Nekromanti 2x SL

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Är det någon som har provat att spela med 2 st SL någon gång?
Jag och den "officiella" SL'n har funderat på det, för det kan bli rätt grymt om man sitter och är olika personer etc.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra !

Vi har testat det & det funkar bra !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Vi har även haft planer på detta, men inte hunnit genomföra det än. Främst för att göra spelet rättvisare ur spelarsynpunkt. Om SL:arna sköter olika uppgifter kan man ju se till att SLP:na inte vet allt vad RP:na gör, och hur de förbereder sig för t.ex. en strid. Dessutom kan diskussioner mellan SLP:n bli ganska intressanta, för att inte tala om striderna!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Varför nöja sig med två när man kan spela med alla som SL utom en? Har spelat med sex spelledare och en spelare. Var lite... konstigt. Väldigt förvirrande, eftersom äventyret var improviserat... =)

/Gollum - spelar konstiga saker

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Pröva det här:

Jag och en annan spelledare skrev ett äventyr ihop, storyn
var ganska enkel men sedd ifrån två synvinklar. Den ena
vinkel gick ut på att skapa oreda, den andra att ordna upp
oreda. Sedan delade vi upp spelgruppen i två gäng, tog hand
om en var samt placerade oss i olika rum för att spela
äventyret enligt manuset. Det blev ganska kul faktiskt,
speciellt som när spelargrupperna möttes och vi satt alla
7 i samma rum för att lösa en strid - Det kan bli otroligt
roligt. Man går helt enkelt till väga så att när det är
realistiskt, enligt storylinen, att grupperna träffas så
kallar man in varandra. Det krångliga ligger i att försöka
synkronisera det och vi har ännu inte hittat på någon bra
teknik för detta (vi har prövat mobilelektronik förövrigt ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Pröva det här:

En lösning är att dela in äventyret/-en i etapper. Det bidrar till att SL:arna kan checka av med varandra hela tiden. Så gjorde vi när vi spelade med en grupp. Det gick faktiskt jättebra.

mvh
/joakim kalcidis
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jepp, har prövat. I en mäktig SRR-kampanj som spände över hela första åldern... Den andra SL kunde t.ex. användas för att spela vissa SLP:s. Personer som äventyrar med gruppen eller ondingar. Dessutom blir det lätt att dela upp spelgruppen i två. Folk slipper sitta och rulla tummarna i timmar. Till sist var det kul att skapa kampanjen tillsammans med en polare, det är ju lättare att upptäcka buggar i intrigerna direkt, någon kan stå till tjänst med att lista ut vad SLP gör när spelarna inte ser dem osv. (Detta kan ju givetvis göras också under spelets gång, och ger en otrolig känsla av realism.)

(Det bör tilläggas att vi aldrig avslutade kampanjen...)

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
väldigt bra

Jo jag och en grupp spelar Drakar och Demoner med 2 st SL:s,
eller man kan säga att det är en SL och en assistant.

Det är himmla praktiskt vid splittringar innom gruppen.

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag & min spelgrupp har ej testat att ha 2 st. SL, men det är väl på tiden isåfall´skulle jag tro!! Men är det inte svårt & skilja på vems tur det är att Spel Leda?!?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Nu kanske det är bara jag som blivit pervers men jag associerar din fråga till helt andra saker.....Typ alternativa former av sex. Det är kanske sättet som du frågar på....Har ni testat två spelledare någon gång??

Höhö....*skrockar för sig själv*

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Monster-SL - en klassiker!

Två SL vid samma spelbord har jag själv testat en gång, det var när jag gick i mellanstadiet. Medan jag spelledde satt den andre spelledaren och bläddrade i monsterboken och när han hittade något som såg farligt ut så sa han till och så kastade jag in monstret. Den här varianten har inte prövats sen dess, men begreppet "monster-SL" lever fortfarande kvar i högsta grad. /images/icons/smile.gif

Någon gång på den gamla goda tiden var jag med om två spelledare i Mutant (det var första gången jag lirade Mutant). Vi var sju pers totalt; jag och två andra var spelare, två pers var SL och två man var åskådare. Det fungerade fram tills att den ene spelledaren ville fuska ganska grovt med en grej, vilket den andre inte ville och de diskuterade öppet inför oss spelare om hur de skulle göra. /images/icons/laugh.gif

I våras testade jag och en polare att spela med varsin grupp i samma äventyr. Äventyret utspelade sig i en stad och grupperna hade motsatta uppgifter. Vi satt i rummen bredvid varandra så att vi snabbt kunde uppdatera varandra om vad som hände, och vilka konsekvenser den ena gruppens handlingar fick för den andra. Det var knepigt att passa in de båda gruppens handlingar tidsmässigt och att hålla samma bedömningsnivå, och det krävde mycket förberedelsetid. Men ruskigt roligt och uppskattat blev det och det ska testas igen vid tillfälle!
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
2x SL + 2x spelgrupp

en rätt cool sak är att slå i hop två grupper (bara de inte är för stora) då får man även två SL. Kan vara lite intriger mellan grupperna och lite allmänt slagsmål... en kompis till mig spelar på detta sätt och tycker att det fungerar bra!

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(www.spelaroll.net/naug)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: 2x SL + 2x spelgrupp

Fanns ett sådant äventyr i en sen Sinkadus (handlade om tiden efter Nidlands fall), där ena gruppen var Vicotniktrogna, och de andra arbetade på de allierades sida. Dock var det lämpligt med nya rollpersoner (om jag inte minns fel), då ena gruppen med största sannolikhet skulle bli utplånad i slutet av äventyret.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Testa NeoViking, där kan en spelare helt enkelt bestämma sig för att han vill vara sl och då så säger han så och, *poff*, så är han sl... kan bli mycket jobbigt om alla helt plötsligt vill bli sl samtidigt...

/King Kromm
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Måste nog vara så. Fast jag har intrycket at Åke Rosenius är lika pervers(Jag undrar varför förresten, kan det bero på vissa diskussioner på Gondica-forumet?), så jag är i gott sällskap.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En sak är väldigt häftig..

Hemma har jag ca 6 sinkadus och 5 Dragon. Och varje gång det nämns något ur ett sinkadus/dragon-nummer på forumet så har jag det. Ofelbart! /images/icons/laugh.gif




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En sak är väldigt häftig..

"Hemma har jag ca 6 sinkadus och 5 Dragon. Och varje gång det nämns något ur ett sinkadus/dragon-nummer på forumet så har jag det. Ofelbart!"

Kan du ju ange vilket nummer då? Innan man letar sig fördärvad /images/icons/wink.gif Vet att jag har det någonstans.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Re: 2x SL - variant

Jo, jag har spelat under två SL samtidigt, det är helt lysande, det är skoj för att man kan som enskild spelare gräva ner sig i tokdetaljer lite då och då (jag ägnade tex en dryg timme verklig tid åt att följa en missla lösa hushållssysslor, inget jag hade kunnat göra om vi bara hade haft en SL).

Men nu har det diskuterats en annan lösning i min grupp. Varje spelare har en eller två RP och spelledandet vandrar runt mellan de som är intresserade. Typ en spelledare spelleder gruppen under ett möte, då är hans rollpersoner attans passiva, eller hellst ute ur leken. Och nästa gång spelleder någon annan och då är hans rp borta.

Poängerna med det här skulle vara:
1. Alla får spela lite då och då, samtidigt som en kampanj kan spelas.
2. Handlingen blir inte så enkelspårig, det kan finnas en 3-4 subhandlingar som löper parallellt, utan att SL behöver slita ihjäl sig.

Förslag eller kommentarer?
 
Top