Nekromanti 24 och rollspel!

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja då var det dags igen! Skrivarlusten vägrar lämna mina fingrar så jag ställer en fråga jag har funderat ett tag på!

Fast först lite allmänt! Man vill ju inte göra det här till ett enrads inlägg, dessutom är det inte bra för skrivarlusten heller... :gremsmirk:

Jag har följt den fantastiska serien 24 på 4:an nu ända sedan det började, för nio veckor sedan. Det är nog det bästa jag har sett på tv! Fast jag ångrar att jag inte köpte den på DVD då det är olidligt att vänta en hel vecka mellan avsnitten! Usch och fy! Ve och fasa!

Har hört att det ska komma en efterföljare, någon annan med de uppgifterna? Rent av lite mer information?

Och nu tänkte jag... Någon som funderar på att basera ett äventyr/kampanj eller scenario på serien? Någon som låtit sig inspireras av den? Någon som tycker det verkar vara en bra idé? Hur skulle det då gå till och vilket spel/system skulle man använda? Hur skulle man kunna göra detta?

Jag tror inte jag kan göra det själv då jag inte har erfarenhet av att skriva äventyr och scenarion, men om någon gör ett får ni gärna dela med er! :gremwink: (detta var baktanken med inlägget :gremsmirk: )

Nu blir det här inlägget väldigt virrigt, men några synpunkter på serien vore också roligt!
Jag har ingen att diskutera den med eftersom inga av mina vänner ser den! Vad tycker ni om den? Något ni tycker är dåligt/fult i 24? Är ni också helt lyriska? Vad tycker ni om de olika karaktärerna i serien? Själv tycker jag att Jack går en smula till överdrift i sina försök att hitta sin fru och dotter... Och att serien stundtals är rätt läskig :gremooo:

/Jonas, har skrivarfeber :gremtongue:
Förväntar sig inte att få svar på allt, är medveten om att det är rätt mycket! Men vad gör man inte? :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag är lyrisk. Att basera ett rollspel på serien har dock aldrig korsat mitt sinne. Jag menar, hundra procent av serien går ut på att Jack ställs inför oöverstigliga hinder som han sedan kommer över med sin snabbtänkthet: på något sätt litar jag inte riktigt på att mina spelare skulle förmå efterlikna honom på den punkten.

Har hört att det ska komma en efterföljare, någon annan med de uppgifterna? Rent av lite mer information?

Det stämmer, åtminstone om man skall tro TV4:as hallåa. Andra Dygnet heter den och skall vara klar någon gång till hösten.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag menar, hundra procent av serien går ut på att Jack ställs inför oöverstigliga hinder som han sedan kommer över med sin snabbtänkthet: på något sätt litar jag inte riktigt på att mina spelare skulle förmå efterlikna honom på den punkten.

Hahaha! Har vi samma spelare eller? :gremwink:


Storuggla, hoar
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Den andra timmen skall även utspela sig tre eller så var det sex månader efter att första dynget utspelade sig
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Har hört att det ska komma en efterföljare, någon annan med de uppgifterna? Rent av lite mer information?
Jodå, säsong 2 av 24 började visas i USA för en sisådär fem veckor sedan. Den utspelar sig ungefär ett år efter första säsongen och har i stort sett samma uppbyggnad (ja, med skillnaden att den börjar klockan 8 på morgonen förstås).

Det finns mycket man kan säga om den, men det mesta skulle av nödvändighet innehålla spoilers om vilka som överlever och inte i säsong ett, så jag låter bli... Det kan dock sägas att den fortfarande är medryckande, även om 9/11-vibbarna är lite väl starka ibland (onda onda terrorister som jobbar på amerikansk mark mot de stackars stackars jänkarna :gremsmirk:, känns det igen?).
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Andra Säsongen

"Har hört att det ska komma en efterföljare, någon annan med de uppgifterna? Rent av lite mer information?"

Japp, den andra säsongen håller på som bäst här i staterna. Fyra (tror jag) avsnitt har gått och det femte går på tisdag. Då gäller det 12.00-13.00. Vad vill du veta? Jag kan ju berätta vad som har hänt men det vill du förmodligen inte. Det handlar i alla fall om terrorister och dylikt.

