Nekromanti 124cm lång med 190cm svärd

Rikku

Veteran
Joined
9 Aug 2005
Messages
10
Location
Urskogen nära en vattenpöl
Jag funderade på en sak jho om nu en missla som lyckats slå fram 16 i styrka (18 för misslor får -2) skulle komma över ett kraggsvärd så kan misslan allså springa runt och "slakta" va misslan nu känner för att "slakta". det måste ju fungera så lr hur?

-men jag skulle ju bara klappa honom lite //jätten Débháa
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag funderade på en sak jho om nu en missla som lyckats slå fram 16 i styrka (18 för misslor får -2) skulle komma över ett kraggsvärd så kan misslan allså springa runt och "slakta" va misslan nu känner för att "slakta". det måste ju fungera så lr hur?

Enligt reglerna skulle det fungera. Men sedan är misslorna inte kända för att vara speciellt blodtörstiga slaktare utan de är den snälla gulliga varianten. Men om man nu skulle bortse ifrån detta (vilket jag inte kommer att göra egentligen) och göra en blodtörstig missla så skulle jag ändå inte välja ett kraggsvärd än fast misslan hade styrkan att bruka. Enligt relgerna skulle det fungera (som sagt) men de tar inte hänsyn på brukarens vikt. Tänk dig t.ex. att du svingar en slägga, då är det nästan så att släggan drar en med sig pga dess vikt. Tänk dig då en missla (som är mycket lättare än en människa) svingar ett kraggsvärd (ungefär samma vikt som en slägga). Misslan skulle fara runt som en vante.

/Jaggernaut - nejnejNEJ!
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Som sagt är inte misslor den farligaste av alla raser då det gäller blodtörst :gremlaugh:

Men tänk dig, hur ser denna missla ut, armar tjockare än tunnor och en kropp stor som ett skepp i förhållande till sitt huvud.

Om misslan vill använda ett kraggsvärd så låt denne göra det men låt denna också tänka på konsekvenserna.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
påvinner mig om min vavo karaftär Behdrin som var 150 från lång och bar ettstorsvärd på ryggen släpandes i marken.

VH Jens.L "ville bara minnas"
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
I min spelgrupp finns det just nu en Learamaälva med nackdelen kort. Hon är ung lika lång som din missla (och hon blir förväxlad allt som oftast). Nu har hon inte ett 2H svärd utan 2st långsvärd, men kan tänka mig att synen av henne liknar det du har.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nej, man kan också använda sunt förnuft och komma fram till att 124 cm person med 190 cm vapen är idiotiskt. Till exempel.

Alltså, regelsystemet kan inte täcka alla möjliga situationer. Där det finns luckor i det, eller där regelsystemet inte längre verkar vettigt, måste det sunda förnuftet ta vid. Så använd det.

- Ymir, rekommenderar
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Hm, jag trodde meningen med att spela rollspel var just att spela och att leva sig in i karaktären och inte att knarka sig sönder och samman på regeltjack. :gremcrazy:

Jag skulle gärna vilja se en mer ingående beskrivning av personligheten på den missla som väljer att släpa runt på ett kraggsvärd. :gremsmile:

För övrigt undrar jag varför det är just ett kragsvärd och inte ett storsvärd som både är stort, tungt, mycket vanligare än kraggsvärdet och farligt. Jag anar nämligen powergamande ugglor i mossen. :gremshocked: (Jag försökte efterlikna själva hoandet här.)
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
hoppsan (ANT)

Råkade tydligen trycka för att svara på jaggernauts inlägg istället för rikkus tråd. Det var inte riktigt meningen... :gremfrown:
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Absolut inte. Misslor är emot alla sorters våld, och skulle aldrig bruka vapen. Iallafall inte större än knivar.
 

Rikku

Veteran
Joined
9 Aug 2005
Messages
10
Location
Urskogen nära en vattenpöl
så här var det

Nu är de inte så att min lilla missla springer runt å dödar med ett kraggsvärd utan misslan och dennes färdkamrat (en kraggbarbar) var uppe i bergen å vandra när kraggbarbaren blir träffad av två pilar från rövarnans armborst och faller till marken medan rövarna kommer närmare. Misslan tar fram två kast knivar och kastar i väg dom och gör ner en av de tre rövarna. nu stog misslan obeväpnad medan rövarna kom närmare, då fick han syn svärdet som låg brevid kraggbarbarens kropp. så han plockade upp svärdet. rövarna bakade av bara synen på misslan.

-bättre ett svärd i handen är två i magen //okänd
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: så här var det

Well, bara att konstatera att denna är agnska modig som gör motstånd mot 3 rövare när de just dödat en kraggbarabar...

Well, finns inte mycket jag kan tänka mig som kan ge det hela en fin och riktigt logisk touch faktiskt...
 

Rikku

Veteran
Joined
9 Aug 2005
Messages
10
Location
Urskogen nära en vattenpöl
Re: så här var det

Det fanns inte mycket annat att göra, för rövarna blockerade den ända vägen från platsen


-va har du i supa, henke? //Tommy
-trehundra silver //henke
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Re: så här var det

Vad han menar är att en logisk reaktion från en MISSLA är att den skulle vara för stel av skräck för att röra sig, redan från början.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: så här var det

stel av skräck
¨

Något i den stilen, men detta är bara mitt intryck av misslor i allmänhet, hur det är med just denna individen vet jag inte även om det låter lite speciellt.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: så här var det

Jag personligen skulle skita ner mig så mycket att jag aldrig i livet skulle ta upp ett svärd (man vill ju inte göra ill sig). Om minsta tillfälle gavs skulle jag lägga benen på ryggen och springa, eller så skulle jag försöka trassla mig ur situationen utan att bli skadad (de var rövare? Då vill de ha mina prylar, de har ingen som helst glädje av att ta mitt liv också), ge mina saker till dem och sen sticka.

-Hjalle, något sånär mänsklig.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
rasism.

nu är det så att alla misslor inte behöver vara stereotyper. nån liten missla finns det säkert som skulle tänka sig att ta till våld. notera att om en krigarmissla dyker upp så kan personers förutfattande meningar vara intresanta.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
det måste ju fungera så lr hur?
Jovisst, det fungerar rent regelmässigt, men sen är frågan hur troligt det att något sådant händer (okay jag har en spelare som är en drakdräparmissla, som slåss med slagsvärd och rider på gripar, men det räknas inte).

En brist i reglerna tycker jag är att misslorna kan få så högt värde i STY. Om misslor ska vara som en tolvåring till utseende borde de enligt mig även ha likartad fysik som en tolvåring. Därför gillar jag inte att de bara får en modifikation på -2 i STY. -3 vore bättre, -4 skulle göra mig helt nöjd.

- Lorindor, tycker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men Eons rollpersonsskaparsystem har inga modifikationer som ger under -2, för då skulle man kunna få 0 i ett attribut från början. Man hade fått ta till helt andra tärningskombos än 3T6 för att slå fram attributen isåfall, som i Monster & Varelser. Iofs vore det inte mig emot.

- Ymir, tänker, alltså finns han
 
Top