hellzon röstar Anders Åstrand som första röst, följer Rising's idé att rösta I bokstavsordning: #648060
  • krank röstar moller som första röst, för vänskaps skull: #648062
  • Vicotnik röstar Anders Åstrand som första röst, ingen skriven anleding, Egen notis så var de även av samma anledinng som Rising och Hellzon, dvs bokstavsordning: #648072
  • Zebulon röstar Vicotnik som första röst, ingen motivering ges till rösten. Egen notis troligtvis för att jag gick ut med att jag sias som kultist om jag sias: #648076
  • Andersson röstar Anders Åstrand som första röst, följer bokstavsordning: #648080
  • Måns röstar Anders Åstrand som första röst, ingen motivering: #648085
  • Poseur röstar blankt: #648101
  • Poseur röstar Eksem som första röst, lite av en hämdröst då Eksem påstår Poseur att vara konflikt rädd: #648106
  • Bearnie röstar Anders Åstrand som första röst, följer bokstavsordning: #648127
  • Banarok röstar Anders Åstrand som första röst, motivering inaktiv: #648135
  • Basenanji röstar Embergem som första röst, lätt random.org avgöra var rösten skulle hamna: #648144
  • Johoohno byter röst till Basenanji från krank, anledning är att Basenanji genom att låta en slumpgenerator avgöra var hans röst landar blir svårare att analysera: #648194
  • Pilzeman byter röst till krank från Zebulon, anleding är att krank undrar över vad medborgare är: #648233
  • Anders Åstrand röstar Vicotnik som första röst, anledning Vicotnik postar listor och objektiva analyser, men påpekar att det även är lite av en slumpröst: #648291
  • Anders Åstrand byter röst till Zebulon från Vicotnik, anledning är att Zebulon kör mycket in-game snack som är förvirrande: #648296
  • moller röstar krank som första röst, väljer(?) mellan krank och Rising då de är listiga men röstar krank som hämdröst: #648298
  • Banarok byter röst till Shale från Anders Åstrand, anleding inaktiv: #648309
  • Rising byter röst till krank från Anders Åstrand, anledning krank skickar flera olika signaler om han har koll på saker eller inte: #648311
  • Zebulon byter röst till Anders Åstrand från Vicotnik, anledning hämdröst: #648314
  • Hellzon byter röst till Craygh från Anders Åstrand, anleding inaktiv: #648320
  • Purgatory röstar krank som första röst, anledning finns redan ett drev mot krank: #648336
  • moller tar bort sin röst från krank (röstar ingen), anledning vill inte vara med i drevet mot krank: #648351
  • Basenanji byter röst till krank från Embergem, anledning krank gör för klantiga missar i sitt postande: #648356
  • krank byter röst till Craygh från moller, anledning inaktiv: #648357
  • Måns byter röst till Craygh från Anders Åstrand, anleding invaktiv: #648394
  • Rising byter röst till Anders Åstrand från krank, anleding vill inte vara med i drevet mot krank efter att tro sig ha förstått vad krank har för förmåga, samt så vill Rising ha ett till avslöjande och hoppar därför på tåget mot Anders Åstrand: #648412
  • Yreburre röstar Craygh som första röst, anleding inaktiv: #648423
  • Eksem röstar Craygh som första röst, anleding inaktiv: #648429
  • Dice röstar blankt: #648453
  • Anders Åstrand byter röst till Craygh från Zebulon, för att själv slippa bli utröstad då han själv ligger illa till: #648457
  • Zebulon byter röst till Halvtand från Anders Åstrand, anledning för att minska pressen på Anders Åstrand: #648462
  • Vicotnik byter röst till Craygh från Anders Åstrand, anleding inaktiv: #648466
  • Pilzeman byter röst till Eksem från krank, anledning Eksem säger en sak och gör en annan: #648484
  • Rising byter röst till Craygh från Anders Åstrand, anleding inaktiv: #648495
  • Purgatory byter röst till Craygh från krank, anledning heller rösta ut en tyst spelare som inte ger ifrån sig info än en spelare som är aktiv: #648502
  • Zebulon byter röst till Eksem från Halvtand, anledning dumt att rösta ut någon tyst bättre att sätta press på de som håller en låg profil: #648514
  • Basenanji byter röst till Andersson från krank, anledning hållit en låg profil: #648526
  • moller byter röst till Zebulon från att ha röstat blankt, anledning anser att Zebulon inte har någon motivering till att på Halvtand eller Eksem: #648532
  • Zebulon byter röst till Andersson från Eksem, anledning pressa folk samt att det redan finns en bandvagn mot Andersson: #648545
  • Dice röstar Basenanji som första röst, anledning “Står med på min försiktighetslista, kan med all säkerhet komma att ändras i takt med att mina misstankar och funderingar gör det.”: #648561
