Nekromanti 3d skrivare gör ditt liv bättre

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
clarence redd;n261071 said:
Bra tråd! Kul att se hur skrivarna presterar i en verklig situation. Varje gång jag kollar på 3d-skrivare hamnar priset runt 20 000 kr, för att kvaliteten ska bli tillräckligt bra (typ laserhärdad resin). Men det måste kanske inte vara så längre?
Det beror mycket på vad man menar med "tillräckligt bra" kvalitet... Men ja, givet den kvalitet vi sett från Flashforge-apparaten i den här tråden så börjar jag luta åt att även vi som skulle vilja kunna skriva ut miniatyrer bör kunna börja fundera på en lite billigare skrivare. FlashForge Findern är, utifrån de prints jag sett här och även på andra håll, såpass snygga och fina och jämna att jag måste kämpa för att inte bli misstänksam... Alla skrivare i liknande prisklass jag sett eller testat har märkbart sämre kvalitet. Flashforge-printsen som visats upp här ligger ju i nivå med 10-20k-kronorsskrivarna från Makerbot och liknande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
krank;n260930 said:
Den här, alltså?

https://www.thingiverse.com/thing:1711097

Lägger den i kön. Alltid bra med lite variation på grejerna att jämföra och testa.
Försök 1: 105% extrusion rate, 0.1mm lager, zigzag, retraction.
Försök 2: 100% extrusion rate, 0.1mm lager, lines, utan retraction.



Jag tror att figuren till höger, mitt andra försök, är ungefär så nära Warhammerfigur man kommer med min skrivare just nu.

Med... ganska mycket efterarbete med sandpapper, pincett och dremel kanske man skulle kunna få till något. Men i allmänhet tänker jag även fortsättningsvis betrakta min M3D som rätt oduglig när det gäller prylar i den storleken.

Just nu skriver jag ut något helt annat spelrelaterat: hexagonal terräng. Borde funka hyfsat... Återkommer med resultatet.
 

Attachments

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
krank;n261078 said:
Försök 1: 105% extrusion rate, 0.1mm lager, zigzag, retraction.
Försök 2: 100% extrusion rate, 0.1mm lager, lines, utan retraction.

(bild)

Jag tror att figuren till höger, mitt andra försök, är ungefär så nära Warhammerfigur man kommer med min skrivare just nu.

Med... ganska mycket efterarbete med sandpapper, pincett och dremel kanske man skulle kunna få till något. Men i allmänhet tänker jag även fortsättningsvis betrakta min M3D som rätt oduglig när det gäller prylar i den storleken.

Just nu skriver jag ut något helt annat spelrelaterat: hexagonal terräng. Borde funka hyfsat... Återkommer med resultatet.

Wow.. ja då lägger jag hellre 30 spänn på en figur på SF-Bok. Men jag bidar min tid.
Tack för hjälpen!

/j
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Osbjer;n261080 said:
Wow.. ja då lägger jag hellre 30 spänn på en figur på SF-Bok. Men jag bidar min tid.
Tack för hjälpen!j
Observera dock att trådskaparen, drefk2000, har en betydligt bättre skrivare än vad jag har. Kanske har han mer tur =)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Utskrifterna från drefk2000s skrivare är ju överlägset mycket bättre. Har de verkligen ändrats så pass mycket, eller något som som är off med kranks skrivare?

Hur mycket låter de, och hur blir luften i rummet när man kör med den?

*Konstaterar att jag inte bör läsa tråden, då jag varken har plats eller behov av en 3D-skrivare*
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Lupus Maximus;n261088 said:
Utskrifterna från drefk2000s skrivare är ju överlägset mycket bättre. Har de verkligen ändrats så pass mycket, eller något som som är off med kranks skrivare?
Jag tror på "lite från kolumn A, lite från kolumn B". M3D Micron var en av de tidigaste riktigt billiga skrivarna, och jag har en väldigt tidig modell - första lasset efter att de som kickstartat den fått sina, typ. Eller kanske något slags restlager efter kickstartern, nåt sånt.

Sedan har jag fipplat en hel del med min. Gjort en del fel, reparerat, skruvat. Jag vågar inte säga att den skriver ut lika bra nu som när jag köpte den. Så snart min nuvarande utskrift är klar ska jag nog testa att skriva ut den modell som var min allra första, och på måndag när jag får tillgång till den ursprungliga utskriften ska jag jämföra dem.

Priserna har rasat och kvaliteten ökat. Jag har faktiskt inte sett motsvarande den kvalitet drefk2000 visat upp från någon annan skrivare i det här segmentet. På jobbet har vi Ultimaker-skrivare, och de är typ såpass bra om man ställer in dem ordentligt - men en Ultimaker ligger ju en bra bit högre i pris.

Lupus Maximus;n261088 said:
Hur mycket låter de, och hur blir luften i rummet när man kör med den?
Min M3D låter en del, men inte supermycket. Testade med min mobil och appen Sound Meter; den anger c:a 50db precis intill apparatens skrivhuvud och c:a 30 något rum bort (utan dörrar). Jag har inget problem att ignorera den när jag har en stängd dörr mellan.

