Nekromanti 18. Övriga frågor

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,927
Ja, jag har en övrig fråga som jag vill att föreningen fattar beslut om.

Jag vill att föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges tillträde till moderator-, och redaktionsforumen.
Syftet med detta är att skapa öppenhet mellan föreningen och redaktionen, något som jag kan känna är av största vikt då föreningen kan komma att avsätta monetära medel för att stödja rollspel.nu.
Jag har tidigare knorrat om att redaktionen lägger sig i styrelsemöten på ett sätt som jag inte tyckt har varit lämpligt. Vid närmare eftertanke har jag ändrat inställning och tycker att en ömsesidig dialog är av största vikt för att det ska råda ett gott och trovärdigt förhållande mellan förening och sajt. För att ett sådant förhållande skall kunna vidmakthållas krävs öppenhet åt båda håll. Föreningsstyrelsen skall inte bedriva processer som inte rollspel.nu kan följa, likaså bör föreningen ges inblick i det arbete som görs med sajten och forumet.

Det bör tydliggöras att vi som förening inte går till beslut om huruvida styrelsen skall få läs, och skrivrättigheter i de två forumen (det kan vi inte göra eftersom vi inte kan fatta beslut gällande sajten eller dess organisation och regelverk), utan att vi beslutar om att vi skall anhålla hos rollspel.nu om detta.

Som ett tillägg till detta förslag vill jag också att vi som förening anhåller hos rollspel.nu om att föreningens styrelse skall ges möjlighet att påverka utnämningar till posterna som redaktörer och moderatorer. Syftet med detta är att öka möjligheten till delaktighet i relationen sajt-förening och att stärka förtroendet mellan sajt och förening (med det inte sagt att det råder någon brist på förtroende i nuläget).

Alltså:

Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läs, och skrivrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.

Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få vara delaktiga i utseendet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.

Måhända är Förslag 1b inte tillräckligt konkret i sin nuvarande form, men kan kanske konkretiseras genom diskussion i denna tråd.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vitulv said:
Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läs, och skrivrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.
<div>
</div> <div>Jag ser inget principiellt problem med att ge läsrättigheter till Redaktionsforumet och Innehållsforumet som är de två forum där driften av Rollspel.nu dryftas. Skrivrättigheter har jag svårt att se vad det skulle tjäna för syfte – förslag till redaktionen kan ju redan idag framläggas av vem som helst i Rollspel.nu-forumet. </div> <div>
</div> <div>Moderatorforumet vill jag absolut inte öppna för andra än redaktörer och moderatorer. Det enda vi avhandlar där är moderatoringripanden och avstängningar, och jag har svårt att se varför styrelsen skulle behöva inblick i detta.
<div>
</div> <div>
Vitulv said:
Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få vara delaktiga i utseendet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.

Måhända är Förslag 1b inte tillräckligt konkret i sin nuvarande form, men kan kanske konkretiseras genom diskussion i denna tråd.
</div> </div> <div>
</div> <div>Mycket luddigt förslag. Vad innebär t.ex. »vara delaktiga«? </div> <div>
</div> <div>Idag tillsätts redaktörer i princip genom att Gardener eller redaktionen frågar någon om den vill sitta på en viss redaktörspost. Om den vill så får den. </div> <div>
</div> <div>Moderatorer tillsätts på ungefär samma sätt, bortsett från att Gardener sällan behöver vara inblandad. </div> <div>
</div> <div>Hur hade du tänkt att föreningen skulle vara »delaktig« i detta? </div>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,927
Dante said:
Jag ser inget principiellt problem med att ge läsrättigheter till Redaktionsforumet och Innehållsforumet som är de två forum där driften av Rollspel.nu dryftas. Skrivrättigheter har jag svårt att se vad det skulle tjäna för syfte – förslag till redaktionen kan ju redan idag framläggas av vem som helst i Rollspel.nu-forumet.

Moderatorforumet vill jag absolut inte öppna för andra än redaktörer och moderatorer. Det enda vi avhandlar där är moderatoringripanden och avstängningar, och jag har svårt att se varför styrelsen skulle behöva inblick i detta.
Systet med skrivrättigheter skulle i så fall vara likartat med syftet att redaktörsmedlemmar har skrivrättigheter i styrelsemöteforumet. Enkelhet och öppenhet samt ett ömsesidigt utbyte av idéer och åsikter.

Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.

