Nekromanti 300

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Fast frågan är väl om deras reklammakare är brutalt ärliga eller bara ironiska?



Storuggla, muppets go athens
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är lite kluven personligen, det verkar väl intressant och så, men Frank Millers misogyni har nåt sådana vidriga nivåer att jag är lite sugen på att bojkotta allt som har med honom att göra allt framgent. Läs här och här, tex, och notera att manusutdraget är helt autentiskt.

- Ymir, it just had to be said
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Läs här och här, tex, och notera att manusutdraget är helt autentiskt."

Du skojar? Autentiskt? Finns det något bevis som inte kommer från bloggaren på det? Jag menar inte att du är en xylofonist i gelé nu, jag vill bara ha en "second opinion".


Storuggla, insha'allah
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mm, manuset är publicerat i nån samlarutgåva av All-Star Batman and Robin. Sök runt på typ 'Frank Miller + Vicki Vale + script', så hittar du en massa vittnesmål på det. Se här, tex. Det är smått ofattbart; men det har alltså uppenbarligen inte bara blivit läst av redaktörer och liknande, utan tillochmed publicerats för allmänheten.

- Ymir, pizzasugen
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Äh, det finns massor med författare/artister/konstnärer/skapare som är helt odrägliga, avskyvärda, jobbiga människor, det ska inte hindra en från att konsumera vad de nu skapat. Skilj författare från verk.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måste jag? Så länge jag är lyckligt ovetande om hur människorna är i verkligheten är allt väl; men jag vill kunna leva i vanföreställningen att, om jag får mycket känslor av ett verk, så är människorna som skapat det oftast personer jag hade kunnat respektera. Jag är väl inte dummare än att jag förstår att det jobbigt ofta inte är så i praktiken; men om jag får en kulturpersonlighets vidriga åsikter upptryckta i ansiktet på det sätt jag fått med Frank Miller, tenderar det att hela tiden spöka för mig när jag hädanefter tar del av hans/hennes verk. Om jag verkligen hade älskat sagda verk hade det kanske varit något jag fått stå ut med; jag har inte fått positiva intryck av Ernst Horn som ligger bakom mitt favoritband Qntal tex, men i Frank Millers fall kan han flyga och fara - så förtjust är jag inte i hans skapelser att det vore nån direkt förlust att bojkotta dem.

- Ymir, som säkert kommer se '300' ändå pga grupptryck, men det är en helt annan sak
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, om du inte betalar för filmen så ger du inget till Miller :gremsmile: Då kan du ha gott samvete.

Edit: Moralisk korrigering.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan, borde det tilläggas, är det ju också så att folks åsikter tenderar att lysa igenom i deras verk. Jag menar, du kan ju själv se i mina länkar vad Miller gjorde med All-Star Batman and Robin. Så nog kan det finnas en del goda skäl att -inte- skilja på verk och deras skapare.

- Ymir, tillägger
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Javisst, men gnäll då på verket. Om 300 är tråkigt för att den är manschauvinistisk, säg det. Personligen kvittar det dock, jag bedömer för det mesta kreativa verk efter andra premisser än deras underliggande budskap - endast om det känns som att man försöker tvingas på en viss åsikt blir jag trött.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Är det bara jag eller väcker trailern något slumrande uråldrigt rått inom er också?
Mest mitt dåliga samvete för all julmat jag slängt i mig de senaste veckorna...
Alla vill väl ha sådana där magmuskler... :gremfrown:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker att just de magmusklerna är jäkligt osexiga. Jag tycker att det är så osexiga magmuskler att jag inte vill se filmen. Två timmar riktigt sunkiga magmuskler är mer än jag klarar. Om de inte kunde tränat till snygga magmuskler borde de ha haft tröjor på sig istället.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Själv fick jag nog av Millers genusperspektiv av att se Sin City. Jag kan tänka mig att ge honom en chans till med 300 eftersom ämnet är så spännande, men kombinationen av det jag sett av hans verk och det jag fick veta i den här tråden är inte lovande.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nu är jag kroniskt inkapabel att bli upprörd över sånt här, men av manusutdraget att döma ("detail her bra, it'll drive them crazy") har Miller en rätt tydlig bild av sina läsare och gör serier som han tror att de vill ha. Om jag jämför med min bild av amerikansk seriepublik så misstänker jag att han inte har helt fel...

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Men varför skulle det medföra att man borde bli mindre upprörd? Oavsett hur föraktlig de amerikanska serieläsarna är måste det vara irrelevant, idiotiskt och motbjudande att fokusera på en trosbeklädd bakdel utan någon som helst anledning.


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
Jag håller med. Det finns ett stort problem i Millers genusperspektiv, men eftersom både Sin City är rent estetiskt tilltalande, iaf för mig så tyckte jag den var bra... iaf jäkligt snygg. Storyn är ju lika intressant som neotech 2, nivåerna lyser med sin frånvaro.

Hmm... alltså med tanke på att 300 verkar vara minst lika "snygg" så kommer jag troligtvis att se den... Sen har jag alltid gillat sandal-action...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Oavsett hur föraktlig de amerikanska serieläsarna är måste det vara irrelevant, idiotiskt och motbjudande att fokusera på en trosbeklädd bakdel utan någon som helst anledning.
Visst kan folk bli upprörda (folk blir ju upprörda för mycket mindre saker :gremwink: ), men jag är en av dem som försvarar användandet av dålig smak inom kultur, och i det här fallet ser jag det inte alls som irrelevant - han talar ju till en publik eller försöker uppfylla en viss vision, så relevant är det åtminstone för Miller och en massa av hans läsare. Kanske han tänkte "jag vill göra Batman, men det ska vara sexigare, hårdare, tuffare än gamla versionen". Med sådana premisser är kvinnliga bakdelar en fullt tänkbar ingrediens, vare sig de är politisikt korrekta eller inte.

Så, bli för all del upprörd, men det finns nog många andra tänkbara anledningar att Miller valde att använda en kvinnlig bakdel, inte nödvändigtvis bara för att Miller är gubbsjuk eller motbjudande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
ASBARTBW

Så, bli för all del upprörd, men det finns nog många andra tänkbara anledningar att Miller valde att använda en kvinnlig bakdel, inte nödvändigtvis bara för att Miller är gubbsjuk eller motbjudande.
Det man ska bli upprörd över i All-Star Batman and Robin, the Boy Wonder är att det är en så fullständigt ointressant serie. Det har kommit ut fyra nummer och det enda som hänt är att Robins föräldrar har mördats och Batman har kört honom till sin grotta. Det hade ju kunnat vara okej, om det bara varit intressant skrivet, men det är det inte heller. Jim Lee tecknar visserligen bra, men det ger inte så mycket när han inte får någon intressant handling att teckna.

/tobias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Oavsett hur föraktlig de amerikanska serieläsarna är måste det vara irrelevant, idiotiskt och motbjudande att fokusera på en trosbeklädd bakdel utan någon som helst anledning.

Men då är det ju inte utan nån som helst anledning... Han skrev i det där manuset "make them drool" -- det är en ren regissörsanvisning, precis som "få fram näsdukarna" eller "skräm skiten ur dem".
Allra minst upprörande blir det för mig i en superhjälteserie. Finns ju ingen annan genre som bjuder på så mycket utfläkt, spraymålat manskött. (-:

Sen håller jag med Gurgeh att Miller helt har tappat förmågan att göra intressanta historier på senare år (lite märkligt mtp hur fenomenal han var förr - många kreatörer tenderar att tappa gnistan med åren, men han har tappat den mer än de flesta), fast det är en annan femma.

--
Åke
 
Top