Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: What?!

Anders Åstrand said:
Nu när dock Rising har påvisat att Krank måste ha öppnat och läst sitt PM, vilket också erkänts av Krank, precis innan det misstänkta inlägget ser Krank betydligt mer misstänkt ut.
Så, öh, din teori är att jag inte läste något alls av inlägget med reglerna i tråden du länkade till?

Tvärtom är det exakt samma problem i båda fallen; jag läser helt klart allting, men lägger inte allt på minnet. Skumläsa är nåt de flesta av oss ska ha lärt oss i skolan, hoppas jag... Annars gjorde era lärare nåt fel.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: What?!

Ditt resonemang låter sunt i mina öron. Krank har tabbat sig men frågan är om det är tillräckligt för att rösta ut honom ifall han eventuellt skulle ha förmågor som kan hjälpa oss på den goda sidan att besegra kultisterna.

Victonic är antingen en iskall kultist eller så har han en förmåga som vänder på sianden. Inte tillräckligt för att motivera ett drev mot honom enligt mig.

Mer mistänkt är isåfall Zebulon som direkt går ut med sitt krav på att alla ska avslöja varifrån de kommer. Det kanske inte är något speciellt med det men han är dessutom i "det skumma molnet" i Hellzons diagram.

Eftersom det redan finns ett mindre drev mot Krank så hoppar jag på det, men jag håller ett vakande öga på Zebulon och ifall han börjar agera mer misstänkt än vad han redan gör.

Röst: Krank
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: What?!

Hellzon said:
man i varulvssammanhang inte orkar krångla till det som varulv
Jag vill påpeka att jag krånglat till det, eller iaf försökt, varje gång jag varit varulv. Förra gången t.ex, så var min plan att offra en av de övriga varulvarna genom att skapa ett drev mot den, där en av övriga varulvar var emot drevet, en var för, och en som höll sig utanför. Vettefan om det genomfördes, men "orka" är relativt... =)
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: What?!

Jag är som sagt ny på det här men...

Det är flera som resonerar mycket.
Rising, Krank, Hellzon är de som kört hårt det senaste men det finns ju många, många fler. (Krank har iofs mest försvarat sig de senaste X inläggen)
Det blir ju bara yada, yada, yada av alltihop. Det kan inte leda någonstans att bara analysera vad folk sagt, jag vet ju själv hur lätt det är att häva ur sig nåt mindre genomtänkt. Inte för Rising dock, han verkar alla besticken i lådan:)

Att bara resonera är enormt okonkret. Jag gör åtminstone något konkret och det tycker jag är värt något. Min plan är att hitta någon som jag tror är bybo och sedan försöka samarbeta med den personen. Jag ser i ögonvrån hur Ässen här ler överseende och himlar med ögonen åt varandra men jag tror ändå att det kan vara något. Alla noobs här ligger bra till för min plan. Ni erfarna är paranoida till 1000 och skulle inte säga flaska till mig, även om ni verkligen trodde att jag var medborgare.

Jag hade lite mer att säga men nu måste jag dra och titta på några som skall tutta på nån stor jäkla kvisthög...

Kom på något lite mer vetenskapligt sätt att identifiera Ockultister/Kultister, det är min uppmaning.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: What?!

*pust, här pumpas det ut sidor med information och exformation i parti och minut*

Men, men. Det är bara att bita ihop och sålla.

Angående Krank
Jag tänker låta det bero ett tag till, Krank har gott om tid på sig att visa mer av sig själv - är det klantighet eller skummighet han pysslar med. Han är aktiv och det ger oss tid att bedöma honom under hand.

Jag hade tidigare en filosofi att de som slarvar med att läsa poster och information oftare är varulvar än bybor, men den filosofin kom lite på skam och jag får nog erkänna att det mer handlar om att göra en personlighetsbedömning, innan man kan kalla det för skumt rakt av.

Angående Zebulon
Någonstans i bakhuvudet kopplar en liten smutsgrå hjärncell ihop snacket kring utbölingar/inbölingar till diskussionen kring män och kvinnor i Batman-spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Just nu...tror jag

Härligt med valborg.

Chablis, grön sparris och grillad kyckling.

Snart en brasa!

---

Fast i matbutiken känns stämningen tryckt. Jag har inte hållit koll på rundan så som jag borde.
Får kolla mer i natt (när fruar och barn sover).

