Nekromanti [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

solvebring said:
Kraven på spelen i rummet är med andra ord inte att de ska vara indie/trad/fan-och-hans moster utan att de är plug-and-play. Man droppar in och kan spela one-shots på plats. Plug n play som sagt. Det är med andra ord det som bör visas fram liksom vara kriteriet.
Mja, det var ju det jag menade med att M:UA inte funkar. Jag vill snarare använda en bred indiemärkning, som framför allt handlar om att spelen är små, skapade independently så att säga. Och kan spelas som oneshots.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

krank said:
solvebring said:
Kraven på spelen i rummet är med andra ord inte att de ska vara indie/trad/fan-och-hans moster utan att de är plug-and-play. Man droppar in och kan spela one-shots på plats. Plug n play som sagt. Det är med andra ord det som bör visas fram liksom vara kriteriet.
Mja, det var ju det jag menade med att M:UA inte funkar. Jag vill snarare använda en bred indiemärkning, som framför allt handlar om att spelen är små, skapade independently så att säga. Och kan spelas som oneshots.
Fast det är ju det som är missvisande. Indie tolkas ju på femtioelva olika sätt. Fast tja, plug and play kan också tolkas rätt fritt. Det är sant... :gremcrazy:
Ett dilemma, helt enkelt. Fast definitionen är egentligen en senare fråga. Grejen nu är ju huruvida föreningen ska sköta rummet eller inte och vad föreningen då behöver göra för att ordna detta.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Vän av ordning said:
Pilzeman said:
Jag tycker också att om vi alls ska ha verksamhet som inte är nätbaserad så är indierummet ett bra ställe att börja på. Och vill poängtera att jag inte tror att det är ett måste att det heter indierummet heller.
Nä, om föreningen bestämmer sig för att hålla i detta så borde det ju kallas »WRNU-rummet« eller – om vi hellre vill pusha för forumet – »Rollspel.nu-rummet«.
Jag håller inte med. Jag skulle istället vilja påpeka att det finns andra sätt att låta arrangören framgå, och att det är med som en del av det förslag på projektledarnas uppdrag som jag tidigare föreslagit.

Lite mer konkret, då: Att WRNU står som arrangör tycker jag till exempel bör framgå i arrangemangsbeskrivningen, den som finns på webben och trycks i katalogen och som kommer spridas till tusentals nördar ("Arrangörer för arrangemanget är Föreningen WRNU (baserad på Rollspel.nu)").

Sedan kommer vi ha två respresentanter på plats, projektledarna, som borde ta tillfället i akt att informera besökare om arrangören också (Att kanske inleda en samling/introduktion i linje med följande väldigt ungefärliga exempel: "Hej, och välkomna till Indierummet. Här kan vi erbjuda [det här] och [det här]. Vi som driver Indierummet gör det som representanter för Föreningen WRNU, och många av oss som hänger här är också aktiva på forumet Rollspel.nu").

Ännu en idé är göra en banner där föreningens logga syns tillsammans med texten "Indierummet" (det borde ju du kunna fixa på 5 röda) - kanske kan GothCon låta oss ha med bannern tillsammans med arrangemangsbeskrivningen i katalogen, kanske kan vi be om pengar av GothCon att trycka bannern som en schysst skylt för att synliggöra arret mer på (båda exemplen ser jag som högst genomförbara).

Det går också att sätta samman små informationsflyers med info om WRNU och Rollspel.nu, som projektledarna kan se till är tillgängliga i Indierummet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,852
Location
Stockholm
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Eller kanske: »Föreningen WRNU presenterar: INDIERUMMET«?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Vän av ordning said:
Eller kanske: »Föreningen WRNU presenterar: INDIERUMMET«?
Som... namn?

Är det lökigt när Quention Tarantino och Luc Besson gör det så borde vi inte heller göra det. :gremwink:

Jag tycker "Indierummet" är ett varumärke som vi borde vara mer aktsamma med. En viktig del av vad vi tar på oss att förvalta.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,891
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Vän av ordning said:
Vitulv said:
Persson said:
Bör föreningen åta sig ansvaret att hålla i Indierummet under Gothcon kommande år?
Absolut inte.
Jag är lite nyfiken på din motivering.
Sure

1. Jag håller inte med om communitykopplingen, och vill heller inte att kopplingen ska understödjas eftersom jag inte anser att den gynnar communityt.

