Nekromanti [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
[11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Bör föreningen åta sig ansvaret att hålla i Indierummet under Gothcon kommande år?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Jag tycker det. Om jag har fattat det rätt vill Arvid inte ha det längre, eller? Om så är fallet tycker jag absolut att vi ska ta det, åtminstone ett år för att se hur det går.

För att:
- Jag tycker att det ska finnas ett allmänt rollspelsrum, utöver de vanliga schemalagda passen.
- Många i föreningen är också de som fått indierummet att bli vad det är, spelledare, arrangörer och bara den typen av GothCon-besökare som spenderar hela konventet där oavsett.
- Vi måste inte förbinda oss att ta det för all framtid, och ett år tror jag vi kan få ihop folk till, på prov.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Jag tycker det. Med, som tidigare, en rejält tilltagen och generös definition av "indie".

Men, det jag tycker behöver klargöras innan vi klubbar, är vad "hålla i" innebär i praktiken. Här är ju Arvidos den som har mest expertis, men vad innebär det egentligen?

- Behöver pengar spenderas?
- Vad behöver förberedas?
- Kan vi hitta specifika ansvariga i föreningen villiga att på ett eller annat sätt se till så att det vaktas, hålls upplåst, välkomnas etc? Man kan såklart rotera ansvar mellan flera, så attd e som är med kan gå och göra annat också...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Ja, det som tidigare rymts inom indierummets ramar är tillräckligt generöst, men om någon hatar termen och inte kan tänka sig att samarbeta med det är jag personligen okej med att arra "Rollspelsrummet" eller något liknande – ett rum vars största funktion är att vara samlingsplats för rollspelare som inte vill boka upp sig på pass, utan spela som det kommer eller bara hänga. Det är vad det varit, som jag ser det, den senaste tiden (och det är trevligt!).
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Personligen tycker jag det är en dålig ide. Jag förstår om många tror att det beror på "indie" eller något sådant - det är ganska etablerat att den speltypen inte är min kopp te. Nä att jag inte känner något engagemang för idéen beror på att jag inte ser det som föreningens kärnverksamhet.

Här kommer jag in på en annan punkt på dagordningen, nämligen vad föreningen skall syssla med. För mig är det:

1. Nätbaserad verksamhet med forumet som rum.
2. En sorts facklig/kår verksamhet för användarna på rollspel.nu

Indierummet är inte nätbaserat och därför säger jag nej.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

krank said:
Jag tycker det. Med, som tidigare, en rejält tilltagen och generös definition av "indie".

Men, det jag tycker behöver klargöras innan vi klubbar, är vad "hålla i" innebär i praktiken. Här är ju Arvidos den som har mest expertis, men vad innebär det egentligen?

- Behöver pengar spenderas?
- Vad behöver förberedas?
- Kan vi hitta specifika ansvariga i föreningen villiga att på ett eller annat sätt se till så att det vaktas, hålls upplåst, välkomnas etc? Man kan såklart rotera ansvar mellan flera, så attd e som är med kan gå och göra annat också...
Bra inlägg Krank! Nu är jag som sagt emot idéen men om vi beslutar oss för att genomföra det så måste vi först besvara dessa frågor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Persson said:
Här kommer jag in på en annan punkt på dagordningen, nämligen vad föreningen skall syssla med. För mig är det:

1. Nätbaserad verksamhet med forumet som rum.
2. En sorts facklig/kår verksamhet för användarna på rollspel.nu
Jag ställer upp på 1), men inte 2). Min 2) ser ut såhär istället:

2) verka för communitykänslan och samhörigheten på wrnu; verka som en enande positiv kraft för att göra wrnu till ett (ännu) trevligare ställe.


Jag kanske är en hippie på det viset. Och för mig är indierummet helt klart något som faller inom min tvåa; precis som forumölträffarna etc är fysiska möten med forumiter en skitbra idé för forumstämningen; man blir närmare bekanta - och det är svårare att bli riktigt arg på någon man träffat och umgåtts med IRL. För mig är indierummet på Gothcon en ganska viktig del av wrnu:andet; det är årets bästa tillfälle att sätta ansikten på namn.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

krank said:
Persson said:
Här kommer jag in på en annan punkt på dagordningen, nämligen vad föreningen skall syssla med. För mig är det:

1. Nätbaserad verksamhet med forumet som rum.
2. En sorts facklig/kår verksamhet för användarna på rollspel.nu
Jag ställer upp på 1), men inte 2). Min 2) ser ut såhär istället:

2) verka för communitykänslan och samhörigheten på wrnu; verka som en enande positiv kraft för att göra wrnu till ett (ännu) trevligare ställe.
.
Hmm. Jag delar din uppfattning men jag tycker inte att Facklig verksamhet står emot samhörighet. Det var också därför jag la till /kår.