---

Alla varulvsspel, all WIFOM till trots, handlar om psykologi.

---

Ibland försöker jag läsa trådarna utan att tänka på vem som har skrivit. För om Rising skriver något, då lägger jag till att han är smart, lurig, klurig och liksom créme de la créme. Jag vill inte tro att han är varulv och drar mig för att rösta på honom, men...om han är varulv...tja...

---

De som är misstänkta i mina ögon just nu är:

Shale, Dice mfl inaktiva spelare.

Embergem. På tok för undvikande svar.

---

Krank är jag inte supermisstänksam mot. Han kan bli så hysterisk när någon anklagar honom. Och det där med stadsbo eller inte, just nu fångar det inte mitt intresse. Men jag räknar det inte som en förlust om den andra fraktionen bybor vinner. Jag vill bara inte att kultisterna ska vinna. Liksom; att den andra falangen vinner känns bara udda. Dessutom hinner vi ta hand om dem senare. Jag är inte stadsbo. Men jag har inte fått nån info om att detta skulle tyda på att jag är emot stadsborna.

---

Jag är Nattvakt. Mitt yrke avslöjas runda 8. Jag har en förmåga, men jag litar ännu inte riktigt på att den gör det den ska göra. Jag ska testa lite.

---

Jag vill hålla huvet kallt samtidigt som jag är vaksam. Vi har inte mycket att gå på. Grejjen med Krank tycker jag känns lite för mycket klantighet-blir-misstänksamt-beteende.

---

Håll ögat på det som inte syns. Vad detta är varierar mellan spel och spel. Förra gången var ingen beredd på den strategi som Krank körde. Vad är vi inte beredda på den här gången?

---

Fler sociogram kommer.

---

Nu! Ut till brasan!

/Basse, god medborgare, ska jobba ikväll. Ficklampan är redo. Hoppas kultisterna gömmer sig duktigt. Det blir roligare så.
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
...

Sittandes på huk blickar den seniga mannen sig omkring i havet av människor som pekar och kastar påstående om varandra...

Först vill jag bara säga hur på tå jag läser inläggen. En massa information har lagts fram om folks roller, det påstås att man inte har något att förlora och slänger gladligen ut yrken och när dom kommer att avslöjas.
Försöker vi hitta gruppgemenskap genom att samla oss i trovärdiga yrken och dess avslöjande som skulle passa en medborgare?

Jag kan vara hur paranoid som möjligt och måla fan på väggen överallt ansluta mig till en av dom lösa grupperingarna som har skapats nu dom senaste dagarna, men har bestämt mig att ta en roll som iakttagare för tillfället.

Vad gäller krank, Vico och Zebulon. Så kan jag bara säga vad jag känner...varför dra på sig så mycket uppmärksamhet ifall man är varulv? Speciellt Zebulon som är som jag är ny i varulvspelets värld. Detta krävs analyseras mer...

Har märkt att folk kastar röster höger om vänster, själv håller jag min röst okastad sålänge efter att jag har hört fler åsikter och motiveringar. Men var säker jag tänker inte slänga iväg min röst, det är viktigt att vi iallafall försöker hitta och rösta ut en av kultisterna. Min röst har enligt min mening större chans att göra nytta ifall jag väntar att slänga den sent i spelrundan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: ...

Yreburre said:
Vad gäller krank, Vico och Zebulon. Så kan jag bara säga vad jag känner...varför dra på sig så mycket uppmärksamhet ifall man är varulv? Speciellt Zebulon som är som jag är ny i varulvspelets värld. Detta krävs analyseras mer...
Ska sägas att jag knappast varit särdeles tyst alla gånger jag varit varulv heller; däremot tänker jag mig att jag hade varit något mindre klantig.

Yreburre said:
Har märkt att folk kastar röster höger om vänster, själv håller jag min röst okastad sålänge efter att jag har hört fler åsikter och motiveringar.
Det är mycket bättre att slänga en röst och sedan ändra den än att vänta med att rösta. Ett byte säger två saker - vem du bytte från och vem du bytte till. En enkel röstning ger bara en sak - vem du röstade på.

Mer information = bra för medborgare/bybor, dåligt för kultister/varulvar...

Så; rösta iaf på nån.

//Krank, tycker
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Re: ...

krank said:
Det är mycket bättre att slänga en röst och sedan ändra den än att vänta med att rösta. Ett byte säger två saker - vem du bytte från och vem du bytte till. En enkel röstning ger bara en sak - vem du röstade på.