Äventyr och rollspel efter det hel har jag inget med att göra... det skulle inte passa så bra då jag SL:ar DoD6... :gremtongue:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Andra Säsongen

12.00-13.00 redan efter fyra avsnitt? Alltså börjar den inte 00.00 som första säsongen...
Hmm... heter den bara 24 och inget mer eller har de lagt till något?Är det helt nya människor?
Vad den handlar om vill jag inte ha några detaljer om, men något vore trevligt, ungefär som man fick veta före första säsongen (En president kandidat ska bli mördad blablabla)... hmm, var det något mer jag ville veta? Nej tror inte det, kommer jag på något mer så skriver jag det...Jo en sak till, är det likt första säsongen? känns det som om de bara gjort om den lite eller håller det fortfarand? Det känns inte tjatigt eller så?

Tackar

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja nu var det väl inte frågan om att basera ett rollspel på den, mer ett scenario typ... Fast du har nog rätt, det skulle vara svårt... Men lite inspiration vore väl kanske ingen omöjlighet...

/Jonas
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Frågor, frågor...

"12.00-13.00 redan efter fyra avsnitt? Alltså börjar den inte 00.00 som första säsongen..."

Nopp, den börjar klockan 08.00 på morgonen.

"Hmm... heter den bara 24 och inget mer eller har de lagt till något?"

24 - Day 2. Om man nu vill lägga till något.

"Vad den handlar om vill jag inte ha några detaljer om, men något vore trevligt, ungefär som man fick veta före första säsongen"

Det handlar om att det finns en bomb (ala atom) i USA, i Los Angeles, som ska gå av "idag". Men vart finns den? Ska de hinna stoppa den? typ...

"Jo en sak till, är det likt första säsongen? känns det som om de bara gjort om den lite eller håller det fortfarand?"

Jag skämms över att säga det men jag har inte sett första säsongen. Jag åkte hit till staterna när den började gå i Sverige och säg mig vem orkar hålle sig ifrån att titta när den går? Så jag vet ärligt talat inte om det är likt, det är det förmodligen. Dessutom så gillar jag inte att det är reklam för då får man ju inte se hela timmen...
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Små rättelser

Den andra säsongen utspelar sig åtta minader efter den första, annars så var det mesta i stort sett rätt... Bombhot (mycket riktigt) och man kan kanske kalla att det är lite 9/11-känsla. Det handlar dock om en annan stad (Los Angeles). Fyra avsnitt har gått så det är ju i nästan fem :gremwink: och säsongen börjar mycket riktigt klockan 8 på morgonen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Hahaha! Har vi samma spelare eller?

Vet du, om mina spelare levde ett dubbelliv som halvtidsstockholmare skulle jag bli mycket orolig. :gremsmile:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Upplys mig?

Jag ser "aldrig" på TV (ytterst sällan) och när jag tittar brukar det aldrig bli TV5, då de har alldeles för mycket reklam för att jag ska stå ut med det. Men du har gjort mig nyfiken, så kan du berätta lite om storyn i 24, och vad det är som är så speciellt med den?

/Skuggvarg
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Små rättelser

Att jag fick så starka 9/11-vibbar beror helt på vilka banditerna var: onda onda muslimer som tränats i träningsläger i ett elakt elakt arabland vars regering känner till lägren, och vars dumma dumma president helt sonika ber jänkarna dra dit pepparn växer när de kommer och ställer krav.

Okej för att det är en behändig skurk att ta till, men som sagt, bortsett från att byta stad och vapen (var väl lite svårt att flytta hela CTU + Bauer till N.Y. kan man tro) så har de inte ändrat ett dyft, vilket jag fann lite... cheezy, i brist på bättre ord. Men vad 17, när man väl kommit in i storyn så ignorerar man ju det och hejar glatt på när det sparkas bakdel på gammalt hederligt Bauer-vis :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Upplys mig?