  • Vicotnik byter röst till Andersson från Craygh, anledning inte get ifrån sig någon större mängd information trots aktiv: #648565
  • Halvtand röstar Shale som första röst, anledning inaktiv: #648567
  • Andersson byter röst till Zebulon från Anders Åstrand, anledning för att få reda på mer som Zebulon's prat om “Staden”: #648576
  • Anders Åstrand byter röst till Zebulon från Craygh, anledning för att få reda på mer som Zebulon's prat om “Staden”: #648582
  • Bearnie röstar blankt från att ha röstat Anders Åstrand: #648587
  • Wilmer första röst är blankt: #648594
  • Pilzeman byter röst till Zebulon från Eksem, anledning sätta press på Zebulon: #648601
  • Johoohno byter röst till Poseur från Basenanji, anledning till hör troligtvis den tredje fraktionen: #648606
  • krank byter röst till Zebulon från Craygh, anledning för att få reda på mer som Zebulon's prat om “Staden”: #648623
  • Hellzon byter röst till Andersson från Craygh, anledning Andersson har sagt mindre än Zebulon och ser hellre att Andersson röstas ut än Zebulon just nu: #648627
  • Pilzeman byter röst till Andersson från Zebulon, samma anledning som Hellzon: #648628
  • Craygh röstar Andersson som första röst, anledning får en känsla av att Andersson är skum: #648651
  • Craygh byter röst till Bearnie från Andersson, anledning håller låg profil: #648653
  • Halvtand byter röst till Dice från Shale, anledning då Dice repeterar mönster från tidigare omgång i sitt resonerade då han vara varulv: #648660
  • Rising byter röst till Andersson från Craygh, anledning hoppas på ett claim från Andersson så att eventuella kultister måste reagera: #648665
  • Purgatory röstar blankt från att ha röstat Craygh: #648671
  • Basenanji byter röst till Dice från Andersson, anledning intresserad av Dice försiktighetslista: #648672
  • Bearnie byter röst till Eksem från att ha röstat blankt, anledning låg profil och ganska inte sägande inlägg: #648679
  • Pilzeman byter röst till Eksem från Zebulon, anledning Bearnie's analys av Eksem: 648683
  • Vicotnik byter röst till Eksem från Andersson, anledning Bearnie's analys av Eksem: 648686
  • Rising byter röst till krank från Andersson, anledning magkänsla och att kranks dubbel förmåga låter allt mer långsökt: #648691
  • Zebulon byter röst till Purgatory från Andersson, anledning är att Purgatory har hållt låg profil och blankröstar : #648706
  • Yreburre byter röst till Bearnie från Craygh, anledning (skrivfel?) att han anser att Bearnie's påhopp på Eksem är berättigat samt att analysen av Eksem känns för ingående och lös för att vara riktigt gjord: #648722
  • Hellzon byter röst till Eksem från Andersson, anleding Eksem är ett frågetecken.
  • Andersson röstar blankt från att ha röstat på Zebulon: #648757
  • Eksem byter röst till Bearnie från Craygh, anledning Hämdröst samt så vill Eksem rikta strålkastar ljuset mot Bearnie som inte gjort mycket väsen av sig fram tills nydligen: #648774
  • Bearnie byter röst till Måns från Eksem, anledning Måns anser att koplingen yrken/förmågor bara är fluff #648679. Annars ingen motivering: #648780
  • Dice byter röst till Eksem från Basenanji, anleding för att försöka rädda sitt eget skin: #648809
  • krank röstar blankt från att ha röstat Zebulon: #648812
  • Pilzeman röstar blankt från att ha röstat Eksem: #648827
  • Pilzeman röstar Dice från att ha röstat blankt, anledning Dice litar inte på erfararna & aktiva personer medan personer som ligger utan för radaren vet man lite om till skillnad från de som skriver mycket: #648840
  • Vicotnik byter röst till Dice från Eksem, anledning låg aktivitet, inga analyser och väldigt få lagda röster, samt svarat kort på alla frågor: #648847
  • Banarok byter röst till Dice från Shale, ger ingen motivering: #648850
  • Hellzon byter röst till Dice från Eksem väljer mer eller mindre mellan att skicka någon av Zebulon, Eksem eller Dice valet faller på dice då han har bidragit minst: #648882
  • Purgatory byter röst till Zebulon från att ha röstat blankt, anledning är att Zebulon verkar skum: #648883
  • Andersson byter röst till Dice från att ha röstat blankt, anledning följer Hellzon's mönster och vill inte heller se Eksem eller Bearnie utröstad och väljer därför hellre Dice: #648884
  • krank byter röst till Bearnie från att ha röstat blankt i hopp om att tågen mot Bearnie och Dice ska bli jämnstarka: #648888
  • Johoohno byter röst till Bearnie från Poseur, anledning hållt låg profil och sen kastat en stor attack mot Eksem: #648896
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