Mer information = bra för medborgare/bybor, dåligt för kultister/varulvar...

Så; rösta iaf på nån.

//Krank, tycker
Uppskattar pointers och tips genom att det är min första spelomgång i detta. Men vill så klart som nybörjare inte ta mig vatten över huvet. Jag vill vara säker när jag slänger min röst eller när jag vill skapa press på dom som gnager på mitt sinne.

Så jag läser och försöker skaffa en bild av vilka här i affären som kan vara medborgare och vilka som bryter normen nu under första rundan. Jag kör bara på hur det känns för bäst för mig för tillfället somsagt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ...

Har märkt att folk kastar röster höger om vänster, själv håller jag min röst okastad sålänge efter att jag har hört fler åsikter och motiveringar.
Precis som krank redan skrivit så tycker jag att det vore bättre om du slängde ur dig en röst tidigt, och sedan ändrade denna röst allteftersom.

För, ju fler som håller tyst och avvaktar, desto mindre information får vi. Varje gång ett drev uppstår eller övergår i ett annat drev så är det särskilt intressant att samla in information från alla som röstar och i vilken ordning de lagt sina röster (man brukar få väldigt goda resultat av att analysera sånt i efterhand) och då är det viktigt att alla medborgare hjälper till genom att rösta aktivt; och hela tiden visa med sina röster vem de tycker verkar mest misstänksam.

Det här med att vara avvaktande och vänta och se är väldigt vanskligt, eftersom det är en spelstil som gynnar kultisterna. Ju fler av oss medborgare som spelar avvaktande, desto större grupp kan kultisterna gömma sig bland för att spela på det vis som passar dem bäst.

I övrigt delar jag din åsikt om att Zebulon sannolikt inte är någon kultist eftersom han förmodligen inte skulle ha stuckit ut hakan så mycket om så vore fallet. Zeb är den deltagare som jag har grönast vibbar av, tätt följd av Vicotnik.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: ...

Vet inte riktigt om jag bidrog till startandet av drevet mot krank genom min röst på honom och hans ganska hårda reaktion på det, men jag känner att jag inte riktigt vill vara delaktig. Det var en omotiverad hämnd-röst, som jag tar tillbaka:
Röst: Ingen


krank said:
2) Jättedumt. Hämndröstningar gör ingen glad.
Tja, det gör kanske inte dig glad, för kanske bidrog min hämndröstning till drevet mot dig.

Efter att ha sett kranks reaktion är min åsikt att hämndröstningar, iallafall såhär tidigt, kan vara ganska effektiva informations-luskare. Jag har bara inte tolkat allt ni skrivit och fått fram en åsikt om krank.

Så, nu väntar jag spänt på fler röster mot mig, så jag får hämndrösta lite mer^^
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: ...

Så, moller, nu när du tagit bort hämndrösten tycker jag gott att du kan lägga tillbaka den på samma person, men av anledningen att vi vill ha drev gående.

Om Zebulon: Jag har visserligen en gång i irl-mafia blivit lurad baklänges in i vassen av en person som hävdade att han var nybörjare och sedan spelade scum jätteskickligt, men jag tycker mig ändå se Zebulon som en ofarlig nybörjare som vill att saker ska hända. Han hittar något att gå på och kör hårt på det. Många inlägg, rollspelsflummande osv är inte misstänkt i mina ögon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
RÖST: KRANK

Det här inlägget av Rising missade jag. Det innehåller en del jobbiga grejjer:

Rising:

"Vänta nu... Låt oss följa händelserna här:

Zebulon frågar, direkt i sitt första inlägg, om vi kommer ifrån staden. När ingen svarar så repeterar han sin fråga i ett eget inlägg, så att det skall framstå tydligare. Han vill höra ett enkelt Ja eller Nej från alla deltagare, och när han börjat få in svar så visar han att han avser ställa han upp dessa svar i en lista.

[...]

På slutet råkar du dock begå en sådan miss till, eftersom du avslöjar att du uppenbarligen inte är en medborgare. Du skriver:


//Krank, som undrar lite vad Medborgarstatusen egentligen innebär - kan det finnas en grupp som vinner om bara Medborgare finns kvar, utan att alla Medborgare känner till detta? Rolig twist isf, men definitivt en anledning till att folk inte ska massclaima Medborgarstatus (utifall denna eventuella tredje falang kanske inte har listan från början)...

