3% gillar böcker skrivna av AI

clarence redd

FrostByte Books
TT med flera rapporterar idag om AI-böcker:

“Två tredjedelar av svenskarna ställer sig negativa till AI-genererad litteratur.

Det visar Svenska Förläggareföreningens undersökning Bokbarometern.
Endast 3 procent av de tillfrågade är positiva till AI-genererade böcker. Särskilt skeptiska är unga vuxna, där hela 72 procent är negativa.

Enligt rapporten är autenticitet och en mänsklig röst avgörande för läsarna. Andra skäl till den negativa inställningen är lojalitet med författarna som yrkeskår och att man anser att AI-skriven litteratur håller låg kvalitet.“

Mer detaljer i DN:

Jag tycker att det är intressant att det först är på 3e plats som anledningen till ogillandet är att det är dåliga. Om jag läst AI böcker och de var dåliga hade det hamnat på förstaplatsen.

Sedan är det väl subjektivt om de är "dåliga", iaf om det kommer till skönlitteratur. Det finns säkert de som gillar AIns enklare språk.

Jag ägnar nog en timme om dagen åt att konsumera AI-tillverkad kultur. Och jag tycker mig märka mönster i hur de skriver, som jag i början inte märkte, sedan började irritera mig lite på, och nu irriterar mig mycket på.

Men det går säkert också att åtgärda med mer utveckling och elektricitet till datorerna.

Back