Bearnie: 1 (Craygh)
Embergem: 2 (Halvtand, Eksem, )
Poseur: 7 (Pilzeman, Hellzon, Vicotnik, Andersson, Basenanji, Måns, Yreburre)
Wilmer: 1 (Zebulon)
Banarok: 2 (Johoohno, Purgatory)
Eksem: 1 (Banarok)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Kanske inte, men du kan rösta, och ge oss en motivation varför. Börja där. Ett drev vänder inte så fort och hittar vi inte något annat så pressar vi vidare tills det är försent för dig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Du skulle kunna börja med att svara på:
Pilzeman said:
En röst: Poseur för att starta igång saker. Varför gick du ut med din roll såpass tidigt och oprovocerat?
Samt vad anser du om detta?
Pilzeman said:
Nu vet vi att det redan finns en doktor, ska vi tro att Feu är så fantasilös eller så lurig att han skriver in två?
Och sen skulle det vara bra om du förklara vad du menade med detta:
Andersson said:
Poseur menar att han har hemligheter i privatlivet, men yrket är ingen hemlighet. Yrkar på samarbete för att få ut kultister. Enligt inlägg: #648180
Där har du ett par saker som jag skulle vilja ha svar på. Samt den uppenbara frågan varför ska vi inte rösta ut dig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Ok, jag håller mig i skymundan efter som jag bevisligen har spelat så himla klantigt. :gremsuck:
Jag vill inte bidra med onödigt buzz, helt enkelt.

