3% gillar böcker skrivna av AI

clarence redd

FrostByte Books
TT med flera rapporterar idag om AI-böcker:

“Två tredjedelar av svenskarna ställer sig negativa till AI-genererad litteratur.

Det visar Svenska Förläggareföreningens undersökning Bokbarometern.
Endast 3 procent av de tillfrågade är positiva till AI-genererade böcker. Särskilt skeptiska är unga vuxna, där hela 72 procent är negativa.

Enligt rapporten är autenticitet och en mänsklig röst avgörande för läsarna. Andra skäl till den negativa inställningen är lojalitet med författarna som yrkeskår och att man anser att AI-skriven litteratur håller låg kvalitet.“

Mer detaljer i DN:

Jag tycker att det är intressant att det först är på 3e plats som anledningen till ogillandet är att det är dåliga. Om jag läst AI böcker och de var dåliga hade det hamnat på förstaplatsen.

Sedan är det väl subjektivt om de är "dåliga", iaf om det kommer till skönlitteratur. Det finns säkert de som gillar AIns enklare språk.

Jag ägnar nog en timme om dagen åt att konsumera AI-tillverkad kultur. Och jag tycker mig märka mönster i hur de skriver, som jag i början inte märkte, sedan började irritera mig lite på, och nu irriterar mig mycket på.

Men det går säkert också att åtgärda med mer utveckling och elektricitet till datorerna.

Från ŕapporten Bokbarometern 2026:
"Ända sedan 1980-talet har olika typer av datorstöd och ordbehandlingsprogram varit en
självklar del av de flesta författares arbete. Visserligen kunde dessa
inte skapa hela litterära verk, men en lång historia av datorer som
hjälpmedel för skrivande framhäver hur luddiga avgränsningar mel-
lan människoskrivet och maskinproducerat är. Mer medieteoretisk
forskning påpekar ofta att skrivpraktiker istället bör förstås som ett
slags socio-tekniska samarbeten. Det finns också gott om exempel
på författare som använder generativ AI som en integrerad del i sina
kreativa skrivprocesser – för att få förslag, idéer, feedback, hjälp på
traven, och så vidare. Ska böcker tillkomna inom sådana skrivprocesser
förstås som AI-skrivna eller inte? "

Läs hela undersökningen Bokbarometern här:

Från ŕapporten Bokbarometern 2026:
"Ända sedan 1980-talet har olika typer av datorstöd och ordbehandlingsprogram varit en
självklar del av de flesta författares arbete. Visserligen kunde dessa
inte skapa hela litterära verk, men en lång historia av datorer som
hjälpmedel för skrivande framhäver hur luddiga avgränsningar mel-
lan människoskrivet och maskinproducerat är.
Det är inte det minsta luddigt, och att påstå det är absurt.

Mer medieteoretisk
forskning påpekar ofta att skrivpraktiker istället bör förstås som ett
slags socio-tekniska samarbeten. Det finns också gott om exempel
på författare som använder generativ AI som en integrerad del i sina
kreativa skrivprocesser – för att få förslag, idéer, feedback, hjälp på
traven, och så vidare. Ska böcker tillkomna inom sådana skrivprocesser
förstås som AI-skrivna eller inte? "
Jag tror inte folk har särskilt svårt att förstå att det finns en gradskillnad mellan processerna ”AI-skriven” eller ”skriven med hjälp av AI” och att olika processer förlitar sig olika mycket på AI.

Personligen bryr jag mig inte särkilt mycket om huruvida 20% eller 80% av jobbet är gjort av AI. Verket är oetiskt producerat och saknar all form av respekterbar kreativ höjd.

Jag är emot det för att de än så länge (och i ett antal år framåt) inte är bra nog. När de blir bra nog är jag för.

Kring musik, i alla fall den ambient jag lyssnar på, är AI redan lika bra. Då har jag inga invändningar.

Last edited:
Undersökningen är omöjlig att tolka om man inte vet om de tillfrågade visste vilka böcker som var AI eller inte.