2. Jag tycker att konceptet är alltför smalt och exkluderande, vilket i förlängningen är tätt sammamkopplat med punkt nummer ett.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Jag misstänker att detta kommer vara ett blekt, diplomatiskt inlägg där jag försöker vara alla till lags, men jag skriver det ändå. Jag är lite sån nämligen.


Jag tycker absolut att ett GothCon-evenemang arrangerat av föreningen är en bra väg att gå. Hade vi börjat från början, och sagt "vi vill ha ett arr på gothcon" hade vi kunnat designa det precis som vi ville. Det hade ändå garanterat handlat om rollspel, och jag tror inte att vi klarar att ha ett "rollspelsrum" där precis alla delar av hobbyn kommer fram (eller ens en fin blandning med något för alla i föreningen, dvs både indie, dnd, terränmakande, regelklurande och vad man nu tänker sig). Givet detta är det att begränsa sig eller strunta i det som jag ser som alternativ. Att strnta i det är absolut ett alternativ, men någon verksamhet ska vi ha och jag är pepp på att ha delar av den på GothCon.

Ska man begränsa sig kan man i princip välja vilken del av rollspelshobbyn, vilken del av vår verksamhet, som man vill under en förutsättning. Detta är en jag inte ens tänkt på innan Vitulv tog upp den, nämligen att det kan vara exkluderande. I det här fallet indieummets koncept, som då skulle vara exkluderande och (antar jag) visa att föreningen WRNU bara är för indiekatterna och inte de andra.

Personligen tycker jag inte det behöver vara det, men jag är också medveten om att det är enkelt att stå och grilla broccoli och säga "ni kan också få!" varpå de som inte ens gillar broccoli inte har någon anledning att vara med på middagen, och sen inte känna att man gjort något fel eftersom man ju bjöd in dem. Klumpig metafor, men jag menar att det är lätt att se sig själv som mindre exkluderande än vad man faktiskt är.

Förutsättningarna för att hålla indierummet är ganska goda. Det finns en tradition av rummet och det är höjdpunkten på gothcon för många, inte minst (inbillar jag mig) många forumiter. Rummet är etablerat, GothCon gillar arret och kommer vara välvilliga (vilket de förhoppningsvis är även med nya arr, men men) och det finns en fanbase. Dessutom finns det en tidigare arrangör som inte längre vill driva det, så genom att axla manteln kan vi även känna att vi bidrar till att hålla liv i något som annars kanske skulle försvinna. Ska vi hålla ett arr på GothCon och alls kan tänka oss att ha ett indiefokuserat sådant, ska vi ta chansen nu.

Jag kan absolut se hur det skulle vara exkluderande för de medlemmar som inte spelar indiespel. Om föreningen skulle ordna massa roliga saker, med lite olika fokus, skulle detta inte vara det minsta problem. Som det ser ut nu, med en verksamhetsplan som säger "ett afk-arr per termin" så skulle det inte bli så. Då skulle vi kunna bli "den där föreningen som håller i indierummet och har nån koppling till wrnu", och det vill vi inte. Tyvärr inser jag att vi hamnar i sitsen: om vi bara ska göra ett arr i vår, så är det inte indierummet.


Jag personligen vill fortfarande gärna arra indierummet, av anledningarna jag nämnt och främst att det inte ska dö ut. Hade jag haft en spelgrupp eller posse med nära forumitvänner som ville hjälpa mig hade jag tagit tag i det själv, men jag ser föreningen som en stor möjlighet att få uppbackning och göra något bra. Men jag ser absolut din poäng, Vitulv, och jag vill inte att vi kör över och exkluderar någon typ av medlemmar.