Det betyder inte att jag inte har åsikter eller att jag inte följer vad som skrivs.

1. Poseur

Jag har kvar min röst på Poseur. Frågan är dock om han är siare (SÄG INTE DET ISÅFALL). Eller kanske väktare? Är det en förklaring till hans mystiska beteende? På alla mafiascum-sidor återkommer kombon siare-väktare som den starkaste kombinationen byborna har. Men Poseur borde försöka försvara sig bättre i fortsättningen. Det blir så otroligt svårt att spela om folk hela tiden kan hålla låg profil. Hinta om din förmåga eller skriv något som förklarar varför du har skrivit som du har skrivit, föreslår jag.

2. Kultisterna

Jag tror att kultisterna har åtminstone en erfaren och klok forumit som är bra på att ducka under vår radar. Tex tror jag att kultisterna röstar väldigt smart. De sprider sina röster och har tålamod nog att låta paranoian i gruppen att göra sitt.

På så sätt blir det också svårt att hitta dem när vi analyserar röstningsmönstret (vilket innebär att kultisterna kanske utnyttjar dreven och vilka som hoppade på sent för att sprida misstankar åt ett visst håll). Jag tycker sammantaget att röstningsmönstrena ännu så länge är så svåranalyserade att det finns andra saker vi borde fokusera på. (Vi ska förstås analysera röstandet OCKSÅ, men den enda gången som det egentligen ger något är när kultister försöker driva bort röster från en av de sina. Om våra röster hittills har varit fokuserade på oskyldiga, lär ju inget matnyttigt komma ut ur analyser av röstmönster, eller hur?)

2b. Minispelen

Det bästa just nu tror jag är att snabbt ta reda på vilka som är äkta stadsbor och vilka som inte är det. Därefter att analysera kultistbeteendet där. Jag utgår från premissen att det finns minst två kultister bland de infödda.

Jag tror också att det är en idé att gå ut med när man blir avslöjad. Det kan vara så att kultisterna måste fejka detta, eller att deras yrken på något sätt skiljer sig från medborgarnas.

Dessutom skulle det kunna vara så att vi kan se ett mönster där det finns de som har förmågor som är fluff (typ Anderssons) och sådana som har mer substans. Då skulle vi kunna se vilka som har fluff-förmågor och anta att det i den gruppen finns kultister. (Kultisterna lär inte ha fått förmågor av typen Siare, Väktare osv) Och om Rising eller någon annan tycker att det här är för utelämnande, så vill jag påpeka att jag alltså inte föreslår att man ska avslöja sin förmåga.

Det räcker med att svara om man har en fluff-förmåga eller en mer klassisk. Visst, detta riskerar att exponera viktiga roller, men om väktaren (väktarna) ser till att skydda siarna så kommer vi kunna fortsätta hitta varulvar*, utan att någon siare blir manipulerad.
Egentligen räcker det med att dela upp gruppen i: "Ja jag har en fluff-förmåga!" och en "Nej, jag vill inte ens svara, ditt mofo-fuck!"

På så vis kan vi gallra ut en grupp med fluff-förmågor. I den borde det gömma sig kultister. Och då skulle man kunna korskolla mot infödd-gruppen.

Men okej, är det FÖR riskabelt att exponera detta, tja då får vi väl lita till att siarna hittar rätt. Och jag tror att Anders Åstrand visst kan ha rätt i att man ska sia ett helt gäng. Men har vi tid? Är det inte bättre att redan i nästa runda, kunna sluta sig till vem av siarna som kanske får märkliga svar.
Min poäng är att siandet inte har så mycket substans om vi inte kan lita på det. Först: Kolla att siandet stämmer. Därefter: Sia så många som möjligt.

Att man koncentrerar siandet på ett mindre antal personer (eller bara en person) utesluter ju inte att man kan välja från folk som har betett sig skumt tidigare, förstås!

2c. Dialogerna

Jag tror att det borde gå att se hur dialogerna mellan kultisterna skiljer sig från dialogerna mellan paranoida medborgare. Tex tror jag inte att både Rising och Wilmer är kultister. Den där uppsträckningen andas för mycket hetta för att det skulle kunna vara teater, tror jag.

Av den anledningen blir jag lite nyfiken på Bearnie-Eksem-debatten. Ibland får jag en känsla av att den är lite konstruerad, men jag har inte analyserat dem tillräckligt.

Sedan är jag mycket nyfiken på hur Rising tänker rösta i den här rundan. Har han sagt något ännu?


Tills vidare,

Basse, medborgare

* Hjälpsamma personer har friskat upp mitt minne! När jag var Batman tog vi faktiskt ut en av kvinnosiarna: Poison Ivy. Sedan tordes vi aldrig chansa på att ta ut den andra siaren därför att vi antog att väktaren skulle skydda henne. Dessutom litade vi till att jag Batman, skulle kunna "få över" BDG till varulvsssidan. Batman hade nämligen en sådan förmåga. Vi satsade då på att ta ut de bästa spelarna – men förra gången vann ju krank genom att spela annorlunda. Jag tror att man ska vara försiktig med att utgå från att kultister beter sig på ett visst sätt.