Luften påverkas inte alls när man skriver ut PLA, vad jag vet. ABS är värre, då bör man ha ventilerat. Min skrivare har dock inte den uppvärmda bottenplatta som krävs för att man ska kunna skriva ut i ABS, så det är en ickefråga för mig.

(Hade min skrivare haft mer precision kanske jag funderat på att skaffa en sån bottenplatta; tydligen har M3D börjat saluföra sådana. Men nu känns det onödigt att lägga en massa pengar på att uppgradera en såpass kass manick).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Så vad gäller moderna 3D-skrivare, vilka är bra och i vilka prisklasser?

En snabb googling säger XYZ Da Vinci och Lulzbot Mini i billigare och mellanklass, båda 100 microns i upplösning, med Ultimaker 3D för entusiaster (20-200 microns). Prisgrupperna verkar vara runt 3000, 12 000 och 30 000.

Som den latmask jag är så är jag attraherad av 3D-skrivarna som skriver i färg, som XYZ Da Vinci Color, men då blir det dyrt...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag försöker läsa på lite. Om jag tolkat det rätt...

Så länge de är "kompakta" figurer för inomhusbruk verkar PLA vara bäst ur nästan alla synpunkter (eller snarare att nackdelarna inte spelar så stor roll). Men om man vill ha något i delar, som man sedan skall kunna snäppa ihop, eller de skall klara sol, värme, eller kyla, så behöver man ha annat (t.ex. ABS).

Sedan hittade jag denna också, som kanske kan vara av intresse.
https://www.simplify3d.com/support/print-quality-troubleshooting/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Max Raven;n261107 said:
Så vad gäller moderna 3D-skrivare, vilka är bra och i vilka prisklasser?

En snabb googling säger XYZ Da Vinci och Lulzbot Mini i billigare och mellanklass, båda 100 microns i upplösning, med Ultimaker 3D för entusiaster (20-200 microns). Prisgrupperna verkar vara runt 3000, 12 000 och 30 000.
Det som är så jäkla lurigt är att man inte bara kan utgå från lagertjockleken. Just nu känner jag mest att testprints är det enda riktiga sättet att få en bra bild. Det är därför jag är glad över att jag och drefk2000 nu skriver ut samma saker, och extra glad över att jag ska få en print från honom i posten.

M3D'n fixar ju också 100 microns, MEN dess XY-precision är (som synes) bedrövlig. Eller ja, min är det, det är som sagt mycket möjligt att jag fuckat upp nånting mekaniskt eller att den helt enkelt slitits ut. 100 microns från en Flashforge Finder, en Micro och t.ex. en Ultimaker är helt olika saker.

Jag tyckte om den här sidan, där man kunde kolla lite av folks prints från olika skrivare. Synd bara att de sällan skrivit ut samma grejer.

Nån borde bygga en stor hemsida/databas där man skriver ut en serie prylar - säg fem olika, med olika storlekar och komplexitetsgrad, typ vanliga use cases - med olika skrivare. Och så har man foton på prylarna så man kan jämföra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Aight, som kontrast - en modell min skrivare inte kapitalmisslyckas med:





Är hexagonerna ovan perfekta? Nope. Men jag kan konstatera att när det gäller prylar med lite lägre krav på precision så duger min skrivare helt OK ännu så länge. De här kan ju i princip användas rakt av.
 

Attachments

drefk2000

Veteran
Joined
19 Oct 2017
Messages
27
Jag väntar fortfarande på filament. Det är en nackdel med den skrivare jag har. Den skriver ut med vilket pla filament som helst, MEN den använder en mindre spole än vad som är standard
 

drefk2000

Veteran
Joined
19 Oct 2017
Messages
27
krank;n261137 said:
Aight, som kontrast - en modell min skrivare inte kapitalmisslyckas med:





Är hexagonerna ovan perfekta? Nope. Men jag kan konstatera att när det gäller prylar med lite lägre krav på precision så duger min skrivare helt OK ännu så länge. De här kan ju i princip användas rakt av.

Ok, nu förstår jag hur bortskämd jag är. De där utskrifterna skulle jag se som misslyckade och slänga bort.
Om man ser lagren är det en misslyckad utskrift
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
drefk2000;n261324 said:
Jag väntar fortfarande på filament. Det är en nackdel med den skrivare jag har. Den skriver ut med vilket pla filament som helst, MEN den använder en mindre spole än vad som är standard

Egentligen tar min M3D Micro bara M3D's egna småspolar också, men det finns alltid lösningar på sånt... Till exempel en sån här?

Ok, nu förstår jag hur bortskämd jag är. De där utskrifterna skulle jag se som misslyckade och slänga bort
Tja, min skrivare är betydligt äldre än din så det är inte så konstigt att den också är sämre per spenderad krona, så att säga. Dessutom verkar din vara om inte den bästa så bland de bästa i prissegmentet.
 

drefk2000

Veteran
Joined
19 Oct 2017
Messages
27
Jag har just beställt en Flashforge dreamer. Heated bed och två extruders kommer bli underbart
 
Top