Iom tidning så lär väl hela undersökningen vara att utan att på något sätt bry sig om randomisering gå fram till människor reportern tyckte såg approachable ut och fråga "Hej, tycker du om böcker skrivna av AI?" ...och iom 3% som kan avrundas uppåt från 2,5 så var de 39 som svarade "Nej" och 1 som svarade "Ja", säkert bara för att jävlas.

...och ja, jag ser texten om bokbarometerns metod, men jag varken litar på deras kompetens, intention, oberoende, vetenskapliga och/eller statiska intresse eller egentligen någonting :)

"Det är jättebra med kålrötter, ät mer kålrot!"

- Kålrotproducenternas branschförening

Enligt rapporten är autenticitet och en mänsklig röst avgörande för läsarna. Andra skäl till den negativa inställningen är lojalitet med författarna som yrkeskår och att man anser att AI-skriven litteratur håller låg kvalitet.“
Väldigt rimliga resonemang, med andra ord.

Det finns såklart ingen 100% etisk konsumtion inom kapitalismen, de är extremt svårt att helt och hållet undvika produkter som någon stans i produktionskedjan har oetiska arbetsförhållanden eller förstör miljön eller så.

Men det finns verkligen ingen anledning att välja LLM-genererad kultur. Det finns så att säga ingen brist på människoskapade böcker, låtar, teaterpjäser, filmer, skulpturer eller vad det nu kan vara.

Om ingen ens orkade bry sig tillräckligt för att skriva boken, varför skulle jag engagera mig i att läsa den?

Jag skiter i hur god paprikan är; är den skapad genom slavarbete kan jag välja en annan paprika. Eller vad för liknelse man nu väljer.

Jag tycker att det är intressant att det först är på 3e plats som anledningen till ogillandet är att det är dåliga. Om jag läst AI böcker och de var dåliga hade det hamnat på förstaplatsen.

Såna här resonemang får mig alltid att tänka på den här:

1777209965812.png

Liksom ja, jo, nä, kvaliteten är inte det viktigaste för mig nä.

Undersökningen är omöjlig att tolka om man inte vet om de tillfrågade visste vilka böcker som var AI eller inte.
Precis. Syftet med frågan var väl bara att få bekräftat att läsare, generellt sett, inte gillar AI. Man styr ju ofta utfallet genom att fråga på ett visst sätt.

Det gjordes ju något slags blindtest-undersökning på någon av tidningarnas hemsida för ett litet tag sedan, där man kunde läsa några korta textstycken och välja vilket man tycker bäst om.

Jag tror att jag i typ 66% av fallen föredrog den AI-skrivna texten. Men jag ser inte riktigt på vilket sätt det spelar roll.

Det betyder ju mest att det går att lura på mig oetiskt producerad kultur genom att inte tala om för mig att den är oetiskt producerad. Och så är det väl med det mesta – man kan ju bjuda folk på mat som är oetiskt producerad och bevisa att den smakar bättre eller så, men det säger ju inte speciellt mycjket om huruvida den maten bör konsumeras. Det finns ju andra värden än den egna omedelbara tillfredsställelsen.

Man resonerar rätt mycket i undersökningen kring varför de tillfrågade har åsikter om AI, det var rätt intressant. Man lyfter (precis som DN-artikeln gör ) att det har varit kritik mot att AI illustrationer har använts i barnböcker som en anledning till den ökade negativa inställningen sedan 2025.

Last edited:
"– Det står ju runt hörnet här i Sverige också. Därför måste förlagen fundera över detta. De vill ju inte heller bli lurade. För det är ju också så att en bok som är AI-skriven helt och hållet inte är upphovsrättsligt skyddad.

Du menar att förlagen kommer att bli tvungna att ha klausuler i sina kontrakt där författaren garanterar att boken inte är gjord av AI?

– Ja, absolut kommer det att vara så."

Intressant stycke precis i slutet av artikeln. Om förlagen misstänker att en författare har brutit sitt kontrakt genom att använda AI, hur ska de då bevisa att så är fallet? Om det blir rättssak kan ju bördan knappast ligga på författaren, så hur kan förlagets påstående styrkas i praktiken? Med AI-drivna AI-detektorer? Då blir det ju nån absurd form av Robot Wars i civilrätten.

Back