Däremot misstänker jag att kultisterna i den här rundan svettas ordentligt över att vi kan hitta två kultister i infödd-gruppen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Vill bara påpeka att detta är intressant!

Pilze och Rising har ju varit en järnhård duo hittills.

Ska bli jättespännande att få ta del av Pilzes svar!

/Basse, medborgare
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Mina svar på vad?
Jag ska sätta mig med tråden igen ikväll och bilda mig en uppfattning om det som hänt, men är det något speciellt du syftar på?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Ny röst

Basse missupffatar. Vicotnic upprepar bara dina frågor till Poseur och Basse uppfattade det som att det var dina citat han granskade.

Men, bortsett från det vill jag ha igång ett drev till. Det mot Poseur känns lite som slöseri på tid. Inte för att jag vill frikänna honom utan för att han är så fåordig att det inte händer något. Jag förslår att vi samtidigt eldar på någon annan som snackar lite mer, och så kan vi se vad som händer med rösterna. Ett statiskt tåg gynnar inte oss. Det är lika lätt att gömma sig i ett sånt som att vara inaktiv, och om inte Poseur är kultist så har vi slarvat bort en hel runda.

Därför,

Röst: Embergem

Då får vi ett drev till.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Basse said:
Det bästa just nu tror jag är att snabbt ta reda på vilka som är äkta stadsbor och vilka som inte är det.
Jag är med på detta. Jag tycker också att alla som inte redan gjort det bör berätta om de är infödda eller inte. Det känns inte som att det kan skada oss, och det skulle kunna underlätta jobbet för våra infödd-siare.

Basse said:
Jag tror också att det är en idé att gå ut med när man blir avslöjad. Det kan vara så att kultisterna måste fejka detta, eller att deras yrken på något sätt skiljer sig från medborgarnas.
Detta känns mer riskabelt, tycker jag. Vi vet ju att krank talade sanning om sin konstiga förmåga, så jag har blivit lite rädd för att kultisterna skall kunna hitta andra med lika starka förmågor.

Jag personligen anser inte att vi skall massclaima detta ännu, men vi skulle kunna kräva att personer avslöjar det när vi tvingar dem att claima. I sådana fall så avtvingar vi folk den informationen i den ordning som vi misstänker folk, vilket kan vara ett lite tryggare sätt att göra saker på.

Basse said:
Dessutom skulle det kunna vara så att vi kan se ett mönster där det finns de som har förmågor som är fluff (typ Anderssons) och sådana som har mer substans. Då skulle vi kunna se vilka som har fluff-förmågor och anta att det i den gruppen finns kultister. (Kultisterna lär inte ha fått förmågor av typen Siare, Väktare osv) Och om Rising eller någon annan tycker att det här är för utelämnande, så vill jag påpeka att jag alltså inte föreslår att man ska avslöja sin förmåga.
Det räcker med att svara om man har en fluff-förmåga eller en mer klassisk.
Du låter sensibel när du föreslår detta, så jag börjar inte direkt att misstänka dig, men jag tror inte att det här skulle hjälpa oss. Ty: Vi vet redan att det finns en traditionell siare ibland oss (annars skulle vi inte ha Vicotnik, som fuckar upp traditionella sianden) och att leta traditionella roller låter väldigt mycket som att vi skulle hjälpa kultisterna genom att vaska fram våra starkaste powerförmågor, däribland siaren.

Det är bättre att vi försöker hjälpa siaren att hålla sig gömd så länge som möjligt.

Basse said:
Sedan är jag mycket nyfiken på hur Rising tänker rösta i den här rundan. Har han sagt något ännu?
Urk, vad jag ogillar att du avvaktar och ser hur jag vill rösta... Jag måste läsa ikapp litet, återkommer med mer tankar och reflektioner.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Anders Åstrand said:
Mitt förslag är att vi nu försöker röka ut kultister bland den lilla grupp som sagt att de är infödda här på forumet, och att jag och wilmer försöker hitta eventuella lögnare bland övriga.
Bra plan! Jag är med.

