Nekromanti 18. Övriga frågor

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Seinet said:
Vill bara ta upp frågan om vi bör skapa ett regelverk kring bidrag till föreningsaktiviteter. I en annan förening jag är medlem i så står föreningen för t.ex. jordnötter och liknande, som gagnar samtliga deltagare på föreningsaktiviteten.

En dessutom finns det där regler om vad som får anses vara en officiell föreningsaktivitet. Bland annat skall den utlysas i god tid till samtliga medlemmar. Jag vill alltså ha något liknande regelverk i den här föreningen.
Jag känner mig långsam, eller kanske bara föreningsovan. Jag förstår inte vad det här förslaget betyder riktigt. Lust att utveckla?

En tredje sak är mer en bekvämlighetsfråga. Ordförande på föreningens årsmöte bör ha moderatorprivilegier eller liknande under pågående årsmöte. Detta för att på ett extra tydligt sätt markera (gul bakgrund i inlägget) när punkter är färdigbehandlade och beslut har fattats.
Absolut!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Jag tror nog att vi har en kompetent styrelse som kan införa ett regelverk för formerna kring en föreningsaktivitet.

Ett par punkter som bör finnas med i ett sådant regelverk är bland annat:
1. Alla föreningsmedlemmar skall få en inbjudan (exempelvis via ett mail-utskick).
2. Det skall vara en tydlig beskrivning av aktiviteten i det meddelande som går ut till alla medlemmar. Exempelvis bör det stå eventuell kostnad. Eventuell åldersgräns, både övre och nedre, bör finnas med.

/Seinet Wintermute - Kommer tyvärr inte på mer viktigheter i sitt trötta tillstånd just nu.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Det handlar helt enkelt om att ifall någon i föreningen vill ha en grillkväll så skall han slippa utgifter för grill då den kommer gagna samtliga medlemmar på grillträffen.

Men för att det inte skall utnyttjas av kompisar (även om samtliga är medlemmar) som känner för att få gratis grillar till sina privata kvällar så bör det finnas regler om hur och när aktiviteten skall meddelas till samtliga föreningsmedlemmar.

Även om någon skulle göra ett massutskick till alla medlemmar och säga att dom arrangerar grillkväll "imorgon" så skulle det vara för sent utskickat för samtliga intresserade medlemmar kanske inte har tid att ta sig dit.

/Seinet Wintermute - Förvirrad av trötthet
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Seinet said:
Det handlar helt enkelt om att ifall någon i föreningen vill ha en grillkväll så skall han slippa utgifter för grill då den kommer gagna samtliga medlemmar på grillträffen.

Men för att det inte skall utnyttjas av kompisar (även om samtliga är medlemmar) som känner för att få gratis grillar till sina privata kvällar så bör det finnas regler om hur och när aktiviteten skall meddelas till samtliga föreningsmedlemmar.

Även om någon skulle göra ett massutskick till alla medlemmar och säga att dom arrangerar grillkväll "imorgon" så skulle det vara för sent utskickat för samtliga intresserade medlemmar kanske inte har tid att ta sig dit.
Ah, klockish. Jag stödjer förslaget också!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Simon said:
Seinet said:
Det handlar helt enkelt om att ifall någon i föreningen vill ha en grillkväll så skall han slippa utgifter för grill då den kommer gagna samtliga medlemmar på grillträffen.

Men för att det inte skall utnyttjas av kompisar (även om samtliga är medlemmar) som känner för att få gratis grillar till sina privata kvällar så bör det finnas regler om hur och när aktiviteten skall meddelas till samtliga föreningsmedlemmar.

Även om någon skulle göra ett massutskick till alla medlemmar och säga att dom arrangerar grillkväll "imorgon" så skulle det vara för sent utskickat för samtliga intresserade medlemmar kanske inte har tid att ta sig dit.
Ah, klockish. Jag stödjer förslaget också!
Jag med.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Ordningsfråga

Det kan ju av uppenbara skäl vara så att medlemmar i föreningen ansluter sig till årsmöten efter att dessa börjat (såsom jag t.ex.). Det är en viktig sak att notera då röstlängden ändras (därför har jag avstått från att rösta i frågor).

Kanske inte så problematiskt som jag tror att det är dock. Men det kanske kan uppkomma situationer där en majoritet aktivt måste vara för eller emot ett förslag för att det skall gå igenom eller ej. Fast då är det kanske mer ett problem om personer som är med vid mötets påbörjande slutar deltaga i mötet.

Kanske går att formulera något i stadgarna (som visserligen måste godkännas nästa årsmöte i sådana fall). Kanske att omröstning skall ske inom en tidsram och att röstlängden justeras för varje omröstning med de som aktivt röstar (och ja, då krävs att man säger att man röstar blankt).

/Seinet Wintermute - Tycker det var trevligt med lite regn istället för snö :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kan vi då bordlägga Vitulvs förslag och arrangera ett medlemsmöte om saken.

och anta Seinets förslag?

Beslut klubbas på torsdag.
 
Top