Som förening är vår uppgift dels att stödja rollspel.nu, men jag kan också tycka att vi har ett ansvar inför våra medlemmar. Dessutom efterfrågar jag så hög transparens som möjligt i relationen förening-sajt. Vi bör i allra möjligaste mån dela information med varandra, snarare än dölja den.



Dante said:
Mycket luddigt förslag. Vad innebär t.ex. »vara delaktiga«?

Idag tillsätts redaktörer i princip genom att Gardener eller redaktionen frågar någon om den vill sitta på en viss redaktörspost. Om den vill så får den.

Moderatorer tillsätts på ungefär samma sätt, bortsett från att Gardener sällan behöver vara inblandad.

Hur hade du tänkt att föreningen skulle vara »delaktig« i detta?
Jag håller med dig, det var i luddigaste laget, men det beror på att jag inte hade tillräckligt bra koll på hur moderatorer och redaktörer utses. Med delaktig menar jag "får delta i den diskussion som leder till att en person tillfrågas om han/hon vill bli moderator eller redaktör".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vitulv said:
Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.
<div>
</div> <div>Jag förstår inte riktigt vad du tänkt att styrelsen skulle göra med den information de kan få från Moderatorforumet. Om de t.ex. skulle tycka att ett moderatoringripande är tveksamt – vad skulle de då göra åt saken? </div> <div>
</div> <div>Med den öppna moderering vi har idag kan ju alla redan se anledningen till ett ingripande. Det som försiggår »bakom kulisserna« handlar oftast om att någon moderator är osäker på om någon gjort sig skyldig till en regelöverträdelse eller ej, och vill se vad övriga moderatorer tycker om saken innan den ingriper (eller låter bli). Och inte ens det sker särskilt ofta. </div>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,927
Dante said:
Vitulv said:
Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.
<div>
</div><div>Jag förstår inte riktigt vad du tänkt att styrelsen skulle <i>göra</i> med den information de kan få från Moderatorforumet. Om de t.ex. skulle tycka att ett moderatoringripande är tveksamt – vad skulle de då göra åt saken?</div><div>
</div><div>Med den öppna moderering vi har idag kan ju alla redan se anledningen till ett ingripande. Det som försiggår »bakom kulisserna« handlar oftast om att någon moderator är osäker på om någon gjort sig skyldig till en regelöverträdelse eller ej, och vill se vad övriga moderatorer tycker om saken innan den ingriper (eller låter bli). Och inte ens det sker särskilt ofta.</div>
Till exempel så kan det bli aktuellt om en medlem i föreningen blir avstängd från forumet och det leder till en diskussion om huruvida samma person skall uteslutas ur föreningen. Då är det guld värt för oss i styrelsen att kunna se den diskussion som legat till grund för avstängningen. Det kan också bli en tydlig markering från föreningens styrelse att säga;

"Vi har noggrant följt den diskussion som förts inom administrationen och som lett till att XXXX avstängts från forumet. Styrelsen ställer sig bakom redaktionens beslut och yrkar dessutom på att XXXX utesluts ur Föreningen WRNU."

Men också att kunna säga:

"Vi har noggrant följt den diskussion som förts inom administrationen och som lett till att YYYY avstängts från forumet. Styrelsen ställer sig inte bakom redaktionens beslut och yrkar på att YYYY ej utesluts ur Föreningen WRNU. Under tiden då YYYY ej har möjlighet att delta i föreningsmöten på forumet utses QQQQ till ombud."

Jag vill med kraft påpeka att föreningsstyrelsen inte ska kunna påverka ett moderatoringripande (annat än om redaktionen uttryckligen vill ha styrelsens eller enskilda ledamöters yttrande), på samma sätt som inte redaktionen kan påverka ett styrelsemöte annat än genom rekommendationer och yttranden.

____

Observera nu att det här bara var ett exempel på varför mitt förslag skulle kunna vara av godo. Givetvis är förslagets nytta större än bara ett exempel, och jag hävisar till min tidigare ståndpunkt att öppenhet mellan rollspel.nu och Föreningen WRNU är av yttersta vikt i vårt framtida samarbete
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag håller med delar av Vitulvs förslag men inte hela förslaget.

Vitulvs yrkande said:
Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läs, och skrivrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.

Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få vara delaktiga i utseendet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.
Jag håller med om att öppenheten mellan redaktion och förening bör vara ömsesidig. Framförallt i ett läge där föreningens ekonomiska medel skall gå åt till att stödja hemsidans verksamhet. Hur skall föreningens styrelse med ansvar för dessa kronor kunna transferera dem utan insyn i hur hemsidan drivs och vad kronorna går till. Jag ser det som mycket problematiskt.