Men låt oss ta den här diskussionen i rätt tråd så fokuserar vi på indierummet. Så samtalen förs på rätt plats.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Persson said:
Bör föreningen åta sig ansvaret att hålla i Indierummet under Gothcon kommande år?
Absolut inte.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Lystring. Vi behöver mer aktivitet och närvaro på styrelsemötet nu. Påminn gärna styrelsemedlemmar i småpraten om ni ser dem.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

  • Projektledarna åtar sig att arrangera Indierummet på GothCon nästa år.
  • För att detta projekt ska kunna vara långsiktigt så åtar de sig också att börja planera kring sin egen efterträdare den dagen de själva tycker sig ha fått nog av åtagandet.
  • Projektledarna ges befogenhet att lösa de praktiska detaljer som råder kring arrangemanget. Föreningen kan inte erbjuda någon budget, men däremot ett nätverk och stöd.
  • Projektledarna ges också befogenhet att rekrytera fler medarbetare om så önskas, på kort eller lång sikt.
  • Projektledarna åtar sig att Föreningen WRNU står omnämnt och syns i och med arrangemanget, för att på så vis tydliggöra att det är just ett officiellt arrangemang.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Föreningen behöver verkligen en verksamhet och du för fram vettiga argument. Jag tycker inte att projektet hör till det jag vill se som vår kärnverksamhet. Men, precis som du tar upp finns en stark anknytning mellan forumet och indierummet. Formerna för en nätbaserad verksamhet kommer också ta tid att hitta - varför "traditionell verksamhet" skulle fungera som ett tryggt ben.

Jag ska verkligen tänka över förslaget i nytt ljus till imorgon.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Jag tycker också att om vi alls ska ha verksamhet som inte är nätbaserad så är indierummet ett bra ställe att börja på. Och vill poängtera att jag inte tror att det är ett måste att det heter indierummet heller.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Vitulv said:
Persson said:
Bör föreningen åta sig ansvaret att hålla i Indierummet under Gothcon kommande år?
Absolut inte.
Jag är lite nyfiken på din motivering.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Pilzeman said:
Jag tycker också att om vi alls ska ha verksamhet som inte är nätbaserad så är indierummet ett bra ställe att börja på. Och vill poängtera att jag inte tror att det är ett måste att det heter indierummet heller.
Det här har jag funderat på, och vill gärna göra ett tillägg till mitt förslag.

Tar vi över indierummet behöver vi också hålla fast vid dess syfte: Att erbjuda en möjlighet för att utforska one-shot indiespel (och inte traditionella rollspel). Det är förtroendet vi har givits av Arvid, och en del av vår. Definitionen av indie kan, som krank säger, vara generös, men det är inte Allmänna rollspelsrummet vi diskuterar här, utan ett mer avgränsat evenemang.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Pilzeman said:
Jag tycker också att om vi alls ska ha verksamhet som inte är nätbaserad så är indierummet ett bra ställe att börja på. Och vill poängtera att jag inte tror att det är ett måste att det heter indierummet heller.
Nä, om föreningen bestämmer sig för att hålla i detta så borde det ju kallas »WRNU-rummet« eller – om vi hellre vill pusha för forumet – »Rollspel.nu-rummet«.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Vän av ordning said:
Pilzeman said:
Jag tycker också att om vi alls ska ha verksamhet som inte är nätbaserad så är indierummet ett bra ställe att börja på. Och vill poängtera att jag inte tror att det är ett måste att det heter indierummet heller.
Nä, om föreningen bestämmer sig för att hålla i detta så borde det ju kallas »WRNU-rummet« eller – om vi hellre vill pusha för forumet – »Rollspel.nu-rummet«.
Väldans bra poäng. Ja det blir ju faktiskt aningen meningslöst att föreningen ska hålla i rummet om varken sidan eller föreningen står bakom det hela på ett synligt sätt.

Det är väl bara att vara lite fiffi med andra ord.
WRNU-rummet
- Drop-In-spel!

... Eller något i den stilen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Bunny said:
Tar vi över indierummet behöver vi också hålla fast vid dess syfte: Att erbjuda en möjlighet för att utforska one-shot indiespel (och inte traditionella rollspel). Det är förtroendet vi har givits av Arvid, och en del av vår. Definitionen av indie kan, som krank säger, vara generös, men det är inte Allmänna rollspelsrummet vi diskuterar här, utan ett mer avgränsat evenemang.
Mjo, absolut. Det är inte rummet där man spelar M:UA, inte ens på dropin.

Däremot behöver det ju kanske inte vara Forgespel/Story Now. Null State funkade finfint förra året, och jag fortsätter gärna presentera de av mina spel som kan köras som oneshots i indierummet även framöver.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Kraven på spelen i rummet är med andra ord inte att de ska vara indie/trad/fan-och-hans moster utan att de är plug-and-play. Man droppar in och kan spela one-shots på plats. Plug n play som sagt. Det är med andra ord det som bör visas fram liksom vara kriteriet.
 
Top