Bunny, du verkar vara av åsikten att om vi ska göra indierummet ska vi minsann göra indierummet. Om jag skulle försöka jämka mig med Vitulv skulle det vara genom att föreslå ett rum som skulle ta indierummets plats, dvs vara existensberättigat bara om indierummet försvinner, men vara ett allmännare rollspel.nu-rum, med spelare och spelare som hänger runt, snackar, och spelar det de vill när de hittar ihop i en grupp. Fokus på känslan i indierummet av att det bra är att komma dit och bli meddragen i en grupp, jämfört med resten av konventets "anmäl hela gruppen till scenariot"-upplägg. Vi skulle naturligtvis styra upp det lite grann, och ha arrangörer och spelledare som räknades som funktionärer mot att de lovade att vara där på sina pass och spelleda de besökare som inte parade ihop sig själva. Ett sånt rum, där det inte sägs något alls om vad för typ av spel som ska spelas, är fortfarande absolut något jag kan tänka mig att vara med på.



Jag pratar för övrigt i väldigt vaga ordalag och säger saker som "någon typ av medlemmar" och "olika delar av rollspelshobbyn" för att jag själv inte har någon koll. Jag vet vad jag gillar för spel, och jag vet att det finns de som också gillar just de spelen och de som inte gör det, men ajg vet inte vem som är med i föreningen, vad de som är med i föreningen gillar och ogillar osv. Jag hoppas att jag inte får det att låta som att det skulle finnas nån sorts fiendskap mellan olika grupper, för det tror ajg absolut inte att det gör.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Jag stödjer förslaget om att arrangera ett indierum. Finns det engagemang till att lösa uppgiften av er andra (det är inte min kopp té) så kör på. Men jag tycker inte att föreningen skall puta till pengar i projektet nu eller kommande år eftersom jag inte ser det som vår kärnverksamhet. (medlemmarna kan tycka annorlunda - vi får se på §5.)

Vi behöver dessutom få igång en rullande verksamhet, det här är en sak som hjälper oss på vägen. I framtiden vill jag som sagt se oss som en fullt fungerande och nätbaserad verksamhet men vi får inte var inaktiv tills vi är där.


Så förslaget har vunnit laga stöd.

Bunny utses till ansvarig från styrelsens sida och har möjligheten att delegera ansvaret till någon annan.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Persson said:
Bunny utses till ansvarig från styrelsens sida och har möjligheten att delegera ansvaret till någon annan.
Åkej, ansvarig till vaddå? Rekrytera projektledare?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Bunny said:
Persson said:
Bunny utses till ansvarig från styrelsens sida och har möjligheten att delegera ansvaret till någon annan.
Åkej, ansvarig till vaddå? Rekrytera projektledare?
Japp.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Innan vi diskuterar huruvida vi ska försöka lägga pengar eller inte i projektet... Borde vi inte undersöka om det ens behövs några pengar alls? Trots allt vet jag inte om det är i rätt ordning att säga bu eller bä om budget innan vi ens vet om det behövs någon?

Nej, det är som vi ställer oss nu inte ett huvuduppdrag - men om vi ändå ska stå bakom själva arrangemanget bör vi väl göra en översikt? Ett uppdrag är ett uppdrag tycker jag. Någon annan som håller med?

... Jag kommer säkert inte att närvara vid konventet och därför inte heller vara med på själva arrangemanget på plats. Ändå tycker jag att ett arrangemang är ett arrangemang och bör i så fall överläggas noggrant av föreningen, om nu den ska vara inblandad.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Förövrigt började alltsammans i och med att Bunny med flera pratade med Arvid om saken?
Vad sägs om att nästa steg är att höra efter med Arvid kring vad som kan tänkas behövas till ett sådant arr?
... Alternativt att Bunny ordnar med forumsrättigheterna och bjuder in Arvid så att vi kan föra en öppen diskussion?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

solvebring said:
Innan vi diskuterar huruvida vi ska försöka lägga pengar eller inte i projektet... Borde vi inte undersöka om det ens behövs några pengar alls?
Ja, gällande pengar: Det krävs inte någon insats för att vara arrangör på GothCon. Eventuella utgifter kommer röra inköp av te och godis - om arrangemanget går i tidigare års fotspår, vill säga - och det är något av en struntsumma. Dessutom går det att ansöka om en mindre budget från konventet om så önskas.

(Till på köpet står det angivet i mitt förslag att föreningen inte kan bidra med några pengar)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon

Pilzeman said:
Var det någon som anmälde detta till GothCon?
Jag har gjort det. Mer info kommer; det ligger lite annat i pipelinen nu.
 
Top