När du skriver detta inlägg så har du alltså preis dubbelkollat i vilken runda ditt yrke skall avslöjas (5), så att du skulle ha missat att du spelar på medborgarnas sida är väldigt osannolikt. Jag tog här för givet att du tillhörde en elit bland oss medborgare - ungefär som "redaktionen" gjorde i wrnu-spelet - men slog mig för pannan eftersom du återigen ställde dig direkt i skottlinjen för kultisterna.

Pilzeman noterar samma klavertramp, men han gissar att du tillhör kultisterna. När även Hellzon börjar fatta misstankar så anar jag att vi är på väg att begå det stora misstaget att rösta ut en stark powerroll, så jag skriver ett inlägg där jag berättar att det inte är något konstigt med att vara "medborgare" och att alla bör tänka efter innan de gör någon stor sak av frågan om huruvida man är en medborgare eller inte. Särskilt vill jag att Zebulon ska sluta avkräva svar från deltagarna innan han kollat om det verkligen verkar klokt att alla icke-medborgare avslöjas. Jag tänkte vid den här tidpunkten att det nog var för sent att rädda krank, men att det ännu inte var för sent att rädda resterande högprestigeroller.

Sedan postar krank lite inlägg om att han varit trött och inte kollade sitt PM innan han skrev inlägget, och att hans svar bara var atmosfäriskt påhitt och han inte trodde det hade någon spelbetydelse, bla bla. Extremt osannolika undanflykter, men jag förstod att krank måste känna sig frustrerad och ändå vilja göra så gott han kunde för lagets skull. Det verkade fortfarande troligast i mina ögon att han skulle vara en stark powerroll i en elitgrupp bland medborgarna.

Men sedan får jag höra av Feuflux att det är alla vi som inte fått läsa något om huruvida vi kommer från staden (= byn) eller inte som är utsocknes ifrån. Det betyder alltså att både du och jag kommer utifrån byn, krank. Och då kan jag inte längre tro att du skulle tillhöra någon elitgrupp, för i mitt PM står det klart och tydligt att jag är medborgare. Det gör det uppenbarligen inte i ditt, eftersom du missade detta i samma inlägg som du visade att du hade full koll på att ditt yrke skulle avlöjas i runda 5."


(Jag har klippt bort en hel del och kursiverat annat mm)

---

Alltså; jag tror att Krank nog visst kan begå enkla misstag för att han snabbt läser genom ett PM och misstolkar något. Men det Rising pratar om tyder på att nåt är lurt med Kranks beteende. Det som stör mig mest är att han svarar olika på frågan huruvida han har läst sitt PM ordentligt eller inte.

Jag klipper ut några extra intressanta rader av Rising:

"När du skriver detta inlägg så har du alltså preis dubbelkollat i vilken runda ditt yrke skall avslöjas (5), så att du skulle ha missat att du spelar på medborgarnas sida är väldigt osannolikt."

Lite längre ned:

"Men sedan får jag höra av Feuflux att det är alla vi som inte fått läsa något om huruvida vi kommer från staden (= byn) eller inte som är utsocknes ifrån. Det betyder alltså att både du och jag kommer utifrån byn, krank. Och då kan jag inte längre tro att du skulle tillhöra någon elitgrupp, för i mitt PM står det klart och tydligt att jag är medborgare. Det gör det uppenbarligen inte i ditt, eftersom du missade detta i samma inlägg som du visade att du hade full koll på att ditt yrke skulle avlöjas i runda 5"

Det där är en lite för klantig miss.
RÖST: KRANK

Sedan är det tröttsam hur effektiv Rising är. Jag blir både impad och avundsjuk. Om han är varulv...ouch.

/Basenanji, god medborgare
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: ...

Rising said:
då är det viktigt att alla medborgare hjälper till genom att rösta aktivt; och hela tiden visa med sina röster vem de tycker verkar mest misstänksam.
Vilket jag varit hemskt dålig på. Jag tror egentligen inte särdeles illa om Moller, iaf inte just nu.

Hm, har jag några misstankar just nu? I dagsläget vet jag egentligen bara att jag tror att du, Rising, är grön.

Annars är fältet ganska öppet. Hmmm...

Snabba analys visar att Craygh inte sagt snöre än så länge.

RÖST: Craygh
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: ...

