4 spelare coop

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Förra hösten så spelade jag med tre vänner Final Fantasy XIV (mmo) och hade hyffsat kul.
Vi slutade för två av oss kände att vi inte ville betala pengar i månaden och köpa expansioner till ett spel vi spelade en gång i veckan.

Men vi fyra har nu börjat prata om att hitta något annat att spela tillsamans som ursäkt att prata med varandra.

Vi vet bara inte vad, så jag skulle vilja ha förslag på bra 4spelar Coop datorspel man kan spela online med varandra.

Några krav:
Det ska vara Coop, vi vill inte spela emot varandra.
Vi är inte sugna på att tävla mot andra spelare så mobas och CS går bort.
Vi skulle helst vilja att det har en story, även om den är enkel.
Inga MMO.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
PC-spel med coop-kampanjspelande är redan extremt ovanligt (tyvärr), och ska man dessutom upp i fyra spelare…

Jag tror det är svårt att komma bort från MMOs. Så under spoilertaggen finns lite rekommendationer som går emot "inga mmo"-kravet tyvärr…

De här MMO:erna funkar utmärkt utan månadskostnad och utan att man interagerar ens minsta lilla med andra spelare. Alla tre är spel som jag och min huvudsaklige coop-medspelare spelat av just den anledningen att vi vill spela nåt och göra det tillsammans och helst i någon form av kampanjform så att säga.
  • Star Wars: Old Republic: Det är star wars, liksom. Och man klarar sig väldigt långt på bara gratisgrejer. Jag och min coop-kompis har mest köpt enstaka permanenta uppgraderingar a' cosmetics och så, och vi har spelat många timmar.
  • The Secret World: Det finns knappt några spelare längre, så man slipper dem =) Modern horror-mmo med en del rätt intressanta quests och så.
  • Elder Scrolls Online: Ganska ny bekantskap för mig, men verkar också vara väldigt solitt utan att man interagerar med andra spelare alls.
  • City of Heroes: Jag spelar det inte så ofta numera, men jag har aldrig spelat det med "folk i allmänhet" – spelet kan i princip spelas solo, eller i grupp med några vänner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Några krav:
Det ska vara Coop, vi vill inte spela emot varandra.
Vi är inte sugna på att tävla mot andra spelare så mobas och CS går bort.
Vi skulle helst vilja att det har en story, även om den är enkel.
Inga MMO.
Fråga Kim. Det där är typ precis samma krav som vi har på vårt årliga nyårslirande. Han har dock betydligt bättre koll på spelen vi har spelat; jag kan inte minnas namnen.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Payday 2, 3an kommer snart å har fått bra första intryck av testare. Alltid kul att råna.

vermintide om ni vill ha hjärndött slaktande i warhammer fantasy
Darktide om ni vill ha hjärndött slaktande i warhammer 40k

Left 4 Dead är ju alltid kul,har inte testat Back 4 blood men ska ju vara mer av samma

Gtfo har jag hört bra om

Valheim är askul och rekommenderas starkt av mig.

Helldivers är fantastiskt! Det första har jag spelat massor.

Något jag tänkt spela men inte kommit till är Deep rock galactic

Killing floor 2 är kul, men har typ ingen story.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Gloomhaven finns väl som Coop. Oklart hur väl det fungerar dock. Har en känsla att det blir mkt väntan på andras drag?
Men någon kanske vet?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Om man kan ta spelen för vad de är så är Borderlands och Serious Sam de två coop-kampanjspel jag haft roligast med. Inte för att de är bäst utan för, tänker jag, att de är så vrickade att det är svårt att känna sig oskicklig eller som en dålig förlorare. Vet inte hur de nyare spelen i serien är men kan vara värt att kolla upp kanske? :)
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Gloomhaven finns väl som Coop. Oklart hur väl det fungerar dock. Har en känsla att det blir mkt väntan på andras drag?
Men någon kanske vet?
Jag är med i en Gloomhavenkampanj på Tabletop Simulator. Det funkar bra, kan faktiskt gå fortare än att spela fysiskt eftersom datorerna hjälper oss med setup, blanda kort mm.
Nån behöver kunna plattformen för att det ska bli flyt dock. I vår grupp är den personen inte jag, jag förlitar mig på de andra!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Gloomhaven finns väl som Coop. Oklart hur väl det fungerar dock. Har en känsla att det blir mkt väntan på andras drag?
Jag spelade igenom allt med en polare. Ett av de bästa spel jag någonsin spelat, men jag skulle aldrig se att jag skulle orka spela något annat än den digitala utgåvan. Det som är ruskigt bra är att det ibland är otroligt nära att vi åker dit, men är sluga nog att lösa det ändå. En skön grej är att man kan ändra svårighetsgrad under kampanjens gång. Vi började på Easy, ökade till Normal efter halva spelet och körde Hard i slutet.

