4 spelare coop

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
En amiga, 4st Tac IIs, en 28" tjocktv, sitt tätt, andas lugnt, dra igång Hired Guns på datorn och spela! Mest briljanta spel som någonsin skapats.
Jag älskar soff-coop och hade det varit ett alternativ så hade jag kört på det.

Nu bor en av spelarna i en annan stad än mig, så att träffas fysiskt vardagskvällar regelbundet är inte så praktiskt.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Måste hålla koll på den här tråden inser jag, då jag är lite i samma sits, men för att bidra lite!

Streets of Rogue - Som nog bäst kan beskrivas som ett pixligt Deus Ex i top down-perspektiv där ni försöker lösa uppdrag genom att använda vitt skilda specialförmågor. Och våld. Mycket våld. Är röjigt som bara den på fyra pers.

Strange Brigade - The mummy möter Left 4 Dead, ungefär. Pulpigt pang-pang i Egypten.

Tinkertown - Någon sorts mellanting mellan Zelda 3 och Minecraft. Mysigt men måhända lite väl repetitivt, som de flesta craftingbaserade spel.

Beroende på hur sugen man är på att leta lämpliga nedladdningsbara uppdrag och kampanjer så kan ju gamla godingar som Neverwinter Nights 1 & 2 eller Arma vara lämpliga också.

Angående spel som bara har soff-coop så finns ju lösningar som Parsec eller Steams Remote Play Together; vilket öppnar upp för mer fyrspelarhärj i spel så som:

Death Road to Canada - Blodig zombie-roadtrip till frihetens land. Kan ha spenderat lite för mycket tid med att konstruera mina polare som karaktärer i spelet...

Nu är det visserligen ett spel som växlar mellan asymmetrisk co-op och tävlan, men;
Crawl - FANJÄVLATASTISKT arkadgrottröj där man dräller runt som murderhobo i en dungeon för att ha ihjäl en cool slutboss. Dina polare samarbetar för att hindra dig genom att kontrollera monstren. Om ett monster lyckas ha ihjäl dig övertar den spelaren rollen som hjälte, och du förpassas till monsterlaget. Kan inte nog uttrycka hur mycket jag älskar det spelet.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Svaret är enkelt, om det inte hade varit för det där "online" som är så modernt ord att jag knappt förstår det.

En amiga, 4st Tac IIs, en 28" tjocktv, sitt tätt, andas lugnt, dra igång Hired Guns på datorn och spela! Mest briljanta spel som någonsin skapats.
Nu blir jag nyfiken. ETT FYRA PERSONERS SAMARBETSSPEL TILL AMIGA!? Fanns det ens då!?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Nu blir jag nyfiken. ETT FYRA PERSONERS SAMARBETSSPEL TILL AMIGA!? Fanns det ens då!?
Jodå! Kom 1993 tror jag. Detta är ju typ som ett sf-spel i samma andra som Eye of the Beholder, men med fyra egna rutor, en per karaktär. Spelar du själv styr du alla själv, inte alls så skoj, men med tre fyra så kontrollerar man en var och rör sig fritt runt och kan bygga upp rätt små roliga strategier att hantera utmaningar som kommer. Dessutom extremt oförlåtande, dåligt med ammo ständigt problem, saker går sönder när man hamnar under vattnet (förutom ens arma lungor) osv osv. Har nog aldrig haft så skoj framför en skärm som med detta.

 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Crawl - FANJÄVLATASTISKT arkadgrottröj där man dräller runt som murderhobo i en dungeon för att ha ihjäl en cool slutboss. Dina polare samarbetar för att hindra dig genom att kontrollera monstren. Om ett monster lyckas ha ihjäl dig övertar den spelaren rollen som hjälte, och du förpassas till monsterlaget. Kan inte nog uttrycka hur mycket jag älskar det spelet.
Vad är det här för GULD som dyker upp? Och det finns till Switch! Nujävlar!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Åh, Vagante! Gillade detta skarpt när jag spelade det. Ska stödja 4-player coop-online ser det ut som.

Typ fantasy plattformsaktig sak med slumpade nivåer, svårt som attans vill jag minnas att det var. Men sen är ju jag rätt usel på allt som inte spelas med en TacII och kräver att man har koll på mer än en knapp.

 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag glömde ju min favorit: Tallowmere. Det enda roguelike som jag verkligen fastnat för, JÄKLAR vad jag har bränt timmar på det. Det är ett idiotfult sett-från-sidan 2D spel där "rummen" slumpas ut och rum 1 har 1 monster, rum 2 har 2 monster, rum 3 har 3 monster etc, och man får slumpmässiga grejer i skattkistorna. Och man spelar 4 pers samarbete.

Grejen med Tallowmere är att det är lite fysikmotor skoj, och att vapnen är så bisarra. Man börjar med en yxa, och kan hitta en liten kniv, men svärdet gör att man teleporterar till närmsta fiende (skapar hysteri) och därtill finns eldkastare, trollspön och raketgevär. Det blir så SJUKT MYCKET RÖJ när man kommer upp till typ rum 20 eller liknande. Ensam funkar, men på många blir det askul. Och brutet, för eftersom man kan återuppliva varandra blir man i stort sett odödlig efter ett tag. Men skit i det, det är asroligt.

*Edit: Hm, det var ju det där med "online" också. Tror inte att det går online. Kanske Tallowmere 2?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag hade sagt Borderlands 1 och 2. Inte skitmkt story men den finns där, och upp till 4 spelare (har dock bara spelat med 1st kompis). Det är överraskande kul när man spelar samma karaktär, konstigt nog, istället för att spela olika. T.ex. 2x Brick eller 2x Lilith.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Nu dök ett spel upp i huvudet: Nine Parchments; grovt uttryckt ett diablo-ish spel som klarar 4 spelar, och ganska säker på att det är online.
 
Top