Pilzeman said:
Så, moller, nu när du tagit bort hämndrösten tycker jag gott att du kan lägga tillbaka den på samma person, men av anledningen att vi vill ha drev gående.
Egentligen spelar det väl ingen roll var rösten ligger, det finns ju gott om tid att ändra den. Mina eventuella misstankar mot krank är oberoende av hur jag röstar för tillfället, än finns gott om tid att ändra sig. Jag kan ju, om jag känner att jag behöver det, ifrågasätta krank. Fast just nu gör andra det bättre.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: ...

Det har blivit kommenterat att jag kör mycket in-game snack.

Anders Åstrand said:
Mycket in-game-snack där, och sådant leder bara till förvirring.
Det gör jag för att det är kul och det är inget att bry sig om, ifall någon vill haka på är det bara trevligt. I övrigt tar jag till mig kritiken att det förvirrar och i fortsättningen skall jag försöka formatera in-game snacket tydligare.

När jag gick i Brödgången var det alldeles smuligt på golvet efter öppnade Wasa sport paket som låg inknölade på hyllan för Falu rågrut där det för övrigt var tomt, de måste ha gått åt först. Det är lugnt, jag vet vilka som mumsade upp Wasa paketen, Falu rågrut har jag mina misstankar om. Vad värre var att jag halkade i kaviar-sölet i samma gång! Det börjar faktiskt bli lite grisigt här inne!
Mina herrar, jag föreslår att vi bildar städlag med roterande schema. Jag tog mig friheten att skapa ett förslag som bygger på 6 lag, uppdelade i 2 timmars pass. Det blir alltså 2 timmars städning per lag, sedan vila i 12 timmar och därefter går man på det igen.
Frivilliga bildar kö här vi disken, lugnt och ordnat.


Hallå?


Jag har nu sammanställt listan över påstådd födelseort.
Efter bästa förmåga har jag försökt ha kronologisk ordning på listan
Rätta mig gärna, det är mänskligt att fela.

Är du född i Staden?
Ja
Zebulon
Poseur
Måns
Halvtand

Nej
Vicotnik
Krank
Rising
Eksem
Bearnie
Hellzon
Andersson
Banarok
Basenanji
Yreburre
Johoohno
Embergem

Inte svarat
Anders Åstrand
moller
Pilzemann
Purgatory

Tysta som muren
Craygh
Dice
Shale
Wilmer

Okej, jag får sockra det här erbjudandet med städning så vi inte får skabb allihop härinne. Den som svarar på frågan Är du född i Staden slipper första sitt första städpass!

Pilzemann, jag känner att du visste vad jag pratade om på ett tidigt stadium och sedan dess. Tycker du att det är en bra idé att svara på min fråga om man är född i Staden? Tror du man kan använda informationen till något vettigt?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: ...

Jag tror inte att det spelar någon roll men jag kan inte låta bli att notera att endast 4 personer av de som har svarat är födda i staden - vilket är lagom många för att de skulle kunna vara en egen fraktion. Men då är det iofs lite konstigt att de skulle gå ut med det så som de har gjort.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: ...

Sant, jag har också noterat det.
Fast jag är själv med i gruppen och det hade varit idiotiskt att avslöja min gruppering såhär.

Jag har ingen aning om vad skiten betyder, jag kanske har gjort nåt jättedumt. Eller så har folk helt enkelt ljugit för det inte hade lust att svara.

Vi får se vart det leder, nu har vi iaf något konkret att snacka om.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: ...

Zeb: Ja du... Jag skulle bli otroligt förvånad om Feu skulle lägga in en sån här grej om det inte hade något med något att göra utan bara var fluff, så det måste gå att ha till någonting. Å ena sidan tycker jag som krank, att det är bara kultister som tjänar på dold information och att medborgarna vill ha den öppen, men å andra sidan har vi ju Risings gamla Redaktions-trick där vi inte vill att kultisterna hittar dem av oss som hör till de utvalda få... Men om så hade varit fallet borde det framgått av infödingarnas roll-PM att de inte ville bli avslöjade, och det gör det inte. Jag vet det både för att jag själv är född i staden, men skulle kunnat lista ut det ändå eftersom en sådan fraktion troligtvis inte är tillräckligt stor för att det ska verka som en bra idé för både Zeb, Måns, Poseur och Halvtand att gå ut med det.
 
Top