Tyvärr är det svårt att avslöja storyn för det är så mycket man inte ska veta... Men ungefär såhär, Jack Bauer är terroristagent på CIA (CTU heter avdelningen: Counter terrorist unit) Klockan är 00.00 då uppgifter kommer angående ett antentat mot presidentkandidaten Pamer (han är också svart vilket betyder att han kan bli den förste svarte presidenten i USA).. Ungefär samtidigt försvinner han tonårs dotter och mamman blir orolig... Ja mycker mer kan jag inte berätta. Serien går kl. 21.00 varje tisdag. Och förresten, det sopm gör serien unik är att varje avs´nitt utspelar sig i realtid (den är omdiskuteradm, men u USA är serien exakt en timma, med reklam, i sverige blir den kortare pga färra reklam pauser), alltså, det är 24 avsnitt och varje avsnitt behandlar en timme. Imorgon är det avsnittet som visar vad som händer mellan 11.00 och 12-00... Jag rekomenderar dig att inte börja se seien nu, då det här hänt massor på det 11 avsnitten som varit (den har gått nio veckor, första veckan visade tre avsnitt, två på söndag och ett på tisdag).. Serien finns att beställa på Amazon.com/co.uk så vitt jag vet... annars finns det säkert massor som spelar in den också... Lycka till... De första avsnitten var nästan bäst och man visste ju lika mycket som karaktärerna i serien, nu har man fått högar med svar.

/Jonas, som nästan avgudar serien
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Andra Dygnet heter den och skall vara klar någon gång till hösten. "

Den här gången har Jack bara 24 minuter på sig att rädda FN:s generalsekreterare ifrån en hop med galna rollspelare med kärnvapen samtidigt som hans farmor och katt hålls som gisslan av elaka samer i Nordnorge. :gremlaugh:
En sådan utveckling hade jag hellre velat se än ytterligare en lam säsong där Super-Jack räddar världen och hinner vara en god förälder på 24 ynkans timmar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Och nu tänkte jag... Någon som funderar på att basera ett äventyr/kampanj eller scenario på serien? Någon som låtit sig inspireras av den? Någon som tycker det verkar vara en bra idé? Hur skulle det då gå till och vilket spel/system skulle man använda? Hur skulle man kunna göra detta?"

Jag tror att det kan bli svårt, rentav mycket svårt. Åtminstone om man ska ha med den enda nyskapande delen av serien nämligen tidspressen.

SL: Jaha gubbar, om 24 timmar kommer någon antagligen fimpa en svart presidentkandidat, dessutom är era fruar och döttrar kidnappade. Ni har exakt 24 timmar på er att lösa det....från och med.....nu

Struntar man i tidspressen går det säkert att skriva ihop något, men det blir väl snarare ett eller flera äventyr än ett helt rollspel.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Jo jag måste erkänna att jag funderat på att skriva ihop ett äventyr inspirerat av 24 och tv/dator-spelet Hitman 2. Tidspress (närmare 36 timmar har jag tänkt) och en massa saker som måste ordnas.

Jag tänkte köra äventyret i N2, och förväntar mig att psykosen och långtidsutmattningen skall byggas upp för att på slutet riskera att resultera i roligheter :gremwink: Hoppas på minst ett eller psykbryt under slutet av äventyret.

Jag tänker nog göra rollfigurer till mina spelare, och vet inte om det kommer fortsätta till en kampanj, eller om jag nöjer mig med bara ett äventyr (jag gillar inte så mycket i N2 (det hör iofs inte hit :gremwink: ) förutom stridssystemet, mängden vapen, psykoser och hackingreglerna, och det här ger mig ett sätt att ta de bitarna och inte tänka så mycket på resten =) ).

-J
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Fint! Om du skriver det på datorn får du gärna skicka när det är klart!

Jag gillar N2 och det har inget med stridssystemet eller vapnen att göra (vilka jag är väldigt ointresserade av)
Karaktärskreationen är det bästa i spelet!

/Jonas, som gjort en riktigt rolig karaktär till n2
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
God och god...

...där Super-Jack räddar världen och hinner vara en god förälder på 24 ynkans timmar.
Nåja, så tjäklarns god förälder vet jag inte om han är, ändå. Okej för att sparkar lite bakdel för sin dotters skull, men det är ju bara för att göra frugan glad ju :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo, men det där var väldigt väldigt klumpigt uttryckt av mig. Jag menade förståss ett äventyr eller en kampanj!
Usch! Ibland överraskar jag mig själv med hur dåligt jag uttrycker mig!

/Jonas, rättade det nu
 
Top