Skrivrättigheter ser jag däremot inte som en förutsättning för föreningens styrelse att kunna granska redaktionens arbete. En personlig försäkran från en redaktionsmedlem om att det går till: "Så här, så här och slutligen på det här viset." Är bunden till tid och förtroendet från person till person. Jag ser inte att det räcker eftersom det är bundet till tiden och relationen mellan personer i styrelse och personer i redaktionen. Det borde också åligga styrelsens ledamöter att inte berätta för obehöriga om vad som skrivs där.
Kanske vore det än mer praktiskt om styrelsen utsåg en enskild styrelsemedlem att granska dessa forum för föreningens räkning. Typ som ett fackligt ombud.

Jag anser inte att (och detta har ingen yrkat på) föreningen eller dess styrelse skall ha makten att påverka nuvarande redaktions sammansättning. Om vi får "makten" att avsätta en redaktör så skulle det innebära svårigheter för redaktionen att fatta obekväma beslut. Däremot bör föreningen genom styrelsen få möjlighet att påverka vem som blir ny redaktör genom att yttra sig i frågan. Inte föreslå vem som skall bli, men man skall ha möjligheten att i förhand uttala sig om man ser problem med valet av redaktör.

Jag föreslår därför ett annat förslag:

Perssons reviderade förslag från Vitulv said:
Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läsrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.

Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få yttra sig vid tillsättandet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vitulv said:
Dante said:
Jag ser inget principiellt problem med att ge läsrättigheter till Redaktionsforumet och Innehållsforumet som är de två forum där driften av Rollspel.nu dryftas. Skrivrättigheter har jag svårt att se vad det skulle tjäna för syfte – förslag till redaktionen kan ju redan idag framläggas av vem som helst i Rollspel.nu-forumet.

Moderatorforumet vill jag absolut inte öppna för andra än redaktörer och moderatorer. Det enda vi avhandlar där är moderatoringripanden och avstängningar, och jag har svårt att se varför styrelsen skulle behöva inblick i detta.
Systet med skrivrättigheter skulle i så fall vara likartat med syftet att redaktörsmedlemmar har skrivrättigheter i styrelsemöteforumet. Enkelhet och öppenhet samt ett ömsesidigt utbyte av idéer och åsikter.

Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.

Som förening är vår uppgift dels att stödja rollspel.nu, men jag kan också tycka att vi har ett ansvar inför våra medlemmar. Dessutom efterfrågar jag så hög transparens som möjligt i relationen förening-sajt. Vi bör i allra möjligaste mån dela information med varandra, snarare än dölja den.

Är det inte bara enklare att utse en person som får skrivrättigheter? Alltså ha en som ska vara länk mellan moderering och styrelse? I det fallet ska då den personen vara styrelsemedlem och ej moderator.

Att öka öppenheten kan ju vara bra, även om vi inte misstror moderatorerna.


EDIT: Har för mig att vi inte ska ändra inläggen, jag ber om ursäkt för detta, men då quote försvann så la jag till denna nu, så att man ser vart Vitulvs inlägg tog slut, och vart min tog början
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Dante said:
Jag förstår inte riktigt vad du tänkt att styrelsen skulle göra med den information de kan få från Moderatorforumet. Om de t.ex. skulle tycka att ett moderatoringripande är tveksamt – vad skulle de då göra åt saken?
<div>
</div> <div>
Vitulv said:
Till exempel så kan det bli aktuellt om en medlem i föreningen blir avstängd från forumet och det leder till en diskussion om huruvida samma person skall uteslutas ur föreningen. Då är det guld värt för oss i styrelsen att kunna se den diskussion som legat till grund för avstängningen.
</div> <div>
</div> <div>Men vänta lite nu … </div> <div>
</div> <div>Du kan inte mena att moderatorernas diskussion ska ligga till grund för om en föreningsmedlem ska stängas av från föreningen eller ej. Det måste väl ändå vara föreningsmedlemmens regelbrott som eventuellt leder till en diskussion om den även ska uteslutas från föreningen. Regelbrotten sker i allmänhet öppet och i allas åsyn, och om så inte skulle vara fallet så aviseras regelbrottet och påföljden i Rollspel.nu-forumet. </div> <div>
</div> <div>Vi har ju redan slagit fast att avstängning från forumet inte innebär automatisk uteslutning ur föreningen. Och att uteslutning ur föreningen inte innebär automatisk avstängning från forumet. Vilket betyder att det står föreningen fritt att utesluta eller inte utesluta sina medlemmar alldeles oavsett om moderatorerna stängt av dem från forumen eller ej. </div> <div>
</div> <div>Så, nä, jag ser fortfarande inte hur insyn i moderatorforumet skulle vara nödvändigt (eller ens behjälpligt) i den situationen. </div>
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Persson said:
Jag håller med om att öppenheten mellan redaktion och förening bör vara ömsesidig. Framförallt i ett läge där föreningens ekonomiska medel skall gå åt till att stödja hemsidans verksamhet. Hur skall föreningens styrelse med ansvar för dessa kronor kunna transferera dem utan insyn i hur hemsidan drivs och vad kronorna går till. Jag ser det som mycket problematiskt.
Håller nog med Persson men tycker nog att vi kan vänta med den här frågan till vi faktiskt har gjort någon nytta med pengarna, så jag tycker att vi väcker frågan nästa årsmöte.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Hans E Magnusson said:
Håller nog med Persson men tycker nog att vi kan vänta med den här frågan till vi faktiskt har gjort någon nytta med pengarna, så jag tycker att vi väcker frågan nästa årsmöte.
Mja, det får man tycka om man vill :gremwink: Nu är det dock väckt som en övrig fråga, så vi ska nog ställa det mot avslag, alternativt bordläggning om någon yrkar på det.

