Nekromanti 2x SL

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nummer 34. (Med text)

Hmmm. Jag undrar om äventyret tjänar på att konverteras till en rollspelsvärld vi "kan", det verkar ju rätt intressant..

Köpte Warhammer-rollspelet nyligen, det kanske skulle kunna vara en bra miljö att placera äventyret i.. Blev lite bestört när jag kollade igenom reglerna, detta verkade ju vara fånigt! Fast det går nog bra.. Alla säger ju hur nöjda dom är med spelet.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Re: 2x SL - variant

I vår spelgrupp har vi en tid kört korta äventyr(2-3 per speltillfälle). Efter varje äventyr byter vi SL och då ska han helst på något sätt knyta ihop sitt äventyr med föregående äventyr. (Vi har ett system för att slumpa fram äventyr på momangen, som kan användas direkt eller som inspiration.) Man kan även köra längre äventyr och bryta upp dem i mindre delar (inget vi testat än).
Har läst runt lite på nätet och hittat en del intressanta idéer. En är så här: När en ”scen” är avslutat får vem som helst ta rollen som SL och öppna en ny scen. Detta kan även ske parallellt (som nedan), om halva spelgruppen är upptagen tar någon av de övriga spelarna över som SL#2.
Exempel:
En del av spelgruppen är upptagen i en maffig strid. Adam (spelare) som är ute efter en vägvisare säger ”ok, jag går in på den Flygande Enhörningen för att leta efter en vägvisare.” Bertil (spelare) nappar, ”ok, du kommer in på Enhörningen…” och blir därmed SL. Dem övriga icke upptagna spelarna kan förstås haka på Adam, eller starta en ny scen.
Detta kräver förmodligen extra stor tillit emellan spelarna, men jag tycker det verkar spännande. Vad tror ni?
Även en del idéer om att utmana SL med nån form av slump och/eller röstning.
Och jag har ungefär samma poänger som du.
 
Top