Nekromanti 4000 inlägg!!

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Oj vad jag blir alldeles till mig!! Vi har redan nåttt till 4000 inlägg, och det var inte så länge sedan vi var vid 3000 inlägg. Och då anmärkte jag på det och blev så glad....Det är en 33.3%-ig ökning på bara ett par månader....


Hmm, jaja Chrull, jag vet att du inte tycker att det är så viktigt och kanske lite onödigt av mig att kommentera det, men jag blir så glad, och jag vet att många andra med mig blir väldigt glada......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag till exempel (jag minns den tid då vi inte ens hade 2000 inlägg som om det bara var ett par månader sedan [det var det också])



"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Frågan är

Det kan intressera dig att Monte Cook har utvecklat en ny ranger till D&D 3E som ska vara ganska bra och många är väldigt nöjda med. Föreslår att du tiitar på den....Kolla i enworld om den finns med där....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Jo...

Ganska välbalanserad är vad jag har hört. Synd att du inte gillade den heller....vad var det med rangers i AD&D som fick dig att gilla dem?

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Re: Frågan är

>D&D 3E har förstört min kärlek för rangers.

Varför då?

/Anders
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Frågan är

<I>"De är veka"</I>

Karlakarlar och rejäla kraftkvinnor som käkar bark till
frukost, klarar av att spänna långbågar, klarar sig utan
ett välutrustat fyrmannatält till skogs samt kittlar björnar
tycker då rakt inte jag är veka /images/icons/smile.gif

Särskilt inte att kunna klara av att spänna långbågar,
det är ju enorma krav ...

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Frågan är

Men om man tittar på Drizzt Do'Urden i Forgotten Realms-boken märker man att de ändrat honom till en Fighter/Barbarian/Ranger, av någon egendomlig orsak. Själv gillar jag rangers, speciellt om de är halflings (fast de kan inte spänna en långbåge, så de får käka desto mera bark i stället).

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Frågan är

Vad är det som säger att en halfling inte kan spänna en longbow? Jag vet inga regler mot det! Fast det är klart att det ser kul ut, men det är en annan sak...

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Frågan är

Nåja, det finns ju ingenting som säger att man måste hålla bågen vertikalt (och till och med det klarar halflingen om han står på en sten t.ex). Men har halflings tillräckligt långa armar för att spänna en båge ordentligt? Ser man på bilderna (speciellt den i monster manual, halflingen skulle kunna BO i den där hjälmen) så verkar en halfling vara ungefär hälften så lång som en longbow, och då får man nog problem.

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Frågan är

Tja, en långbåge är Large och en halfling är Small, så det sätter ju stopp för lillen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Frågan är

Attans! Men vem säger att man inte får hantera vapen som är en eller två sizes större än en? Va? Good question va? Rent teoretiskt skulle en halfling kunna ha en yxa som är stoor, bara den är så stor att han orkar lyfta den!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Frågan är

En yxa skulle väl vara möjlig, eftersom det bara handlar om att orka lyfta den, men om man använder en båge har man ju armarnas längd mot sig. Men om man tillåter en halfling att använda en greataxe eller ett greatsword borde man ju tillåta en människa att använda samma sorts vapen i en hand, bara människan är stark nog.

Quan'talis - förstör alla diskussioner med egendomliga teoretiska situationer och orealistiska regeltolkningar

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Frågan är

Hmm. Så har jag aldrig tänkt. Ha! Då går det att fixa fram sjuka powergamerkombos med två greatsword i varje hand och så vidare.....Jag börjar gilla riktinigen på den här sjuka diskussionen...

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Frågan är

Man kunde ju tänka sig att det går att använda ett greatsword i en hand, men med en -4 penalty (det går ju uppenbarligen att hålla i ett greatsword med en hand). I så fall borde det ju gå att ha ett greatsword i varje hand, men eftersom man får mindre penalty om man har ett lätt vapen i sin off-hand borde man ju få motsvarande större penalty för ett stort vapen (-4 där också? minns inte). Så man skulle få åtminstone -8 till sin attack (+ den vanliga penaltyn för att slåss med två vapen). Jag vet inte om det skulle gå att ha två vapen i samma hand (fast om man har tillräckligt stora händer så vet man aldrig), men i så fall borde man väl följa reglerna för att ha ett double weapon i en hand, dvs man får ingen extra attack. Powergaming får en helt ny mening...

Hmm, vi börjar komma ganska långt från ämnet nu, det här skulle ju handla om 4000 inlägg

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Frågan är

Player's Handbook, sidan 97. I korthet:

Vapensize < användarsize: Vapnet räknas som lätt. Du får mindre avdrag för att slåss med två vapen om vänstervapnet är lätt, och du kan använda Weapon Finesse för att lägga till din Dex-bonus i stället för din Str-bonus med ett lätt vapen.

Vapensize = användarsize: Vapnet räknas som enhandsvapen. Om du slåss med det i två händer får du tillgodoräkna dig 1,5 gånger din skadebonus för hög Str.

Vapensize = användarsize+1: Vapnet måste användas i två händer. Du får då tillgodoräkna dig 1,5 gånger din skadebonus för hög Str.

Vapensize > användarsize+1: Vapnet är för stort för att användas.

Det finns ett feat i Sword & Fist som låter dig använda ett specifikt (specifikt som i "storyxa", inte som i "den här storyxan") tvåhandsvapen i en hand. Featet kräver Weapon Focus i vapnet och lite BAB (+3 eller så).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top