Ni spelar tillsammans så det blir sällan en längre väntan på andras drag, eftersom ni diskuterar igenom era drag tillsammans. "Jag tänkte ta mig dit" eller "Ska vi slå ut eldvarelsen först?" eller "Jag har kombo för att ta ut de där två nu" eller "Fan vad OP min gubbe är nu".
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Vi är fyra personer som regelbunder spelat COOP-spel tillsammans och har ofta väldigt skoj. Här är några av våra mest spelade spel:

Gloomhaven: Som nämts ovan, brädspel som funkar jättebra i sin digitala utgåva. Det kan bli lite väntan ibland, men ofta gör man ju allting i kommunikation med varandra. Beroende på vilken typ av spelgrupp ni är kanske ni borde se över att ladda ned ett mod/en sparfil som ger en tillgång till alla karaktärer omedelbart, så har man lite mer valmöjlighet i spelets början. Där finns en tunn story.

Overcooked: Extremt kaotiskt köks"simulator" där man alla spelar kockar som ska gå genom olika moment av att driva tillaga mat i en mycket udda miljö (teleporteringsplattformar, lava, allmänt kaos). Väldigt roligt, men också väldigt stressande. Där finns en extremt tunn story.

Wartales: Spela en hyrsvärdsgrupp och lågfantasymiljö, alla fyra spelare gör sin egen karaktär som man levlar upp och sen går man runt och tar quests och deltar i turbaserade strider. Man rekryterar sedan fler karaktärer och fördelar ansvarsområden för dessa inom gruppen. Där finns en riktig story.

Paradoxtitlar: Spel såsom Stellaris, Crusader Kings, Hearts of Iron och Europa universalis är superbra för att spela coop. Det är dock en nishcad speltyp: Grand strategy, och spelen är rätt så dyra om man vill ha med alla DLCs och liknande.

Project Zomboid: Gör din egen karaktär, spawna in i en zombieinfesterad stad och försök bygga en bas för att överleva. Samla på dig knivar och hockeyskydd och sluta med en bepansrad hummer och helautomatiskta hagelgevär.

Warhammer 40 000: Darktide: Spela en av fyra hjältar och skjut, slå och banka er igenom en gedigen kampanj. Har en story, även om den inte är tyngre än din typiska FPS-spel story.

Sea of thieves: Finns både PvE och PvP servrar. Spela besättningen på ett piratskepp och åk runt och gör quests som gör att du samlar poäng att uppgradera ditt piratskepp. Tunn story, men questsen har text iallafall?
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Spirit Island saknar en direkt story, annat än vad som ligger i den underliggande mekaniken i brädspelet. Hela premissen var att skaparen såg på spel som Settlers of Catan och undrade varför man alltid spelade kolonisatören, så nu spelar alla istället naturandar som skyddar ursprungsbefolkningen från kolonisatörer. Mekaniken andas stämning medan man spelar mot spelet (som i brädspelen UFO och Pandemic) där taktiken i princip utgår från perfekt information och man gör det bästa med de resurser man för närvarande har. Också ett av de bästa brädspelen jag spelat och har kört uppåt 10 partier bara på ett halvår. Svårt, nära att man åker dit ... och man kan höja svårighetsgraden, bland annat genom att tillföra extraregler i formen av att välja vilken nation (ex. Ryssland, England, Sverige) som invaderar. Spelet har en väldigt bra kurva, där allt ser ut att skita sig innan man lyckas lösa allting.