Personligen tycker jag nog att det kan vara bra att ansöka om mer insyn. Om inte annat så kan det öppna för en diskussion om föreningens relation till webbplatsen. Köper vi en tjänst? Sponsrar vi bara sajten? Ligger det till på något annat sätt, och tycker vi att det är bra som det är eller vill vi förändra det?

/pöniz - som inte direkt bryr sig om såna formaliteter, men vet att vissa tycker det är jätteviktigt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Förslaget känns felställd. Är det inte viktigare att ta reda på VAD föreningen vill ha ut av att få tillgång till dessa forum? <div>
</div> <div>Vad tror ni egentligen vi skriver där? Det är rent praktiska arbetsforum och det ligger en massa information om ftp-uppgifter till servrar och dylikt. Saker som vi inte kan lämna ut hur som helst. Skulle det öppnas upp så måste denna information då flyttas till annan plats, vilket skulle försvåra arbetet och bara införa ett nyt hemligt ställe. </div> <div>
</div> <div>Jag har personligen på sista tiden försökt föra så mkt diskussioner och förslag om arbetet via det öppna Rollspel.nu-forumet. Det har inte varit något aktivt beslut, det har bara blivit så att jag gör det när det känns passande. Detta ser jag inget problem med att vi tar ett steg fullt ut med, om folk vill det. Det kan ju dock bli en del tråkiga, och för många ointressanta, diskussioner, så det bör kanske specifieras vad som är intressant. </div>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Bidrag vid föreningsaktiviteter

Vill bara ta upp frågan om vi bör skapa ett regelverk kring bidrag till föreningsaktiviteter. I en annan förening jag är medlem i så står föreningen för t.ex. jordnötter och liknande, som gagnar samtliga deltagare på föreningsaktiviteten.

En dessutom finns det där regler om vad som får anses vara en officiell föreningsaktivitet. Bland annat skall den utlysas i god tid till samtliga medlemmar. Jag vill alltså ha något liknande regelverk i den här föreningen.

En tredje sak är mer en bekvämlighetsfråga. Ordförande på föreningens årsmöte bör ha moderatorprivilegier eller liknande under pågående årsmöte. Detta för att på ett extra tydligt sätt markera (gul bakgrund i inlägget) när punkter är färdigbehandlade och beslut har fattats.

/Seinet Wintermute - Borde nog hitta något att äta snart.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Föreslår att vi bordlägger Vitulvs förslag samt att frågan återigen tas upp på ett separat medlemsmöte senare under verksamhetsåret.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Stöjder punkt 1, 2 och 3 som Seinet för upp.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
solvebring said:
Persson said:
Föreslår att vi bordlägger Vitulvs förslag samt att frågan återigen tas upp på ett separat medlemsmöte senare under verksamhetsåret.
Låter bra.
Jag är för detta förslag.
likadant här.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Bidrag vid föreningsaktiviteter

Skulle detta med regelverk kring föreningsaktiviteter kunna vara upp till styrelsen att arbeta fram?

Iallfall, jag stödjer idén.
 
Top