Jag tycker till skillnad från vissa andra (minns inte nu vem som skrev det) inte att vi ska sia samma personer i nuläget. Tillsammans kan vi ju scanna av 5 åt gången och om vi inte får tillbaka 0 så har vi en liten grupp på 2 eller 3 att leta upp lögnaren i.
Ni skall absolut inte sia samma personer, vilken åsna föreslog det? Däremot får ni själva avgöra om ni skall komma överrens om vilka ni vill sia, eller om ni skall utföra era sianden individuellt. Genom att berätta vilka ni ska sia så kan ni visserligen sia me effektivt, men då ger ni också jättemycket information till kultisterna. Om du offentliggör att du vill sia två personer där den ena är högmisstänkt (men medborgare) så skulle kultisterna kunna välja att pricka dig just för att få oss att misstänka denna person lite mer än vanligt.

Dessutom tappar man lite leverage i efterhand om man berättat vem man siar på förhand. Tänk på hur jag gjorde när jag var siare i Erebspelet; jag väntade med att säga vem jag hade siat innan jag gjorde lite utfrågningar, just för att få skurkarna att svettas lite innan de skulle få veta mitt siarresultat.

Men det är upp till er att välja hur ni vill använda er förmåga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Ok, det här med stadsbor ser ut att vara vår bästa/enklaste möjlighet att klämma åt några kultister. Wilmer glömde bort att sia förra rundan, men Åstrand borde väl ha gjort det? Så, vilka är siade redan? Jag har för mig att jag läste att Rising blivit siad som icke infödd men hittar inte det nu när jag letar:

Födda i staden:
Måns
Pilzeman
Zebulon
Wilmer (siare)
Poseur

Ej svarat:
Moller?

Inte födda i staden:
Rising (siad som infödd?)
Vicotnik
Hellzon
Andersson
Anders Åstrand (siare)
Banarok
Purgatory
Basenanji
Johoohno
Eksem
Yreburre
Embergem
Halvtand
Dice
Bearnie
Craygh

Stämmer det här? Har jag missat någon?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ny röst

Måns said:
Men, bortsett från det vill jag ha igång ett drev till. Det mot Poseur känns lite som slöseri på tid. Inte för att jag vill frikänna honom utan för att han är så fåordig att det inte händer något. Jag förslår att vi samtidigt eldar på någon annan som snackar lite mer, och så kan vi se vad som händer med rösterna. Ett statiskt tåg gynnar inte oss. Det är lika lätt att gömma sig i ett sånt som att vara inaktiv, och om inte Poseur är kultist så har vi slarvat bort en hel runda.

Därför,

Röst: Embergem

Då får vi ett drev till.
Jag håller inte med ditt resonemang hela vägen. Jag håller med om att det finns en vinst i att få ett drev till i gång för att få till stånd aktivitet och diskussion som kan ge oss information.

Men det drevet borde ju i så fall riktas mot någon som tillhör, eller påstår sig tillhöra, de infödda för att få maximal effekt. Det är nog det effektivaste sättet att få kultister att agera, och också den bästa information som vi har tillgänglig som kan smalna av vart kultisterna kan tänkas finnas. Därför tycker jag att ett drev mot Embergem är klart missriktat, inte för att han inte är passiv, och relativt skum, utan för att han inte är utpekad eller claimad som infödd.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Basenanji said:
Jag tror att det borde gå att se hur dialogerna mellan kultisterna skiljer sig från dialogerna mellan paranoida medborgare. Tex tror jag inte att både Rising och Wilmer är kultister. Den där uppsträckningen andas för mycket hetta för att det skulle kunna vara teater, tror jag.
Njae. Det behöver inte vara så att båda inte kan vara kultister. krank var skurk förra gången, och var mycket övertygande och högljudd när han dundrade sin ilska mot mig sedan jag sista minuten-räddat någon i en runda genom att flytta en röst. Det ledde så småningom till det drev som nästa runda fick mig utröstad.

Är man bara skicklig nog går det att komma undan med sådant beteende också.
 
Top