---

Spel som jag inte kört själv men sett Lets Play av, fått rekommenderade eller på annat sätt sett intressanta ut:

Gunfire Reborn - rougelike, serietecknaraktigt fps, där man skjuter sig fram, hittar prylar, uppgraderar sig själv (mellan att man dör) och slåss mot slutbossar. Inte så mycket till story.

Tiny Tina's Wonderland - en galen flicka tar en grupp äventyrare genom hennes rollspelsvärld. Just nu 66% rabatt.

Magica 2 - jag älskade ettans humoristiska story och magisystemet, där man lägger besvärjelser genom knapp-kombinationer. Det går också att kombinera besvärjelser med andra för att skapa katastrofala effekter. Går att döda varandra av misstag (eller för skojs skull) och kan vara lite svårt ibland. Ettan kostar just nu lite drygt €2 men jag länkar ändå till tvåan jag inte spelat.

Demeo - spela bordsrollspel som brädspel ... i VR. Ser väldigt schysst ut och också rätt taktiskt. Vet inte om den har någon story.

Children of Morta verkar ha en hjärtskärande historia om en familj som är äventyrare.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Kan alltid rekommendera det som barnen kallar Bubblan....Ray Man
Tror atta alla spel finns i det som heter Legends.

Skall finnas en story. Men den är tunn. Platformspel där man inte dör utan förvandlas till en bubbla som andra spelare kan "poppa" och då är man åter i spelet.

Finns som demo tror jag om man vill testa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag måste rekommendera Generation Zero, speciellt om du är uppväxt på 80-90-talet.

Det är ett svenskutvecklat open worldspel, som utspelar sig i svensk skärgård/kust i slutet av 80-talet under den stora robot-revolten. Igenkänningsfaktorn är enorm, speciellt för oss som var med då. Stämningen är fantastisk. Man känner sig verkligen liten när man tittar ut från andra våningen och ser knäet på en av de stora robotarna.

Har stöd för upp till fyra spelare (kanske är mer nu, men minst fyra).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Valheim är perfekt om man också ska kunna snacka lite med varandra hela tiden om saker som inte handlar om spelet. Att spela det med en/flera kompis(ar) är som att omedelbart flyttas tillbaka till "vi drar hem till dig och leker".

Vermintide 2 är det bästa fyra spelare-coop-förstapersons-actionspelet. Betydligt bättre än Darktide och billigare. Skaffa det här istället. Skill ceiling är skyhögt i spelet, vad man kan klara av som spelare efter några månader känns helt bisarrt för någon som precis börjat spela. Extremt tajt stridssystem och bra karaktärer som man, nästan, aldrig tröttnar på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Svaret är enkelt, om det inte hade varit för det där "online" som är så modernt ord att jag knappt förstår det.

En amiga, 4st Tac IIs, en 28" tjocktv, sitt tätt, andas lugnt, dra igång Hired Guns på datorn och spela! Mest briljanta spel som någonsin skapats.

Men, en modern take vore kanske GFTO? Tycker det ser helt fantastiskt ut, dock inte spelat det pga för dålig på pangpang och synka upp med tre andra man känner som ska tycka det verkar kool och vara ungefär lika dåliga på pangpang för att spela det? :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Valheim är perfekt om man också ska kunna snacka lite med varandra hela tiden om saker som inte handlar om spelet. Att spela det med en/flera kompis(ar) är som att omedelbart flyttas tillbaka till "vi drar hem till dig och leker".

Vermintide 2 är det bästa fyra spelare-coop-förstapersons-actionspelet. Betydligt bättre än Darktide och billigare. Skaffa det här istället. Skill ceiling är skyhögt i spelet, vad man kan klara av som spelare efter några månader känns helt bisarrt för någon som precis börjat spela. Extremt tajt stridssystem och bra karaktärer som man, nästan, aldrig tröttnar på.
Båda är riktigt bra, Valheim är imo fantastiskt :)

Har spelat igenom det sju gånger (så långt som det funnits content vardera gång, sista var ändå roligast med Mistlands och en slutboss som faktiskt utmanade oss!) och det suger i magen efter en åttonde!
 
Top